Ingezonden brief: ‘Jammer dat Boender zo negatief reageert’

Door Hens van Buren, mts Hanna

Naar aanleiding van de vorige week geplaatste ingezonden brief van Henk Boender het volgende: Henk, we vinden het jammer dat je zo negatief reageert. Nu is het zo dat eigenaren van enkelwandige tankers zich regelmatig zeer negatief uitlaten als er iets met een dubbelwandige tanker gebeurt. Dat is best te begrijpen, veel van deze eigenaren staat een behoorlijke kapitaalsvernietiging te wachten. Dit alleen, is meestal de aanleiding voor de kritiek op dubbelwandige tankers. De meeste collega’s met een enkelwandige tanker, hebben eenvoudigweg geen ervaring met een dubbelwandige tanker om kritiek te kunnen leveren op de veiligheid van een dergelijk schip! Ieder schip is net zo veilig als de bemanning die ermee omgaat. Ik ben het zonder meer eens met de stelling, dat de dubbele zijde de grootste zorg is van een dubbelwandige tanker. We weten allemaal dat dubbelwandig wet wordt, dit om milieuschade te voorkomen en dat doet het ook. Vergeet daarbij ook niet wat een milieuwinst en winst voor de gezondheid er behaald is, met het feit dat al deze dubbelwandige tankers 50 kPa druk verdragen, in plaats van de 8- of 10 kPa van een enkelwandige tanker. Vroeger stond ik ‘s zomers, op onze oude Hanna, regelmatig bakken gas te happen in de stuurhut.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Ingezonden brief: ‘Jammer dat Boender zo negatief reageert’ | Schuttevaer.nl

Ingezonden brief: ‘Jammer dat Boender zo negatief reageert’

Door Hens van Buren, mts Hanna

Naar aanleiding van de vorige week geplaatste ingezonden brief van Henk Boender het volgende: Henk, we vinden het jammer dat je zo negatief reageert. Nu is het zo dat eigenaren van enkelwandige tankers zich regelmatig zeer negatief uitlaten als er iets met een dubbelwandige tanker gebeurt. Dat is best te begrijpen, veel van deze eigenaren staat een behoorlijke kapitaalsvernietiging te wachten. Dit alleen, is meestal de aanleiding voor de kritiek op dubbelwandige tankers. De meeste collega’s met een enkelwandige tanker, hebben eenvoudigweg geen ervaring met een dubbelwandige tanker om kritiek te kunnen leveren op de veiligheid van een dergelijk schip! Ieder schip is net zo veilig als de bemanning die ermee omgaat. Ik ben het zonder meer eens met de stelling, dat de dubbele zijde de grootste zorg is van een dubbelwandige tanker. We weten allemaal dat dubbelwandig wet wordt, dit om milieuschade te voorkomen en dat doet het ook. Vergeet daarbij ook niet wat een milieuwinst en winst voor de gezondheid er behaald is, met het feit dat al deze dubbelwandige tankers 50 kPa druk verdragen, in plaats van de 8- of 10 kPa van een enkelwandige tanker. Vroeger stond ik ‘s zomers, op onze oude Hanna, regelmatig bakken gas te happen in de stuurhut.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer