Zeevrachtenmarkt: Slopers betalen goede prijzen

Voor de droge bulkers bleef de markt zwak. Voor ijzerertsreizen van capesizers van de Australische haven Dampier naar China waren de vrachten $ 6,60 of iets hoger, van het Braziliaans Tubarao naar China rond $ 18 per ton. De Hebie Power (180.317 dwt, 2010) werd gecharterd oplevering Rotterdam voor een Atlantische rondreis, teruglevering West-Europa voor $ 10.000 per dag. Een verbetering zit er op korte termijn niet in, er zijn volop schepen beschikbaar.

Voor de panamaxen was het op de Atlantische routes veel beter dan in het Verre Oosten. Zoals verwacht probeerden zoveel mogelijk panamaxen in de Atlantic te komen, desnoods in ballast. Het gevolg was natuurlijk dat de huren en vrachten op de Atlantische routes inmiddels ook wat minder werden. De Te Ho Ocean Fortune (77.834 dwt, 2004) werd gecharterd voor een reis van Houston naar Italië voor $ 16.750 per dag plus een ballastbonus van $ 350.000, de Fu Zhou Hui (69.963 dwt, 1995) werd gecharterd oplevering Hongkong, via Indonesië, teruglevering China voor $ 6500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Slopers betalen goede prijzen | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Slopers betalen goede prijzen

Voor de droge bulkers bleef de markt zwak. Voor ijzerertsreizen van capesizers van de Australische haven Dampier naar China waren de vrachten $ 6,60 of iets hoger, van het Braziliaans Tubarao naar China rond $ 18 per ton. De Hebie Power (180.317 dwt, 2010) werd gecharterd oplevering Rotterdam voor een Atlantische rondreis, teruglevering West-Europa voor $ 10.000 per dag. Een verbetering zit er op korte termijn niet in, er zijn volop schepen beschikbaar.

Voor de panamaxen was het op de Atlantische routes veel beter dan in het Verre Oosten. Zoals verwacht probeerden zoveel mogelijk panamaxen in de Atlantic te komen, desnoods in ballast. Het gevolg was natuurlijk dat de huren en vrachten op de Atlantische routes inmiddels ook wat minder werden. De Te Ho Ocean Fortune (77.834 dwt, 2004) werd gecharterd voor een reis van Houston naar Italië voor $ 16.750 per dag plus een ballastbonus van $ 350.000, de Fu Zhou Hui (69.963 dwt, 1995) werd gecharterd oplevering Hongkong, via Indonesië, teruglevering China voor $ 6500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer