Waarom WSA Bingen de afvaart stremt

Het Wasser- und Schifffahrtsamt (WSA) Bingen heeft zondag een reeks argumenten gegeven waarom de afvaart tijdens de berging van de gekapseisde zwavelzuurtanker Waldhof gestremd blijft. De vaarwegbeheerder reageert daarmee op de kritiek van ondermeer Verladersorganisatie EVO en Koninklijke Schuttevaer.

In een ‘Information an die Schifffahrt ’ worden de volgende
argumenten genoemd:

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • Er zullen 100 schippers denken dat ze er in de afvaart langs kunnen varen. Er moet er maar één een vergissing maken, en het voor de rest verpesten. Er zijn altijd factoren waar je rekening mee moet houden.
    Ik begrijp de frustraties maar hou nog even je hoofd koel.

    Succes, Huub.

    Geplaatst door: chinder op
  • Gisteren eens opgegooid of met een sleepboot of desnoods voor/achter een boot om “ouderwets” achterstevoren door de engte zakken een optie was…. nou nee dus..verwonderd me eigenlijk ook niet, maar het was natuurlijk ’t proberen waard

    Geplaatst door: Japio op
  • Valt me nog mee dat ze niet een paar loodsen hebben opgegraven en een loodsplicht instellen. Die weten wel hoe de stroming loopt.

    Geplaatst door: Toontje op
  • Ze hebben volgnummers uitgedeeld voor de schepen in Bingen.
    EN IK WEET WIE DE EERSTE IS hehehe.

    Geplaatst door: s op
  • colega,s let op als straks de tanker weg is dan word de scheepvaart vrij gegeven zonder beglijding ik heb dit al meerderekeren meegemaakt dan wil je rond in de afvaart maar dat gaat niet wand haanje de voorste komt eraan en als je dan niet weg bent komt alles er aan en je komt niet meer weg schippers als je slim bent roep de wsp op om een plan voor als de vaart vrij komt zo dat de scheepen van af bingen naar mainz op beurt mogen varen en niet zoals altijd wie als eerst komt die als eerste maald dit geeft altijd problemen en veel gescheld dus wacht uw tijd af wuta

    Geplaatst door: schippertje op
  • Ondanks dat we er zelf al 11 dagen in Mainz liggen vindt ik de redenen van WSA best steekhoudend.
    Ik denk ook wel dat ik erlangs kan maar zoals de WSA zegt zijn er wel degelijk risico’s en begrijp daarom wel.

    En dan punt 2 want als je vrij gaat geven,wat moet dan de kriteria zijn?
    Klein schip,leeg schip,niet diep geladen groot schip en dan welke diepgang ect ect Dan beland je ook in oeverloze discussies want iedereen wil varen of hij dat nu kan of niet…

    Geplaatst door: Tja op
  • Tja

    Ik kan de argumenten van de WSA wel plaatsen want stel dat er inderdaad een tegen aan zou varen dan is er echt een giga probleem.
    Aan de andere kant als er met een drijvertje langs gevaren word valt het met zuiging wel mee.
    Maar ja het valt of staat met de stuurmanskunst. De meeste zullen er zonder problemen langsvaren maar dr zllen er ook zijn die een keutel in de broek hebben bij de gedachte alleen al. Leg tonnen neer zodat er een stuk vaarweg langs de Waldhof gemarkeerd is. Stel een snelheid vast.
    Als ik bij de WSA zou werken zou ik op zn minst een proefvaart langs de Waldhof houden.Overigens waar zou de Waldhof naar toe moeten. Ligt op de bodem en 3000 ton gaat zomaar niet aan de haal

    Maar ja zoals gezegd blijft het link.

    Geplaatst door: Joep op
  • Zoals Maria zegt het is nu de tijd om spijkers met koppen te slaan.

    Het is alleen jammer dat weinig schippers cq ondernemers met hun vuist op tafel kunnen slaan.

    Ze hebben al schulden en hypotheek betalings achterstand.
    En degene met minder schuld kan het altijd goedkoper.

    ff een vraagje vergeleken met 20 jaar geleden zijn de schepen nu 4X duurder het personeel ook en de reparatie kosten en brandstof alles is 4 maal duurder.
    En toch blijven varen voor het tarief van 20 jaar geleden wat zijn we goed bezig

    succes allemaal

    o en ja niet iedereen heeft tot zn 20e op school gezeten maar mag iemand dan niet z’n mening geven?

    Geplaatst door: Kobus op
  • in oktober hebbe er ook een hoop gezegd , tis nu of nooit maar toen was er ook geen solidariteit !!!! het was toen nog te goed denk ik !!!!

    Geplaatst door: jefke op
  • Het lijkt mij dat als de schepen in de afvaart een maximum vaarsnelheid krijgen langs het wrak dat er dan geen probleem is! Desnoods doe je het onder begeleiding van sleepboten!

    Geplaatst door: Robin op
  • @Antje Ja NU!!! is het precies de tijd om te laten zien dat we werkelijk ondernemers zijn en aannemen voor… Maar ik ben bang dat er niets van terecht komt… Wat denkt U…

    Geplaatst door: Maria op
  • nu we zijn nog steeds onbevracht.en kunnen ook geen kant op.als ik dat zo hoor krijgen de mensen meer geld met stremming,als dat je aan het varen bent.als je een reis aangeboden krijgt.dan is het niks bijzonder alleen een vracht onder de kostprijs.en de evo hoeft niet bang te zijn voor de kolen naar de moesel,want daar zijn wel schepen voor,maar ze betalen 2 euro te weinig ,en dat is het verhaal.er liggen genoeg schepen leeg.en zo kunnen we nog wel even door gaan .30 jaar terug hadden we een spreuk;vervoer over water is de juiste weg;nu heren schippers ze kunnen ons toch niet missen .als u tussen de regels door hoort.dus na deze catestrofe is er nog een hele hoop voor de binnenvaart binnen te halen

    Geplaatst door: antje op
  • Als we de WSA er zo over denkt, dan moeten ze voor altijd enkel verkeer tussen Oberwezel en Bingen laten ingaan. Want het is te gevaarlijk het wrak te paseren, want als er ene tegen aan vaart groet ramp ! Er word altijd rakeling naast elkaar gevaren ook met schepen met ADN goederen op dat stuk. Dat is gewoon onkundige uitleg wat ze hier zeggen.

    Geplaatst door: Fing op
  • Dinges,

    Sorry, bedoelde ook P&I verzekering. De vergoeding van € 0,25 per ton per dag geldt niet voor alle P&I verzekeringen.

    Geplaatst door: M&M op
  • de wsa is knetter!! is de vries nog niet weze kijken hier? dr kan echt wel afvaartlangs hoor! 110x 11,4 geen probleem lijkt me! echt geen probleem als je de groene ton gewoon aan houd
    ik zou me anker lichten en naar beneden varen ! echt je word genaaid waar je ligt.

    Geplaatst door: ex kamer genoot van ton op
  • @M&M waarom zou je rechtsbijstand die schade dekken, misschien is het raadzamer de P&I verzekering in te lichten. Schade van de ondernemers moet toch op de veroorzaker te verhalen zijn!? Hij zou daarvoor ook P&I verzekerd moeten zijn. Als men zelf een goede P&I verzekering heeft zal de club daar ook een goede rechtsbijstand kunnen verlenen. Komt bij dat diverse gedupeerden via de P&I club met elkaar een vuist kunnen maken.

    Geplaatst door: Dinges op
  • Je zal daar toch afvarig liggen met je koppelverband. De langstliggenden liggen er straks minimaal 4 weken. Gemiddeld moeten er 5 a 6 man aan boord zijn en dat in 2 ploegen, dus al gauw 8 tot 10 man in loondienst en dan de eigenaar nog die wellicht ook een salaris heeft. Dan hebben we het maar niet over aflossen, maar wel rente, verzekeringen en overige doorlopende kosten die gewoon doorgaan. Tegen de tijd dat er gevaren kan worden moet er gelicht worden, wie draait er voor deze kosten op? Na 2 slechte jaren kan dit wel eens fataal worden voor sommige ondernemers en ook niet iedere rechtsbijstandverzekering dekt deze schade. Dit kost zo’n koppelverbandonderneming zomaar €50.000,- waar hij niets aan kan doen. Het is niet zo raar dat een W-A dan door gaat waar het misschien niet mag.

    Geplaatst door: M&M op
  • de Evo is een Vereniging van en voor verladers, ontvangers en eigen vervoerders, gespecialiseerd in logistiek. behalve binnenvaart

    Geplaatst door: mmvs op
  • dat de EVO het is op pakt voor normale vrachtpryzen !!!!wij hebbe onlanks hem 14 dagen stilgelegsd en dan heb ik hem ni gehoord dat er miljoeneschade was !!!!!!!

    wij hebbe ook onlangs voor die romeen gelegen op de moezel en toen heb ik ook niemand ni gehoord van de EVO !!!!!!

    Geplaatst door: jefke op
  • Ja de wsa denk werkelijk dat we uit een paasei komen.. dat voorstel van iemand om een dag de afvaart en een dag de opvaart door te laten is zo gek nog niet..
    En dan de Evo die verwacht miljoenenschades voor de industrie
    En wat krijgt de scheepvaart misschien 0.25 cent per ton per dag van een P&I verzekering een lachertje

    Geplaatst door: mmvs op

Reageer

Waarom WSA Bingen de afvaart stremt | Schuttevaer.nl

Waarom WSA Bingen de afvaart stremt

Het Wasser- und Schifffahrtsamt (WSA) Bingen heeft zondag een reeks argumenten gegeven waarom de afvaart tijdens de berging van de gekapseisde zwavelzuurtanker Waldhof gestremd blijft. De vaarwegbeheerder reageert daarmee op de kritiek van ondermeer Verladersorganisatie EVO en Koninklijke Schuttevaer.

In een ‘Information an die Schifffahrt ’ worden de volgende
argumenten genoemd:

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • Er zullen 100 schippers denken dat ze er in de afvaart langs kunnen varen. Er moet er maar één een vergissing maken, en het voor de rest verpesten. Er zijn altijd factoren waar je rekening mee moet houden.
    Ik begrijp de frustraties maar hou nog even je hoofd koel.

    Succes, Huub.

    Geplaatst door: chinder op
  • Gisteren eens opgegooid of met een sleepboot of desnoods voor/achter een boot om “ouderwets” achterstevoren door de engte zakken een optie was…. nou nee dus..verwonderd me eigenlijk ook niet, maar het was natuurlijk ’t proberen waard

    Geplaatst door: Japio op
  • Valt me nog mee dat ze niet een paar loodsen hebben opgegraven en een loodsplicht instellen. Die weten wel hoe de stroming loopt.

    Geplaatst door: Toontje op
  • Ze hebben volgnummers uitgedeeld voor de schepen in Bingen.
    EN IK WEET WIE DE EERSTE IS hehehe.

    Geplaatst door: s op
  • colega,s let op als straks de tanker weg is dan word de scheepvaart vrij gegeven zonder beglijding ik heb dit al meerderekeren meegemaakt dan wil je rond in de afvaart maar dat gaat niet wand haanje de voorste komt eraan en als je dan niet weg bent komt alles er aan en je komt niet meer weg schippers als je slim bent roep de wsp op om een plan voor als de vaart vrij komt zo dat de scheepen van af bingen naar mainz op beurt mogen varen en niet zoals altijd wie als eerst komt die als eerste maald dit geeft altijd problemen en veel gescheld dus wacht uw tijd af wuta

    Geplaatst door: schippertje op
  • Ondanks dat we er zelf al 11 dagen in Mainz liggen vindt ik de redenen van WSA best steekhoudend.
    Ik denk ook wel dat ik erlangs kan maar zoals de WSA zegt zijn er wel degelijk risico’s en begrijp daarom wel.

    En dan punt 2 want als je vrij gaat geven,wat moet dan de kriteria zijn?
    Klein schip,leeg schip,niet diep geladen groot schip en dan welke diepgang ect ect Dan beland je ook in oeverloze discussies want iedereen wil varen of hij dat nu kan of niet…

    Geplaatst door: Tja op
  • Tja

    Ik kan de argumenten van de WSA wel plaatsen want stel dat er inderdaad een tegen aan zou varen dan is er echt een giga probleem.
    Aan de andere kant als er met een drijvertje langs gevaren word valt het met zuiging wel mee.
    Maar ja het valt of staat met de stuurmanskunst. De meeste zullen er zonder problemen langsvaren maar dr zllen er ook zijn die een keutel in de broek hebben bij de gedachte alleen al. Leg tonnen neer zodat er een stuk vaarweg langs de Waldhof gemarkeerd is. Stel een snelheid vast.
    Als ik bij de WSA zou werken zou ik op zn minst een proefvaart langs de Waldhof houden.Overigens waar zou de Waldhof naar toe moeten. Ligt op de bodem en 3000 ton gaat zomaar niet aan de haal

    Maar ja zoals gezegd blijft het link.

    Geplaatst door: Joep op
  • Zoals Maria zegt het is nu de tijd om spijkers met koppen te slaan.

    Het is alleen jammer dat weinig schippers cq ondernemers met hun vuist op tafel kunnen slaan.

    Ze hebben al schulden en hypotheek betalings achterstand.
    En degene met minder schuld kan het altijd goedkoper.

    ff een vraagje vergeleken met 20 jaar geleden zijn de schepen nu 4X duurder het personeel ook en de reparatie kosten en brandstof alles is 4 maal duurder.
    En toch blijven varen voor het tarief van 20 jaar geleden wat zijn we goed bezig

    succes allemaal

    o en ja niet iedereen heeft tot zn 20e op school gezeten maar mag iemand dan niet z’n mening geven?

    Geplaatst door: Kobus op
  • in oktober hebbe er ook een hoop gezegd , tis nu of nooit maar toen was er ook geen solidariteit !!!! het was toen nog te goed denk ik !!!!

    Geplaatst door: jefke op
  • Het lijkt mij dat als de schepen in de afvaart een maximum vaarsnelheid krijgen langs het wrak dat er dan geen probleem is! Desnoods doe je het onder begeleiding van sleepboten!

    Geplaatst door: Robin op
  • @Antje Ja NU!!! is het precies de tijd om te laten zien dat we werkelijk ondernemers zijn en aannemen voor… Maar ik ben bang dat er niets van terecht komt… Wat denkt U…

    Geplaatst door: Maria op
  • nu we zijn nog steeds onbevracht.en kunnen ook geen kant op.als ik dat zo hoor krijgen de mensen meer geld met stremming,als dat je aan het varen bent.als je een reis aangeboden krijgt.dan is het niks bijzonder alleen een vracht onder de kostprijs.en de evo hoeft niet bang te zijn voor de kolen naar de moesel,want daar zijn wel schepen voor,maar ze betalen 2 euro te weinig ,en dat is het verhaal.er liggen genoeg schepen leeg.en zo kunnen we nog wel even door gaan .30 jaar terug hadden we een spreuk;vervoer over water is de juiste weg;nu heren schippers ze kunnen ons toch niet missen .als u tussen de regels door hoort.dus na deze catestrofe is er nog een hele hoop voor de binnenvaart binnen te halen

    Geplaatst door: antje op
  • Als we de WSA er zo over denkt, dan moeten ze voor altijd enkel verkeer tussen Oberwezel en Bingen laten ingaan. Want het is te gevaarlijk het wrak te paseren, want als er ene tegen aan vaart groet ramp ! Er word altijd rakeling naast elkaar gevaren ook met schepen met ADN goederen op dat stuk. Dat is gewoon onkundige uitleg wat ze hier zeggen.

    Geplaatst door: Fing op
  • Dinges,

    Sorry, bedoelde ook P&I verzekering. De vergoeding van € 0,25 per ton per dag geldt niet voor alle P&I verzekeringen.

    Geplaatst door: M&M op
  • de wsa is knetter!! is de vries nog niet weze kijken hier? dr kan echt wel afvaartlangs hoor! 110x 11,4 geen probleem lijkt me! echt geen probleem als je de groene ton gewoon aan houd
    ik zou me anker lichten en naar beneden varen ! echt je word genaaid waar je ligt.

    Geplaatst door: ex kamer genoot van ton op
  • @M&M waarom zou je rechtsbijstand die schade dekken, misschien is het raadzamer de P&I verzekering in te lichten. Schade van de ondernemers moet toch op de veroorzaker te verhalen zijn!? Hij zou daarvoor ook P&I verzekerd moeten zijn. Als men zelf een goede P&I verzekering heeft zal de club daar ook een goede rechtsbijstand kunnen verlenen. Komt bij dat diverse gedupeerden via de P&I club met elkaar een vuist kunnen maken.

    Geplaatst door: Dinges op
  • Je zal daar toch afvarig liggen met je koppelverband. De langstliggenden liggen er straks minimaal 4 weken. Gemiddeld moeten er 5 a 6 man aan boord zijn en dat in 2 ploegen, dus al gauw 8 tot 10 man in loondienst en dan de eigenaar nog die wellicht ook een salaris heeft. Dan hebben we het maar niet over aflossen, maar wel rente, verzekeringen en overige doorlopende kosten die gewoon doorgaan. Tegen de tijd dat er gevaren kan worden moet er gelicht worden, wie draait er voor deze kosten op? Na 2 slechte jaren kan dit wel eens fataal worden voor sommige ondernemers en ook niet iedere rechtsbijstandverzekering dekt deze schade. Dit kost zo’n koppelverbandonderneming zomaar €50.000,- waar hij niets aan kan doen. Het is niet zo raar dat een W-A dan door gaat waar het misschien niet mag.

    Geplaatst door: M&M op
  • de Evo is een Vereniging van en voor verladers, ontvangers en eigen vervoerders, gespecialiseerd in logistiek. behalve binnenvaart

    Geplaatst door: mmvs op
  • dat de EVO het is op pakt voor normale vrachtpryzen !!!!wij hebbe onlanks hem 14 dagen stilgelegsd en dan heb ik hem ni gehoord dat er miljoeneschade was !!!!!!!

    wij hebbe ook onlangs voor die romeen gelegen op de moezel en toen heb ik ook niemand ni gehoord van de EVO !!!!!!

    Geplaatst door: jefke op
  • Ja de wsa denk werkelijk dat we uit een paasei komen.. dat voorstel van iemand om een dag de afvaart en een dag de opvaart door te laten is zo gek nog niet..
    En dan de Evo die verwacht miljoenenschades voor de industrie
    En wat krijgt de scheepvaart misschien 0.25 cent per ton per dag van een P&I verzekering een lachertje

    Geplaatst door: mmvs op

Reageer