Schipper bunkert uit eigen lading

Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) stelt een onderzoek in naar diefstal van gasolie nadat donderdag 13 januari op het Kanaal van Gent naar Terneuzen een schipper op heterdaad betrapt werd bij het overpompen van ladingrestanten naar de bunkers van zijn duwboot.

Omstreeks 16.00 uur kreeg de Waterpolitie van het KLPD van de Douane de melding dat zij in het Kanaal bij Terneuzen aan boord zijn geweest bij een duwboot met daarvoor gekoppeld een tankduwbak. De Douane zag daar dat een slang van de tankduwbak naar vermoedelijk de bunkers van de duwboot liep.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (41)

  • Deze schipper heeft waarschijnlijk zeer milieu-bewust gehandelt!!!! Waar moet hij anders met zijn ” rest-lading” naar toe???

    Geplaatst door: tienus bunkernooit op
  • Ja en wat dacht je dan van de rafinaderijen zelf!!

    Nu afgelopen nacht geladen diesel.Ineens een verschil van 20m3,ja schippertje ff tekenen en dan kun je varen,dus protest gemaakt,en met als gevolg dat ik 14uur heb liggen wachten op een expert,om he schip te checken,na een uurtje of 3erbij mocht ik vertrekken,hadden we een verschil van 1750liter.

    Het is een grote jatwereld,hoort erbioj de 1 van de ander.Zo werkt dat nu eenmaal,maar over die raffinaderijen hoor je niks over,en we lagen met 3 schepenmet het zelfde verschil,ra ra wat zouden ze willen proberen

    Geplaatst door: johan op
  • Stelen is niet goed te praten….maarrr waar blijven de krantenkoppen over stelen door de overheid,pensioenfondsen,banken,regeringen,kortom de grote criminele jongens?hier lees ik nooit zo veel over daar die heren legaal hun zakken zitten te vullen en elkaar de mooiste baantjes geven.
    Hoeveel douaneambtenaren hebben internationaal gezien in de loop der jaren hun autootje gevuld?en sluismeesters?hoeveel mensen hebben bij het rijk wat bijgerommeld?in belgie en duitsland net zo goed als bij ons.
    Er worden overal nog behoorlijke sommen aan steekpenningen aangenomen o.a. om voorschuttingen voor passagierschepen te regelen in duitsland denk maar alleen op het main-donau traject.En bij de S.U.K. in Duitsland maar ook bij de Scheepvaartinspectie in Nedeland.
    Er werden de laatste jaren genoeg vervalste certificaten van deugdelijkheid in omloop gebracht,vlakken enz werden op papier ineens veel dikker.
    De bewijzen zijn er en zo aan te wijzen.
    Maar ja de gewone kleine man DIE IS ALZIJD DE L.. en die wordt gepakt.
    Degene die het in het groot doen gaan vrijuit en wijzen met het vingertje naar de kleine man.
    En nu?wat denkt u van de diefstal die sinds 1 januari gepleegt wordt via het SAB?
    En zo kunnen we nog een hele pagina doorgaan.
    In sommige islamitische landen wordt je arm of hand erafgehakt als je steelt hier niet.
    Als het wel zo was geweest moest je eens kijken hoeveel mensen er nog twee armen hadden,en je zou schrikken dat het er niet veel waren.
    Hoever moet het gaan voordat iedereen eens in opstand komt……hoogste tijd.
    Groeten Gerrit van den Adel.

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • Met restlading weet al decennia niemand raad mee:
    De ontvanger wil het vaak niet hebben omdat strippen te omslachtig is of te lang duurt. De douane zit krampachtig achter accijnzen aan, de schipper heeft vaak geen geschikte mogelijkheid om het vlot en efficient af te geven en de verlader wil een leeg en schoon schip. Kleine hoeveelheden restproduct kunnen een volgende lading vervuilen. Ik vraag me dan ook af of er hier sprake was van diefstal, indien de schipper voor de bak een losverklaring heeft ontvangen, lijkt er geen sprake van diefstal. Misschien wel ontduiking van accijnzen.

    Geplaatst door: Brutuzzz op
  • wat een verhaal joh. wat is nou 3,5 m3 op pak hem beet 3000 m3? juist 0,11%. als de ontvanger het niet wil hebben ( restlading afgeven in belgie is best wel een probleem) moet je het toch ergens laten? moet je het dan buitenboord pompen? zoals de droge lading mannen het doen/ nee dan is het zonde. nu stop je het in je bunker en ben je een dief. en ik ben van mening dat als de ontvanger de losverklaring afgetekend heeft, dus afstand gedaan heeft van het probleem ( de restlading) en dan is het toch van de eigenaar van de tankbak? mooi klusje voor een goeie advocaat denk ik

    Geplaatst door: jannemannetje op
  • Een opgeblazen probleem voor de overheid? Een schipper die een kruimeltje uit de lading pakt word als krimineel gezien! Een bevrachter die meer in zijn eigenzak houd dan de proviesie word niet vervolgt!(dat is een gewoonte?)Maar aan waarde vele malen groter!!!!!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Bij droge lading en tankers krijg je toch een losverklaring?? Dus stelen van de lading is niet aan de orde. Goede advocaat er op en klaar.
    3 m3 te kort is wel veel, maar dan had de kontroleur daar over moeten vallen.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Er staat toch ook, schipper bunkert uit “EIGEN” lading. ik wist niet dat je van je eigen kan stelen. alleen de douane en belasting dienst missen inkomsten.
    Zoals al is gezegt, voor sommige is het vullen van de bunker noodzaak geworden om de boel draaiende te houden, niemand wil falliet gaan en in deze tijden moet je toch om je eigen hachje denken. en als er nog stoom machines in stonden was het bij de kolenschippers precies het zelfde!

    Geplaatst door: Jaap Aap op
  • tankerschipper,

    Al je niets te verbergen hebt heb je niets te vrezen.

    Je moet trouwens niet de schuld aan de droge lading jongens geven.

    Juist de tankerjongens met de snelle auto,s en rolexen zitten in de kroeg met een slok op het hele verhaal rond te bazuinen! Als je stoute dingen doet, mondje dicht!!

    Geplaatst door: gewoon op
  • lijk mij een gevalletje van wie appels vaart, zal appels eten!!!en voor die gene die met bijbel teksten gaan smijten, kijk eerst eens in je eigen tuintje daar zal onkruid genoeg in staan!!!!!

    Geplaatst door: appelschipper op
  • @ tankerboy er wordt van ons iedere reis keer op keer gestolen namelijk een hoop euro’s!!!!

    Die verdwijnen ook in de zak voor iemand waar ze niet voor bestemd zijn

    Geplaatst door: kapitein op
  • Tankerschipper, die droge ladingschipper vertelde niet dat hij of anderen iets “regelden” maar dat er vaak na het lossen door slecht vegen van de lossers, of lading dat van de wielen van de bobcat weer afvalt, of lading die uit de overdraaiende grijper overal weer rondgestrooid word na beeindigen van het lossen toch wat blijft liggen. Niks geen opzet ,gewoon na het lossen en vegennog een bende en dat blijkt dan wel eens nuttig spul te zijn dat zonde is om ïllegaal”overboord te gooien / cq na spuiten overboord te pompen.

    Geplaatst door: Droge lading op
  • Jongens stop toch met die domme reacties, er doet eens iets voor en iedereen gaat van alles rond bazuinen.Ik heb het idee dat hier veel droge lading mensen reageren , die denken dat de tankvaart een gasolieparadijs is en dat je nooit meer hoeft te bunkeren.En dan gaat er nog iemand vertellen dat zijn familie ook af en toe tarwe en koffiebonen uit de lading mee nam. Jongens deze site is toegankelijk voor iedereen(politie,bevrachters,douane,enz).Moeten we nu dan maar even aan heel de wereld verkondigen dat heel de binnenvaart crimineel is.Kan het toch niet begrijpen dat een website die staat voor de binnenvaart, dit soort artikels plaatst. Je weet dat dit artikel een hoop negatieve reacties gaat oproepen ten nadele van de binnenvaart, en in dit geval zeker voor de binnentankvaart!

    Geplaatst door: Tankerschipper op
  • Komen jullie allemaal uit een ei?

    Tankvaartschippers hebben zich niet rijk gevaren maar rijk, gebunkerd!!

    Geplaatst door: gewoon op
  • @R.A. Steenbergen Volgens mij kunnen ze die tankers tegenwoordig bijna helemaal leeg trekken en is 3,5 kuub wel rijkelijk veel.

    Geplaatst door: Zeeuw op
  • lekker bij atm brengen daar wordt het in 1 grote tank gedaan daar moeten weer pompen draaien om het te verwerken goed voor het milieu en dan steeds meer gaan betalen voor de gasolie terwijl het veel milieu vriendelijker en goedkoper kan door het gelijk weer zelf op te stoken maar ja eerlijk duurt het langst mijn reet er is nog nooit iemand rijk geworden door volgens de regels te leven

    Geplaatst door: menno op
  • ‘k Vind het wel moeilijk omdat het een restant is. Mijn familie zit meer in de droge lading en daar veegden we het ruim ook wel eens na en gaven dan de tarwe aan een hobbyist met kippen. Ook hebben we eens een zak vol (aangeveegde) koffiebonen er aan over gehouden. Als de lossende partij zegt dat het schip leeg is, en er zit nog zoveel in, wat dan?

    Echt wordt het anders als men met opzet zorgt dat het schip niet helemaal leeg komt. Dan riekt het zeker na diefstal.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • zeeuw ga nou geen onzin verkopen jo.
    als henk of piet met een koppelverband langs jante vaart(tankerman en vriend)en die heeft wat over rammen ze dat ook zo de bunker in,deed iedereen dat maar dan was heel de bedrijfstak niet zo somber geweest.immers vroeger hielp ook iedereen elkaar.
    degene die zijn eigen het harts moeten schamen zijn die politieagenten.er worden moorden gepleegd kinders verkracht en dan gaan ze schippertje ff lekker pakken.
    en die douane meneer met zijn naheffing daar is echt geen plekje voor hoor boven.kost weer een vermogen aan belastinggeld en lost nou niet echt wat op toch.

    war is die tijd gebleven dat als ze je snapten blij waren met 4 cans vol met die rommel.

    Geplaatst door: dennis op
  • en de 2e zin klopt ook niet want dat heb je zelf in de hand.
    als je 6 cuub nodig hebt dan zorg je daar gewoon voor,zo simpel is dat.
    en dan nog wat die olie is eigenlijk van een sjeik en als die wat tekort komt maakt hij gewoon nieuwe hehe.

    Geplaatst door: dennis op
  • Gelet op de reacties snapt iedereen waarom er zoveel nieuwe tankers varen terwijl de rest van de binnenvaart amper rond kan komen of kapot gaat.

    Geplaatst door: Zeeuw op
  • schippersvrouw,heb de 1e zin van u bericht nou al 5 x gelezen maar wat staat er nou

    Geplaatst door: dennis op
  • @Zeeuw, Hij bunkerde wel Maar hij nam om de kosten te drukken gewoon het in de bilge Want je heb nooit zoveel afvalstoffen dat je in hoeveelheid bunkert

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • Naheffing over iets wat gratis was ???

    Geplaatst door: Berend op
  • Als je nooit bunkert betaal je ook geen 7,5 euro bij het SAB en kan je het ook niet meer afgeven

    Geplaatst door: Zeeuw op
  • Volgens mij was die schipper dus het in de bilgen aan het pompen Je kan het ten slotte gratis bij het SAB afgeven Je betaald toch 7,5€ extra bij het bunkeren….
    Bram Moskowitz inhuren Goed klusje voor hem en komt het vast goed

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • Een ladingrest die na het lossen achterblijft is geen lading meer maar chemisch afval, dus die schipper heeft geen lading gestolen, wat die wel gedaan heeft is natuurlijk weer een ander verhaal, maar ik weet niet of je chemisch afval in je bunker mag gooien. Gebruiken doe je het dan nog niet van zelf, dus Collega een goeie advokaat en je komt er mee weg. waarom er zoveel restlading achterbleef mag iedereen zelf zijn gedachten over hebben. Maar het is geen diefstal van lading als het is zoals boven beschreven.

    Geplaatst door: Oliedom op
  • Sommige reacties hier slaan nergens op!!!!
    Iedereen weet dat het idd niet mag,3,5 kuub ladingrestanten is misschien een beetje veel maar als je het bij b.v de ATM af moet geven betaal je er ook gewoon grof geld voor.
    Dus wat doe je dan?(wat iedereen hier zou doen!!!)
    Laten we nou niet met z’n allen roomser dan de paus zijn.

    Geplaatst door: De Paus????? op
  • wie niet steelt of erft zal moeten werken tot ie sterft

    Geplaatst door: grapjas op
  • beste tankerschippers het is toch al jaar en dag zo dat de vrachttarieven zijn aangepast cq de klant weet er gewoon vanaf.
    en matroosjes die hebben gevaren op een tanker en hier nu op reageren van ja bij ons ook,schaam je verraaien is en doodzonde.

    Geplaatst door: dennis op
  • beste lisa,

    aangezien je nogal goed op de hoogte bent hoe je moet rommelen neem ik aan dat jij tot die categorie schepen behoort die daar hun praktijk van hebben gemaakt.
    als dat niet zo is praat dan ook niet over iets wat boven je pet gaat.
    als het wel zo is dikke foei gij zult niet stelen!!!!!!

    Geplaatst door: fred op
  • Daar maken ze zich wel druk om maar een schip bezem schoon opleveren kunnen ze niet.
    Groot gelijk dat er uit de lading gebunkerd
    wordt. Zou ik ook doen als ik de kans had, maar ja, jammer genoeg hebben we geen kolen meer nodig voor voortstuwing.

    Geplaatst door: Wouter op
  • Tja, het is uiteindelijk diefstal, doch het is ladingrestant, dus de ladingontvanger heeft het niet gemist en stel dat die duwbak een ander produkt moet laden, welke niet load on top kan, dan moet die 3,5 kuub als slops afgegeven en verwerkt worden, dat zou ook van de zotte zijn! wat is wijsheid???????

    Geplaatst door: Arie op
  • scheelt wel mooi 7,5 eurie de kuub

    Geplaatst door: pietje op
  • zandschipper verdacht van ophogen eigen tuin

    Geplaatst door: beunhaas op
  • MAG TEGENWOORDIG NIETS MEER…..

    jammer dat hij gepakt is.

    gij zult niet stelen , de overheid duldt geen concurentie.

    Geplaatst door: AD op
  • wie aardappelen vaart zal aardappelen eten

    Geplaatst door: aardappeleter op
  • het is toch lading restant? mag je niet zelf weten wat je daarmee doet?

    Geplaatst door: e op
  • Ja ik heb bij verscheidene aan boord gezeten,daar mochten wij de restjes tussen de spanten niet leeg zuigen daar was een andere manier voor dus werd er gratis gebunkerd

    Geplaatst door: chris troost op
  • Begrijpelijk dat de ontvanger cq eigenaar van de lading aangifte doet. Maar als deze schipper niet was betrapt had de lading eigenaar het restant (waarschijnlijk) niet gemist. Zeker niet als de tankbak al was gelost en de leeg-en losverklaring was afgegeven. Men rommelt wat met de temperatuur en andere dingen i.c.m. maximale marge e.d.
    Bij een x aantal schepen is dat hun praktijk.
    Het is niet goed te praten en zeker geen reclame.

    Geplaatst door: Lisa op
  • Dit gebeurt toch al JAREN en vrijwel dagelijks. kan ik niet echt nieuws noemen.

    Geplaatst door: oud nieuws op
  • Dit gebeurt toch al JAREN en vrijwel dagelijks. kan ik niet echt nieuws noemen.

    Geplaatst door: oud nieuws op
  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.