Kamp’s Loreley-vergoeding voor KB ‘volstrekt onvoldoende’

Met alleen een Loreley-vergoeding voor 35 binnenvaartwerkgevers uit de WW-pot komt minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid niet weg, als het aan Kantoor Binnenvaart (KB) ligt. ‘Dat is veel te beperkt. Er is door honderden schippers grote schade geleden en dat heeft niet alleen te maken met personeelskosten’, aldus de belangenorganisatie van particuliere schippers. Het CBRB, waar vooral grotere werkgevers in de binnenvaart bij zijn aangesloten, beoordeelde Kamp’s besluit juist als ‘positief’.

Minister Henk Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Minister Kamp besloot de schippers, die soms tot 22 dagen in de stremming boven of beneden de gekapseisde tanker Waldhof lagen, tegemoet te komen. De stremming vormde volgens de minister ‘een uitzonderlijke en onvoorziene situatie, die niet tot het normale ondernemersrisico kan worden gerekend’. Kantoor Binnenvaart: ‘Dat is een prima standpunt, maar wel verrassend.’
Compenseren
Tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer van 25 januari heeft onder anderen CU-Kamerlid Arie Slob vragen gesteld over de stremming op de Rijn en specifiek gevraagd naar mogelijkheden om gedupeerde schippers te compenseren. In dat debatje verving minister Kamp (SZW) zijn collega Schultz van Hagen (Infrastructuur en Milieu) en hij antwoordde toen uitdrukkelijk dat zo’n stremming tot het ondernemersrisico behoorde.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Kamp’s Loreley-vergoeding voor KB ‘volstrekt onvoldoende’ | Schuttevaer.nl

Kamp’s Loreley-vergoeding voor KB ‘volstrekt onvoldoende’

Met alleen een Loreley-vergoeding voor 35 binnenvaartwerkgevers uit de WW-pot komt minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid niet weg, als het aan Kantoor Binnenvaart (KB) ligt. ‘Dat is veel te beperkt. Er is door honderden schippers grote schade geleden en dat heeft niet alleen te maken met personeelskosten’, aldus de belangenorganisatie van particuliere schippers. Het CBRB, waar vooral grotere werkgevers in de binnenvaart bij zijn aangesloten, beoordeelde Kamp’s besluit juist als ‘positief’.

Minister Henk Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Minister Kamp besloot de schippers, die soms tot 22 dagen in de stremming boven of beneden de gekapseisde tanker Waldhof lagen, tegemoet te komen. De stremming vormde volgens de minister ‘een uitzonderlijke en onvoorziene situatie, die niet tot het normale ondernemersrisico kan worden gerekend’. Kantoor Binnenvaart: ‘Dat is een prima standpunt, maar wel verrassend.’
Compenseren
Tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer van 25 januari heeft onder anderen CU-Kamerlid Arie Slob vragen gesteld over de stremming op de Rijn en specifiek gevraagd naar mogelijkheden om gedupeerde schippers te compenseren. In dat debatje verving minister Kamp (SZW) zijn collega Schultz van Hagen (Infrastructuur en Milieu) en hij antwoordde toen uitdrukkelijk dat zo’n stremming tot het ondernemersrisico behoorde.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer