Friese Vloot ziet na eerste jaar op eigen benen omzet stijgen

‘Bij de Friese Vloot horen goeie zeilers zonder flauwekul. Die op een kruisrak niet te snel de motor bijzetten, maar wel goed luisteren naar de klant. De schepen zijn niet heel luxe, maar wel goed onderhouden.’ Zo vat Sjouke van der Lei (44) in Stavoren het idee achter deze coöperatie van oud-Nauparleden samen.

Friese Vloot

Door Sander Klos
Het eerste jaar is goed verlopen. ‘We hebben met anderhalf miljoen geen omzet gemist ten opzichte van 2009 en de boekingen voor 2011 wijzen op een stijging van enkele procenten. De omzet per schip varieert van 40 tot 120 mille.’
Van der Lei is van huis uit verkoper en zeilde wedstrijd met kleine bootjes als de Laser, Schakel en de Pampus. Hij heeft nu zelf een Comfortina 32. Sinds 2002 verkoopt hij zeilreizen en bij de Friese Vloot doet hij dat samen met Friederike Rumpf (28). Zij heeft zelf gevaren en spreekt na 10 jaar vrijwel accentloos Nederlands. ‘Wij werken met echte ex-vrachtvaarders, dus schepen die hier vroeger ook de kost konden verdienen en niet speciaal voor de chartervaart zijn gebouwd.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer