Oeltrans laat schippers achter met miljoenen aan vorderingen

De voor de kantoren Oeltrans, Tankfracht en Max Sötje varende tankvaartondernemers uit Nederland, Duitsland en België lijden een verlies van tientallen miljoenen euro’s als gevolg van het faillissement van de Duitse bevrachterscombinatie. Die bevrachtte ruim 100 binnenvaarttankers en heeft de laatste vijf à zes maanden vrijwel niets meer betaald. Omdat de directie volhield dat het om een tijdelijk en oplosbaar liquiditeitsprobleem ging, bleven de schippers de bevrachter trouw.

‘Bij mij gaat het om een bedrag in de buurt van de zeven cijfers’, zegt tankvaartondernemer en OPTO-voorzitter Ronald Versloot, die twee grote schepen onder contract had bij Oeltrans. ‘Directeur Gerken voerde een kop-in-het-zandpolitiek. Toen hij in zwaar weer terechtkwam stond hij niet open voor overleg om te zoeken naar een oplossing. Dat was onbespreekbaar. Gerken bleef maar volhouden dat het om een tijdelijk liquiditeitsprobleem ging.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (28)

  • stilleggen met lading,is heel dom.vraag maar aan willem.

    Geplaatst door: pijl op
  • Daar aan kan men zien dat we te familiair en te goed gelovig tegenover bevrachters en makelaars zijn .

    Sterkte allemaal

    Geplaatst door: De Roeck Luc op
  • We zullen ons dan maar zorgen gaan maken over hoe we de investering terug krijgen.Dan bedoel ik met geld wat we in bepaalde schepen hebben zitten.Want door bepaalde mensen worden we niet op de hoogte gehouden.

    Geplaatst door: Kees hendriksen op
  • Ja ik heb het goed gelezen maar er zijn schepen die hebben vrijdag nacht nog gelost terwijl ze wisten dat het bedrijf naar de knoppen was…..
    Maar een bedrag met 6 cijfers schuld hebben dan had ik toch wel eerder een schip met lading stil gelegdt en gewacht todat alles over gemaakt is en dan dag zeggen tegen zo,n kantoor contract of geen contract geld geleend van de mensen of niet. Laat de rechter het maar bepalen wat een oplossing is nadat het schip meestal met lading door deze bevrachter stil gelegd wordt.
    Maar dit is een nood oplossing.En als je echt zoveel geld krijgt zal een rechter je gelijk geven en mischien is het voor de klanten van zo’n bevrachter ook een teken om na te gaan denken… maar het is alle maal achter af gerpaat wat we doen. Ik denk dat zoiets langer speeld en je moet ongeveer een beetje weten wat je in zo’n geval kunt/mag doen. Het ding is hier op dat forum dat de meeste alleen maar zwart maken en hun gal spwuwen maar iets informatiefs schrijven weinig en dat de van de 95 schepen er maar weinig zijn die hun mond open willen trekken mischien dat ik het verkeerd zie maar van zoiets kan iedereen leren en iedereen heeft er baad bij hoe zoiets beginnt.Het is voor die ondernemers erg genoeg dat zoiets gebeurd maar het zijn 90 schepen die de dupe zijn.
    @ johan ik begrijp je wel maar een contract is 2 zijdig en als jij 300.000 euro van je bevrachter krijgt is hij nalatig en dit speel al een tijdje kijk een keer niet betalen KAN voorkomen maar geen 300.000 euro.

    Geplaatst door: marco op
  • Marco
    Je moet het goed lezen vooral de definities.
    Alleen van de laatste reis is alleen maar iets te halen. Als een conflict heb met jouw bevrachter is dit niet van toepassing.

    Geplaatst door: Harrie op
  • @Marco

    Ik heb het mischien verkeerd uitgetypt.Maar ik bedoel eigenlijk ook de gene die die opdrachten voor de schepen geven. ( dus L.Harms e.d ) met van die vage constructies,door dat soort figuren word het voor de echte schippers die nog begaan zijn met hun spul verkracht!

    Het verhaal over die huurcontracten bedoel ik eigenlijk zo: Iedereen roept van ja als je je geld niet krijgt ga je toch ergens anders heen? Maar zo makkelijk als het lijkt is dat niet,omdat ze op basis van een time-charter een financiering hebben gemaakt,en als ze dan ineens ergens anders heen gaan voor werk werd je afgewezen omdat niemand meer op schepen zit/zat te wachten,dus afwachten en hopen dat je geld na een maand of 6 er eindelijk is was de enigste oplossing.

    Maar wat ik zeg,ik begrijp niet dat zulke bedrijven niet meer onder financieel toezicht staat,want die gerken zit met zn prive jet allang ergens anders

    Geplaatst door: johan op
  • Geplaatst door: marco op
  • alstublieft harry
    De vervoerder heeft voor alle op de vervoersovereenkomst gebaseerde vorderingen alsmede voor
    onbetwiste vorderingen uit andere met de afzender afgesloten vervoers?, expeditie? of
    opslagovereenkomsten een retentierecht of pandrecht op de goederen. Het retentierecht of pandrecht
    geldt ook voor de begeleidende documenten.

    Geplaatst door: marco op
  • Marco zo als jij dat pandrecht denk te kunnen uitoefenen werk het niet. De lading mag niet van eigenaar ontvreemdt worden. Ik heb het bij een vorige failliet gezien De schipper had een grote schadeclaim aan zijn broek. Je kunt de laatste reis wel rechtstreeks met de ontvanger regelen en daardoor buiten de boedel houden.

    Geplaatst door: Harrie op
  • volgens mij ben je er zelf bij als je een huurcontract hebt en je krijg je geld niet.
    Je kunt wel roepen je zit er aan vast, maar dat heet een verplichting maar uitbetaald worden omdat je een huurcontract hebt is ook een verplichting. dus volgens johan werkt het maar een kant op, Je moet varen voor deze bevrachter maar het is maar af wachten of je je geld krijgt.
    Rare wereld.
    En dat groningen nog een berg nieuwe bouwd ja nou er zijn dus mensen banken wie dan ook die een schip laat bouwen en bij die mensen moet je wezen en niet bij die scheepswerf die krijgt een opdracht en die gaat bouwen als de finaciering rond is, dus ja johan wie zijn nou die eikels ik vindt de werf niet die mensen voeren een opdracht uit zoals ook de makkelaars.
    Je moet het toch gaan zoeken naar de mensen die hun handtekening onder die opdracht zet….

    Geplaatst door: marco op
  • Geachte collega’s,

    Dat deze winkel in Hamburg om zou vallen was ons al een hele tijd duidelijk. Ook de val van Ruudtrans was voorspelbaar. Alleen was het voor buitenstaanders niet voorspelbaar, wanneer het om zou vallen. Iedereen in de tankvaart wist dat de huurprijzen die door deze bevrachters werd betaald minimaal 15 tot 25% boven de markt lagen. Ook wisten de meeste in de tankvaart dat deze kantoren bijna geen contracten hadden met vaste tarieven, maar alleen volume contracten. Het is dan ook naïef om de gevolgen nu zielig te vinden. Men heeft gepokerd en verloren. Zowel Gerken als de ondernemers die voor hem voeren. We weten allemaal dat een substantieel deel van de nieuwbouw vloot niet was gebouwd als de huurcontracten er niet waren geweest. De overcappaciteit waar we nu mee te maken hebben, is het gevolg van. Af te wachten zijn de gevolgen van het in elkaar storten van deze luchtbel. Hoe gaan de Duitse banken hier mee om? Wat gaat er nog gebouwd worden in Waterhuizen? Hoe gaat de markt reageren? Hoeveel luchtbellen zijn er nog?Allemaal vragen die de komenden maanden beantwoordt zullen worden. Eén ding is zeker, het is iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid hoe lang men op zijn geld blijf wachten en wat voor contract men afsluit.

    Hens van Buren m.t.s. Hanna

    Geplaatst door: H. van Buren op
  • dat jullie het allemaal niet snappen is opmdat we alleen van a naar b kunnen varen en een klein beetje weten wat we moeten verdienen. Als het transportrecht door leest voor de scheepvaart dan had je je geld al lang gehad je neemt pandrecht op je lading en vooral als je een heel groot bedrag open heb staan. en als het bedrijf faliet gaat heb je als eerte recht op je geld.
    en dan kun je wel roepen ja maar de bevrachter heeft niks te maken met die lading en die is niet van de bevrachter, maar jij doet zaken met dat bevrachtingskantoor en met niemand anders.
    En dat als je als ondernemer niet die mooie woorden van die bevrachters moet geloven want dat is ze geleerd mooi praten en voor de rest doen ze niks.Het resultaat hier boven en een potje janken eerst maar weer eens naar je zelf kijken en niet iemand anders de schuld geven.
    En dan met een nieuwe bouw contracten voor 5 jaar wat een toekomst visie als of je na 5 jaar binnen bent nee sorry het wordt tijd dat de hele markt is onderzocht wordt met wat voor instelling er gevaren wordt en tegen wat voor dumpprijzen.
    Maar het zal alijd zo blijven zolang we een ander de schuld geven.

    Geplaatst door: marco op
  • als ik nog 6 ton tegoed heb van iemand ga ik toch wel een keertje persoonlijk op bezoek. Ik snap niet dat je het zover laat oplopen.

    Geplaatst door: jaco op
  • is ook wel heel lomp om zo lang te wachten op je centen… en maar door blijven varen voor de zelfde bevrachter na een maand gaat lampje toch wel een keer branden toch? en anders als je geladen ligt ga je gewoon niet lossen op de plaats van bestemming tot je geld binnen is zo moeilijk is het niet lijk me het werkt echt!!!!

    Geplaatst door: eppo op
  • Martijn,

    Wanneer ben jij geboren? Waarschijnlijk nog niet zo lang geleden. Jij kent de geschiedenis niet, anders zou je zo niet reageren. Maar je leert het vanzelf.

    Geplaatst door: pompen maar. op
  • Het is wederom heel triest wat er nu is gebeurd.
    Ik wens alle schippers die zijn blijven doorvaren in het vertrouwen op hun klant heel veel sterkte en vooral veel geluk.

    Het gevoel alleen al dat je ‘jaren lang’ moet doorvaren om de fouten van een ander op te lossen is verschrikkelijk.

    Mijn advies (en ik heb heel veel ervaring BUITEN de scheepstransportwereld):

    Lieve mensen, richt met een man of 30 – 40 een nieuw bedrijf op.

    Word allemaal paritair aandeelhouder.

    Zorg voor een goede bestuurder/verkoper/directeur (zonder dikke bak of groot kantoor maar wel iemand die flink veel omzet en vracht binnenhaalt)

    Betaal haar/hem in optie-aandelen naast een normaal salaris.

    Over 5 tot 7 jaar geniet je dubbel. Als succesvol schipper en ook als aandeelhouder in een succesvol bedrijf.

    Dan komt de dag dat je zegt: ik heb het allemaal in mijn kielzog gelaten en er Zegen voor terug ontvangen.

    Daarbij wens ik alle betrokkenen zeer oprecht alle goeds en geluk toe.

    Geplaatst door: Willem op
  • laten we nu een hopen dat de GROTE multinationals met de bevrachters met de opto e.d. om de tafel te gaan zitten en dan eens de reele kosten baten cijfers gaan bespreken van anno 2011 en de oude cijfers van tafel gooien als de grote bedrijven miljarden winst mogen maken mogen wij toch ook wel een plakje kaas op ons bammetje krijgen ‘????
    toch

    laat de schuttevaer opto en de cbrb een stel afgevaardigde samenkomen die dit probleem nu eens echt gaan aanpakken woorden met daden en spijkers met koppen ….

    zo gaat het niet langer en is het vragen om meer ongelukken en problemen..

    Geplaatst door: michael op
  • veka heeft niets gedaan om oltrans te redden.
    ze hebben in januari oltrans over genomen zonder een cent te investeren in een niet goed lopende zaak.

    Geplaatst door: wie? op
  • Waarom wordt er zoveel afgegeven op VeKa? Die bouwen alleen maar schepen en wie neemt ze af? De schippers. Je hoeft niet te vernieuwen, het mag. Dus kijk eerst eens naar jezelf voordat je andere de schuld gaat geven. Als je een maand niet betaald krijgt, ga je zeuren waar je geld blijft. De volgende maand hetzelfde en weer het zelfde verhaal? Ga je ergens anders kijken omde schade beperkt te houden.

    Geplaatst door: Martijn op
  • Een cursis zaken doen zou erg handig zijn voor schippers.
    Een gezond bedrijf betaalt binnen 30 dagen als dat langer gaat duren KLOPT ER IETS NIET.

    Er klopt al jaren iets niet, we konden niet weg omdat de vrije markt nog slechter was. en bij 1 maand te laat betalen zit je dus al op 2 maanden plus de lopende maand is al 3 maanden. dus al snel een paar ton. en dan zit je dus al vrij snel klem. tenzij schipper/eigenaar een miljoen reserve heeft liggen, maar die ken ik er niet veel

    Geplaatst door: henk op
  • Dat die meneer mild is voor V is omdat V er met geld in zit. Net zoals bij een aantal andere slachtoffers.

    Geplaatst door: jan op
  • s.v.p. mijnheer de groot.
    dankzij de europese eenwording en het daardoor sluiten/ophefffen van de beurzen/evenredige vrachtverdeling is ook de beedigde makelaar opgedoekt.

    Geplaatst door: huib schot op
  • Een cursis zaken doen zou erg handig zijn voor schippers.
    Een gezond bedrijf betaalt binnen 30 dagen als dat langer gaat duren KLOPT ER IETS NIET.

    Geplaatst door: bartje op
  • Wij zijn al een paar jaar voor niks aan het varen dat is ook niet te geloven.

    Geplaatst door: vrachtschip op
  • S.v.p. Schuttevaer:
    Tankvaart kent geen bevrachters. Bevrachter is beëdigd makelaar en leeft van provisie.
    Tankvaart kent alleen charteraars en ladingovernemers!

    Bevrachter verdient meer als binnenvaartondernemer MEER verdient.
    Charteraar/ladingovernemer verdient meer als binnenvaartondernemer MINDER verdient.

    Gratis advies aan binnenvaart: Eén maand niet betaald: wegwezen!
    Deze kantoortjes hebben géén bezit; slechts een gehuurd kantoor, telefoon en een lease-auto. Bij faillissement kun je fluiten naar je centen.

    Geplaatst door: Meneer de Groot op
  • Een trieste gang van zaken en voor de betrokken ondernemers een harde klap. Als schipper heb je weinig of geen zicht op de financiële situatie van bevrachter of opdrachtgever met alle gevolgen van dien. De enige manier om dit te voorkomen is in een coöperatie ua (uitgesloten aansprakelijkheid) samenwerken. Ik realiseer me dat deze gedupeerden daar nu weinig aan hebben. Maar dit is niet het eerste en zal ook niet het laatste kantoor zijn dat omvalt. Ook in de droge lading komen er nog een paar aan de beurt. Als de tarieven gaan oplopen heb je als bevrachtingskantoor een groot probleem met slechte contracten in je portefeuille. Er was niet voor niets paniek in de bevrachtingswereld toen de Eubo dreigde opgericht te worden.
    Ik wens gedupeerden veel sterkte toe.

    Peter Meeusen m/s Runamara

    Geplaatst door: Peter Meeusen op
  • En personeel blijven betalen… dat moeten Grote beloftes zijn geweest
    veel sterkte, dit wil niemand meemaken

    Geplaatst door: Jo op
  • Vijf a zes maanden niet betaald… en dan toch maar door blijven varen voor zo’n bevrachter???? Snap ik het nou niet helemaal???

    Geplaatst door: Niettegeloven op

Reageer

Oeltrans laat schippers achter met miljoenen aan vorderingen | Schuttevaer.nl

Oeltrans laat schippers achter met miljoenen aan vorderingen

De voor de kantoren Oeltrans, Tankfracht en Max Sötje varende tankvaartondernemers uit Nederland, Duitsland en België lijden een verlies van tientallen miljoenen euro’s als gevolg van het faillissement van de Duitse bevrachterscombinatie. Die bevrachtte ruim 100 binnenvaarttankers en heeft de laatste vijf à zes maanden vrijwel niets meer betaald. Omdat de directie volhield dat het om een tijdelijk en oplosbaar liquiditeitsprobleem ging, bleven de schippers de bevrachter trouw.

‘Bij mij gaat het om een bedrag in de buurt van de zeven cijfers’, zegt tankvaartondernemer en OPTO-voorzitter Ronald Versloot, die twee grote schepen onder contract had bij Oeltrans. ‘Directeur Gerken voerde een kop-in-het-zandpolitiek. Toen hij in zwaar weer terechtkwam stond hij niet open voor overleg om te zoeken naar een oplossing. Dat was onbespreekbaar. Gerken bleef maar volhouden dat het om een tijdelijk liquiditeitsprobleem ging.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (28)

  • stilleggen met lading,is heel dom.vraag maar aan willem.

    Geplaatst door: pijl op
  • Daar aan kan men zien dat we te familiair en te goed gelovig tegenover bevrachters en makelaars zijn .

    Sterkte allemaal

    Geplaatst door: De Roeck Luc op
  • We zullen ons dan maar zorgen gaan maken over hoe we de investering terug krijgen.Dan bedoel ik met geld wat we in bepaalde schepen hebben zitten.Want door bepaalde mensen worden we niet op de hoogte gehouden.

    Geplaatst door: Kees hendriksen op
  • Ja ik heb het goed gelezen maar er zijn schepen die hebben vrijdag nacht nog gelost terwijl ze wisten dat het bedrijf naar de knoppen was…..
    Maar een bedrag met 6 cijfers schuld hebben dan had ik toch wel eerder een schip met lading stil gelegdt en gewacht todat alles over gemaakt is en dan dag zeggen tegen zo,n kantoor contract of geen contract geld geleend van de mensen of niet. Laat de rechter het maar bepalen wat een oplossing is nadat het schip meestal met lading door deze bevrachter stil gelegd wordt.
    Maar dit is een nood oplossing.En als je echt zoveel geld krijgt zal een rechter je gelijk geven en mischien is het voor de klanten van zo’n bevrachter ook een teken om na te gaan denken… maar het is alle maal achter af gerpaat wat we doen. Ik denk dat zoiets langer speeld en je moet ongeveer een beetje weten wat je in zo’n geval kunt/mag doen. Het ding is hier op dat forum dat de meeste alleen maar zwart maken en hun gal spwuwen maar iets informatiefs schrijven weinig en dat de van de 95 schepen er maar weinig zijn die hun mond open willen trekken mischien dat ik het verkeerd zie maar van zoiets kan iedereen leren en iedereen heeft er baad bij hoe zoiets beginnt.Het is voor die ondernemers erg genoeg dat zoiets gebeurd maar het zijn 90 schepen die de dupe zijn.
    @ johan ik begrijp je wel maar een contract is 2 zijdig en als jij 300.000 euro van je bevrachter krijgt is hij nalatig en dit speel al een tijdje kijk een keer niet betalen KAN voorkomen maar geen 300.000 euro.

    Geplaatst door: marco op
  • Marco
    Je moet het goed lezen vooral de definities.
    Alleen van de laatste reis is alleen maar iets te halen. Als een conflict heb met jouw bevrachter is dit niet van toepassing.

    Geplaatst door: Harrie op
  • @Marco

    Ik heb het mischien verkeerd uitgetypt.Maar ik bedoel eigenlijk ook de gene die die opdrachten voor de schepen geven. ( dus L.Harms e.d ) met van die vage constructies,door dat soort figuren word het voor de echte schippers die nog begaan zijn met hun spul verkracht!

    Het verhaal over die huurcontracten bedoel ik eigenlijk zo: Iedereen roept van ja als je je geld niet krijgt ga je toch ergens anders heen? Maar zo makkelijk als het lijkt is dat niet,omdat ze op basis van een time-charter een financiering hebben gemaakt,en als ze dan ineens ergens anders heen gaan voor werk werd je afgewezen omdat niemand meer op schepen zit/zat te wachten,dus afwachten en hopen dat je geld na een maand of 6 er eindelijk is was de enigste oplossing.

    Maar wat ik zeg,ik begrijp niet dat zulke bedrijven niet meer onder financieel toezicht staat,want die gerken zit met zn prive jet allang ergens anders

    Geplaatst door: johan op
  • Geplaatst door: marco op
  • alstublieft harry
    De vervoerder heeft voor alle op de vervoersovereenkomst gebaseerde vorderingen alsmede voor
    onbetwiste vorderingen uit andere met de afzender afgesloten vervoers?, expeditie? of
    opslagovereenkomsten een retentierecht of pandrecht op de goederen. Het retentierecht of pandrecht
    geldt ook voor de begeleidende documenten.

    Geplaatst door: marco op
  • Marco zo als jij dat pandrecht denk te kunnen uitoefenen werk het niet. De lading mag niet van eigenaar ontvreemdt worden. Ik heb het bij een vorige failliet gezien De schipper had een grote schadeclaim aan zijn broek. Je kunt de laatste reis wel rechtstreeks met de ontvanger regelen en daardoor buiten de boedel houden.

    Geplaatst door: Harrie op
  • volgens mij ben je er zelf bij als je een huurcontract hebt en je krijg je geld niet.
    Je kunt wel roepen je zit er aan vast, maar dat heet een verplichting maar uitbetaald worden omdat je een huurcontract hebt is ook een verplichting. dus volgens johan werkt het maar een kant op, Je moet varen voor deze bevrachter maar het is maar af wachten of je je geld krijgt.
    Rare wereld.
    En dat groningen nog een berg nieuwe bouwd ja nou er zijn dus mensen banken wie dan ook die een schip laat bouwen en bij die mensen moet je wezen en niet bij die scheepswerf die krijgt een opdracht en die gaat bouwen als de finaciering rond is, dus ja johan wie zijn nou die eikels ik vindt de werf niet die mensen voeren een opdracht uit zoals ook de makkelaars.
    Je moet het toch gaan zoeken naar de mensen die hun handtekening onder die opdracht zet….

    Geplaatst door: marco op
  • Geachte collega’s,

    Dat deze winkel in Hamburg om zou vallen was ons al een hele tijd duidelijk. Ook de val van Ruudtrans was voorspelbaar. Alleen was het voor buitenstaanders niet voorspelbaar, wanneer het om zou vallen. Iedereen in de tankvaart wist dat de huurprijzen die door deze bevrachters werd betaald minimaal 15 tot 25% boven de markt lagen. Ook wisten de meeste in de tankvaart dat deze kantoren bijna geen contracten hadden met vaste tarieven, maar alleen volume contracten. Het is dan ook naïef om de gevolgen nu zielig te vinden. Men heeft gepokerd en verloren. Zowel Gerken als de ondernemers die voor hem voeren. We weten allemaal dat een substantieel deel van de nieuwbouw vloot niet was gebouwd als de huurcontracten er niet waren geweest. De overcappaciteit waar we nu mee te maken hebben, is het gevolg van. Af te wachten zijn de gevolgen van het in elkaar storten van deze luchtbel. Hoe gaan de Duitse banken hier mee om? Wat gaat er nog gebouwd worden in Waterhuizen? Hoe gaat de markt reageren? Hoeveel luchtbellen zijn er nog?Allemaal vragen die de komenden maanden beantwoordt zullen worden. Eén ding is zeker, het is iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid hoe lang men op zijn geld blijf wachten en wat voor contract men afsluit.

    Hens van Buren m.t.s. Hanna

    Geplaatst door: H. van Buren op
  • dat jullie het allemaal niet snappen is opmdat we alleen van a naar b kunnen varen en een klein beetje weten wat we moeten verdienen. Als het transportrecht door leest voor de scheepvaart dan had je je geld al lang gehad je neemt pandrecht op je lading en vooral als je een heel groot bedrag open heb staan. en als het bedrijf faliet gaat heb je als eerte recht op je geld.
    en dan kun je wel roepen ja maar de bevrachter heeft niks te maken met die lading en die is niet van de bevrachter, maar jij doet zaken met dat bevrachtingskantoor en met niemand anders.
    En dat als je als ondernemer niet die mooie woorden van die bevrachters moet geloven want dat is ze geleerd mooi praten en voor de rest doen ze niks.Het resultaat hier boven en een potje janken eerst maar weer eens naar je zelf kijken en niet iemand anders de schuld geven.
    En dan met een nieuwe bouw contracten voor 5 jaar wat een toekomst visie als of je na 5 jaar binnen bent nee sorry het wordt tijd dat de hele markt is onderzocht wordt met wat voor instelling er gevaren wordt en tegen wat voor dumpprijzen.
    Maar het zal alijd zo blijven zolang we een ander de schuld geven.

    Geplaatst door: marco op
  • als ik nog 6 ton tegoed heb van iemand ga ik toch wel een keertje persoonlijk op bezoek. Ik snap niet dat je het zover laat oplopen.

    Geplaatst door: jaco op
  • is ook wel heel lomp om zo lang te wachten op je centen… en maar door blijven varen voor de zelfde bevrachter na een maand gaat lampje toch wel een keer branden toch? en anders als je geladen ligt ga je gewoon niet lossen op de plaats van bestemming tot je geld binnen is zo moeilijk is het niet lijk me het werkt echt!!!!

    Geplaatst door: eppo op
  • Martijn,

    Wanneer ben jij geboren? Waarschijnlijk nog niet zo lang geleden. Jij kent de geschiedenis niet, anders zou je zo niet reageren. Maar je leert het vanzelf.

    Geplaatst door: pompen maar. op
  • Het is wederom heel triest wat er nu is gebeurd.
    Ik wens alle schippers die zijn blijven doorvaren in het vertrouwen op hun klant heel veel sterkte en vooral veel geluk.

    Het gevoel alleen al dat je ‘jaren lang’ moet doorvaren om de fouten van een ander op te lossen is verschrikkelijk.

    Mijn advies (en ik heb heel veel ervaring BUITEN de scheepstransportwereld):

    Lieve mensen, richt met een man of 30 – 40 een nieuw bedrijf op.

    Word allemaal paritair aandeelhouder.

    Zorg voor een goede bestuurder/verkoper/directeur (zonder dikke bak of groot kantoor maar wel iemand die flink veel omzet en vracht binnenhaalt)

    Betaal haar/hem in optie-aandelen naast een normaal salaris.

    Over 5 tot 7 jaar geniet je dubbel. Als succesvol schipper en ook als aandeelhouder in een succesvol bedrijf.

    Dan komt de dag dat je zegt: ik heb het allemaal in mijn kielzog gelaten en er Zegen voor terug ontvangen.

    Daarbij wens ik alle betrokkenen zeer oprecht alle goeds en geluk toe.

    Geplaatst door: Willem op
  • laten we nu een hopen dat de GROTE multinationals met de bevrachters met de opto e.d. om de tafel te gaan zitten en dan eens de reele kosten baten cijfers gaan bespreken van anno 2011 en de oude cijfers van tafel gooien als de grote bedrijven miljarden winst mogen maken mogen wij toch ook wel een plakje kaas op ons bammetje krijgen ‘????
    toch

    laat de schuttevaer opto en de cbrb een stel afgevaardigde samenkomen die dit probleem nu eens echt gaan aanpakken woorden met daden en spijkers met koppen ….

    zo gaat het niet langer en is het vragen om meer ongelukken en problemen..

    Geplaatst door: michael op
  • veka heeft niets gedaan om oltrans te redden.
    ze hebben in januari oltrans over genomen zonder een cent te investeren in een niet goed lopende zaak.

    Geplaatst door: wie? op
  • Waarom wordt er zoveel afgegeven op VeKa? Die bouwen alleen maar schepen en wie neemt ze af? De schippers. Je hoeft niet te vernieuwen, het mag. Dus kijk eerst eens naar jezelf voordat je andere de schuld gaat geven. Als je een maand niet betaald krijgt, ga je zeuren waar je geld blijft. De volgende maand hetzelfde en weer het zelfde verhaal? Ga je ergens anders kijken omde schade beperkt te houden.

    Geplaatst door: Martijn op
  • Een cursis zaken doen zou erg handig zijn voor schippers.
    Een gezond bedrijf betaalt binnen 30 dagen als dat langer gaat duren KLOPT ER IETS NIET.

    Er klopt al jaren iets niet, we konden niet weg omdat de vrije markt nog slechter was. en bij 1 maand te laat betalen zit je dus al op 2 maanden plus de lopende maand is al 3 maanden. dus al snel een paar ton. en dan zit je dus al vrij snel klem. tenzij schipper/eigenaar een miljoen reserve heeft liggen, maar die ken ik er niet veel

    Geplaatst door: henk op
  • Dat die meneer mild is voor V is omdat V er met geld in zit. Net zoals bij een aantal andere slachtoffers.

    Geplaatst door: jan op
  • s.v.p. mijnheer de groot.
    dankzij de europese eenwording en het daardoor sluiten/ophefffen van de beurzen/evenredige vrachtverdeling is ook de beedigde makelaar opgedoekt.

    Geplaatst door: huib schot op
  • Een cursis zaken doen zou erg handig zijn voor schippers.
    Een gezond bedrijf betaalt binnen 30 dagen als dat langer gaat duren KLOPT ER IETS NIET.

    Geplaatst door: bartje op
  • Wij zijn al een paar jaar voor niks aan het varen dat is ook niet te geloven.

    Geplaatst door: vrachtschip op
  • S.v.p. Schuttevaer:
    Tankvaart kent geen bevrachters. Bevrachter is beëdigd makelaar en leeft van provisie.
    Tankvaart kent alleen charteraars en ladingovernemers!

    Bevrachter verdient meer als binnenvaartondernemer MEER verdient.
    Charteraar/ladingovernemer verdient meer als binnenvaartondernemer MINDER verdient.

    Gratis advies aan binnenvaart: Eén maand niet betaald: wegwezen!
    Deze kantoortjes hebben géén bezit; slechts een gehuurd kantoor, telefoon en een lease-auto. Bij faillissement kun je fluiten naar je centen.

    Geplaatst door: Meneer de Groot op
  • Een trieste gang van zaken en voor de betrokken ondernemers een harde klap. Als schipper heb je weinig of geen zicht op de financiële situatie van bevrachter of opdrachtgever met alle gevolgen van dien. De enige manier om dit te voorkomen is in een coöperatie ua (uitgesloten aansprakelijkheid) samenwerken. Ik realiseer me dat deze gedupeerden daar nu weinig aan hebben. Maar dit is niet het eerste en zal ook niet het laatste kantoor zijn dat omvalt. Ook in de droge lading komen er nog een paar aan de beurt. Als de tarieven gaan oplopen heb je als bevrachtingskantoor een groot probleem met slechte contracten in je portefeuille. Er was niet voor niets paniek in de bevrachtingswereld toen de Eubo dreigde opgericht te worden.
    Ik wens gedupeerden veel sterkte toe.

    Peter Meeusen m/s Runamara

    Geplaatst door: Peter Meeusen op
  • En personeel blijven betalen… dat moeten Grote beloftes zijn geweest
    veel sterkte, dit wil niemand meemaken

    Geplaatst door: Jo op
  • Vijf a zes maanden niet betaald… en dan toch maar door blijven varen voor zo’n bevrachter???? Snap ik het nou niet helemaal???

    Geplaatst door: Niettegeloven op

Reageer