Opinie: Tankvaart moet veilig blijven

‘Transport van gevaarlijke stoffen per binnentankvaart moet veilig en duurzaam blijven’, vindt het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB). De brancheorganisatie heeft op dit moment geen signalen om aan te nemen dat er een directe link is tussen incidenten van de afgelopen weken en de kostprijzen. ‘Maar deze discussie moet wel gevoerd worden.’ En dus ‘zullen de oliemaatschappijen zich moeten realiseren dat kwaliteit en veiligheid een prijs hebben. En dat kleine financiële besparingen grote, negatieve gevolgen kunnen hebben voor veiligheid en milieu.’

Door Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart
Het vervoer
van gevaarlijke stoffen is een belangrijke schakel bij de productie van
kunststoffen, meststoffen, geneesmiddelen en de distributie van brandstoffen.
In Nederland wordt jaarlijks 180 miljoen ton gevaarlijke stoffen vervoerd. Het
grootste deel, 57%, betreft internationaal vervoer door pijpleidingen.
Daarnaast wordt ongeveer 34% van alle gevaarlijke stoffen door de binnenvaart
vervoerd. Een kwart daarvan blijft in Nederland, de rest is internationaal.
Weg- en spoorvervoer nemen respectievelijk 7% en 2% van de gevaarlijke stoffen
voor hun rekening.
Uitfasering enkelwandig
In 2009 is
internationale regelgeving van kracht geworden die stelt dat enkelwandige
tankers op termijn niet meer zijn toegestaan. De zogenoemde uitfasering begint
in 2013. Stapsgewijs mogen steeds meer producten niet meer in enkelwandige
tankers vervoerd worden. Vanaf 2019 mag, zoals het er nu voorstaat, nog maar
een zeer beperkte hoeveelheid gevaarlijke stoffen in enkelwandige tankers
vervoerd worden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • wat moet er nog veiliger? Wij doen regelmatig ara bij ieder ladan en lossen wordt er veel gecontroleerdt de terminals ook al want als er war gebeurt is de steigerman ook mee verantwoordelijk en als je een beetje hersens hebt let er zelf ook op Maar zoals alrijd dempt men de put als de koe verdronken is b.v stabiliteitsberekeningen voor dubbelwandigetankers iemand geeft nu een cursus want niemand heeft het geleerd of is het vergeten is begonnen met een dag is nu al een hele week uitgeboekt. men maakt zich zorgen.We hebben zoveel controlles en papierwerk dat je bijna iemand moet aannemen die de papieren in orde maakt en alles kontrolleert.het zijn alles standaard papieren het eerste antwoord wat ik geef als mij iemand vraagt wat doe je als er brand uitbreekt,iedereen wakker maken en zo hard rennen als je kunt, je hebt de ervaring en de kunde, materieel niet plus je krijgt er niks extra voor betaald om je leven te riskeren is mischien wel kort gedacht maar wel eerlijk en niet te vergeten de paniek die je veroorzaakt de brandweer doen iedere paar dagen een oefening wij mischien 2 keer per jaar .Waar moet het nog veiliger genn verf meer smeren die brandgevaarlijk is? DIE HEBBEN we al bij ons moeten ze helmen op hebben ik heb eens geprobeert op te zoeken hoeveel mensen zich op een tanker aan dek een hoofdletsel toegedaan hebben kan niks vinden andere dingen vind ik wel belangrijk zwemvesten handschoenen schoeisel gasmaskers etc maar waar is het einde iedere week een dag het schip stil leggen en dan met ze alle onder aandacht van een vakbekwaam persoon die niets met de scheepvaart tedoen heeft oefeningen doen?
    waar is het einde klassebureaus worden volgens mij al bijna niet meer voor vol genomen door bepaalde firma’s want ze wilen een eigenschip bouwen en volgens hun veilig met nog meer regels die vaak tegenstrijdig zijn. tankers die 5 jaar geleden in de vaart zijn gekomen en nu klasse maken zijn allen aan kontrollles minstens 20000€ kwijt en dan wordt er nog niet gepraat over dingen die er extra bijkomen ligt het aan te weinig vracht of is het allen maar om het is binnenvaart die betalen toch alles maakt niet uit hoe duur en wordt gewoon betaald

    Geplaatst door: rob op
  • Je kan de verlader niet dwingen die neemt gewoon de goedkoopste. Alleen een verbod op het vervoeren of aanbieden v diensten onder kostprijs kan de markt een beetje gezond en het veiligerniveau handhaven.Een aannemer in de bouw, die voor een bouwproject onder kostprijs in schrijft, krijgt binnen de week bezoek v d arbeidsinspectie… daar zorgen zijn concurenten wel voor! Waarom zou dat in de binnenvaart niet kunnen….

    Geplaatst door: karel verberght op
  • Mooi verhaal, alleen wij bouwen eerst een vernieuwde vloot en dan gaan we eens denken van tja veiligheid kost geld.
    Maar als je al een paar jaar vaart voor een appel en een ei kun je niet verwachten dat die grote oliemaatschapijen NU wel gaan betalen.
    Daar had je over moeten beginnen voor je je vloot vernieuwd, dan had je kunnen zeggen: we inversteren een aantal miljoenen voor veiligen tankschepen, maar daar hangt een prijskaartje aan.
    Wat denken jullie daar van willen jullie een x bedrag per ton betalen voor het vervoer, zodat we dat normaal kunnen uitvoeren.
    Maar nu het heel slecht gaat ligt het weer bij een ander en niet bij jullie zelf, maar als je een beetje normaal kunt reken had je al gezien dat het niet uit kan komen om een dubbelwandig schip veilig te voeren voor deze belachelijken prijzen. En het gebeurdt nog steeds dat men een nieuw schip bouwd met vast werk en dat je met je oude enkelwandig schip 10 cent meer per ton krijgt dan met je nieuwe en toch gaan we het maar doen…………..
    dus inversteerd in veiligheid en je wordt genaaid waar je zelf bijstaat.

    Geplaatst door: marco op
  • In onderstaande reacties,is alles duidelijk beschreven.En het is nog waar ook! Verder niets meer aan toe te voegen.

    Geplaatst door: Toon op
  • Is dit bericht gemaakt om de aandacht af te leiden van wat ESO voorzitter Jan Veldman heeft gezegd over stabiliteit en veiligheid en het door slechts weinigen begrepen persbericht van de CBRB dat daar op volgde waarin de CBRB op een arrogant toontje Jan Veldman voor gek versleet en als een klein kind in de hoek meende te moeten zetten? Het valt ook niet mee om als CBRB openlijk je ongelijk te moeten bekennen! Dus graaf je je nog verder in.

    Geplaatst door: Veldmanfan op
  • Wat zou de NMA er van vinden dat de brancheorganisatie CBRB zich bemoeit met marktwerking. Ik weet niet of de leden zitten te wachten op hele hoge boetes!!!

    Geplaatst door: Frans op
  • Het CBRB kan beter bij zijn eigen leden hier over beginnnen.
    Er zitten namelijk nogal wat zogenaamd “grote jongens” in deze club die om het hardst zinloze tonnage aan de markt toegevoegd hebben(en nog), waar helemaal niemand om gevraagd heeft.
    Eerst hebben ze de bunkermarkt verkloot en nu zijn ze minerale markt aan het verkloten. Dus CBRB je moet niet de bal bij de olieconcerns proberen te leggen, het zijn al die zogenaamde ondernemers/bevrachters die hun verstand niet gebruiken. Maar jullie hebben de neiging om deze mensen de handen boven het hoofd te houden, en dat moet juist niet, er moet juist eens lekker de bezem erdoor, alle verotte appels eruit, alle foute (personeels) constructie’s eruit, iedereen die niet met z’n poten van de lading af kan blijven eruit enz, enz, we noemen dat ook wel schoon schip maken.
    Sterkte ermee.

    Geplaatst door: Eric op
  • Dit geld natuurlijk niet alleen voor de tankvaart, ook voor de droge lading. En laat het C.B.R.B. nu juist daar de sleutelfiguren, oftewel bevrachters, die kunnen zorgen voor betere tarieven in hun vereniging hebben.

    Geef het voorbeeld aan de majors door in eigen vereniging het voortouw te nemen. Zet een kwaliteitssysteem op waardoor uw bevrachters wel veilige transport afleveren en laat ze daar een bijbohorend tarief voor betalen.

    Kan overigens ook in de tankvaart.

    Geplaatst door: …….. op
  • Als de oliemaatschapijen moeten betalen voor kwaliteit is het kansloos. Het is een vrije markt en kwaliteit moet komen uit minimum eisen gesteld aan schip, uitrusting en bemanning en dit moet gehandhaafd worden door een externe partij.

    Ongelukken zullen altijd gebeuren net zoals er nog steeds vliegtuigen uit de lucht vallen ondanks een strict veiligheids beleid.

    Kwaliteit en opleiding zal uit de vervoersbranche moeten zelf moeten komen!

    Geplaatst door: Duh! op
  • uitstekend initiatief!
    En goede monitoring van de markt a.u.b zodat er bij kleine opleving niet onnodige tonnage wordt toegevoegd.
    Dit is de eigen verantwoording van de tankvaartbranche,dus laten we het nu eens even met elkaar regelen!!!

    Geplaatst door: dirk op

Reageer

Opinie: Tankvaart moet veilig blijven | Schuttevaer.nl

Opinie: Tankvaart moet veilig blijven

‘Transport van gevaarlijke stoffen per binnentankvaart moet veilig en duurzaam blijven’, vindt het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB). De brancheorganisatie heeft op dit moment geen signalen om aan te nemen dat er een directe link is tussen incidenten van de afgelopen weken en de kostprijzen. ‘Maar deze discussie moet wel gevoerd worden.’ En dus ‘zullen de oliemaatschappijen zich moeten realiseren dat kwaliteit en veiligheid een prijs hebben. En dat kleine financiële besparingen grote, negatieve gevolgen kunnen hebben voor veiligheid en milieu.’

Door Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart
Het vervoer
van gevaarlijke stoffen is een belangrijke schakel bij de productie van
kunststoffen, meststoffen, geneesmiddelen en de distributie van brandstoffen.
In Nederland wordt jaarlijks 180 miljoen ton gevaarlijke stoffen vervoerd. Het
grootste deel, 57%, betreft internationaal vervoer door pijpleidingen.
Daarnaast wordt ongeveer 34% van alle gevaarlijke stoffen door de binnenvaart
vervoerd. Een kwart daarvan blijft in Nederland, de rest is internationaal.
Weg- en spoorvervoer nemen respectievelijk 7% en 2% van de gevaarlijke stoffen
voor hun rekening.
Uitfasering enkelwandig
In 2009 is
internationale regelgeving van kracht geworden die stelt dat enkelwandige
tankers op termijn niet meer zijn toegestaan. De zogenoemde uitfasering begint
in 2013. Stapsgewijs mogen steeds meer producten niet meer in enkelwandige
tankers vervoerd worden. Vanaf 2019 mag, zoals het er nu voorstaat, nog maar
een zeer beperkte hoeveelheid gevaarlijke stoffen in enkelwandige tankers
vervoerd worden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • wat moet er nog veiliger? Wij doen regelmatig ara bij ieder ladan en lossen wordt er veel gecontroleerdt de terminals ook al want als er war gebeurt is de steigerman ook mee verantwoordelijk en als je een beetje hersens hebt let er zelf ook op Maar zoals alrijd dempt men de put als de koe verdronken is b.v stabiliteitsberekeningen voor dubbelwandigetankers iemand geeft nu een cursus want niemand heeft het geleerd of is het vergeten is begonnen met een dag is nu al een hele week uitgeboekt. men maakt zich zorgen.We hebben zoveel controlles en papierwerk dat je bijna iemand moet aannemen die de papieren in orde maakt en alles kontrolleert.het zijn alles standaard papieren het eerste antwoord wat ik geef als mij iemand vraagt wat doe je als er brand uitbreekt,iedereen wakker maken en zo hard rennen als je kunt, je hebt de ervaring en de kunde, materieel niet plus je krijgt er niks extra voor betaald om je leven te riskeren is mischien wel kort gedacht maar wel eerlijk en niet te vergeten de paniek die je veroorzaakt de brandweer doen iedere paar dagen een oefening wij mischien 2 keer per jaar .Waar moet het nog veiliger genn verf meer smeren die brandgevaarlijk is? DIE HEBBEN we al bij ons moeten ze helmen op hebben ik heb eens geprobeert op te zoeken hoeveel mensen zich op een tanker aan dek een hoofdletsel toegedaan hebben kan niks vinden andere dingen vind ik wel belangrijk zwemvesten handschoenen schoeisel gasmaskers etc maar waar is het einde iedere week een dag het schip stil leggen en dan met ze alle onder aandacht van een vakbekwaam persoon die niets met de scheepvaart tedoen heeft oefeningen doen?
    waar is het einde klassebureaus worden volgens mij al bijna niet meer voor vol genomen door bepaalde firma’s want ze wilen een eigenschip bouwen en volgens hun veilig met nog meer regels die vaak tegenstrijdig zijn. tankers die 5 jaar geleden in de vaart zijn gekomen en nu klasse maken zijn allen aan kontrollles minstens 20000€ kwijt en dan wordt er nog niet gepraat over dingen die er extra bijkomen ligt het aan te weinig vracht of is het allen maar om het is binnenvaart die betalen toch alles maakt niet uit hoe duur en wordt gewoon betaald

    Geplaatst door: rob op
  • Je kan de verlader niet dwingen die neemt gewoon de goedkoopste. Alleen een verbod op het vervoeren of aanbieden v diensten onder kostprijs kan de markt een beetje gezond en het veiligerniveau handhaven.Een aannemer in de bouw, die voor een bouwproject onder kostprijs in schrijft, krijgt binnen de week bezoek v d arbeidsinspectie… daar zorgen zijn concurenten wel voor! Waarom zou dat in de binnenvaart niet kunnen….

    Geplaatst door: karel verberght op
  • Mooi verhaal, alleen wij bouwen eerst een vernieuwde vloot en dan gaan we eens denken van tja veiligheid kost geld.
    Maar als je al een paar jaar vaart voor een appel en een ei kun je niet verwachten dat die grote oliemaatschapijen NU wel gaan betalen.
    Daar had je over moeten beginnen voor je je vloot vernieuwd, dan had je kunnen zeggen: we inversteren een aantal miljoenen voor veiligen tankschepen, maar daar hangt een prijskaartje aan.
    Wat denken jullie daar van willen jullie een x bedrag per ton betalen voor het vervoer, zodat we dat normaal kunnen uitvoeren.
    Maar nu het heel slecht gaat ligt het weer bij een ander en niet bij jullie zelf, maar als je een beetje normaal kunt reken had je al gezien dat het niet uit kan komen om een dubbelwandig schip veilig te voeren voor deze belachelijken prijzen. En het gebeurdt nog steeds dat men een nieuw schip bouwd met vast werk en dat je met je oude enkelwandig schip 10 cent meer per ton krijgt dan met je nieuwe en toch gaan we het maar doen…………..
    dus inversteerd in veiligheid en je wordt genaaid waar je zelf bijstaat.

    Geplaatst door: marco op
  • In onderstaande reacties,is alles duidelijk beschreven.En het is nog waar ook! Verder niets meer aan toe te voegen.

    Geplaatst door: Toon op
  • Is dit bericht gemaakt om de aandacht af te leiden van wat ESO voorzitter Jan Veldman heeft gezegd over stabiliteit en veiligheid en het door slechts weinigen begrepen persbericht van de CBRB dat daar op volgde waarin de CBRB op een arrogant toontje Jan Veldman voor gek versleet en als een klein kind in de hoek meende te moeten zetten? Het valt ook niet mee om als CBRB openlijk je ongelijk te moeten bekennen! Dus graaf je je nog verder in.

    Geplaatst door: Veldmanfan op
  • Wat zou de NMA er van vinden dat de brancheorganisatie CBRB zich bemoeit met marktwerking. Ik weet niet of de leden zitten te wachten op hele hoge boetes!!!

    Geplaatst door: Frans op
  • Het CBRB kan beter bij zijn eigen leden hier over beginnnen.
    Er zitten namelijk nogal wat zogenaamd “grote jongens” in deze club die om het hardst zinloze tonnage aan de markt toegevoegd hebben(en nog), waar helemaal niemand om gevraagd heeft.
    Eerst hebben ze de bunkermarkt verkloot en nu zijn ze minerale markt aan het verkloten. Dus CBRB je moet niet de bal bij de olieconcerns proberen te leggen, het zijn al die zogenaamde ondernemers/bevrachters die hun verstand niet gebruiken. Maar jullie hebben de neiging om deze mensen de handen boven het hoofd te houden, en dat moet juist niet, er moet juist eens lekker de bezem erdoor, alle verotte appels eruit, alle foute (personeels) constructie’s eruit, iedereen die niet met z’n poten van de lading af kan blijven eruit enz, enz, we noemen dat ook wel schoon schip maken.
    Sterkte ermee.

    Geplaatst door: Eric op
  • Dit geld natuurlijk niet alleen voor de tankvaart, ook voor de droge lading. En laat het C.B.R.B. nu juist daar de sleutelfiguren, oftewel bevrachters, die kunnen zorgen voor betere tarieven in hun vereniging hebben.

    Geef het voorbeeld aan de majors door in eigen vereniging het voortouw te nemen. Zet een kwaliteitssysteem op waardoor uw bevrachters wel veilige transport afleveren en laat ze daar een bijbohorend tarief voor betalen.

    Kan overigens ook in de tankvaart.

    Geplaatst door: …….. op
  • Als de oliemaatschapijen moeten betalen voor kwaliteit is het kansloos. Het is een vrije markt en kwaliteit moet komen uit minimum eisen gesteld aan schip, uitrusting en bemanning en dit moet gehandhaafd worden door een externe partij.

    Ongelukken zullen altijd gebeuren net zoals er nog steeds vliegtuigen uit de lucht vallen ondanks een strict veiligheids beleid.

    Kwaliteit en opleiding zal uit de vervoersbranche moeten zelf moeten komen!

    Geplaatst door: Duh! op
  • uitstekend initiatief!
    En goede monitoring van de markt a.u.b zodat er bij kleine opleving niet onnodige tonnage wordt toegevoegd.
    Dit is de eigen verantwoording van de tankvaartbranche,dus laten we het nu eens even met elkaar regelen!!!

    Geplaatst door: dirk op

Reageer