Initiatieven schone binnenvaart beloond

Havenbedrijf Rotterdam komt met het tijdelijke stimuleringsfonds ‘Schone binnenvaart en duurzame logistiek in Rotterdam’. Het fonds geeft geld aan schippers die een goed idee hebben om het brandstofverbruik en emissies in de regio Rotterdam te verminderen.

Het Expertise en Innovatie Centrum Binnenvaart (EICB) gaat namens het Havenbedrijf de stimuleringsregeling uitvoeren. ‘De bedoeling is dat de binnenvaart nadenkt over een bijdrage aan de luchtkwaliteit in Rotterdam. Dat kun je vrij breed zien, want er zijn veel mogelijkheden. Iedereen met een idee waardoor zijn schip aantoonbaar minder gaat uitstoten kan dit bij de regeling invoeren’, zegt Nico Schoonen, directeur van het EICB.
De regeling is niet bedoeld als investeringsstimulans, een schonere nieuwe motor aanschaffen wordt dus niet vergoed. Ook is het EICB niet op zoek naar nieuwe technieken. ‘Het is niet bedoeld om te studeren. We zoeken bestaande techniek die makkelijk toepasbaar is op het eigen schip, om schone lucht te bereiken’, aldus Schoonen. Hij denkt aan naschakeltechnieken, filtertechnieken en retrofit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Initiatieven schone binnenvaart beloond | Schuttevaer.nl

Initiatieven schone binnenvaart beloond

Havenbedrijf Rotterdam komt met het tijdelijke stimuleringsfonds ‘Schone binnenvaart en duurzame logistiek in Rotterdam’. Het fonds geeft geld aan schippers die een goed idee hebben om het brandstofverbruik en emissies in de regio Rotterdam te verminderen.

Het Expertise en Innovatie Centrum Binnenvaart (EICB) gaat namens het Havenbedrijf de stimuleringsregeling uitvoeren. ‘De bedoeling is dat de binnenvaart nadenkt over een bijdrage aan de luchtkwaliteit in Rotterdam. Dat kun je vrij breed zien, want er zijn veel mogelijkheden. Iedereen met een idee waardoor zijn schip aantoonbaar minder gaat uitstoten kan dit bij de regeling invoeren’, zegt Nico Schoonen, directeur van het EICB.
De regeling is niet bedoeld als investeringsstimulans, een schonere nieuwe motor aanschaffen wordt dus niet vergoed. Ook is het EICB niet op zoek naar nieuwe technieken. ‘Het is niet bedoeld om te studeren. We zoeken bestaande techniek die makkelijk toepasbaar is op het eigen schip, om schone lucht te bereiken’, aldus Schoonen. Hij denkt aan naschakeltechnieken, filtertechnieken en retrofit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer