Na 33 dagen: Rijnstremming voorbij

De langste Rijnstremming sinds mensenheugenis is voorbij. Het Wasser- und Schifffahrtsamt (WSA) Bingen heeft maandag 14 februari om 16 uur – 33 dagen nadat de zwavelzuurtanker Waldhof kapseisde bij de Loreley – de berg- en dalvaart weer vrij verklaard met voor alle schippers in de toekomst ‘Allzeit Gute Fahrt, in Gottes Namen!’

Stremming voorbij

De geborgen tanker Waldhof is maandag door de bergers van Mammoet in de Loreleyhaven afgemeerd. Peilingen van de rivierbodem wezen uit dat het gezonken schip geen ondieptes heeft gevormd. De Waldhof werd zondagmorgen drijvend gemaakt en zo goed als rechtop gedraaid. Tegen de avond werd het wrak door de bokken Amsterdam en Grizzly naar de rechteroever gevaren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • bij de F1 mag ook de snelste 1e weg.heel normaal

    Geplaatst door: Jan op
  • Ook wij lagen in de stremming en ook wij kregen mee wat er allemaal gebeurde, namelijk dat de Bolero en de Freienstein naar voren waren gevaren en als eerste vertrokken.
    Veel schippers konden dat niet begrijpen maar naar mijn idee was dat een goede keuze van de wsp omdat die twee al heel snel uit het zicht waren.
    Als hun iedereen voorbij moesten varen kreegje onveilige situatie’s
    Was alleen jammer dat degene die het hardst liep te schreeuwen en per se als 1 van de eerste weg wilde ook gelijk als 1 van de langzaamste ging varen in het gebergte terwijl dit schip, de Metropolis, ook maar 1,95 diep lag door een paar containers.
    Ik vond het vrijdag perfect geregeld en schippers moeten eens wat minder bleren, janken en zeiken en eerst eens nadenken of er geen logica inzit.

    Geplaatst door: Jaap op
  • @Maria

    Ik weet niet waar jij dat wild west vandaan tovert hoor,maar vorige week donderdag lag ik als start nummer 11 in Bad salzig.De WSp/WSA regelt het super de laatste dagen!JUIST geen wild west,maar iedereen wil graag de baas spelen,en zich niets op laten leggen door de wsp of wsa,als je gewoon luistert en hun de boel laat regelen is er niks aan de hand.Er werd eerst van nummer 1 tot 10 netjes bij naam opgeroepen,daarna de volgende 5,met tussenp[ozen van 10min.We lagen op een gegeven moment alweer stil toen wij net de am hund hafen waren gepasseerd,en hoorden wij op de marifoon in Sal;zig de mensen alweer voeteren op elkaar,je gelooft je oren niet,sommige lijken wel een stel kleuters

    Geplaatst door: johan op
  • Reactie op dit artikel onder de kop: Spanning. Het ongenoegen met betrekking tot de volgorde van de opvaart op vrijdagmiddag j.l. betrof m.i. het m/s Freienstein die als ca. nummer 40 ter hoogte van Boppart aansloot,maar alles voorbij voer omdat volgens de WSP het schip tot de snelsten behoorde.Dit vraagt natuurlijk om moeilijkheden, want volgorde is volgorde en men mag toch aannemen dat er ook een regulateur op zit, want ook ik (ca. nr. 30 )moest regelmatig afstoppen en ben boven Oberwesel ook schepen voorbij gevaren.Overigens hielden de collega`s rondom mij tot boven Oberwesel zich keurig aan de volgorde en is er geen ongetogen woord gevallen.Misschien een les voor de Duitse autoriteiten die altijd schermen met gezets ist gezets ! In mijn visie is volorde, volgorde!

    Geplaatst door: O.J.B. op
  • alle lof voor de bergers van mammoet hopelijk word de nog vermiste snel gevonden
    bep (een schippersdochter)

    Geplaatst door: bep versendaal de man op
  • mensen werkelijk waar ik wordt hier soms van sommigen echt niet goed hoor die zo afgeven op die stremming.
    Voor een stremming liggen kunnen ze niet om waarschijnlijk financiële aspecten maar al tijden voor te lage tarieven varen dat kan wel!(komt raar over hoor).Over al dat lange wachten even dit.Er zijn nabestaanden hier die nog langer als jullie moeten wachten en hebben gewacht,a.u.b. schei toch uit met dat gezeur en ga eens over de echte dingen in dit leven nadenken en begin bij jezelf.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • @noorden.

    Verkoop je schip en bied je aan als redder in nood situatie,s.
    jij weet het natuurlijk beter dan de mensen die er elke dag mee bezig zijn nu.
    en als je geen koper vind geef je hem weg, want met jou capaciteitemn verdien je een top salaris omdat je alles beter weet.
    hou nou eens op met dat gezeik tegen de WSP en WSA ze doen hun best en hebben met een situatie te maken die nog nooit is voor gekomen.
    nog even volhouden en dan gaan met die banaan

    Geplaatst door: Karel op
  • Ik zal proberen uit te leggen hoe het zit met het zuur. In de tanks van de Waldhof zaten verschillende consentratie\’s zuur onderin van +/- 98% aflopend naar boven tot +/- 8%. Nu mag er in RVS tanks alleen maar zwavelzuur van 85% en hoger. Wat ze geprobeerd hebben is het hoog geconsentreerd zuur er onder uit te pompen naar tank 7. In tank 7 werd het hoog geconsentreerde zuur gehomogeneriseerd en daarna in de Erlenhof gepompt. Door het ompompen van het zware zuur (sg 1,8)en een lege tank 7 werd de waldhof instabiel en begon te plooien. Om veiligheids reden hebben ze besloten om het zuur in de rijn te pompen.

    Geplaatst door: insite info op
  • nu het laag water wordt kan bijna alles wel in de rijn lopen.
    de kranen komen te diep te liggen.
    het blijft gewoon een zooitje daar bij het wsa en wsp.
    zijn nu dik 4 weken onderweg en nog weten niet hoe het moet.
    de wsp heeft niks in order dus hoefen we daar geen voorbeeld van te nemen

    Geplaatst door: noorden op
  • Goede morgen.

    De 10e ‘s,middags bij WSA Bingen even gebeld,en even bij een overigens zeer vriendelijke man geinformeerd hoe de situatie was en gezegd dat we nog een paar sluizen in de main waren.
    De man zei ons letterlijk:vaar naar Budenheim want daar gaat uw beurt in en niet in Kostheim ofzo alleen vanaf budenheim
    En inderdaad de Wsp schreef buiten de main gekomen alle schepen netjes in volgorde op en meldde dat het volgens het lijstje de volgende morgen weer vrijgegeven zou worden voor de afvaart.
    Nou wat zegt u,mooier en eenvoudiger kan het niet.
    De namen worden afgeroepen op volgorde en dan kan het ordelijk verder gaan.
    Was het maar waar…….de volgende ochtend weet de WSP niets meer van het lijstje.
    Waarschijnlijk verwisseld met de toiletrol kan gebeuren.
    Maar hij stuurt alles lukraak en veel te snel achterelkaar naar beneden in de afvaart en degene die het laatst kwamen nog voor diegene die er al het langst lagen.
    Van andere buren gehoord dat dit al voorgaande dagen ook zo gebeurde.
    Dan is het natuurlijk niet zo verwonderlijk dat mensen boos worden en er woorden vallen,en dat er gebeld wordt naar WSA en WSP.
    Een betere organisatie bij WSA en WSP is zeer op zijn plaats en zeer dringend geboden, maar wil niet zeggen dat men die mensen natuurlijk uit moet schelden, gewoon erop wijzen mag wel.
    Van de andere kant zijn deze mensen ook weer niet te beroerd om te helpen wat ik al zelf heb meegemaakt in geval van onwel worden tijdens de vaart.
    Er werd direct geholpen met vastmaken in st.Goar en naar de dokter gereden,en de volgende ochtend werden we weer netjes losgegooid aan de wal toen we weer wilden vertrekken
    groeten Gerrit

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • @Maria.

    Volgens mij is het geen wild west.!
    ze beginnen op een locatie schepen te roepen en zo verder naar boven of beneden.
    dus dat is wel een lijn zoals met hoog water nog nooit is gezien.
    wees eens blij dat ze proberen het goed te doen,er zijn altijd mensen die willen zeuren of niet??
    op tijdstip van aankomst kan simpelweg niet.
    stel ligt iemand ergens tussen, mag die eerst de andere langszij moeten weer bij wachten, wat krijg je dan??
    het zal niet opp een half uur komen hoop ik voor je.
    laat ze nu hun werk doen en als er ooit weer wat gebeurt van deze omvang pakken het misschien in jou ogen wel beter aan ,of bied je dan aan om te helpen.
    succes allemaal en dat het na dinsdag maar echt opgelost is.

    Geplaatst door: Marco op
  • Gek he als er zo omgesprongen wordt met de schippers
    Ze dirigeren dat je stil moet liggen maar wanneer het vrij wordt gegeven dan….. geven ze zich niet thuis
    De WSA creeren gewoon wild west…met stress
    Vele eersten zullen de laatste zijn is, daar geen vreemd motto
    Kan echt allemaal zoveel rustgevender
    Je moet gewoon als een aso in de hut hangen en als het vrij wordt gegeven dan als een randdebiel wegscheuren..want dat mag allemaal zo
    Ik wens ieder daar veel succes en geluk want van die Duitsers hoef je totaal geen geordende sociale medewerking te verwachten

    Geplaatst door: Maria op
  • @koentje en @ floris

    jongens, dit heeft totaal niks met de toestand van de lading te maken o.i.d.

    het gaat er om dat zwavelzuur gevaarlijk is tussen de 60 en de 90%.
    als je dus lading uit de waldhof in de andere tanker pompte, moest er tegelijker tijd meer water bij, om maar uit die gevaarlijke grens te blijven.
    Dit bleek een ondoenlijke situatie, ook het gevaar voor het breken van de tanker speelden mee, de tanker is nu gevuld met water, dus er zit wel een verhaal achter, wat jullie waarschijnlijk niet weten.

    Geplaatst door: kees op
  • Nou floris ,het zou zo maar eens kunnen dat het goedje door de temperatuur zo dik is geworden dat het niet meer te verpompen valt, dus helaas is er dan maar één oplossing en dat is dus gedoseerd weg laten vloeien.

    Geplaatst door: koentje op
  • waarom kan het zwavelzuur wel in de rijn geloost worden maar niet worden overgepompt. In beide gevalen gaan de tanks leeg.

    Geplaatst door: Floris op
  • Precies Marco, kijk maar naar die twee verdronken zusjes in de Maas, daar is bij de zoektocht ook een duiker bij om het leven gekomen.

    Geplaatst door: Jolanda op
  • @Cor.

    Cor zou het kunnen wezen dat jij niet alle feiten weet??
    als er nu reactie,s aan het ontstaan zijn met het ijzer waardoor het uitpompen nu als laatste mogelijkheid word gezien!!
    en ze kunnen in die woning niet zoeken omdat deuren etc geblokkeerd zijn door alle isolatie etc wat los is gekomen, deuren die klemmen.
    geloof die bergers maar dat ze de slachtoffers ook echt wel willen zoeken maar er moet ook aan de veilgheid van bergers worden gedacht.
    er zijn al 2 slachtoffers dus voorkom een evt derde!!

    Geplaatst door: Marco op
  • @Cor: geconcentreerd zavelzuur is een heftig goedje, je kan het wel gecontroleerd in water laten lopen, maar niet omgekeerd. (Gooi maar eens een scheut water in een bakje geconcentreerd zwavelzuur). Verder reageert het met het staal van de scheepswand, waarbij waterstofgas vrijkomt. Ik begrijp de voorzichtigheid van de bergers dus erg goed.

    Geplaatst door: PieterW op
  • Nu is er opeens toch 900 ton uitgelekt overpompen geeft een risico pleur het maar in de rijn slachtoffers na 48 uur nooit meer iets van gehoord en dat moet zo lang duren het is een groot schandaal wat ons klauwen geld kost

    Geplaatst door: cor op
  • deze stremming gaat dan zeker voor de afvaart al in op zaterdag middag als de afvaart word tegen gehouden, of mogen we tot s,morgens 7u gewoon afvaren ook in de nacht dus.
    geld dit ook voor de opvaart gewoon varen tot 7u s,morgens????

    Geplaatst door: Karel op

Reageer

Na 33 dagen: Rijnstremming voorbij | Schuttevaer.nl

Na 33 dagen: Rijnstremming voorbij

De langste Rijnstremming sinds mensenheugenis is voorbij. Het Wasser- und Schifffahrtsamt (WSA) Bingen heeft maandag 14 februari om 16 uur – 33 dagen nadat de zwavelzuurtanker Waldhof kapseisde bij de Loreley – de berg- en dalvaart weer vrij verklaard met voor alle schippers in de toekomst ‘Allzeit Gute Fahrt, in Gottes Namen!’

Stremming voorbij

De geborgen tanker Waldhof is maandag door de bergers van Mammoet in de Loreleyhaven afgemeerd. Peilingen van de rivierbodem wezen uit dat het gezonken schip geen ondieptes heeft gevormd. De Waldhof werd zondagmorgen drijvend gemaakt en zo goed als rechtop gedraaid. Tegen de avond werd het wrak door de bokken Amsterdam en Grizzly naar de rechteroever gevaren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • bij de F1 mag ook de snelste 1e weg.heel normaal

    Geplaatst door: Jan op
  • Ook wij lagen in de stremming en ook wij kregen mee wat er allemaal gebeurde, namelijk dat de Bolero en de Freienstein naar voren waren gevaren en als eerste vertrokken.
    Veel schippers konden dat niet begrijpen maar naar mijn idee was dat een goede keuze van de wsp omdat die twee al heel snel uit het zicht waren.
    Als hun iedereen voorbij moesten varen kreegje onveilige situatie’s
    Was alleen jammer dat degene die het hardst liep te schreeuwen en per se als 1 van de eerste weg wilde ook gelijk als 1 van de langzaamste ging varen in het gebergte terwijl dit schip, de Metropolis, ook maar 1,95 diep lag door een paar containers.
    Ik vond het vrijdag perfect geregeld en schippers moeten eens wat minder bleren, janken en zeiken en eerst eens nadenken of er geen logica inzit.

    Geplaatst door: Jaap op
  • @Maria

    Ik weet niet waar jij dat wild west vandaan tovert hoor,maar vorige week donderdag lag ik als start nummer 11 in Bad salzig.De WSp/WSA regelt het super de laatste dagen!JUIST geen wild west,maar iedereen wil graag de baas spelen,en zich niets op laten leggen door de wsp of wsa,als je gewoon luistert en hun de boel laat regelen is er niks aan de hand.Er werd eerst van nummer 1 tot 10 netjes bij naam opgeroepen,daarna de volgende 5,met tussenp[ozen van 10min.We lagen op een gegeven moment alweer stil toen wij net de am hund hafen waren gepasseerd,en hoorden wij op de marifoon in Sal;zig de mensen alweer voeteren op elkaar,je gelooft je oren niet,sommige lijken wel een stel kleuters

    Geplaatst door: johan op
  • Reactie op dit artikel onder de kop: Spanning. Het ongenoegen met betrekking tot de volgorde van de opvaart op vrijdagmiddag j.l. betrof m.i. het m/s Freienstein die als ca. nummer 40 ter hoogte van Boppart aansloot,maar alles voorbij voer omdat volgens de WSP het schip tot de snelsten behoorde.Dit vraagt natuurlijk om moeilijkheden, want volgorde is volgorde en men mag toch aannemen dat er ook een regulateur op zit, want ook ik (ca. nr. 30 )moest regelmatig afstoppen en ben boven Oberwesel ook schepen voorbij gevaren.Overigens hielden de collega`s rondom mij tot boven Oberwesel zich keurig aan de volgorde en is er geen ongetogen woord gevallen.Misschien een les voor de Duitse autoriteiten die altijd schermen met gezets ist gezets ! In mijn visie is volorde, volgorde!

    Geplaatst door: O.J.B. op
  • alle lof voor de bergers van mammoet hopelijk word de nog vermiste snel gevonden
    bep (een schippersdochter)

    Geplaatst door: bep versendaal de man op
  • mensen werkelijk waar ik wordt hier soms van sommigen echt niet goed hoor die zo afgeven op die stremming.
    Voor een stremming liggen kunnen ze niet om waarschijnlijk financiële aspecten maar al tijden voor te lage tarieven varen dat kan wel!(komt raar over hoor).Over al dat lange wachten even dit.Er zijn nabestaanden hier die nog langer als jullie moeten wachten en hebben gewacht,a.u.b. schei toch uit met dat gezeur en ga eens over de echte dingen in dit leven nadenken en begin bij jezelf.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • @noorden.

    Verkoop je schip en bied je aan als redder in nood situatie,s.
    jij weet het natuurlijk beter dan de mensen die er elke dag mee bezig zijn nu.
    en als je geen koper vind geef je hem weg, want met jou capaciteitemn verdien je een top salaris omdat je alles beter weet.
    hou nou eens op met dat gezeik tegen de WSP en WSA ze doen hun best en hebben met een situatie te maken die nog nooit is voor gekomen.
    nog even volhouden en dan gaan met die banaan

    Geplaatst door: Karel op
  • Ik zal proberen uit te leggen hoe het zit met het zuur. In de tanks van de Waldhof zaten verschillende consentratie\’s zuur onderin van +/- 98% aflopend naar boven tot +/- 8%. Nu mag er in RVS tanks alleen maar zwavelzuur van 85% en hoger. Wat ze geprobeerd hebben is het hoog geconsentreerd zuur er onder uit te pompen naar tank 7. In tank 7 werd het hoog geconsentreerde zuur gehomogeneriseerd en daarna in de Erlenhof gepompt. Door het ompompen van het zware zuur (sg 1,8)en een lege tank 7 werd de waldhof instabiel en begon te plooien. Om veiligheids reden hebben ze besloten om het zuur in de rijn te pompen.

    Geplaatst door: insite info op
  • nu het laag water wordt kan bijna alles wel in de rijn lopen.
    de kranen komen te diep te liggen.
    het blijft gewoon een zooitje daar bij het wsa en wsp.
    zijn nu dik 4 weken onderweg en nog weten niet hoe het moet.
    de wsp heeft niks in order dus hoefen we daar geen voorbeeld van te nemen

    Geplaatst door: noorden op
  • Goede morgen.

    De 10e ‘s,middags bij WSA Bingen even gebeld,en even bij een overigens zeer vriendelijke man geinformeerd hoe de situatie was en gezegd dat we nog een paar sluizen in de main waren.
    De man zei ons letterlijk:vaar naar Budenheim want daar gaat uw beurt in en niet in Kostheim ofzo alleen vanaf budenheim
    En inderdaad de Wsp schreef buiten de main gekomen alle schepen netjes in volgorde op en meldde dat het volgens het lijstje de volgende morgen weer vrijgegeven zou worden voor de afvaart.
    Nou wat zegt u,mooier en eenvoudiger kan het niet.
    De namen worden afgeroepen op volgorde en dan kan het ordelijk verder gaan.
    Was het maar waar…….de volgende ochtend weet de WSP niets meer van het lijstje.
    Waarschijnlijk verwisseld met de toiletrol kan gebeuren.
    Maar hij stuurt alles lukraak en veel te snel achterelkaar naar beneden in de afvaart en degene die het laatst kwamen nog voor diegene die er al het langst lagen.
    Van andere buren gehoord dat dit al voorgaande dagen ook zo gebeurde.
    Dan is het natuurlijk niet zo verwonderlijk dat mensen boos worden en er woorden vallen,en dat er gebeld wordt naar WSA en WSP.
    Een betere organisatie bij WSA en WSP is zeer op zijn plaats en zeer dringend geboden, maar wil niet zeggen dat men die mensen natuurlijk uit moet schelden, gewoon erop wijzen mag wel.
    Van de andere kant zijn deze mensen ook weer niet te beroerd om te helpen wat ik al zelf heb meegemaakt in geval van onwel worden tijdens de vaart.
    Er werd direct geholpen met vastmaken in st.Goar en naar de dokter gereden,en de volgende ochtend werden we weer netjes losgegooid aan de wal toen we weer wilden vertrekken
    groeten Gerrit

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • @Maria.

    Volgens mij is het geen wild west.!
    ze beginnen op een locatie schepen te roepen en zo verder naar boven of beneden.
    dus dat is wel een lijn zoals met hoog water nog nooit is gezien.
    wees eens blij dat ze proberen het goed te doen,er zijn altijd mensen die willen zeuren of niet??
    op tijdstip van aankomst kan simpelweg niet.
    stel ligt iemand ergens tussen, mag die eerst de andere langszij moeten weer bij wachten, wat krijg je dan??
    het zal niet opp een half uur komen hoop ik voor je.
    laat ze nu hun werk doen en als er ooit weer wat gebeurt van deze omvang pakken het misschien in jou ogen wel beter aan ,of bied je dan aan om te helpen.
    succes allemaal en dat het na dinsdag maar echt opgelost is.

    Geplaatst door: Marco op
  • Gek he als er zo omgesprongen wordt met de schippers
    Ze dirigeren dat je stil moet liggen maar wanneer het vrij wordt gegeven dan….. geven ze zich niet thuis
    De WSA creeren gewoon wild west…met stress
    Vele eersten zullen de laatste zijn is, daar geen vreemd motto
    Kan echt allemaal zoveel rustgevender
    Je moet gewoon als een aso in de hut hangen en als het vrij wordt gegeven dan als een randdebiel wegscheuren..want dat mag allemaal zo
    Ik wens ieder daar veel succes en geluk want van die Duitsers hoef je totaal geen geordende sociale medewerking te verwachten

    Geplaatst door: Maria op
  • @koentje en @ floris

    jongens, dit heeft totaal niks met de toestand van de lading te maken o.i.d.

    het gaat er om dat zwavelzuur gevaarlijk is tussen de 60 en de 90%.
    als je dus lading uit de waldhof in de andere tanker pompte, moest er tegelijker tijd meer water bij, om maar uit die gevaarlijke grens te blijven.
    Dit bleek een ondoenlijke situatie, ook het gevaar voor het breken van de tanker speelden mee, de tanker is nu gevuld met water, dus er zit wel een verhaal achter, wat jullie waarschijnlijk niet weten.

    Geplaatst door: kees op
  • Nou floris ,het zou zo maar eens kunnen dat het goedje door de temperatuur zo dik is geworden dat het niet meer te verpompen valt, dus helaas is er dan maar één oplossing en dat is dus gedoseerd weg laten vloeien.

    Geplaatst door: koentje op
  • waarom kan het zwavelzuur wel in de rijn geloost worden maar niet worden overgepompt. In beide gevalen gaan de tanks leeg.

    Geplaatst door: Floris op
  • Precies Marco, kijk maar naar die twee verdronken zusjes in de Maas, daar is bij de zoektocht ook een duiker bij om het leven gekomen.

    Geplaatst door: Jolanda op
  • @Cor.

    Cor zou het kunnen wezen dat jij niet alle feiten weet??
    als er nu reactie,s aan het ontstaan zijn met het ijzer waardoor het uitpompen nu als laatste mogelijkheid word gezien!!
    en ze kunnen in die woning niet zoeken omdat deuren etc geblokkeerd zijn door alle isolatie etc wat los is gekomen, deuren die klemmen.
    geloof die bergers maar dat ze de slachtoffers ook echt wel willen zoeken maar er moet ook aan de veilgheid van bergers worden gedacht.
    er zijn al 2 slachtoffers dus voorkom een evt derde!!

    Geplaatst door: Marco op
  • @Cor: geconcentreerd zavelzuur is een heftig goedje, je kan het wel gecontroleerd in water laten lopen, maar niet omgekeerd. (Gooi maar eens een scheut water in een bakje geconcentreerd zwavelzuur). Verder reageert het met het staal van de scheepswand, waarbij waterstofgas vrijkomt. Ik begrijp de voorzichtigheid van de bergers dus erg goed.

    Geplaatst door: PieterW op
  • Nu is er opeens toch 900 ton uitgelekt overpompen geeft een risico pleur het maar in de rijn slachtoffers na 48 uur nooit meer iets van gehoord en dat moet zo lang duren het is een groot schandaal wat ons klauwen geld kost

    Geplaatst door: cor op
  • deze stremming gaat dan zeker voor de afvaart al in op zaterdag middag als de afvaart word tegen gehouden, of mogen we tot s,morgens 7u gewoon afvaren ook in de nacht dus.
    geld dit ook voor de opvaart gewoon varen tot 7u s,morgens????

    Geplaatst door: Karel op

Reageer