Olie smoort herstel transportsector

De ING-bank vreest dat de snel stijgende olieprijzen het financieel herstel van de transportsector in de kiem zullen smoren. ‘De vervoersvolumes trekken in 2011 nog wel verder aan, maar de bedrijven krijgen door de hoge olieprijzen niet de kans financieel wat reserves op te bouwen en blijven dus buitengewoon kwetsbaar’, zegt de in transport en logistiek gespecialiseerde econoom Rico Luman van het Economisch Bureau van ING.

Olie- en dieselprijs

Door Hans Heynen
‘De olieprijzen zijn in de eerste twee maanden van 2011 met 18% gestegen naar 114 dollar per vat (15% in euro’s)’, zegt Luman. ‘Dat komt bovenop de stijging van 15% in 2010. De stijging is nu al hoger dan die waarmee het Centraal Planbureau voor heel 2011 rekende.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • @Leon, Een nadenktje voor U
    Dan is er niet voldoende nagedacht denk ik zo?!
    Kan zo goedkoop iets aankopen dat iedereen het koopt Ben je niet meer alleen zelf heel goedkoop uit maar er zijn er dan velen..En wat krijg je met vele goedkope zoals U dat omschrijft wordt een supergoedkope Maar niet voor jezelf maar voor een ander die er supergoedkoop van profiteert

    Een nadenkertje voor IEDEREEN en OOK voor U
    Hoe denkt U dat het opgelost moet en kan worden
    Kan alleen nog maar dmv samenwerken Maar dat wordt het niet is al bewezen Dus dan maar door de mensen die de wetten maken en laten uitvoeren EN controleren

    Geplaatst door: Maria op
  • @Leon,

    Juist wat u zegt, maar wie heeft deze overfinancieringen verleend??????

    Heeft u dan met uw volgens mij waardeloze reactie een oplossing tegen de huidige gang van zaken?

    Geplaatst door: jan op
  • Jullie moeten op de nieuwbouw niet zitten kappen
    De bestaande schepen waren duurder of de nieuwbouw
    schepen een nadenkertje

    Geplaatst door: leon op
  • @Jan, Zal het niet zo kunnen zijn dat de banken daar allang blij om zijn dat er proletarisch geshopt wordt Hebben ze die post alvast “afgedekt”

    Geplaatst door: Maria op
  • @ pvm

    Graag had ik hier een reactie van banken gezien.???
    Van collega’s moeten we niets verwachten.
    Volgens mij staan de meeste onder druk van hun bankier en durven niks te ondernemen.
    Ik weet ook niet of hier niks tegen te ondernemen valt want dit is cocurentievervalsing op grote schaal!

    Geplaatst door: jan op
  • @jan

    Er word spijtig genoeg niet gereageerd op u bericht maar inderdaad de gangsters die de gasolie verkopen uit hun tank om hun levensloontje op te krikken die zou men aan een touwtje moeten hangen want die maken ons mee kapot omdat ze toch niks hebben en ooit zullen hebben. En geloof het maar ZE ZIJN ER!!!!

    Geplaatst door: pvm op
  • in de jaren 90″heb ik al tegen de bank gezecht een schip op 20 jaar financeren en daarna ombouwen naar containerschip want de olie schijnt dan op te zijn ga dit in een grafiek weergeven en je zult zien dat als de lijnen elkaar paseren die van gasolieverbruik en van het nieuwe produkt(bv waterstof) het heel snel gaat en alle dieselmotoren verdwijnen of omgebouwd gaan worden er is dan alleen nog maar dubeelwandig rvs voor de gemie nodig dus vind ik dat als je nu een nieuwe dubbelwandige tanker bouwd je niet verder als je neus kijkt en hebben we meer dan genoeg tankers in de ronte varen die alleen maar goedkoop moeten varen anders verdienen de grote oliejongens te weinig dat begrijpt iedereen toch wel de nullen horen niet op een a4tje te passen maar bovenaan met vermelding maal heel veel nullen en nogmaals er is maar een oplossing SAMEN WERKEN maar dat begrijpt niemand hellaas

    Geplaatst door: jan tuik op
  • Haha dan heb je het over koppels die voor dumprijzen de bovenrijn grind naar beneden varen?? Volgens mij weet jij totaal niet hoe de wind waait.Ik ben nog nooit grind wezen halen voor onder de 4euro,terwijl ik al verschillende keren een collega 110er voor 3hele euro’s grind heb horen laden naar o.a R’dam e.d

    Geplaatst door: johan op
  • Ik vind door de dure olie, wordt de concurrentie positie van de binnenvaart beter tegen over de vrachtauto!! En ook het dreigen van de bevrachter, we laten wel even een leeg schip van ver komen, is gelijk een twijfelgeval.

    Want kun je nu laden vlakbij je losplaats, wordt ik regelmatig onderboden door de buurman, die meer als 200 km leeg moet varen. Wanneer de olie bv 1 euro /lit.kost. Is het leegvaren ook heel duur. De koppels die in Krotzenburg en Mannheim leeg komen, kunnen dan niet voor dumpprijzen de bovenrijn oplopen om grint te halen. Voor hetzelfde geld gaan ze leeg af naar de Emo. Wanneer ze leeg aflopen, kunnen ze ook niet de kolen voor dumpprijzen naar boven brengen, blijft er helemaal niets over. Maar de grint voor Cotrano depo’s moet wel naar beneden. Dus voor iedereen wordt het beter. Laat maar komen die dure olie.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Stationschef,

    Oh, jullie hebben geinvesteerd in groen?
    Niet omdat de buurman een nieuwe doet , doe ik er ook maar één?
    Of als ik twee groene bestel kan ik mooi winst maken?
    Het was enkel goedheid dat jullie investeerden?
    Ach, eigenlijk zouden ze voor jullie subsidie in het leven moeten roepen om deze moeilijke tijd door te komen.
    En een hele rij standbeelden oprichten van deze “groen investeerders”, die zoveel pech hebben gehad.
    Aaaaach!!!!, wat zielig.

    Geplaatst door: Anton op
  • Beste stationschef,

    Je hebt gedeeltelijk gelijk, maar met een kanttekening. Ik heb inderdaad een ouder schip en prduceer nog bilgewater. Ik heb dit schip ooit laten bouwen, het was 30 jaar geleden een modern schip. Na 20 jaar was het betaald en afgeschreven.
    Wij waren echt toe aan een nieuw schip en wilden het bestaande laten slopen. De bank zei echter je kunt een nieuw schip laten bouwen, maar je oude schip laten slopen is waanzin, want het heeft een veel hogere marktwaarde. Mijn vraag, maar dan creeer je toch overcapaciteit? werd weggewuifd.
    Toen ik ook doorkreeg dat cowboys tankers gingen bouwen was ik er helemaal klaar mee.
    Het eind van het liedje was dat ik de overcapaciteit aan zag komen en met mijn, te oude, schip ben blijven varen, en nu inderdaad te veel bilgewater produceer.

    Geplaatst door: pompen maar. op
  • Eerst moet de overheid maar eens bezuinigen want ik slinger me heel de dag het lazerus op het ijsselmeer omdat rijkswaterstaat of politieboot optijd thuis moet wezen of vis moet halen op urk tussen de middag met 2 keer MTU 800 pk

    Geplaatst door: roel op
  • @stationchef,

    Ik vaar met een nieuwbouwtanker, zonder bilgewater, schone motoren, vaar economisch etc…
    Ik kan enkel zeggen dat ik weinig hypotheek heb maar er desondanks bijna elke maand geld bij moet om alles te blijven betalen, personeel, onderhoud,onvoorziene herstellingen, verzekering, stremmingen enz.
    Er zijn schepen die het dubbel kwijt zijn aan aflossing en rente.
    Als ik zie wat ik verdien is een collega zijn rekening snel gemaakt en weet ik dat het echt niet uit kan!
    Dat er schepen d.m.v.staatsgaranties en allerlei andere constructies bijna 100% of meer gefinanciert zijn kan echt niet
    Wat nog erger is, er zijn er die zich ondernemer noemen,en een loon van de bank krijgen om te blijven varen en hun loon goedmaken door hun door de bank betaalde gasolie bij de buurman te koop aan te bieden!

    Geplaatst door: jan op
  • Ik zal wel een roepende zijn in een leeg ruim (variant op de woestijn;-) maar het zijn wel de nieuwbouw schepen die nauwelijks bilgewater produceren en geinvesteerd hebben in schone motoren. Zij moeten ook de gasolie toeslag betalen om de kosten van het afval van oudere schepen te laten afvoeren. Dat noem ik een hard gelach als je investeert om het groene imago van de binnenvaart te behouden en vervolgens wordt je gedwongen mee te betalen om het vuil van een ander (die niet wil investeren om zo goedkoop mogelijk te kunnen varen) op te ruimen. Het is dan ook vreemd dat de overheid heeft geluisterd naar een stel gepensioneerde schippers die zich belangenbehartigers noemen en pas over 15 jaar milieu vriendelijke schepen verplicht stelt. Het argument dat de bedrijfstak tijd nodig heeft om de vloot te vervangen gaat mijn inziens niet op, want zelfs alle eigenaren van oude vervuilende schepen roepen dat er teveel nieuwbouw is.
    (zie de reacties op elk willekeurig bericht)

    Het blijven rare jongens die binnenschippers, zien in alle mogelijkheden een probleem.

    gegroet,

    Geplaatst door: stationchef op
  • dicussie gaat nu hoofdzakelijk over overfinaciering, schuld van de banken enz.
    Maar iedereen kan ook anders denken
    Voortvarend besparen dus tandje gas terug, elke 100 pk lust gemiddeld 20 liter diesel, maar ik zie alleen maar gejakker op de rivieren en wel door vrijwel iedereen incl overheid. tonnen gasolie worden er onnodig verstookt. Vaar met verstand is mijn uitgangspunt.

    Geplaatst door: peter op
  • @ Marco
    Zolang de banken financieringen blijven verstrekken aan avonturiers die toch niets te verliezen hebben blijft het fout lopen.
    De enige oplossing is volgens mij samen de boel dicht te leggen tot deze toestanden gestopt worden en de overbodige overgefinancierde schepen die hun aflossingen niet opbrengen terug gesloopt zijn! De overheid gaat ook niet vrijuit met staatsgaranties te blijven verlenen.

    Geplaatst door: jan op
  • dat doen we ons zelf aan die vrachtprijzen en over gefinacierde schepen kopen ook.
    En we kunnen eisen wat we willen maar zolang dat we allemaal einzelgangers zijn verander er helemaal niks.
    Zo dus weer lekker verder met die prijzen en varen tot het niet meer gaat zoals we altijd doen.

    Geplaatst door: marco op
  • Graag had ik hier eens een oplossing van deze beruchte banken gelezen. Maar ja die blijven hun kleverige handen in onschuld wassen met de uitleg dat ze het niet zagen aankomen en dat de economische crisis aan de basis ligt! Het kleinste kind kon zien dat dit ging foutgaan en nog fouter gaat door nu nog steeds te over te financieren!

    Geplaatst door: jan op
  • Het meest storend aan het herstel is het beleid van de banken om zwaar overgefinancieerde schepen die technisch eigenlijk falliet zijn gewoon door te laten varen,en dat doen ze dan ver onder de kostprijs,b.v 2.25 van Sluiskil naar Venlo,zo zijn er nog veel meer voorbeelden,hier helpt goedkopere olie niet aan,daar toch moet geld bij.Zolang men geen hogere tarieven gaat eisen komt er geen herstel!

    Geplaatst door: Adri op
  • hoe duurder de olie , hoe beter !!!!
    en al bij al , het word steeds beter en beter !!!

    Geplaatst door: jefke op
  • Of de olie nu duur is of niet, we komen er financieel toch niet uit.

    Dit hebben we te danken aan het in de vaart brengen van de door banken overgefinancierde overcapaciteit. De olieprijzen hebben in het verleden al verschillende malen hoog gestaan.
    Dus banken, haal de failliete ondernemers al eens uit de vaart om te beginnen en geef daarna commentaar aub! Jullie zijn schuldig aan de uitzichtlose crisis in de binnenvaart!

    Geplaatst door: jan op

Reageer

Olie smoort herstel transportsector | Schuttevaer.nl

Olie smoort herstel transportsector

De ING-bank vreest dat de snel stijgende olieprijzen het financieel herstel van de transportsector in de kiem zullen smoren. ‘De vervoersvolumes trekken in 2011 nog wel verder aan, maar de bedrijven krijgen door de hoge olieprijzen niet de kans financieel wat reserves op te bouwen en blijven dus buitengewoon kwetsbaar’, zegt de in transport en logistiek gespecialiseerde econoom Rico Luman van het Economisch Bureau van ING.

Olie- en dieselprijs

Door Hans Heynen
‘De olieprijzen zijn in de eerste twee maanden van 2011 met 18% gestegen naar 114 dollar per vat (15% in euro’s)’, zegt Luman. ‘Dat komt bovenop de stijging van 15% in 2010. De stijging is nu al hoger dan die waarmee het Centraal Planbureau voor heel 2011 rekende.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • @Leon, Een nadenktje voor U
    Dan is er niet voldoende nagedacht denk ik zo?!
    Kan zo goedkoop iets aankopen dat iedereen het koopt Ben je niet meer alleen zelf heel goedkoop uit maar er zijn er dan velen..En wat krijg je met vele goedkope zoals U dat omschrijft wordt een supergoedkope Maar niet voor jezelf maar voor een ander die er supergoedkoop van profiteert

    Een nadenkertje voor IEDEREEN en OOK voor U
    Hoe denkt U dat het opgelost moet en kan worden
    Kan alleen nog maar dmv samenwerken Maar dat wordt het niet is al bewezen Dus dan maar door de mensen die de wetten maken en laten uitvoeren EN controleren

    Geplaatst door: Maria op
  • @Leon,

    Juist wat u zegt, maar wie heeft deze overfinancieringen verleend??????

    Heeft u dan met uw volgens mij waardeloze reactie een oplossing tegen de huidige gang van zaken?

    Geplaatst door: jan op
  • Jullie moeten op de nieuwbouw niet zitten kappen
    De bestaande schepen waren duurder of de nieuwbouw
    schepen een nadenkertje

    Geplaatst door: leon op
  • @Jan, Zal het niet zo kunnen zijn dat de banken daar allang blij om zijn dat er proletarisch geshopt wordt Hebben ze die post alvast “afgedekt”

    Geplaatst door: Maria op
  • @ pvm

    Graag had ik hier een reactie van banken gezien.???
    Van collega’s moeten we niets verwachten.
    Volgens mij staan de meeste onder druk van hun bankier en durven niks te ondernemen.
    Ik weet ook niet of hier niks tegen te ondernemen valt want dit is cocurentievervalsing op grote schaal!

    Geplaatst door: jan op
  • @jan

    Er word spijtig genoeg niet gereageerd op u bericht maar inderdaad de gangsters die de gasolie verkopen uit hun tank om hun levensloontje op te krikken die zou men aan een touwtje moeten hangen want die maken ons mee kapot omdat ze toch niks hebben en ooit zullen hebben. En geloof het maar ZE ZIJN ER!!!!

    Geplaatst door: pvm op
  • in de jaren 90″heb ik al tegen de bank gezecht een schip op 20 jaar financeren en daarna ombouwen naar containerschip want de olie schijnt dan op te zijn ga dit in een grafiek weergeven en je zult zien dat als de lijnen elkaar paseren die van gasolieverbruik en van het nieuwe produkt(bv waterstof) het heel snel gaat en alle dieselmotoren verdwijnen of omgebouwd gaan worden er is dan alleen nog maar dubeelwandig rvs voor de gemie nodig dus vind ik dat als je nu een nieuwe dubbelwandige tanker bouwd je niet verder als je neus kijkt en hebben we meer dan genoeg tankers in de ronte varen die alleen maar goedkoop moeten varen anders verdienen de grote oliejongens te weinig dat begrijpt iedereen toch wel de nullen horen niet op een a4tje te passen maar bovenaan met vermelding maal heel veel nullen en nogmaals er is maar een oplossing SAMEN WERKEN maar dat begrijpt niemand hellaas

    Geplaatst door: jan tuik op
  • Haha dan heb je het over koppels die voor dumprijzen de bovenrijn grind naar beneden varen?? Volgens mij weet jij totaal niet hoe de wind waait.Ik ben nog nooit grind wezen halen voor onder de 4euro,terwijl ik al verschillende keren een collega 110er voor 3hele euro’s grind heb horen laden naar o.a R’dam e.d

    Geplaatst door: johan op
  • Ik vind door de dure olie, wordt de concurrentie positie van de binnenvaart beter tegen over de vrachtauto!! En ook het dreigen van de bevrachter, we laten wel even een leeg schip van ver komen, is gelijk een twijfelgeval.

    Want kun je nu laden vlakbij je losplaats, wordt ik regelmatig onderboden door de buurman, die meer als 200 km leeg moet varen. Wanneer de olie bv 1 euro /lit.kost. Is het leegvaren ook heel duur. De koppels die in Krotzenburg en Mannheim leeg komen, kunnen dan niet voor dumpprijzen de bovenrijn oplopen om grint te halen. Voor hetzelfde geld gaan ze leeg af naar de Emo. Wanneer ze leeg aflopen, kunnen ze ook niet de kolen voor dumpprijzen naar boven brengen, blijft er helemaal niets over. Maar de grint voor Cotrano depo’s moet wel naar beneden. Dus voor iedereen wordt het beter. Laat maar komen die dure olie.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Stationschef,

    Oh, jullie hebben geinvesteerd in groen?
    Niet omdat de buurman een nieuwe doet , doe ik er ook maar één?
    Of als ik twee groene bestel kan ik mooi winst maken?
    Het was enkel goedheid dat jullie investeerden?
    Ach, eigenlijk zouden ze voor jullie subsidie in het leven moeten roepen om deze moeilijke tijd door te komen.
    En een hele rij standbeelden oprichten van deze “groen investeerders”, die zoveel pech hebben gehad.
    Aaaaach!!!!, wat zielig.

    Geplaatst door: Anton op
  • Beste stationschef,

    Je hebt gedeeltelijk gelijk, maar met een kanttekening. Ik heb inderdaad een ouder schip en prduceer nog bilgewater. Ik heb dit schip ooit laten bouwen, het was 30 jaar geleden een modern schip. Na 20 jaar was het betaald en afgeschreven.
    Wij waren echt toe aan een nieuw schip en wilden het bestaande laten slopen. De bank zei echter je kunt een nieuw schip laten bouwen, maar je oude schip laten slopen is waanzin, want het heeft een veel hogere marktwaarde. Mijn vraag, maar dan creeer je toch overcapaciteit? werd weggewuifd.
    Toen ik ook doorkreeg dat cowboys tankers gingen bouwen was ik er helemaal klaar mee.
    Het eind van het liedje was dat ik de overcapaciteit aan zag komen en met mijn, te oude, schip ben blijven varen, en nu inderdaad te veel bilgewater produceer.

    Geplaatst door: pompen maar. op
  • Eerst moet de overheid maar eens bezuinigen want ik slinger me heel de dag het lazerus op het ijsselmeer omdat rijkswaterstaat of politieboot optijd thuis moet wezen of vis moet halen op urk tussen de middag met 2 keer MTU 800 pk

    Geplaatst door: roel op
  • @stationchef,

    Ik vaar met een nieuwbouwtanker, zonder bilgewater, schone motoren, vaar economisch etc…
    Ik kan enkel zeggen dat ik weinig hypotheek heb maar er desondanks bijna elke maand geld bij moet om alles te blijven betalen, personeel, onderhoud,onvoorziene herstellingen, verzekering, stremmingen enz.
    Er zijn schepen die het dubbel kwijt zijn aan aflossing en rente.
    Als ik zie wat ik verdien is een collega zijn rekening snel gemaakt en weet ik dat het echt niet uit kan!
    Dat er schepen d.m.v.staatsgaranties en allerlei andere constructies bijna 100% of meer gefinanciert zijn kan echt niet
    Wat nog erger is, er zijn er die zich ondernemer noemen,en een loon van de bank krijgen om te blijven varen en hun loon goedmaken door hun door de bank betaalde gasolie bij de buurman te koop aan te bieden!

    Geplaatst door: jan op
  • Ik zal wel een roepende zijn in een leeg ruim (variant op de woestijn;-) maar het zijn wel de nieuwbouw schepen die nauwelijks bilgewater produceren en geinvesteerd hebben in schone motoren. Zij moeten ook de gasolie toeslag betalen om de kosten van het afval van oudere schepen te laten afvoeren. Dat noem ik een hard gelach als je investeert om het groene imago van de binnenvaart te behouden en vervolgens wordt je gedwongen mee te betalen om het vuil van een ander (die niet wil investeren om zo goedkoop mogelijk te kunnen varen) op te ruimen. Het is dan ook vreemd dat de overheid heeft geluisterd naar een stel gepensioneerde schippers die zich belangenbehartigers noemen en pas over 15 jaar milieu vriendelijke schepen verplicht stelt. Het argument dat de bedrijfstak tijd nodig heeft om de vloot te vervangen gaat mijn inziens niet op, want zelfs alle eigenaren van oude vervuilende schepen roepen dat er teveel nieuwbouw is.
    (zie de reacties op elk willekeurig bericht)

    Het blijven rare jongens die binnenschippers, zien in alle mogelijkheden een probleem.

    gegroet,

    Geplaatst door: stationchef op
  • dicussie gaat nu hoofdzakelijk over overfinaciering, schuld van de banken enz.
    Maar iedereen kan ook anders denken
    Voortvarend besparen dus tandje gas terug, elke 100 pk lust gemiddeld 20 liter diesel, maar ik zie alleen maar gejakker op de rivieren en wel door vrijwel iedereen incl overheid. tonnen gasolie worden er onnodig verstookt. Vaar met verstand is mijn uitgangspunt.

    Geplaatst door: peter op
  • @ Marco
    Zolang de banken financieringen blijven verstrekken aan avonturiers die toch niets te verliezen hebben blijft het fout lopen.
    De enige oplossing is volgens mij samen de boel dicht te leggen tot deze toestanden gestopt worden en de overbodige overgefinancierde schepen die hun aflossingen niet opbrengen terug gesloopt zijn! De overheid gaat ook niet vrijuit met staatsgaranties te blijven verlenen.

    Geplaatst door: jan op
  • dat doen we ons zelf aan die vrachtprijzen en over gefinacierde schepen kopen ook.
    En we kunnen eisen wat we willen maar zolang dat we allemaal einzelgangers zijn verander er helemaal niks.
    Zo dus weer lekker verder met die prijzen en varen tot het niet meer gaat zoals we altijd doen.

    Geplaatst door: marco op
  • Graag had ik hier eens een oplossing van deze beruchte banken gelezen. Maar ja die blijven hun kleverige handen in onschuld wassen met de uitleg dat ze het niet zagen aankomen en dat de economische crisis aan de basis ligt! Het kleinste kind kon zien dat dit ging foutgaan en nog fouter gaat door nu nog steeds te over te financieren!

    Geplaatst door: jan op
  • Het meest storend aan het herstel is het beleid van de banken om zwaar overgefinancieerde schepen die technisch eigenlijk falliet zijn gewoon door te laten varen,en dat doen ze dan ver onder de kostprijs,b.v 2.25 van Sluiskil naar Venlo,zo zijn er nog veel meer voorbeelden,hier helpt goedkopere olie niet aan,daar toch moet geld bij.Zolang men geen hogere tarieven gaat eisen komt er geen herstel!

    Geplaatst door: Adri op
  • hoe duurder de olie , hoe beter !!!!
    en al bij al , het word steeds beter en beter !!!

    Geplaatst door: jefke op
  • Of de olie nu duur is of niet, we komen er financieel toch niet uit.

    Dit hebben we te danken aan het in de vaart brengen van de door banken overgefinancierde overcapaciteit. De olieprijzen hebben in het verleden al verschillende malen hoog gestaan.
    Dus banken, haal de failliete ondernemers al eens uit de vaart om te beginnen en geef daarna commentaar aub! Jullie zijn schuldig aan de uitzichtlose crisis in de binnenvaart!

    Geplaatst door: jan op

Reageer