Bergingsleider Mauermann: iedereen bedankt

Bergingsleider Martin Mauermann van Wasser- und Schifffahrtsamt (WSA) Bingen zet maandag 14 februari in een persoonlijk dankwoord aan iedereen een punt achter de 32 dagen durende berging van de gekapseisde zwavelzuurtanker Waldhof.

Martin Mauermann

De scheepvaart op de Rijn zal zich de komende
dagen normaliseren, maar van een normaliteit kan nog geen sprake zijn. Het
ongeval heeft zeer grote offers en inspanningen gevergd’, zegt Mauermann in zijn
slotwoord. Zijn
medeleven laat hij in de eerste plaats uitgaan naar de nabestaanden van beide omgekomen
bemanningsleden. ‘Hun verlies is door niets te vervangen.’
Voortbestaan
De WSA-chef zegt zich vanaf het eerste moment
te hebben gerealiseerd dat de lange stremming veel scheepseigenaren zo zwaar in
de problemen heeft gebracht dat ze zich zelfs zorgen gingen maken om hun
voortbestaan. Dat geldt ook voor ladingontvangers die niets meer geleverd
kregen of bedrijven die verstoken waren van een afvoermogelijkheid. ‘Dat heeft
veel geld gekost. Van deze zorgen en problemen was ik mij al die tijd sinds het
ongeval volledig bewust.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Ist die Wahrschau nach § 12.02 nachts außer Betrieb, müssen sich die in Frage kommenden Fahrzeuge
    wie folgt verhalten:
    a. Bergfahrer müssen ihre Fahrt so einrichten, dass sie beim Umfahren des Bankecks (km 555,60
    bis km 555,20) und des Bettecks (km 553,60 bis km 553,30) Talfahrern nicht begegnen.
    Sie müssen, wenn die Begegnung anders nicht verhindert werden kann, unterhalb des Bankecks
    oder des Bettecks anhalten, bis die Talfahrer das Betteck oder das Bankeck umfahren haben.
    b. Bergfahrer müssen bei der Annäherung an das Bankeck oder das Betteck die Talfahrer anrufen

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Volgens mij stond er vroeger in het RPR dat je elkaar in het donker niet mocht ontmoeten aan de Betteck.

    Geplaatst door: jaco op
  • Er is ook nog zo iets van goed zeemansschap. Ikzelf vaar op een duwcombinatie en als je daarmee in de afvaart de Beteck om moet heb je nu eenmaal ruimte nodig. Die kan je krijgen doordat de opvaart, even voor een paar minuten, hun gasregelateur wat terug neemt. Er wordt op die strecke gewaarschuwd met tekens dat er een afvaart aankomt, in wat voor aard dan ook.
    Zo zal het ook wel gegaan zijn met de Waldhof, als je de radarbeelden in de reportage wat beter bekijkt. Daar ontmoet de afvarende Walthof een opvaart die doorkomt en waarschijnlijk moet de Waldhof behoorlijk roer geven waardoor hij omkantelde. Dit is alleen maar een vermoede natuurlijk. De ware toedracht hoop ik ooit nog eens ergens te lezen.
    Groeten Huub.

    Geplaatst door: chinder op
  • Beste ikke
    Duik met je probleem is in het RPR daar staat dat (waar dan ook op de rijn) je elkaar mag tegen komen als er plaats genoeg is. Als dat er niet is de opvaart de aankomende daalvaart voor moet laten gaan. Zoek dan gelijk de streke van het gebergte op daar staat dat ’s nachts de opvaart MOET wachten op afvaart groot of klein. Maar een hoop ergernis kan voorkomen worden door te melden of te reageren op een melding van een collega. Want ook grote schepen kunnen in de afvaart stoppen als ze maar weten dat er opvaart komt.

    Geplaatst door: TvO op
  • beetje kort door de bocht van me dat wel.maar daar waar je het over hebt is het stil water.en lang niet zo druk vaar water als de rijn.en op de rij bij delorely waar ik het over had is 135 x 17 geen probleem maar als het groter word ist wel een probleem. en dat is later gekomen dan op de franse tunnels.daar kan je gewoon niet groter varen dan eenrichtings verkeer.daar is nix mis mee maar k heb probleemen mee dat het op de rijn alleen maar groter moet en kan als de andere scheepvaart zich maar aan past op de grote schepen.dat is mijn probleem/opvatting

    Geplaatst door: ikke op
  • @ikke

    Ja wachten op grote schepen hoort erbij.
    er zijn ook stukken vaarwater waar 2 x 110 – 11,45 elkaar niet kan passeren.
    dan daar ook maar niet komen meer zeker.
    of vaarwegen waar kempenaars op elkaar moeten wachten!!
    tunnels in Frankrijk waar spitsen op elkaar wachten, dus met jou woorden geen spitsen meer daar!!!
    het is toegestaan daar te varen met koppelverbanden 17m breed en ook met 4 bakken ,dus ja dan kun je gewoon een moment hebben dat je moet wachten, maar waarschijnlijk als jij afkomt wacht zo iemand ook of zal hij dan maar door komen want jij moet maar plek zat hebben in de afvaart dan !
    laat iedereen varen waar hij mee mag zo groot als hij zelf wil, toon begrip en hou rekening met elkaar en wacht desnoods, zie tanker aanvaring!

    en ik vaar op een 80m waar ik soms zelf moet wachten op kempenaars

    Geplaatst door: Karel op
  • @michel is toch ook zo? moeten de kleinere schepen dan maar wachten op de grote schepen?mijn meening is ook van als je niet gewoon kan varen met grote schepen zonder dat je andere schepen hinderd of ophoud zou je er niet mee mogen varen.anders liggen de kleine schepen strax allemaal stil omdat er groter schip afkomt.

    Geplaatst door: ikke op
  • jacques,
    ben het eens met jou.
    meer nog vind dat het verplicht zou moeten worden dat de opvaart zich daar ook zou melden. hoe vaak komen we daar collega’s tegen die niet melden of zelf geen antwoord geven als de afvaart meld.
    heb van een kapitein van een camaro eens gehoord dat de opvaart hem verweet dat als ze niet samen door die bocht konden dat hij dan maar niet met 3 bakken moest gaan varen.

    Geplaatst door: Michel op
  • Op de radarbeelden van de SWR uitzending Havarie an die Lorely leek het erop dat de Waldhof precies aan de Betteck een opvaart is tegengekomen,het zou beter zijn dit in de toekomst te verbieden bij een dergelijke hoge waterstand,iedereen heeft er baat bij.

    Geplaatst door: JACQUES STORM op
  • Ik heb vandaag om 18:10 op swr fernsehen de dokumentaire gezien over het verloop van de hele operatie. Daarin kan je ook zien dat dhr. Mauermann ook aan de binnenvaartondernemers denkt, maar dat de beslissing om de vaart vrij te geven wegens veiligheid niet kon gebeuren. Hij vertelt daar ook dat hij huilende schippersvrouwen aan de telefoon heeft gehad en dat dit hem erg aan zijn hart ging. Dit was erger dan een directeur van bv BASF te moeten vertellen dat het nog even gaat duren, waren zijn woorden.
    Ik geloof heus wel dat er moeilijke maar juiste beslissingen genomen zijn.
    Ook hoop ik dat er in de toekomst niet meer van zulke ongelukken hoeven gebeuren.
    Gegroet Huub.

    Geplaatst door: Chinder op
  • Collega’s. Die mensen hebben echt wel hun best gedaan om het voor alle partijen zo goed mogelijk te regelen. Dat er bij het nemen van moeilijke beslissingen altijd wel iemand benadeeld wordt is nu eenmaal niets aan te doen. Soms is het ene belangrijker dan het andere. Ondanks dat wij het allemaal beter denken te weten geef ik het jullie te doen om met zoveel partijen en tegenstrijdige belangen de juiste beslissing te nemen en het beste te kiezen met het zicht op economische en milieutechnische belangen.
    Daarom HULDE voor alle betrokkenen……

    Geplaatst door: Klaas op
  • De hele operatie is goed gecoördineerd en efficiënt geleid. Hulde aan WSA, bergers en andere betrokkenen voor het professioneel handelen met veiligheid voor alle betrokkenen op de eerste plaats.

    Geplaatst door: Brutuzzz op

Reageer

Bergingsleider Mauermann: iedereen bedankt | Schuttevaer.nl

Bergingsleider Mauermann: iedereen bedankt

Bergingsleider Martin Mauermann van Wasser- und Schifffahrtsamt (WSA) Bingen zet maandag 14 februari in een persoonlijk dankwoord aan iedereen een punt achter de 32 dagen durende berging van de gekapseisde zwavelzuurtanker Waldhof.

Martin Mauermann

De scheepvaart op de Rijn zal zich de komende
dagen normaliseren, maar van een normaliteit kan nog geen sprake zijn. Het
ongeval heeft zeer grote offers en inspanningen gevergd’, zegt Mauermann in zijn
slotwoord. Zijn
medeleven laat hij in de eerste plaats uitgaan naar de nabestaanden van beide omgekomen
bemanningsleden. ‘Hun verlies is door niets te vervangen.’
Voortbestaan
De WSA-chef zegt zich vanaf het eerste moment
te hebben gerealiseerd dat de lange stremming veel scheepseigenaren zo zwaar in
de problemen heeft gebracht dat ze zich zelfs zorgen gingen maken om hun
voortbestaan. Dat geldt ook voor ladingontvangers die niets meer geleverd
kregen of bedrijven die verstoken waren van een afvoermogelijkheid. ‘Dat heeft
veel geld gekost. Van deze zorgen en problemen was ik mij al die tijd sinds het
ongeval volledig bewust.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Ist die Wahrschau nach § 12.02 nachts außer Betrieb, müssen sich die in Frage kommenden Fahrzeuge
    wie folgt verhalten:
    a. Bergfahrer müssen ihre Fahrt so einrichten, dass sie beim Umfahren des Bankecks (km 555,60
    bis km 555,20) und des Bettecks (km 553,60 bis km 553,30) Talfahrern nicht begegnen.
    Sie müssen, wenn die Begegnung anders nicht verhindert werden kann, unterhalb des Bankecks
    oder des Bettecks anhalten, bis die Talfahrer das Betteck oder das Bankeck umfahren haben.
    b. Bergfahrer müssen bei der Annäherung an das Bankeck oder das Betteck die Talfahrer anrufen

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Volgens mij stond er vroeger in het RPR dat je elkaar in het donker niet mocht ontmoeten aan de Betteck.

    Geplaatst door: jaco op
  • Er is ook nog zo iets van goed zeemansschap. Ikzelf vaar op een duwcombinatie en als je daarmee in de afvaart de Beteck om moet heb je nu eenmaal ruimte nodig. Die kan je krijgen doordat de opvaart, even voor een paar minuten, hun gasregelateur wat terug neemt. Er wordt op die strecke gewaarschuwd met tekens dat er een afvaart aankomt, in wat voor aard dan ook.
    Zo zal het ook wel gegaan zijn met de Waldhof, als je de radarbeelden in de reportage wat beter bekijkt. Daar ontmoet de afvarende Walthof een opvaart die doorkomt en waarschijnlijk moet de Waldhof behoorlijk roer geven waardoor hij omkantelde. Dit is alleen maar een vermoede natuurlijk. De ware toedracht hoop ik ooit nog eens ergens te lezen.
    Groeten Huub.

    Geplaatst door: chinder op
  • Beste ikke
    Duik met je probleem is in het RPR daar staat dat (waar dan ook op de rijn) je elkaar mag tegen komen als er plaats genoeg is. Als dat er niet is de opvaart de aankomende daalvaart voor moet laten gaan. Zoek dan gelijk de streke van het gebergte op daar staat dat ’s nachts de opvaart MOET wachten op afvaart groot of klein. Maar een hoop ergernis kan voorkomen worden door te melden of te reageren op een melding van een collega. Want ook grote schepen kunnen in de afvaart stoppen als ze maar weten dat er opvaart komt.

    Geplaatst door: TvO op
  • beetje kort door de bocht van me dat wel.maar daar waar je het over hebt is het stil water.en lang niet zo druk vaar water als de rijn.en op de rij bij delorely waar ik het over had is 135 x 17 geen probleem maar als het groter word ist wel een probleem. en dat is later gekomen dan op de franse tunnels.daar kan je gewoon niet groter varen dan eenrichtings verkeer.daar is nix mis mee maar k heb probleemen mee dat het op de rijn alleen maar groter moet en kan als de andere scheepvaart zich maar aan past op de grote schepen.dat is mijn probleem/opvatting

    Geplaatst door: ikke op
  • @ikke

    Ja wachten op grote schepen hoort erbij.
    er zijn ook stukken vaarwater waar 2 x 110 – 11,45 elkaar niet kan passeren.
    dan daar ook maar niet komen meer zeker.
    of vaarwegen waar kempenaars op elkaar moeten wachten!!
    tunnels in Frankrijk waar spitsen op elkaar wachten, dus met jou woorden geen spitsen meer daar!!!
    het is toegestaan daar te varen met koppelverbanden 17m breed en ook met 4 bakken ,dus ja dan kun je gewoon een moment hebben dat je moet wachten, maar waarschijnlijk als jij afkomt wacht zo iemand ook of zal hij dan maar door komen want jij moet maar plek zat hebben in de afvaart dan !
    laat iedereen varen waar hij mee mag zo groot als hij zelf wil, toon begrip en hou rekening met elkaar en wacht desnoods, zie tanker aanvaring!

    en ik vaar op een 80m waar ik soms zelf moet wachten op kempenaars

    Geplaatst door: Karel op
  • @michel is toch ook zo? moeten de kleinere schepen dan maar wachten op de grote schepen?mijn meening is ook van als je niet gewoon kan varen met grote schepen zonder dat je andere schepen hinderd of ophoud zou je er niet mee mogen varen.anders liggen de kleine schepen strax allemaal stil omdat er groter schip afkomt.

    Geplaatst door: ikke op
  • jacques,
    ben het eens met jou.
    meer nog vind dat het verplicht zou moeten worden dat de opvaart zich daar ook zou melden. hoe vaak komen we daar collega’s tegen die niet melden of zelf geen antwoord geven als de afvaart meld.
    heb van een kapitein van een camaro eens gehoord dat de opvaart hem verweet dat als ze niet samen door die bocht konden dat hij dan maar niet met 3 bakken moest gaan varen.

    Geplaatst door: Michel op
  • Op de radarbeelden van de SWR uitzending Havarie an die Lorely leek het erop dat de Waldhof precies aan de Betteck een opvaart is tegengekomen,het zou beter zijn dit in de toekomst te verbieden bij een dergelijke hoge waterstand,iedereen heeft er baat bij.

    Geplaatst door: JACQUES STORM op
  • Ik heb vandaag om 18:10 op swr fernsehen de dokumentaire gezien over het verloop van de hele operatie. Daarin kan je ook zien dat dhr. Mauermann ook aan de binnenvaartondernemers denkt, maar dat de beslissing om de vaart vrij te geven wegens veiligheid niet kon gebeuren. Hij vertelt daar ook dat hij huilende schippersvrouwen aan de telefoon heeft gehad en dat dit hem erg aan zijn hart ging. Dit was erger dan een directeur van bv BASF te moeten vertellen dat het nog even gaat duren, waren zijn woorden.
    Ik geloof heus wel dat er moeilijke maar juiste beslissingen genomen zijn.
    Ook hoop ik dat er in de toekomst niet meer van zulke ongelukken hoeven gebeuren.
    Gegroet Huub.

    Geplaatst door: Chinder op
  • Collega’s. Die mensen hebben echt wel hun best gedaan om het voor alle partijen zo goed mogelijk te regelen. Dat er bij het nemen van moeilijke beslissingen altijd wel iemand benadeeld wordt is nu eenmaal niets aan te doen. Soms is het ene belangrijker dan het andere. Ondanks dat wij het allemaal beter denken te weten geef ik het jullie te doen om met zoveel partijen en tegenstrijdige belangen de juiste beslissing te nemen en het beste te kiezen met het zicht op economische en milieutechnische belangen.
    Daarom HULDE voor alle betrokkenen……

    Geplaatst door: Klaas op
  • De hele operatie is goed gecoördineerd en efficiënt geleid. Hulde aan WSA, bergers en andere betrokkenen voor het professioneel handelen met veiligheid voor alle betrokkenen op de eerste plaats.

    Geplaatst door: Brutuzzz op

Reageer