Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

CCR en EU voor relingplicht op binnenvaartschepen

ROTTERDAM

Om het aantal verdrinkingsdoden terug te dringen wil de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) alle Europese binnenvaartschepen verplichten een reling langs het gangboord te plaatsen. Voor nieuwbouwschepen komt die plicht er hoogstwaarschijnlijk al eind dit jaar.

Door Tessa Heerschop
De binnenvaartorganisaties Koninklijke Schuttevaer, Kantoor Binnenvaart en het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) delen de zorg over het aantal verdrinkingsslachtoffers, maar voelen niets voor een verplichte reling. Zij pleiten voor een reddingsvestplicht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (25)
  • Mike

    Eindelijk , ik stoor me al jaren aan die klote nederlandse vrachtschepen met hun levensgevaarlijke smalle gangboordjes ,zonder anti slip verf en natuurlijk zo glad mogelijk geverfd , Heb nooit begrepen dat dit mag? Ook zie ik al tijden dat op praktisch geen enkel vrachtschip een zwemvest word gedragen behalve de Duitse schepen ,want ja, in Duitsland word de eigenaar zwaar bestraft als er iemand van zijn schip valt en verdrinkt zonder zwemvest (en terecht).
    Op de meeste tankers worden ondanks reling , toch zwemvesten gedragen , mede omdat dit moet van de bevrachters en oliemaatschappijen .
    Er zou eens meer op de veiligheid gelet moeten worden bij de bouw , en niet alleen maar een mooier en gladder schip dan de buurman , zelfs jachten hebben een reling en antislip dek hoor !!!
    Is best een duur telefoontje hoor , naar de Fillippijnen, kaapverdie, Polen, Tchechie , etc om uit te leggen dat hun man en vader verdronken is !!!

  • subaru rijder

    Mijn boeiing achter en voor zitten nu al zwarte vegen in, van kraanschepen met dikke autobanden.
    Dus mijn reling had over het hele schip op 45 graden gestaan. Of tijdens het verhalen het draadje voor mijn kop gekregen.
    Het moet verboden zijn, dat een stel stropdassen, regels voor de man in een overall mogen bedenken.
    Veiligheid kun je niet afdwingen, is een kwestie van mentaliteit.
    Op de bolderkast gaan staan, om een touwtje zo hoog mogelijk vast te maken.
    Personeel met 0 graden luiken laten soppen, tijdens de vaart?????
    En meer van die ongein.

  • Theo

    Het gaat hier volgens mij over het VOORKOMEN van te water raken en dat kan een zwemvest echter niet van velen hier beweren.
    Ik denk dat het belangrijker is om niet te water raken dan het reddend vermogen van een zwemvest.
    Zwemvest is een aanvullend middels als je eenmaal te water raakt.
    Ik blijf toch liever droog dan dat een zwemvest mijn leven gaat redden als ik in de winter te water raak.. Brrrrrrrrrrr

    Theo

  • Martin

    Probeer maar eens bij het in – of uitvaren van de sluis met een houtje mee te lopen als er zo ’n reling staat.

  • mvg BG

    @marco
    Ontkennen is hier niet van toepassing de feiten zijn dat er helaas inderdaad wel eens mensen verdrinken.Maar men moet en dat klinkt niet fijn zich realiseren dat werken op het water dit risico met zich meebrengt dat dit gebeurt.Een zwemvest vergroot de kans op redding mee eens.Echter in elk beroep zijn risico\’s en je kunt niet alles voorkomen.relingen kunnen ook obstakels worden in dit geval.Mensen pas goed op uzelf en op diegene die aan boord werkzaam zijn.

  • Marco

    Daar waar de heer Ad mij van betweterigheid en branchenegativisme beticht is dit bij mij geheel niet de bedoeling. Ik heb duidelijk aangegeven dat het doel voorop moet staan en niet het middel (dus werkbaarheid etc.) moeten inderdaad meegewogen kunnen worden. In de praktijk valt echter duidelijkheid op dat het reddingsvest (in welke vorm dan ook) weinig populariteit geniet in de binnenvaart (en dat is geen verwijt maar een feit). Daar – ook als verantwoordelijkheid – de vinger bij te leggen is naar mijn idee geenszins pedant of betweterig. Zou dat toch zo worden opgevat, dan mag een ieder van mij tellen in onderstaande reacties waar de veiligheid en verantwoordelijkheid uberhaupt genoemd worden, laat staan de boventoon voeren. Niet te ontkennen valt dat ook in de binnenvaart jaarlijks een aantal mensen omkomt omdat zij tijdens de vaart te water geraken. Veel waardering, succes en (toch) oplossend vermogen toegewenst aan iedere schipper.

  • Ad Krooswijk.

    Mijnheer marco.
    De negatieve toonzetting die u is opgevallen valt wel mee hoor.
    De pedante, betweterige neerbuigendheid waarmee u de binnenvaarders in zijn algemeenheid mee toe meent te moeten spreken is echter stuitend.
    Het fenomeen reling aan de buitenkant van het gangboord is zolang als de binnenvaart bestaat al met wisselend sukses gebruikt, en in het verleden heeft diezelfde reling voor veel ongelukken en een flink aantal slachtoffers o.a. bij het onder de vaart overstappen (van bijvoorbeeld Ambtenaren) gezorgd.
    In de binnenvaart weet iedereen als geen ander dat door “regelgevers” verzonnen maatregelen op papier schitterend lijken maar dat de praktijk een stuk weerbarstiger is.
    Een centenkwestie kan het ook niet zijn, dat negatieve over die railing, vergeleken bij de prijs van een nieuwbouwschip telt het niet mee en bij een werfbeurt zal de prijs van een railing het totaalbedrag ook niet erg beinvloeden, het is gewoon niet werkbaar en de toegevoegde veiligheid valt weg tegenover de toegevoegde onveiligheid.

  • joop

    schepen met een lage denneboom, een smal gangboord van ongeveer 67 cm mogen van mij septers met een staaldraad reling hebben.

    Deze staaldraden dienen volgens de wet trouwens niet bolders in de gangboorden te mogen overkruissen, die moeten vrij blijven ivm veilig afmeren en heb je gelijk een overstapmogelijkheid.

    Wij zelf hebben een hoge denneboom met daarlangs en dekwasleiding die van voor naar achter loopt aan beide kanten en gelijk dienst doet als “handvat”.
    Voor ons schip zie ik de reling niet als extra veiligheid.
    Voor je een regeling als deze instelt lijkt het me wijs om eens te inventariseren op welke schepen er mensen uit het gangboord te water vallen.

  • Marco

    De negatieve toonzetting valt mij op! Dat is moeilijk te begrijpen, maar tekent wel de dieper liggende problematiek. Ik begrijp best dat het om het doel gaat (voorkomen verdrinking) en minder om het middel (reddingsvest dan wel railing), maar de binnenvaartbranche roept dit wel over zichzelf af. Het aantal schippers dat reddingsvesten draagt of door personeel laat dragen is veruit in de minderheid. Levens te besparen als hoofddoel mis ik veel in uw reactie. Als een schipper zelf het risico wil nemen eventueel te verdrinken: zijn of haar keuze ( u bent vrije ondernemer), maar richting personeel heeft u als werkgever extra verantwoordelijkheden en zorgplicht! Derhalve een wereld te winnen…?!

  • Binnenvaartondernemer

    Ik pleit voor afschaffing van de ccr. Net als bij steeds meer bedrijfstakken moeten we dit zelf gaan reguleren.

  • noorden

    als je bvb in de maashaven over 2 schepen heen moet om aan de wal te komen met je familie en iemand blijf haaken achter de reling en valt tussen wal en schip dan weten we waar we het voor gedaan hebben.ten tweede we zijn toch kapitein op ons schip.
    hoop idd dat een 1 april grap is

  • Arjan

    Zal wel een 1 april grap zijn..aan de andere kant maakt het niet zoveel uit want als het een grap is van onze vindingrijke schuttevaer dan is het binnen no time wet…de overheid leest ook mee

  • De Egel

    Al die overbezorgde bureautypes die alles maar willen regelen omdat ze onterecht van mening zijn dat volwassen mensen niet prima in staat zijn een hoop zaken zelf te regelen. Bah!
    Kunnen er eens geen maatregelen uitgevaardigd worden waardoor de burgers beschermd worden tegen de uitwassen van dergelijke bestuurlijke betutteling. Dat zou namelijk echt zoden aan de dijk zetten.

  • J.Blokzij

    Mooie Aprilgrap, moest toch ook weer komen

  • manu

    Ik hoop echt dat het een aprilgrap is.Wij hebben met onze 10,50 m vrijwel brede gangboorden en met een flinke reling aan de den zonder onderbrekingen,dan zie ik het nut niet nog van een obstakel van een gangboordleuning te plaatsen.En als ik langszij van een duwbak of een schip zonder voorwoning aanmeert en daar op het gangboord loopt mag ik me dan verongelukken dan,echt belachelijk.Er zou beter eens strenger worden opgetreden op veel laad en losplaatsen en vooral in Duitsland.Trappen langs de kade zonder, of met afgebroken leuningen.Trappen met mos als het nat is wat zeer glad en gevaarlijk kan zijn.
    Schuine loswallen zoals in Heilbronn waar de dokwerkers via de kraangrijper aan boord moeten komen want hun loopplank is stuk en ga zo maar verder. Het dragen van een zwemvest bij werkzaamheden aan het gangboord lijkt wel een optie.

  • mvg BG

    Als het al zo’n 1 aprilgrap is dan kun je er van op aan dat dit weer eens werkelijkheid wordt.
    een reling is gewoon niet handig en soms zelfs gevaarlijk.Om het risico van overboord te vallen terug te brengen is een goed alternatief een zwemvest(kraag).Maar om nog meer obstakels in je gangboord aan te brengen is en lijkt mij juist het tegenovergestelde b.v. met laden en lossen of vastmaken.
    Natuurlijk willen we alle risico’s in het leven proberen zelf in de hand te houden maar geloof me je bent echt maar een mens.
    Ze gaan toch ook niet alle stoepen afbakenen met hekken zodat we niet zomaar de straat oplopen.Men zal toch echt zelf moeten opletten.Als je op het water werkt bestaat de kans dat je een keer te water raakt draag dan een zwemvest.Helaas geeft dit ook niet alle garantie maar zoals ik al zei je kunt niet heel het leven bepalen risico’s blijven.

  • harry

    als deze zogenaamde veiligheidsregels daadwerkelijk doorgezet worden zulen er een hoop schepen zijn die voorop geen woning, maar een ‘opslagruimte’ hebben. verder zie ik nog niet tijdens het laden en aanmeren telkens een lifeline inpikken.als je een touwtje zet telkens aan en afpikken met het touw in je handen. en tijdens het laden langs de luikenwagen die geregeld ergens anders staat. dan is een reling toch ‘veiliger’ en makkelijker. meesten vallen overboord tijdens werkzaamheden in het gangboord en tijdens die werkzaamheden wil je zo min mogelijk gehinderd worden door wat dan ook. Ik zie mn moeder zich overigens niet in ons smalle gangboord tussen de reling en de denneboom doorpersen. Of moet je in de toekomst ook beneden de maximale afmetingen bijven bij de keuringsarts??

  • C.de Vette

    Collega\’s.
    Laten we er voor waken om met allerlei alternatieven aan te komen,want voor je het weet tellen ze alles bij elkaar op.
    En dan loop je met een reddingsvest aan een life line achter een reling,en mogelijkerwijs nog met helm en natuurlijk een persluchtmasker voor die schepen waar voorop een diesel aangedreven kopschroef in gebruik is

  • Rinus

    Had al 30 jaar geleden (of langer) verplicht moeten zijn.
    Waarom zoveel weerstand ?
    We zullen eens verder praten als je zelf ervaringsdeskundige word, als er iemand bij je aan boord in het water valt al of niet tijdens de
    vaart.
    Wat heb ik aan een zwemvest, je kan beter zorgen dat je niet te water gaat, gewoon septers van 90 cm en een extra draad op knie hoogte.
    word er eens een septer krom gevaren door je zelf of een buurman, de kosten wegen niet op tegen het leed wat je er mee voorkomt.
    Ik hoop dan ook niet dat dit een 1 april grap is maar werkelijkheid is

  • 1 april

    een reling van 90 centimeter en een denneboom van 60 centimeter. en geen luiken. moeten we straks nog met valbescherming gaan rond lopen!!!

  • Sjaak van Wijk

    Even opletten allemaal, voor de rechtsongelijkheid in dit artikel.

    Daarom wil de CCR relingen op alle binnenvaartschepen, met uitzondering van duwbakken en schepen zonder voorwoning.

    Troost U het wordt nog gekker,,,, als u gelijk de regels van de Dode-Hoek naleest ziet u dezelfde ongein ten opzicht van de duwvaart nog eens langskomen, deze hebben hier namelijk ook een veel ruimere beperking.
    Mocht het zover komen wil ik ten alle tijde dat de organisatie’s zich middels een procedure hiertegen blijven verzetten.
    Ik heb het al eerder geschreven al moet het tot in Straatburg zijn, ze moeten nu alvast de mogelijk heden onderzoeken en al vast stappen ondernemen die richting uit om te laten zien dat de messen geslepen worden.

    Let wel elk slachtoffer is er een teveel daar is ieder zich van bewust, en we schoffelen niets onder tafel, maar ga de vervoerde tonnen/km eens vergelijken met bv. het wegvervoer,spoor of luchtvaart, tel daar eens de slachtoffers.

    Dan wil ik alleen nog maar varen, evt. met zwemvest.

    Maar niet ik MET een reling en de duwvaart NIET, evenzo met radar/camera opstelling op voorschip en wederom duwvaart NIET.

    ONMOGELIJK TOCH.

  • Joker

    Hoop typwerk van Schuttevaer voor een 1 april grap

  • F.Schoenmakers

    Het idee van broer en harm lijkt mij inderdaad niet zo gek.Wij hadden op het vorige schip zo,n ellendige reling in het gangboord staan.Maar omdat deze gelukkig van touw voorzien was konden we ze makkelijk neer leggen en weer opstellen en spannen.Ik kan mij voorstellen wanneer zo,n reling uitgerust is met rvs draad moeilijker wordt deze neer te laten i.v.m. het gewicht en het spannen na het oprichten.Ook een reparatie is met zo,n kabel lastiger.Wij legden vaak relingen neer om b.v. de overstap bij buurschepen te vergemakkelijken zodat de buren en wij geen halsbrekende toeren hoefden uit te halen met overstappen maar dan is weer het nadeel dat deze rommel weer door het gangboord lag wat weer het lopen belemmerde.Eindelijk zijn we er van af en ik moet er niet aan denken in onze smalle gangboord zo,n sta in de weg staat.Wel zien we er op toe dat ons personeel een reddingskraag draagt.
    Maar zo,n z.g.n. Life-line langs de den zou inderdaad een alternatief kunnen zijn.

  • harm

    inderdaad broer dat was mij idee ook volgens mij si dat nog veiliger ook want je kun altijd nog door een reling heen vallen als je onwel wordt oftewel een goedkoperen en veiligere oplossing wat ook gelijk de praktische bezwaren van de middenbolders wegneemt

  • broer

    een roestvaste draad aan de bulp naar voren spannen en een lifeline wat je kunt inpikken lijkt me beter

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook