Reders willen nu gewapende beveiligers

Nederlandse reders willen een direct ingaand gedoogbeleid voor de inzet van bewapende private beveiligers om schepen en bemanningen te beschermen tegen piratenaanvallen. ‘We kunnen niet wachten tot de officiële wetgeving rond is. De situatie verslechtert met de dag’, zegt adjunct-directeur en woordvoerder Arnold van der Heul van Kahn Scheepvaart en Jumbo, exploitant van 14 zware-ladingschepen. ‘We moeten nú de mogelijkheid krijgen om onze schepen effectief te beschermen.’

Door Hans Heynen
De gedoogregeling moet voor alle Nederlandse zeeschepen gelden, vindt Van der Heul. ‘Niet alleen voor zeer kwetsbare schepen, zoals de door Joris Voorhoeve voorgezeten AIV Commissie Vrede en Veiligheid adviseert’, zegt Van der Heul. ‘Reders moeten zelf kunnen bepalen of ze hun schip beveiligen. Er is geen duidelijke definitie van zeer kwetsbare schepen. Je kunt er schepen die langzamer dan 10 mijl varen onder laten vallen, maar er zijn zat schepen aangevallen die 12 of 14 mijl voeren. Pas wanneer een schip sneller dan 18 mijl vaart wordt die kans echt klein.’
Van der Heul wijst erop dat werknemers, dus ook zeelieden, recht hebben op een veilige werkplek. ‘De Arbowet verplicht reders daarvoor te zorgen, maar de regering maakt dat onmogelijk. De regering wil tot nu toe geen militairen op onze schepen plaatsen en verbiedt ons zelf gewapende beveiligers in te zetten. De Commissie Voorhoeve vindt dat niet netjes en wijst in haar rapport op het recht op zelfverdediging, waarbij in extreme gevallen extreme middelen mogen worden gebruikt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Reders willen nu gewapende beveiligers | Schuttevaer.nl

Reders willen nu gewapende beveiligers

Nederlandse reders willen een direct ingaand gedoogbeleid voor de inzet van bewapende private beveiligers om schepen en bemanningen te beschermen tegen piratenaanvallen. ‘We kunnen niet wachten tot de officiële wetgeving rond is. De situatie verslechtert met de dag’, zegt adjunct-directeur en woordvoerder Arnold van der Heul van Kahn Scheepvaart en Jumbo, exploitant van 14 zware-ladingschepen. ‘We moeten nú de mogelijkheid krijgen om onze schepen effectief te beschermen.’

Door Hans Heynen
De gedoogregeling moet voor alle Nederlandse zeeschepen gelden, vindt Van der Heul. ‘Niet alleen voor zeer kwetsbare schepen, zoals de door Joris Voorhoeve voorgezeten AIV Commissie Vrede en Veiligheid adviseert’, zegt Van der Heul. ‘Reders moeten zelf kunnen bepalen of ze hun schip beveiligen. Er is geen duidelijke definitie van zeer kwetsbare schepen. Je kunt er schepen die langzamer dan 10 mijl varen onder laten vallen, maar er zijn zat schepen aangevallen die 12 of 14 mijl voeren. Pas wanneer een schip sneller dan 18 mijl vaart wordt die kans echt klein.’
Van der Heul wijst erop dat werknemers, dus ook zeelieden, recht hebben op een veilige werkplek. ‘De Arbowet verplicht reders daarvoor te zorgen, maar de regering maakt dat onmogelijk. De regering wil tot nu toe geen militairen op onze schepen plaatsen en verbiedt ons zelf gewapende beveiligers in te zetten. De Commissie Voorhoeve vindt dat niet netjes en wijst in haar rapport op het recht op zelfverdediging, waarbij in extreme gevallen extreme middelen mogen worden gebruikt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer