KB tegen verplicht AIS in Antwerpen

Kantoor Binnenvaart is ontevreden over het besluit van België om AIS al per 1 januari 2012 verplicht te stellen. In Nederland is de verwachting dat AIS pas in 2013 verplicht wordt.

Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen is 1 maart begonnen met een pilot voor de invoering van AIS voor de binnenvaart in het volledige havengebied. ‘We zijn sowieso niet zo blij met AIS. Maar als het dan toch wordt ingevoerd, dan wel overal tegelijkertijd in Europa’, zegt secretaris Henk van der Velde van Kantoor Binnenvaart. In Oostenrijk is AIS al verplicht, maar ‘dat is een klein stukje’, Duitsland lijkt niet zo fanatiek bezig te zijn met AIS, maar geeft al wel aanschafsubsidie aan schippers. Antwerpen wilde AIS afgelopen januari al verplicht stellen, maar stelde dat uit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (48)

  • Hoe bedoelt u : een ander kan zien waar ik vaar??

    Pak een willekeurig telefoonboek, kun je zien waar iemand woont, met straat en nummer.
    Overal staan webcams, vaar je ongemerkt gewoon door beeld.ook over de hele wereld zichbaar.
    Waarom moeten schippers altijd over op TEGEN zijn??

    Wat ik wel een punt vind: wanneer hij kapot is, heb je dan een vaarverbod?? Hoe kun je zien, dat de AIS niet uitzend??

    Wanneer iedereen in een bond zou zitten, had je een vuist kunnen maken, nu is het te laat.
    Dus eigenlijk is het eigen schuld. AIS lage vrachten, gekker regels die nog komen!! Met organiseren en één vuist naar buiten, kunnen wij bijna , eigen regels maken.3000 schippers ergens nee tegen zeggen, wat willen ze dan doen??

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Ik ben tegen AIS , omdat er straks niemand meer moet kunnen varen en opletten door dat ze zo vertrouwd gaan zijn op hun AIS .
    Belgica met mijn GSM heb ik mijn privacy als ik zie wie me belt hoef ik niet op te nemen .

    groeten De Roeck Luc

    Saphir

    Geplaatst door: De Roeck Luc op
  • @joop,

    je bent niet verplicht je reisgegevens erop te zetten dus hoef je dit ook niet te doen en weet je buurman of het geboefte ook niet wat je in hebt of waar je heen gaat.

    Over de discussie blauw bord: ik zou dat niet doen gezien het ais nog altijd hapert af en toe en je dus rare situaties kan krijgen en een hoop gevloek omdat schip X even wegviel en jij dacht dat hij het blauw bord bij had terwijl schip X hem net heeft weggedaan.
    Je hebt al een mooi hulpmiddel met ais doordat je de scheepsnaam ziet en kan je dus rustig diegene bij zijn naam roepen en vragen wat voor passage het wordt.
    Daar is in mijn ogen het ais het best voor geschikt want met het mengelmoesje van internationaal personeel is de strekken kennis er niet beter op geworden alleen weet iedereen wel zijn eigen scheepsnaam.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • AIS is een hele verbetering in de vaart.Het is een hulpmiddel.Je weet met welk schip (met AIS) je te doen hebt bij bijv. oplopen,opdraaien of haven in varen met SB-SB passage.Ben laatst in het weekend,lagen in de Glashaven,een bezoekje gebracht bij verkeerspost Tiel.Daar wordt ook AIS inderdaad gebruikt voor verkeersbegeleiding. Ze kunnen daar alleen naam schip,snelheid en afmetingen van het schip aflezen.Ladinggevens ed wordt niet weergegeven dit is ihkv privacie overwegingen geblokkeerd(opgelegd)vanuit Den Haag.

    Geplaatst door: Stella op
  • helemaal mee eens…MAAR dan hoeft ook alleen de verkeersbegeleiding de schepen te zien en niemand anders.
    ….dus geen collega’s die je in de gaten houden en je nog even voorbij varen om voor je te lossen ….en geen mensen aan de wal die niets met ons vaar gedrag te maken hebben.
    …. en geen geboefte wat in de gaten houd wat je meeneemt naar boord en je via de AIS in dwe gaten houd war je bent en als je op een stil plekje ligt hun slag komen slaan aan boord terwijl jij ergens anders bent

    Geplaatst door: joop op
  • helemaal met johan eens.
    Ais is voor verkeersbegeleiding en meer niet.
    Dus alleen scheepsnaam snelheid vaarrichting weergeven en meer niet dan zij we bij het doel van ais En geen blauwborden diepgangen of wat voor onzin wat niet relevant is voor de scheepvaart.
    We behoren ons nog altijd normaal te melden en zeker in de mist van waar je zit en hoe je vaar en is dat volgens de meeste te veel seconden lekker voor anker gaan en slapen.

    Geplaatst door: marco op
  • AIS was toch voor de (schijn)veilgheid?
    Als het aan L.A.Verburg ligt moet blauwe bord op tresco zichtbaar zijn, waarom? Kan hij dan langer tv kijken, hoeft niet meer naar buiten te kijken.
    Waarom even berekenen, of je in de bocht nog even vaarbij kan? Afgelopen week in het Mittalandkanal een Detmar tanker, hij kon nog wel even voorbij in de bocht, ja ja als ik

    niet gestopt was hadden we de nodige instanties kunnen bellen en gaan schrijven.Als het aan mij ligt gaat, AIS bij schepen die geen deel nemen aan de vaart uit.Waarom, omdat schepen die niet varen geen gevaar vormen voor de veiligheid. Ik hoor u al denken, “en als ik voor de sluis wacht”? ja dan neemt u regelmantair deel aan de vaart.Ik krijg zo het iedee dat iedereen alles van zijn buurman wil weten, waarom?Naar mijn iedee zijn we bezig om de overheidsinstanties aan steeds meer informatie te voor zien. Ik weet niet of het u opgevallen is, maar sinds in Berlijn de muur is gavallen krijgen we hier steeds meer (zo genaamde) veiligheid regels en verboden.Het zal mij niets verwonderen dat AIS een oplegging van Amerika is.Dan kunne ze gelijk zien wie ernaast hen zeeboot ligt.Bij de meeste bedrijven zijn we gevangene van ons eigen stuk ijzer, is toch ook op eis van Amerika? Voor u nu barst van woede eerst lezen en nadenken.

    Geplaatst door: johan d op
  • Als wij het moeten vind ik dat de wsp het ook moet hebben.

    Geplaatst door: piet kornet op
  • @ jaap
    Ik mag toch hopen dat u meer op uw radar kijkt in de dichte mist als op de ais het is een hulpmiddel
    En over privacy ach, als je telefoon uit op tafel ligt in uw woonkamer kunnen ze zelfs afluisteren wat er bij u wordt besproken. En een dagje R,dam of A,dam wordt je heel de dag elke minuut op een beeld waargenomen er zijn zelfs camera,s die op een paar km afstand kunnen zien wat voor telefoon nummer je intikt als je bv bij de bushalte staat, dus privacy hebben we allang niet meer. Het gaat om veiligheid en dit draagt daar zeker aan bij en zeker in de mist je hebt gelijk een scheepsnaam en snelheid, niet meer vragen dat 3e schip afvarig bij uhhh enz enz of even kijken of er nog plek is waar je wilt gaan liggen, ideaal

    Geplaatst door: teuntje op
  • Die blauwe bord functie zou men per direct verplicht moeten maken. Het goed functioneren daarvan heeft niets te maken met verschillende systemen of manieren van aansluiten, maar met het feit dat veel mensen die dit zelf aansluiten niet weten waar ze mee bezig zijn. In iedere AIS heeft men hiervoor een speciale digitale ingang geprogrammeerd. Blauwe bord en eventuele 2e knipperlicht correct aansluiten en het scheepvaartverkeer wordt weer een beetje duidelijker en dus veiliger.

    Geplaatst door: L.A. Verburg op
  • Jaap.
    In Oostenrijk moeten we alleen de afmetingen en de diepgang opgeven.Als we een bak opzij hebben moeten we dus de afmetingen van het verband invoeren en diepgang,dat is alles.Maar:je wordt over het hele Oostenrijkse traject gevolg over de rivier en de gegevens worden ongeveer 2 maanden op geslagen.De WSP heeft bij verdacht of ongeval inzage maar mag geen uitspraak doen.Zelf kan je de gegevens afdwingen via een advocaat.Je zou denken:Dit is een grove inbreuk in uw en onze privacy.Vinden wij ook.Toch hebben wij ook weer een zeer positieve ervaring middels dit Oostenrijks systeem.Wij zijn 2 jaar geleden opvarig als verband aangevaren geworden door een afvarig passagiers schip op een rechtsverkeer strecke.Onze verzekeringen hebben de beelden opgevraagt tussen ons en de tegen partij en men heeft het keurig op gestuurd met koersen snelheid en zelfs het vervallen,tegenkomen,alles op de meter nauwkeurig en onze onschuld was een feit.
    Niks overmacht dus!Of zoals het in de duitse wet staat:Höher gewalt.Door deze ervaring zijn we anders gaan denken over A.I.S. maar net als over het blauwebord funtie pleiten we ook het Oostenrijkse systeem over te nemen.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers op
  • Wij hebben in Hongarije eens via Marinetraffic de schepen om ons heen gevolgd die in de buurt waren en die we gesproken hadden over hun vaar schema.
    Die website klopt niet!Loopt in veel gevallen bijna 48uur achter.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers op
  • AIS is niet betrouwbaar ik kan zo het mmsi nummer en nam veranderen maw ik ben in eens een ander schip,pas terug had ik een collega aan de foon volgens marine trafick zat schip x voor hem en in werkelijkheid was dit schip er niet eens,knap lastig als je in de mist aan het varen ben en op tresco zie je een schip en op je radar is het er niet dus een onbetrouwbaar hulp middel

    Geplaatst door: Henk op
  • ik vind het een top idee ale scheepen moeten het hebben niet alleen voor de veiligheid kan de schepen ook volgen iedeaal op een bunkerboot

    Geplaatst door: jan op
  • ik ben schipper van de VIOS
    en vind het absurd dat iemand aan de andere kant van de wereld kan zien waar ik aan het varen ben
    het bewijs is er gewoon zo als velen van jullie weten op de site http://www.marinetraffic.com kan je op de meter presies zien waar iemand zit dit is tog privè schending of ben ik gek? maar dit is tog een vrij land waarom moet ik laten zien waar ik ben ?
    zelfs het kantoor waar wij voor varen vraagt : warom heb jij geen ais? dit heeft niks met veilig heid te doen dit is gewoon controleren
    wand de duwbakken hebben ook geen ais ik mag 3 bakken op zij nemen stel dat ik onder nijmegen zit in dikke mist en ik heb 3 bakken mee en op uw ais staat dat de vios met 110 b11,45 in de op vaart is en dan in eens een schip van 200 bij 20 op komt is dat veilig?
    en over de marifoon is u vast ook opgevallen
    ja ik zit over mijn vaar uuren ik zet even me ais uit zodat ze dat niet kunnen zien
    lekker veilig zon spook schip tog ?
    en let maar op deze reaktie is morgen al weer weg gehaald wan negatieve reakties over ais dat kan natuurlijk niet .
    mvg kuipers

    Geplaatst door: jaap op
  • Beste Sjaak.
    Dat blauwebord functie vindt ik een goed punt van jouw.
    Laat daar KB zich eens voor inzetten dat dit Europees geregeld wordt.
    Wij hebben besloten ons bord voorlopig NIET aan te sluiten omdat we begrepen hebben dat er willekeur is.Ook is er tussen fabrikanten verschillende aansluitschema,s en bedieningen.
    Dit zal ook eerst gereguleerd moeten worden lijkt me.Mooie taak voor o.a.KB samen met Schuttevaer en de andere bonden zich hier voor in te zetten,gezamelijk.
    Inplaats van schoppen tegen de A.I.S. invoering in Antwerpen waar ze overigens veel te laat op reageren omdat de invoering ervan al jaren bekend is.
    Mvg.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers. op
  • Chantal,
    Zelfs bij verplichtite invoering van AIS, is het niet noodzakelijk om je reis gegevens zoals ADR goederen of aantal mensen aan boord via de AIS Transponder aan de RWS door te brieven, dit kan zoals ik al schreef ook via andere kanalen nl Bics of Erinet.
    Hoort geen buurman of welke hobbyist iets van.
    Wij horen bij de sluizen meestal “gegevens bekend goede reis”.
    Er moet gezegd worden dat er wel eens wat fout gaat in het Computer gebeuren maar dan kun je dat alnog via de elektronische weg opnieuw versturen.
    Wij zijn voorals nog niet van plan om uberhaupt wat in te voeren, met uitzondering van Oostenrijk,
    daar moet je dacht ik bestemming en aantal personen wel in vullen.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • @Sjaak en cdw
    Ik dacht ook dat dat zo was, maar zodra het AIS verplicht wordt, wordt het ook verplicht om die gegevens in te vullen. Ik heb het dus eigenlijk een beetje krom neergezet zie ik nu. Het is nu nog niet verplicht, maar wordt wel gewenst bij kegelproducten door havenautoriteiten.

    Geplaatst door: Chantal op
  • AIs is volgens mij pas een werkelijke bijdrage aan de veiligheid als alles wat op het water beweegt een signaal uitzendt,in feite net zoiets als een goede radar reflector.
    Een eenvoudig zendertje hoeft niet duur en zeker niet complex te zijn.
    Dan vermijdt je in ieder geval toevallige ontmoetingen.

    Geplaatst door: Jaap op
  • Overheid gaat verplichten, alleen de zelfde overheid schermt hun AIS signaal af zodat je geen RWS of politie schepen op je scherm ziet.
    Komt zeker de scheepvaart niet ten goede
    Maar ja de overheid werkt graag met 2 petten op

    Geplaatst door: peter op
  • AIS is momenteel handig voor informatie naar sluizen,bruggen en verkeersposten.
    Ik voorzie echter in de toekomst een paar problemen :
    1.Als AIS op grote schaal is ingevoerd kun je bij grote concentraties door de bomen het bos niet meer zien op je schermpje,het worden gewoon clusters van schepen.
    2.De bediening van het schermpje vereist nogal wat aandacht en is veel onhandiger dan de PC.
    Als je een ander schip wilt oproepen moet je eerst zoeken met dat draaiknopje en dat werkt niet gemakkelijk.
    3.Zolang je de AIS niet duidelijk kunt superponeren op de electronische kaart heb je er weinig aan voor de navigatie.
    Momenteel is er te veel ruimtebeslag op de electronische kaart,zeker als het gaat over de korte afstand.
    4.Het “Griekse” AIS gebeuren via de computer kan nu aangeven welke schepen er bij je in de buurt zitten en de buurt kun je traploos instellen,dat is heel handig, het nadeel is de intervaltijd en daarmee de exacte positie.
    5.Zolang niet alles wat op het water beweegt AIS heeft zitten er blindgangers bij met alle gevaren van dien.

    Geplaatst door: Daan op
  • Goedemorgen Jessica, Als je de AIS transponder hebt verkregen met subsidie heb je een formulier ondertekent met de installateur en daarin staat dat je de AIS transponder vanaf de datum van ondertekening 2 jaar lang aan moet laten in Nederland.
    Dus ook als je stilligt, ik draai s’nachts niet met een generator, dan is het toch een redelijke stroomverbruiker.
    Dus na deze periode gaat hij bij s’nachts uit, is namelijk slecht voor het milieu accu’s zijn sneller leeg dus moet de generator weer eerder gestart worden.
    Het invullen van je gegevens is zoals hier ook omschreven is, een leuk speeltje maar absoluut geen verplichting.
    Dus scheepsnaam en het scheepsnummer en klaar ben je.

    Geplaatst door: CdW op
  • Jessica / Chantal,
    De gegevens invullen is absoluut niet nodig en verplicht maar een leuk speeltje, dus niet doen.
    Er is voor de lading en bestemminggegevens evt Bics en Erinet? of hoe het mag heten, daar kun je bij behoefte alle gegevens ,relavant, voor de reis versturen naar alle benodigde instantie’s, moet dus ook niet meer per mariofoon aan de sluizen worden gedaan.
    Ook naar de CBS ben je gelijk klaar, want daar komen deze gegevens ook aan.
    Het invullen van reisgegevens (lading, bestemmingis, aantal personen en wat er zo verder nog ingevuld kan worden is hobby en geen verplichting) dus een speeltje van de fabrikant.
    Maar gezien de discussie, ontgaat dat veel collega’s.
    Nu, na een jaar varen, zijn wij gematigd positief, wat we wel zullen blijven, daar nooit een ieder van zo,n AIS zal worden voorzien (of hi is stuk) met name in de zomer met pleziervaart zal het dus altijd oppassen blijven.
    Ik vind een andere discussie wel relavant nl: Het wel of niet verplicht instellen van de BLAUWE VLAG want dat is nu een zooitje, de ene collega wel en de ander weer niet, dat zou in donker maar ook zeker bij slecht zicht, veel marifoon verkeer kunnen schelen.

    Dus allemaal of geen,,,,,,,,, en daarover moet snel een beslissing worden genomen, zeker als verplichting nabij komt.

    Het zal ten alle tijden een HULPMIDDEL blijven, en als zodanig moeten wij er mee omgaan.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • Wij hebben nog geen AIS. Wat ons tegenstaat is inderdaad het privacygedeelte. Wij varen met regelmaat autobrandstoffen en aangezien ook mensen die niet van de binnenvaart komen gezellig mee kunnen kijken, moeten wij straks met permanente bewaking aan dek rondvaren en stilliggen. Hoe verleidelijk wordt het gemaakt voor brandstofdieven om even op te zoeken wie er benzine bij zich heeft of diesel? Zeker gezien de huidige olieprijzen. Dus ja, ik heb wel degelijk wat te verbergen. En nog veel meer te beveiligen.

    Geplaatst door: Chantal op
  • Wat velen niet weten is. Al staat je gsm uit ben je nog afte luisteren en te traceren. Je zal dan echt je batterij er uit moeten halen dan ben je niet meer af teluisteren en te volgen! Tis ma dat je het weet!

    Geplaatst door: Dennis op
  • achterhaalde denkbeelden bij KB, los van de werkelijkheid, een brevet van onvermogen om zo te reageren, en wat mij betreft een diskwalificatie van KB om nog verder serieus te nemen bij verdere gesprekken.

    Geplaatst door: elzinga op
  • Sorry voor sommigen… maar volgens mijn mening vind ik het jammer dat ze uitstel gegeven hebben tot 2012 , als je over AIS beschikt besef je dat het nu al eerder een gevaar is om zonder AIS te varen , dus allemaal zo snel mogelijk AIS plaatsen , eens je het hebt wil je niet meer terug … en privacy !!! tja zet dan je gsm ook maar uit hé !

    Geplaatst door: belgica op
  • Ik heb een vraag en zou het fijn vinden als iemand mij duidelijkheid daarover kan verschaffen.
    Als je eenmaal AIS hebt moet je dan dag en nacht de AIS aan hebben staan (verplicht dus) of heb je daar zelf keuze in ? Of hangt dit af van het feit of je wel of geen subsidie hebt ontvangen voor je AIS systeem
    En als je op je AIS bij bestemming niet invuld waar je heen gaat is dit dan strafbaar veel schepen zetten namelijk niets neer, of zetten er vraagtekens of geen idee in dat in te vullen veld kan/mag dit of ben je als er dan iets gebeurd strafbaar op het niet correct invullen van je AIS gegevens ?

    Geplaatst door: Jessica op
  • Ik heb geen idee wat goedzeemanschap te maken heeft met ais.
    En zoals ik begrijp een vraag meer of minder waar gaat u na toe is niet relevant dat is in een marifoon gesprek duidelijk.
    Maar ais is een hulpmiddel geen navigatie middel en zo als er een paar hier schrijven gebruiken we het nu al als een navigatie middel en dat gaat eerdaags goed fout.
    Men zal ten alle tijden toch met elkaar moeten comuniceren d.m.v geluidsseinen of marifoon het kan niet zo zijn dat we op ais gaan vertrouwen van wat de buurman naar toe gaat, met of zonder blauwbord vaart waar hij zit om de hoek enz.
    En als ik de kill uit kom en ga richting de volkerrak zit ik gewoon naast de groen tonnen lijn, iedereen kan dan hoppelijk wel zo’n inschatting maken dat we richting volkrak gaan en als het toch verkeerd mocht gaan dan maar tussen de scheidings ton door duidelijker kan het niet.
    Maar ik heb al een paar voorbeelden gegeven dat bijna alle schepen het zelfde varen op de rijn waal lek hollandsdiep volkrak enz.
    een schip dat op het hollandsdiep zit loopt naar de midden als hij de kill in gaat en een schip dat richting bruggen gaat volg meestal de groene tonnen lijn. en zo kunnen we wel even door gaan.
    Het enigste voor wie ais het makkelijkste is is voor de verkeersposten en daar was het ook eigenlijk voor bedoeld en als het daar ook weer voor gebruikt gaat worden dan neem ik ook ais maar als er schepen rond varen die het als navigatie middel gaan gebruiken en control instantie het gaan gebruiken voor controlen dan zeg ik nee dank je.
    En niet om dan ik iets te verbergen heb maar we zijn ons doel aardig aan het voorbij schieten.
    Het moet je niet intreseren waar en hoe hard je buurman vaart en waar hij naar toe gaat.
    Gewoon met je vak bezig zijn je melden als je een haven in of uit vaart de kill uit komt als je oversteekt en na de bruggen gaat of anderen sitiuatie’s waar melden een normaalste zaak van de werled is.

    Geplaatst door: marco op
  • @martijn
    Als de buurman heeft ingevuld dat zijn bestemming richting volkerak is en hij komt de kil uit en hij besluit om bv te overnachten in de moerdijk gaat hij wel oversteken in plaats van stuurboord uit dus ook dat blijft gevaarlijk en misleidend.
    Maar er zitten inderdaad veel voordelen aan maar ook nadelen en daarom is verplicht stellen een slechte optie en steun ik kantoor binnenvaart met deze actie.

    Geplaatst door: gjw op
  • Marco,

    Snap je dan niet dat hoe minder communicatie je hoeft te voeren hoe veiliger dat is? Dus als jij eerst niet hoeft te vragen waar de buurman heen gaat je alweer wat tijd gewonnen hebt? Er komt ook nog iets om de hoek kijken als goed zeemanschap. Dus als de buurman ziet dat jij richting Volkerak zou gaan nadat je de Kil uitgekomen bent en de buurman moet naar de bruggen en hij ziet op AIS dat jij richting Volkerak moet dat hij dus alvast wat ruimte voor je maakt. Ik snap echt niet dat er tegenstanders zijn voor AIS. Dat kastje gaat net zo vaak kapot als alle andere apparatuur aan boord en dat is niet tot nauwelijks.
    @JohanD. Die AIS had bij de verkoop aangepast moeten worden door de nieuwe eigenaar. Die komt z’n verantwoordelijkheden niet na. Ik neem aan dat als je een schip uit de vaart koopt dat je alles na laat lopen door een bedrijf als Radio Holland of Alphatron om te kijken of alles klopt? Ze moeten na naamsverandering nog een keer komen om de nieuwe scheepnaam in te stellen. En je hebt helemaal geen electronische kaartt nodig om om een hoekje te kijken. Je hebt richting en afstand dat zou genoeg moeten zijn om te weten waar de tegenliggende vaart zit.

    Geplaatst door: Martijn op
  • Ja en ik weet ze waren gratis of met subsidie maar toch zonde.
    Maar een ander ding op ais zit een vertraging dus als men een schip ziet zitten we al een paar seconden verder en daar kan veel gebeuren. En ik krijg het idee dat de mensen die het gebruiken er te veel vertrouwen in hebben.Ik vaar al een paar jaar zonder kaarten of ais maar als ik vaar merk ik dat de meeste het zelfde varen in de rivieren en dat daar geen verschil in zit v.b: opvarig waal bocht van st andrie’s de meeste schepen met blauwe vlag en de duweenheden aan hun goede wal.
    Opvarig dusseldorf normaal water alle met blauwe vlag meestal vanaf mannesmanhafen…en zo kunnen we nog wel even door gaan.
    Ik bedoel hier mee dat de meeste mensen normaal varen en dat ik zonder ais ook weet wat ik tegen kan komen.
    En in de mist ja ik heb ook geen tresco of andere elektronische kaart dus ik zal toch moeten weten waar ik percies zit en me moeten blijven melden per marifoon,maar ook daar zie ik dat de meeste schepen normaal varen.
    Het enigste voordeel aan ais is dat je kunt zien of er vrij rustplaatsen zijn.

    Geplaatst door: marco op
  • Ik vaar nu een paar maanden met ais en vindt het echt handig alleen heb ik al twee keer meegemaakt dat iemand zijn positie bleef hangenen dan is het ,vooral in donker,een erg vreemde gewaarwording dat je een schip op de kaart hebt die er niet is.
    Verplichtstelling is natuurlijk best gevaarlijk want als dat ding kapot gaat ben je gewoon uitgevaren terwijl je zonder best kunt varen.
    Oja en alle plezier heeft het ook niet dus je moet altijd rekening houden dat er vaartuigen zijn die geen ais hebben.

    Geplaatst door: gjw op
  • Niks eigenlijk maar ik heb geen zin om zoeits aan te schaffen voor die paar jaar nog die we mogen varen.. Enkelwandige tanker 2018 voorbij???

    Geplaatst door: marco op
  • @marco
    Wat is jouw bezwaar dan?

    Geplaatst door: teuntje op
  • Allemaal leuke en aardig maar als ik alles begrijp wil de ene als die ais kapot is dat de schepen stil worden gelegd en als ik het beter begrijp om andere bootjes te kunnen zien mag ik ook tresco of andere elektronische kaarten kopen????
    Nou nog steeds geen ais en nog steeds geen intressen….
    En martijn jou voorbeeld raak kant nog wal.
    Zonder ais moet ik mijn buurman oproepen en met ais ook????

    Geplaatst door: marco op
  • Per direct invoeren is alleen maar beter voor de veiligheid prima hulpmiddel. @jr, gaan die kasten zoveel kapot dan?

    Geplaatst door: toon op
  • Hoezo privacy? Gooi dan je gsm en je bankkaart dan ook maar weg!

    Geplaatst door: schipper 2 op
  • Gelijks verplicht stellen ais niet alleen in Antwerpen maar meteen overal! Je kan nu zien op de ais welke schepen je tegen komt en ze bij naam oproepen! Want er zijn nu nog teveel schepen die geen ais hebben en je krijgt bij sommigen totaal geen gehoor over de marifoon. Dus verplicht stellen is voor iedereen veel makkelijker je kan ze meteen bij naam plaats en dergelijke oproepen! En voor die genen die geen ais willen hebben omdat ze bang zijn omdat ze dan getraceerd worden ivm hun vaartijden zijn schijnheilen want die bedonderen de boel het meeste!

    Geplaatst door: dennis op
  • niet zo muggenziften heren, gewoon dat ding verplichten en zo snel mogelijk.
    het is een fantastich hulp middel dat de navigatie nog completer maakt.

    Geplaatst door: dorus op
  • Naast het feit dat je om een bochtje kan kijken kan je op kruisingen dus ook zien waar de buurman voor je heen gaat. Bijvoorbeeld je gaat zo de kil uit komen en je loopt een langzamere buurman op. Nu moet je dus vragen waar hij heen gaat en aan welke kant je er voorbij kan komen. Met AIS kan je gelijk vragen of hij wat ruimte wil maken zodat je binnendoor kan, of dat je er gewoon buitenom voorbij kan komen. AIS heeft geen nadelen, alleen maar voordelen. Als je bang bent voor je privacy, heb je in mijn ogen iets te verbergen. Je geeft aan een post toch ook gewoon door waar je heen gaat? Dat hoef je nu dus niet meer te doen als de post een beetje fanatiek is. Moet ik eerlijk toegeven dat het daar nog weleens aan schort. Meestal moet je toch nog je bestemming doorgeven maar ala, je kan niet alles hebben

    Geplaatst door: Martijn op
  • @ x en Hagens die AIS van jullie van welk type is die? Je zal hem op Tresco moeten zetten als je om de hoek wilt kijken.Nog een waarschuwing voor iedereen, vandaag zag ik een scheepnaam op AIS, allen toen ik erbij kwam was de naam veranderd, het schip was verkocht. Andere naam onder Poolse vlag.Wat moet je dan met AIS?

    Geplaatst door: johan d op
  • Meneer X, ik begrijp KB wel. De binnenvaart ambassadeur wil naar een belangenorganisatie en hoe kan KB nou beter dan met het dogma van privacy en ais zieltjes winnen om de belangen behartiger te worden. Achteraf kun je nog altijd zeggen dat je als organisatie je best hebt gedaan maar het een verloren strijd was omdat iedereen al een gratis AIS had genomen. (maar dat wisten we al toen de gratis AIS werd uitgedeeld)

    Geplaatst door: Stationchef op
  • @colega.ja dat zie jij verkeerd, omdat er geen radarverplichting is.En ik kan met 1 marifoon verder.Al is dat niet zo handig maar het kan wel.En als 1 marifoon kapot is dan is dat niet controleerbaar.Als je AIS kapot is valt dat gelijk op.

    Geplaatst door: MVG JR op
  • JR als je marifoon of radar kapot is laat je hem ook repareren voor je verder vaart of zie ik dat verkeerd?

    Geplaatst door: Collega op
  • KB, ik heb altijd veel kritiek op jullie,maar dit vind ik een goede aktie.Hebben de voorstanders van deze belachenlijke verplichting wel eens na gedacht als je AIS het niet doet?Dan heb je een vaarverbod.Dan kun je een service bus laten komen voordat je verder mag varen.Of zijn de voorstanders nu gelijk bereid om een tweede aan te schaffen zonder subsidie.

    Geplaatst door: MVG JR op
  • Hoe kan je als bedrijfstak nu serieus genomen worden, als men eerst allemaal tegen AIS is. voorts kan men als proef gratis en voor niets een AIS krijgen van de overheid en ze zijn niet aan te slepen, nu ik heb zelf ook zo een ding het is fantastisch je ziet de schepen aankomen net wat Mr. X zegt en de snelheid die ze varen, je kan je aanpassen of inschatten of het veilig en nuttig is dat je de buurman voorbijloopt.
    En waarom moet Belgie naar de pijpen van N.L. dansen, dit deed Oostenrijk toch ook niet, en de privacy is ook kolder, ze kunnen ook bij de sluis kijken, controleerde men maar meer, dat kwam de vrachtprijs ook ten goede.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Ik begrijp KB niet .
    Veel schepen zijn al uitgerust met AIS. Anderhalf jaar terug kon men in NL al AIS plaatsen volledig gratis. Daarna is er van de Nederlandse staat subsidies gegeven. In België en Duitsland worden er nu ook subsidies verleent voor AIS. Dan begrijp ik niet waarom men er nog op tegen is. Wij varen al 15 maanden met ais en ik kan het alleen maar toejuichen. Het bevordert de veiligheid, je kan achter de bochten kijken, je ziet de situatie aan de sluis vooruit, drukte op ligplaatsen …

    Geplaatst door: x op

Reageer

KB tegen verplicht AIS in Antwerpen | Schuttevaer.nl

KB tegen verplicht AIS in Antwerpen

Kantoor Binnenvaart is ontevreden over het besluit van België om AIS al per 1 januari 2012 verplicht te stellen. In Nederland is de verwachting dat AIS pas in 2013 verplicht wordt.

Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen is 1 maart begonnen met een pilot voor de invoering van AIS voor de binnenvaart in het volledige havengebied. ‘We zijn sowieso niet zo blij met AIS. Maar als het dan toch wordt ingevoerd, dan wel overal tegelijkertijd in Europa’, zegt secretaris Henk van der Velde van Kantoor Binnenvaart. In Oostenrijk is AIS al verplicht, maar ‘dat is een klein stukje’, Duitsland lijkt niet zo fanatiek bezig te zijn met AIS, maar geeft al wel aanschafsubsidie aan schippers. Antwerpen wilde AIS afgelopen januari al verplicht stellen, maar stelde dat uit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (48)

  • Hoe bedoelt u : een ander kan zien waar ik vaar??

    Pak een willekeurig telefoonboek, kun je zien waar iemand woont, met straat en nummer.
    Overal staan webcams, vaar je ongemerkt gewoon door beeld.ook over de hele wereld zichbaar.
    Waarom moeten schippers altijd over op TEGEN zijn??

    Wat ik wel een punt vind: wanneer hij kapot is, heb je dan een vaarverbod?? Hoe kun je zien, dat de AIS niet uitzend??

    Wanneer iedereen in een bond zou zitten, had je een vuist kunnen maken, nu is het te laat.
    Dus eigenlijk is het eigen schuld. AIS lage vrachten, gekker regels die nog komen!! Met organiseren en één vuist naar buiten, kunnen wij bijna , eigen regels maken.3000 schippers ergens nee tegen zeggen, wat willen ze dan doen??

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Ik ben tegen AIS , omdat er straks niemand meer moet kunnen varen en opletten door dat ze zo vertrouwd gaan zijn op hun AIS .
    Belgica met mijn GSM heb ik mijn privacy als ik zie wie me belt hoef ik niet op te nemen .

    groeten De Roeck Luc

    Saphir

    Geplaatst door: De Roeck Luc op
  • @joop,

    je bent niet verplicht je reisgegevens erop te zetten dus hoef je dit ook niet te doen en weet je buurman of het geboefte ook niet wat je in hebt of waar je heen gaat.

    Over de discussie blauw bord: ik zou dat niet doen gezien het ais nog altijd hapert af en toe en je dus rare situaties kan krijgen en een hoop gevloek omdat schip X even wegviel en jij dacht dat hij het blauw bord bij had terwijl schip X hem net heeft weggedaan.
    Je hebt al een mooi hulpmiddel met ais doordat je de scheepsnaam ziet en kan je dus rustig diegene bij zijn naam roepen en vragen wat voor passage het wordt.
    Daar is in mijn ogen het ais het best voor geschikt want met het mengelmoesje van internationaal personeel is de strekken kennis er niet beter op geworden alleen weet iedereen wel zijn eigen scheepsnaam.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • AIS is een hele verbetering in de vaart.Het is een hulpmiddel.Je weet met welk schip (met AIS) je te doen hebt bij bijv. oplopen,opdraaien of haven in varen met SB-SB passage.Ben laatst in het weekend,lagen in de Glashaven,een bezoekje gebracht bij verkeerspost Tiel.Daar wordt ook AIS inderdaad gebruikt voor verkeersbegeleiding. Ze kunnen daar alleen naam schip,snelheid en afmetingen van het schip aflezen.Ladinggevens ed wordt niet weergegeven dit is ihkv privacie overwegingen geblokkeerd(opgelegd)vanuit Den Haag.

    Geplaatst door: Stella op
  • helemaal mee eens…MAAR dan hoeft ook alleen de verkeersbegeleiding de schepen te zien en niemand anders.
    ….dus geen collega’s die je in de gaten houden en je nog even voorbij varen om voor je te lossen ….en geen mensen aan de wal die niets met ons vaar gedrag te maken hebben.
    …. en geen geboefte wat in de gaten houd wat je meeneemt naar boord en je via de AIS in dwe gaten houd war je bent en als je op een stil plekje ligt hun slag komen slaan aan boord terwijl jij ergens anders bent

    Geplaatst door: joop op
  • helemaal met johan eens.
    Ais is voor verkeersbegeleiding en meer niet.
    Dus alleen scheepsnaam snelheid vaarrichting weergeven en meer niet dan zij we bij het doel van ais En geen blauwborden diepgangen of wat voor onzin wat niet relevant is voor de scheepvaart.
    We behoren ons nog altijd normaal te melden en zeker in de mist van waar je zit en hoe je vaar en is dat volgens de meeste te veel seconden lekker voor anker gaan en slapen.

    Geplaatst door: marco op
  • AIS was toch voor de (schijn)veilgheid?
    Als het aan L.A.Verburg ligt moet blauwe bord op tresco zichtbaar zijn, waarom? Kan hij dan langer tv kijken, hoeft niet meer naar buiten te kijken.
    Waarom even berekenen, of je in de bocht nog even vaarbij kan? Afgelopen week in het Mittalandkanal een Detmar tanker, hij kon nog wel even voorbij in de bocht, ja ja als ik

    niet gestopt was hadden we de nodige instanties kunnen bellen en gaan schrijven.Als het aan mij ligt gaat, AIS bij schepen die geen deel nemen aan de vaart uit.Waarom, omdat schepen die niet varen geen gevaar vormen voor de veiligheid. Ik hoor u al denken, “en als ik voor de sluis wacht”? ja dan neemt u regelmantair deel aan de vaart.Ik krijg zo het iedee dat iedereen alles van zijn buurman wil weten, waarom?Naar mijn iedee zijn we bezig om de overheidsinstanties aan steeds meer informatie te voor zien. Ik weet niet of het u opgevallen is, maar sinds in Berlijn de muur is gavallen krijgen we hier steeds meer (zo genaamde) veiligheid regels en verboden.Het zal mij niets verwonderen dat AIS een oplegging van Amerika is.Dan kunne ze gelijk zien wie ernaast hen zeeboot ligt.Bij de meeste bedrijven zijn we gevangene van ons eigen stuk ijzer, is toch ook op eis van Amerika? Voor u nu barst van woede eerst lezen en nadenken.

    Geplaatst door: johan d op
  • Als wij het moeten vind ik dat de wsp het ook moet hebben.

    Geplaatst door: piet kornet op
  • @ jaap
    Ik mag toch hopen dat u meer op uw radar kijkt in de dichte mist als op de ais het is een hulpmiddel
    En over privacy ach, als je telefoon uit op tafel ligt in uw woonkamer kunnen ze zelfs afluisteren wat er bij u wordt besproken. En een dagje R,dam of A,dam wordt je heel de dag elke minuut op een beeld waargenomen er zijn zelfs camera,s die op een paar km afstand kunnen zien wat voor telefoon nummer je intikt als je bv bij de bushalte staat, dus privacy hebben we allang niet meer. Het gaat om veiligheid en dit draagt daar zeker aan bij en zeker in de mist je hebt gelijk een scheepsnaam en snelheid, niet meer vragen dat 3e schip afvarig bij uhhh enz enz of even kijken of er nog plek is waar je wilt gaan liggen, ideaal

    Geplaatst door: teuntje op
  • Die blauwe bord functie zou men per direct verplicht moeten maken. Het goed functioneren daarvan heeft niets te maken met verschillende systemen of manieren van aansluiten, maar met het feit dat veel mensen die dit zelf aansluiten niet weten waar ze mee bezig zijn. In iedere AIS heeft men hiervoor een speciale digitale ingang geprogrammeerd. Blauwe bord en eventuele 2e knipperlicht correct aansluiten en het scheepvaartverkeer wordt weer een beetje duidelijker en dus veiliger.

    Geplaatst door: L.A. Verburg op
  • Jaap.
    In Oostenrijk moeten we alleen de afmetingen en de diepgang opgeven.Als we een bak opzij hebben moeten we dus de afmetingen van het verband invoeren en diepgang,dat is alles.Maar:je wordt over het hele Oostenrijkse traject gevolg over de rivier en de gegevens worden ongeveer 2 maanden op geslagen.De WSP heeft bij verdacht of ongeval inzage maar mag geen uitspraak doen.Zelf kan je de gegevens afdwingen via een advocaat.Je zou denken:Dit is een grove inbreuk in uw en onze privacy.Vinden wij ook.Toch hebben wij ook weer een zeer positieve ervaring middels dit Oostenrijks systeem.Wij zijn 2 jaar geleden opvarig als verband aangevaren geworden door een afvarig passagiers schip op een rechtsverkeer strecke.Onze verzekeringen hebben de beelden opgevraagt tussen ons en de tegen partij en men heeft het keurig op gestuurd met koersen snelheid en zelfs het vervallen,tegenkomen,alles op de meter nauwkeurig en onze onschuld was een feit.
    Niks overmacht dus!Of zoals het in de duitse wet staat:Höher gewalt.Door deze ervaring zijn we anders gaan denken over A.I.S. maar net als over het blauwebord funtie pleiten we ook het Oostenrijkse systeem over te nemen.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers op
  • Wij hebben in Hongarije eens via Marinetraffic de schepen om ons heen gevolgd die in de buurt waren en die we gesproken hadden over hun vaar schema.
    Die website klopt niet!Loopt in veel gevallen bijna 48uur achter.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers op
  • AIS is niet betrouwbaar ik kan zo het mmsi nummer en nam veranderen maw ik ben in eens een ander schip,pas terug had ik een collega aan de foon volgens marine trafick zat schip x voor hem en in werkelijkheid was dit schip er niet eens,knap lastig als je in de mist aan het varen ben en op tresco zie je een schip en op je radar is het er niet dus een onbetrouwbaar hulp middel

    Geplaatst door: Henk op
  • ik vind het een top idee ale scheepen moeten het hebben niet alleen voor de veiligheid kan de schepen ook volgen iedeaal op een bunkerboot

    Geplaatst door: jan op
  • ik ben schipper van de VIOS
    en vind het absurd dat iemand aan de andere kant van de wereld kan zien waar ik aan het varen ben
    het bewijs is er gewoon zo als velen van jullie weten op de site http://www.marinetraffic.com kan je op de meter presies zien waar iemand zit dit is tog privè schending of ben ik gek? maar dit is tog een vrij land waarom moet ik laten zien waar ik ben ?
    zelfs het kantoor waar wij voor varen vraagt : warom heb jij geen ais? dit heeft niks met veilig heid te doen dit is gewoon controleren
    wand de duwbakken hebben ook geen ais ik mag 3 bakken op zij nemen stel dat ik onder nijmegen zit in dikke mist en ik heb 3 bakken mee en op uw ais staat dat de vios met 110 b11,45 in de op vaart is en dan in eens een schip van 200 bij 20 op komt is dat veilig?
    en over de marifoon is u vast ook opgevallen
    ja ik zit over mijn vaar uuren ik zet even me ais uit zodat ze dat niet kunnen zien
    lekker veilig zon spook schip tog ?
    en let maar op deze reaktie is morgen al weer weg gehaald wan negatieve reakties over ais dat kan natuurlijk niet .
    mvg kuipers

    Geplaatst door: jaap op
  • Beste Sjaak.
    Dat blauwebord functie vindt ik een goed punt van jouw.
    Laat daar KB zich eens voor inzetten dat dit Europees geregeld wordt.
    Wij hebben besloten ons bord voorlopig NIET aan te sluiten omdat we begrepen hebben dat er willekeur is.Ook is er tussen fabrikanten verschillende aansluitschema,s en bedieningen.
    Dit zal ook eerst gereguleerd moeten worden lijkt me.Mooie taak voor o.a.KB samen met Schuttevaer en de andere bonden zich hier voor in te zetten,gezamelijk.
    Inplaats van schoppen tegen de A.I.S. invoering in Antwerpen waar ze overigens veel te laat op reageren omdat de invoering ervan al jaren bekend is.
    Mvg.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers. op
  • Chantal,
    Zelfs bij verplichtite invoering van AIS, is het niet noodzakelijk om je reis gegevens zoals ADR goederen of aantal mensen aan boord via de AIS Transponder aan de RWS door te brieven, dit kan zoals ik al schreef ook via andere kanalen nl Bics of Erinet.
    Hoort geen buurman of welke hobbyist iets van.
    Wij horen bij de sluizen meestal “gegevens bekend goede reis”.
    Er moet gezegd worden dat er wel eens wat fout gaat in het Computer gebeuren maar dan kun je dat alnog via de elektronische weg opnieuw versturen.
    Wij zijn voorals nog niet van plan om uberhaupt wat in te voeren, met uitzondering van Oostenrijk,
    daar moet je dacht ik bestemming en aantal personen wel in vullen.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • @Sjaak en cdw
    Ik dacht ook dat dat zo was, maar zodra het AIS verplicht wordt, wordt het ook verplicht om die gegevens in te vullen. Ik heb het dus eigenlijk een beetje krom neergezet zie ik nu. Het is nu nog niet verplicht, maar wordt wel gewenst bij kegelproducten door havenautoriteiten.

    Geplaatst door: Chantal op
  • AIs is volgens mij pas een werkelijke bijdrage aan de veiligheid als alles wat op het water beweegt een signaal uitzendt,in feite net zoiets als een goede radar reflector.
    Een eenvoudig zendertje hoeft niet duur en zeker niet complex te zijn.
    Dan vermijdt je in ieder geval toevallige ontmoetingen.

    Geplaatst door: Jaap op
  • Overheid gaat verplichten, alleen de zelfde overheid schermt hun AIS signaal af zodat je geen RWS of politie schepen op je scherm ziet.
    Komt zeker de scheepvaart niet ten goede
    Maar ja de overheid werkt graag met 2 petten op

    Geplaatst door: peter op
  • AIS is momenteel handig voor informatie naar sluizen,bruggen en verkeersposten.
    Ik voorzie echter in de toekomst een paar problemen :
    1.Als AIS op grote schaal is ingevoerd kun je bij grote concentraties door de bomen het bos niet meer zien op je schermpje,het worden gewoon clusters van schepen.
    2.De bediening van het schermpje vereist nogal wat aandacht en is veel onhandiger dan de PC.
    Als je een ander schip wilt oproepen moet je eerst zoeken met dat draaiknopje en dat werkt niet gemakkelijk.
    3.Zolang je de AIS niet duidelijk kunt superponeren op de electronische kaart heb je er weinig aan voor de navigatie.
    Momenteel is er te veel ruimtebeslag op de electronische kaart,zeker als het gaat over de korte afstand.
    4.Het “Griekse” AIS gebeuren via de computer kan nu aangeven welke schepen er bij je in de buurt zitten en de buurt kun je traploos instellen,dat is heel handig, het nadeel is de intervaltijd en daarmee de exacte positie.
    5.Zolang niet alles wat op het water beweegt AIS heeft zitten er blindgangers bij met alle gevaren van dien.

    Geplaatst door: Daan op
  • Goedemorgen Jessica, Als je de AIS transponder hebt verkregen met subsidie heb je een formulier ondertekent met de installateur en daarin staat dat je de AIS transponder vanaf de datum van ondertekening 2 jaar lang aan moet laten in Nederland.
    Dus ook als je stilligt, ik draai s’nachts niet met een generator, dan is het toch een redelijke stroomverbruiker.
    Dus na deze periode gaat hij bij s’nachts uit, is namelijk slecht voor het milieu accu’s zijn sneller leeg dus moet de generator weer eerder gestart worden.
    Het invullen van je gegevens is zoals hier ook omschreven is, een leuk speeltje maar absoluut geen verplichting.
    Dus scheepsnaam en het scheepsnummer en klaar ben je.

    Geplaatst door: CdW op
  • Jessica / Chantal,
    De gegevens invullen is absoluut niet nodig en verplicht maar een leuk speeltje, dus niet doen.
    Er is voor de lading en bestemminggegevens evt Bics en Erinet? of hoe het mag heten, daar kun je bij behoefte alle gegevens ,relavant, voor de reis versturen naar alle benodigde instantie’s, moet dus ook niet meer per mariofoon aan de sluizen worden gedaan.
    Ook naar de CBS ben je gelijk klaar, want daar komen deze gegevens ook aan.
    Het invullen van reisgegevens (lading, bestemmingis, aantal personen en wat er zo verder nog ingevuld kan worden is hobby en geen verplichting) dus een speeltje van de fabrikant.
    Maar gezien de discussie, ontgaat dat veel collega’s.
    Nu, na een jaar varen, zijn wij gematigd positief, wat we wel zullen blijven, daar nooit een ieder van zo,n AIS zal worden voorzien (of hi is stuk) met name in de zomer met pleziervaart zal het dus altijd oppassen blijven.
    Ik vind een andere discussie wel relavant nl: Het wel of niet verplicht instellen van de BLAUWE VLAG want dat is nu een zooitje, de ene collega wel en de ander weer niet, dat zou in donker maar ook zeker bij slecht zicht, veel marifoon verkeer kunnen schelen.

    Dus allemaal of geen,,,,,,,,, en daarover moet snel een beslissing worden genomen, zeker als verplichting nabij komt.

    Het zal ten alle tijden een HULPMIDDEL blijven, en als zodanig moeten wij er mee omgaan.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • Wij hebben nog geen AIS. Wat ons tegenstaat is inderdaad het privacygedeelte. Wij varen met regelmaat autobrandstoffen en aangezien ook mensen die niet van de binnenvaart komen gezellig mee kunnen kijken, moeten wij straks met permanente bewaking aan dek rondvaren en stilliggen. Hoe verleidelijk wordt het gemaakt voor brandstofdieven om even op te zoeken wie er benzine bij zich heeft of diesel? Zeker gezien de huidige olieprijzen. Dus ja, ik heb wel degelijk wat te verbergen. En nog veel meer te beveiligen.

    Geplaatst door: Chantal op
  • Wat velen niet weten is. Al staat je gsm uit ben je nog afte luisteren en te traceren. Je zal dan echt je batterij er uit moeten halen dan ben je niet meer af teluisteren en te volgen! Tis ma dat je het weet!

    Geplaatst door: Dennis op
  • achterhaalde denkbeelden bij KB, los van de werkelijkheid, een brevet van onvermogen om zo te reageren, en wat mij betreft een diskwalificatie van KB om nog verder serieus te nemen bij verdere gesprekken.

    Geplaatst door: elzinga op
  • Sorry voor sommigen… maar volgens mijn mening vind ik het jammer dat ze uitstel gegeven hebben tot 2012 , als je over AIS beschikt besef je dat het nu al eerder een gevaar is om zonder AIS te varen , dus allemaal zo snel mogelijk AIS plaatsen , eens je het hebt wil je niet meer terug … en privacy !!! tja zet dan je gsm ook maar uit hé !

    Geplaatst door: belgica op
  • Ik heb een vraag en zou het fijn vinden als iemand mij duidelijkheid daarover kan verschaffen.
    Als je eenmaal AIS hebt moet je dan dag en nacht de AIS aan hebben staan (verplicht dus) of heb je daar zelf keuze in ? Of hangt dit af van het feit of je wel of geen subsidie hebt ontvangen voor je AIS systeem
    En als je op je AIS bij bestemming niet invuld waar je heen gaat is dit dan strafbaar veel schepen zetten namelijk niets neer, of zetten er vraagtekens of geen idee in dat in te vullen veld kan/mag dit of ben je als er dan iets gebeurd strafbaar op het niet correct invullen van je AIS gegevens ?

    Geplaatst door: Jessica op
  • Ik heb geen idee wat goedzeemanschap te maken heeft met ais.
    En zoals ik begrijp een vraag meer of minder waar gaat u na toe is niet relevant dat is in een marifoon gesprek duidelijk.
    Maar ais is een hulpmiddel geen navigatie middel en zo als er een paar hier schrijven gebruiken we het nu al als een navigatie middel en dat gaat eerdaags goed fout.
    Men zal ten alle tijden toch met elkaar moeten comuniceren d.m.v geluidsseinen of marifoon het kan niet zo zijn dat we op ais gaan vertrouwen van wat de buurman naar toe gaat, met of zonder blauwbord vaart waar hij zit om de hoek enz.
    En als ik de kill uit kom en ga richting de volkerrak zit ik gewoon naast de groen tonnen lijn, iedereen kan dan hoppelijk wel zo’n inschatting maken dat we richting volkrak gaan en als het toch verkeerd mocht gaan dan maar tussen de scheidings ton door duidelijker kan het niet.
    Maar ik heb al een paar voorbeelden gegeven dat bijna alle schepen het zelfde varen op de rijn waal lek hollandsdiep volkrak enz.
    een schip dat op het hollandsdiep zit loopt naar de midden als hij de kill in gaat en een schip dat richting bruggen gaat volg meestal de groene tonnen lijn. en zo kunnen we wel even door gaan.
    Het enigste voor wie ais het makkelijkste is is voor de verkeersposten en daar was het ook eigenlijk voor bedoeld en als het daar ook weer voor gebruikt gaat worden dan neem ik ook ais maar als er schepen rond varen die het als navigatie middel gaan gebruiken en control instantie het gaan gebruiken voor controlen dan zeg ik nee dank je.
    En niet om dan ik iets te verbergen heb maar we zijn ons doel aardig aan het voorbij schieten.
    Het moet je niet intreseren waar en hoe hard je buurman vaart en waar hij naar toe gaat.
    Gewoon met je vak bezig zijn je melden als je een haven in of uit vaart de kill uit komt als je oversteekt en na de bruggen gaat of anderen sitiuatie’s waar melden een normaalste zaak van de werled is.

    Geplaatst door: marco op
  • @martijn
    Als de buurman heeft ingevuld dat zijn bestemming richting volkerak is en hij komt de kil uit en hij besluit om bv te overnachten in de moerdijk gaat hij wel oversteken in plaats van stuurboord uit dus ook dat blijft gevaarlijk en misleidend.
    Maar er zitten inderdaad veel voordelen aan maar ook nadelen en daarom is verplicht stellen een slechte optie en steun ik kantoor binnenvaart met deze actie.

    Geplaatst door: gjw op
  • Marco,

    Snap je dan niet dat hoe minder communicatie je hoeft te voeren hoe veiliger dat is? Dus als jij eerst niet hoeft te vragen waar de buurman heen gaat je alweer wat tijd gewonnen hebt? Er komt ook nog iets om de hoek kijken als goed zeemanschap. Dus als de buurman ziet dat jij richting Volkerak zou gaan nadat je de Kil uitgekomen bent en de buurman moet naar de bruggen en hij ziet op AIS dat jij richting Volkerak moet dat hij dus alvast wat ruimte voor je maakt. Ik snap echt niet dat er tegenstanders zijn voor AIS. Dat kastje gaat net zo vaak kapot als alle andere apparatuur aan boord en dat is niet tot nauwelijks.
    @JohanD. Die AIS had bij de verkoop aangepast moeten worden door de nieuwe eigenaar. Die komt z’n verantwoordelijkheden niet na. Ik neem aan dat als je een schip uit de vaart koopt dat je alles na laat lopen door een bedrijf als Radio Holland of Alphatron om te kijken of alles klopt? Ze moeten na naamsverandering nog een keer komen om de nieuwe scheepnaam in te stellen. En je hebt helemaal geen electronische kaartt nodig om om een hoekje te kijken. Je hebt richting en afstand dat zou genoeg moeten zijn om te weten waar de tegenliggende vaart zit.

    Geplaatst door: Martijn op
  • Ja en ik weet ze waren gratis of met subsidie maar toch zonde.
    Maar een ander ding op ais zit een vertraging dus als men een schip ziet zitten we al een paar seconden verder en daar kan veel gebeuren. En ik krijg het idee dat de mensen die het gebruiken er te veel vertrouwen in hebben.Ik vaar al een paar jaar zonder kaarten of ais maar als ik vaar merk ik dat de meeste het zelfde varen in de rivieren en dat daar geen verschil in zit v.b: opvarig waal bocht van st andrie’s de meeste schepen met blauwe vlag en de duweenheden aan hun goede wal.
    Opvarig dusseldorf normaal water alle met blauwe vlag meestal vanaf mannesmanhafen…en zo kunnen we nog wel even door gaan.
    Ik bedoel hier mee dat de meeste mensen normaal varen en dat ik zonder ais ook weet wat ik tegen kan komen.
    En in de mist ja ik heb ook geen tresco of andere elektronische kaart dus ik zal toch moeten weten waar ik percies zit en me moeten blijven melden per marifoon,maar ook daar zie ik dat de meeste schepen normaal varen.
    Het enigste voordeel aan ais is dat je kunt zien of er vrij rustplaatsen zijn.

    Geplaatst door: marco op
  • Ik vaar nu een paar maanden met ais en vindt het echt handig alleen heb ik al twee keer meegemaakt dat iemand zijn positie bleef hangenen dan is het ,vooral in donker,een erg vreemde gewaarwording dat je een schip op de kaart hebt die er niet is.
    Verplichtstelling is natuurlijk best gevaarlijk want als dat ding kapot gaat ben je gewoon uitgevaren terwijl je zonder best kunt varen.
    Oja en alle plezier heeft het ook niet dus je moet altijd rekening houden dat er vaartuigen zijn die geen ais hebben.

    Geplaatst door: gjw op
  • Niks eigenlijk maar ik heb geen zin om zoeits aan te schaffen voor die paar jaar nog die we mogen varen.. Enkelwandige tanker 2018 voorbij???

    Geplaatst door: marco op
  • @marco
    Wat is jouw bezwaar dan?

    Geplaatst door: teuntje op
  • Allemaal leuke en aardig maar als ik alles begrijp wil de ene als die ais kapot is dat de schepen stil worden gelegd en als ik het beter begrijp om andere bootjes te kunnen zien mag ik ook tresco of andere elektronische kaarten kopen????
    Nou nog steeds geen ais en nog steeds geen intressen….
    En martijn jou voorbeeld raak kant nog wal.
    Zonder ais moet ik mijn buurman oproepen en met ais ook????

    Geplaatst door: marco op
  • Per direct invoeren is alleen maar beter voor de veiligheid prima hulpmiddel. @jr, gaan die kasten zoveel kapot dan?

    Geplaatst door: toon op
  • Hoezo privacy? Gooi dan je gsm en je bankkaart dan ook maar weg!

    Geplaatst door: schipper 2 op
  • Gelijks verplicht stellen ais niet alleen in Antwerpen maar meteen overal! Je kan nu zien op de ais welke schepen je tegen komt en ze bij naam oproepen! Want er zijn nu nog teveel schepen die geen ais hebben en je krijgt bij sommigen totaal geen gehoor over de marifoon. Dus verplicht stellen is voor iedereen veel makkelijker je kan ze meteen bij naam plaats en dergelijke oproepen! En voor die genen die geen ais willen hebben omdat ze bang zijn omdat ze dan getraceerd worden ivm hun vaartijden zijn schijnheilen want die bedonderen de boel het meeste!

    Geplaatst door: dennis op
  • niet zo muggenziften heren, gewoon dat ding verplichten en zo snel mogelijk.
    het is een fantastich hulp middel dat de navigatie nog completer maakt.

    Geplaatst door: dorus op
  • Naast het feit dat je om een bochtje kan kijken kan je op kruisingen dus ook zien waar de buurman voor je heen gaat. Bijvoorbeeld je gaat zo de kil uit komen en je loopt een langzamere buurman op. Nu moet je dus vragen waar hij heen gaat en aan welke kant je er voorbij kan komen. Met AIS kan je gelijk vragen of hij wat ruimte wil maken zodat je binnendoor kan, of dat je er gewoon buitenom voorbij kan komen. AIS heeft geen nadelen, alleen maar voordelen. Als je bang bent voor je privacy, heb je in mijn ogen iets te verbergen. Je geeft aan een post toch ook gewoon door waar je heen gaat? Dat hoef je nu dus niet meer te doen als de post een beetje fanatiek is. Moet ik eerlijk toegeven dat het daar nog weleens aan schort. Meestal moet je toch nog je bestemming doorgeven maar ala, je kan niet alles hebben

    Geplaatst door: Martijn op
  • @ x en Hagens die AIS van jullie van welk type is die? Je zal hem op Tresco moeten zetten als je om de hoek wilt kijken.Nog een waarschuwing voor iedereen, vandaag zag ik een scheepnaam op AIS, allen toen ik erbij kwam was de naam veranderd, het schip was verkocht. Andere naam onder Poolse vlag.Wat moet je dan met AIS?

    Geplaatst door: johan d op
  • Meneer X, ik begrijp KB wel. De binnenvaart ambassadeur wil naar een belangenorganisatie en hoe kan KB nou beter dan met het dogma van privacy en ais zieltjes winnen om de belangen behartiger te worden. Achteraf kun je nog altijd zeggen dat je als organisatie je best hebt gedaan maar het een verloren strijd was omdat iedereen al een gratis AIS had genomen. (maar dat wisten we al toen de gratis AIS werd uitgedeeld)

    Geplaatst door: Stationchef op
  • @colega.ja dat zie jij verkeerd, omdat er geen radarverplichting is.En ik kan met 1 marifoon verder.Al is dat niet zo handig maar het kan wel.En als 1 marifoon kapot is dan is dat niet controleerbaar.Als je AIS kapot is valt dat gelijk op.

    Geplaatst door: MVG JR op
  • JR als je marifoon of radar kapot is laat je hem ook repareren voor je verder vaart of zie ik dat verkeerd?

    Geplaatst door: Collega op
  • KB, ik heb altijd veel kritiek op jullie,maar dit vind ik een goede aktie.Hebben de voorstanders van deze belachenlijke verplichting wel eens na gedacht als je AIS het niet doet?Dan heb je een vaarverbod.Dan kun je een service bus laten komen voordat je verder mag varen.Of zijn de voorstanders nu gelijk bereid om een tweede aan te schaffen zonder subsidie.

    Geplaatst door: MVG JR op
  • Hoe kan je als bedrijfstak nu serieus genomen worden, als men eerst allemaal tegen AIS is. voorts kan men als proef gratis en voor niets een AIS krijgen van de overheid en ze zijn niet aan te slepen, nu ik heb zelf ook zo een ding het is fantastisch je ziet de schepen aankomen net wat Mr. X zegt en de snelheid die ze varen, je kan je aanpassen of inschatten of het veilig en nuttig is dat je de buurman voorbijloopt.
    En waarom moet Belgie naar de pijpen van N.L. dansen, dit deed Oostenrijk toch ook niet, en de privacy is ook kolder, ze kunnen ook bij de sluis kijken, controleerde men maar meer, dat kwam de vrachtprijs ook ten goede.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Ik begrijp KB niet .
    Veel schepen zijn al uitgerust met AIS. Anderhalf jaar terug kon men in NL al AIS plaatsen volledig gratis. Daarna is er van de Nederlandse staat subsidies gegeven. In België en Duitsland worden er nu ook subsidies verleent voor AIS. Dan begrijp ik niet waarom men er nog op tegen is. Wij varen al 15 maanden met ais en ik kan het alleen maar toejuichen. Het bevordert de veiligheid, je kan achter de bochten kijken, je ziet de situatie aan de sluis vooruit, drukte op ligplaatsen …

    Geplaatst door: x op

Reageer