Moezel voorlopig gestremd

Vaarwegbeheerder VNF wil het Roemeense ms Anita, dat sinds zaterdagmorgen de Moezel stremt, zo snel mogelijk weghebben. Daarna willen de Fransen een damwand boven de stuw plaatsen, waarna de stuw gerepareerd kan worden. Het duwschip van een Nederlands koppelverband gaat waarschijnlijk proberen de Anita los te trekken. Daarna blijft de Moezel overigens nog wel gestremd. Het hoge water dat deze week wordt verwacht kan de situatie nog verder doen verslechteren, vreest VNF.

ms Anita

Vaarwegbeheerder VNF verwacht dat de stremming tot maandag 3 januari 12 uur gaat duren. Nederlandse schippers vrezen dat het nog wel eens veel langer zou kunnen gaan duren. De Moezel is gestremd tussen sluis Pompey in Frouard (Moselkm 347,760) en sluis Custines (Moselkm 343,680).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Allereerst alle schepen die opgesloten liggen veel sterkte.
    En niet te vergeten,ook de bemanning van de ANITA.
    Waarom dat schip daar naar toe gevaren is blijft duister maar het is eenmaal gebeurd.Wij hopen maar dat Riemer zonder kleerscheuren dat schip weg krijgt zodat zo snel mogelijk met de bouw van een nood dam begonnen kan worden.
    Wij wensen Erwin,Pascal,Riemer,Jan en familie en alle andere collega,s die opgesloten liggen ondanks alles een fijne kerst toe.

    Falco en Jolanda/ms:revisio.

    Geplaatst door: Falco Schoenmakers. op
  • schip is vanmiddag tussen 2en 4uur wegetrokken

    Geplaatst door: thomas op
  • Klopt ja ,is vrij geweest van 11uur tot 17.00uur voor de afvaart vanaf Frouard.
    Er is er een weggevaren hier met buizen en die lag vlotter nog.
    En er gaat vanavond als het goed is een schip proberen die Roemeen weg te trekken bij de stuw. Ze hebben vandaag in ieder geval al wat zout eruitgehaald met die megakraan. Ben benieuwd hoe het tornen gaat en of het doorgaat,ik weet wel dat ze kevlartouwen besteld hebben hiervoor. En ondanks dat de stuw eruit ligt staat het waterpeil nog maar 50cm lager als normaal met dank aan de regen en dooi de afgelopen nacht en dag.
    mvg Erwin
    ms ER-RO

    Geplaatst door: erwin van bussel op
  • Zag net een bericht van de Voortvarend/CBOB dat schepen met max diepgang 1.70 die in de afvaart zijn weg mogen varen. Bravo voor diegenen die dat voor elkaar hebben gekregen.

    Geplaatst door: Alvast wat op
  • Beste mijnheer of mevrouw öndernemer,hoe komt u bij die domme uitspraak van collegas laten betalen en overliggeld vragen aan de ontvanger
    Het spijt me maar eerst maar eens uw echte naam erbij zetten en dan reageren. En dan nog die ontvanger kan er niet veel aan doen dat het schip de stuw stukgevaren heeft. En idd daar zijn we wel voor verzekerd en mag hopen dat u het nooit overkomt dan moet u geld van uw “collegas”vragen die daarvoor allemaal ook premie betalen
    Dus we zijn niet blij dat we hier liggen ,maar wel blij met een “tegenmoetkoming”in de kosten
    wens jullie allemaal veel wijsheid,en vooral aan de mensen die constant anoniem reageren of via een fake naam. Vind ik erg zwak

    Geplaatst door: Erwin van Bussel op
  • In de zeevaart is de eigenaar van de lading aansprakelijk. VB de “ERIKA” daar is TOTAL de schuldige. Hoe zit dat in de Binnenvaart ? dit is advocaten werk !

    Geplaatst door: Fing op
  • @ondernemer,

    En als je leeg bent dan?

    Geplaatst door: daniel op
  • is geen fransvlagetje op zn kop maar roemeensvlagetekentje.. maare als het beetje tegen zit is het schip niet eens verzekerd.daar al eens aangedacht?gebeurd wel vaker op de donau.

    Geplaatst door: ikke op
  • @ Hagens normaal zorg je dat je bij stremming overliggeld krijgt vergoed en niet het door je collega’s te laten betalen.

    Geplaatst door: ondernemer op
  • @ Wesley, vroeger was het gebruikelijk om de vlag van het land waar je vaart op het voorschip te voeren!

    Geplaatst door: stefan op
  • ik ken het schip verder niet maar er wordt gesproken over een roemeen maar zie op de foto wel een franse vlag op de kop

    Geplaatst door: Wesly Vermeulen op
  • Veel geduld en wijsheid voor de betrokkenen.
    En ook fijne feestdagen toegewenst.

    Trouwens ook voor het nl schip dat op de donau vastzit.

    Geplaatst door: varensvrouw op
  • Misschien, ondanks de narigheid van wachten en toch financieel verlies.
    Voor enkele jaren terug was het Dortmund Eems Kanaal terhoogte van de Lippe uberfurung ingestort en aan tussen Hebrum en Papenburg was een schip gezonken, wij zijn verzekerd bij een onderlinge en kregen liggeld meen 0,25 € cent hoorde dit van meerdere collegas.
    Misschien is dit nu ook wel van toepassing, als je er ligt, waag er dan is een telefoontje aan en zegt het voort.
    Overigens ben ik blij dat de Schuttevaer de onzinnige opmerkingen van sommige mensen weghaalde die alleen maar elkaar via dit forum zwart maakte, komt lekker profesioneel over naar buiten.
    Hoop voor een ieder dat het snel gebeurd is ook voor de schipper van het Roemeense schip ook die zal zich niet prettig voelen.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Het is een drama ,ben al 2 keer wezen kijken hoe hetr erbij ligt maar ze gaan hem lossen met een hele grote mobiele kraan die zeker 50meter moet overbruggen van de oever tot aan het schip. en dan denken dat dat binnen 2 dagen kan,ik denk het niet. En dan damwand slaan en het water opstuwen zodat de scheepvaart vrijgegeven kan worden. Maar inmiddels ligt hier ontzettend veel sneeuw en het dooit dus zal ook niet zonder gevolgen blijven. Ik lig in de haven van Frouard en zie ons dit jaar niet meer vertrekken hier.
    Ben benieuwd hoe het verder uitpakt.
    mvg Erwin van Bussel
    ms ER-RO

    Geplaatst door: Erwin van Bussel op
  • 2 weken???? Ik hoop dat ze gelijk hebben maar 2 weken lijkt mij wel heel snel voor Frankrijk en dan met al die feestdagen.
    Als je die foto’s bekijk, dan is het barrage in twee gebroken en is de fundatie kapot.
    En bij mij weten ligt er daar geen reserve stuw op de wal.
    Veel succes en moed voor de schepen die er boven liggen

    Geplaatst door: au contraire op

Reageer

Moezel voorlopig gestremd | Schuttevaer.nl

Moezel voorlopig gestremd

Vaarwegbeheerder VNF wil het Roemeense ms Anita, dat sinds zaterdagmorgen de Moezel stremt, zo snel mogelijk weghebben. Daarna willen de Fransen een damwand boven de stuw plaatsen, waarna de stuw gerepareerd kan worden. Het duwschip van een Nederlands koppelverband gaat waarschijnlijk proberen de Anita los te trekken. Daarna blijft de Moezel overigens nog wel gestremd. Het hoge water dat deze week wordt verwacht kan de situatie nog verder doen verslechteren, vreest VNF.

ms Anita

Vaarwegbeheerder VNF verwacht dat de stremming tot maandag 3 januari 12 uur gaat duren. Nederlandse schippers vrezen dat het nog wel eens veel langer zou kunnen gaan duren. De Moezel is gestremd tussen sluis Pompey in Frouard (Moselkm 347,760) en sluis Custines (Moselkm 343,680).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Allereerst alle schepen die opgesloten liggen veel sterkte.
    En niet te vergeten,ook de bemanning van de ANITA.
    Waarom dat schip daar naar toe gevaren is blijft duister maar het is eenmaal gebeurd.Wij hopen maar dat Riemer zonder kleerscheuren dat schip weg krijgt zodat zo snel mogelijk met de bouw van een nood dam begonnen kan worden.
    Wij wensen Erwin,Pascal,Riemer,Jan en familie en alle andere collega,s die opgesloten liggen ondanks alles een fijne kerst toe.

    Falco en Jolanda/ms:revisio.

    Geplaatst door: Falco Schoenmakers. op
  • schip is vanmiddag tussen 2en 4uur wegetrokken

    Geplaatst door: thomas op
  • Klopt ja ,is vrij geweest van 11uur tot 17.00uur voor de afvaart vanaf Frouard.
    Er is er een weggevaren hier met buizen en die lag vlotter nog.
    En er gaat vanavond als het goed is een schip proberen die Roemeen weg te trekken bij de stuw. Ze hebben vandaag in ieder geval al wat zout eruitgehaald met die megakraan. Ben benieuwd hoe het tornen gaat en of het doorgaat,ik weet wel dat ze kevlartouwen besteld hebben hiervoor. En ondanks dat de stuw eruit ligt staat het waterpeil nog maar 50cm lager als normaal met dank aan de regen en dooi de afgelopen nacht en dag.
    mvg Erwin
    ms ER-RO

    Geplaatst door: erwin van bussel op
  • Zag net een bericht van de Voortvarend/CBOB dat schepen met max diepgang 1.70 die in de afvaart zijn weg mogen varen. Bravo voor diegenen die dat voor elkaar hebben gekregen.

    Geplaatst door: Alvast wat op
  • Beste mijnheer of mevrouw öndernemer,hoe komt u bij die domme uitspraak van collegas laten betalen en overliggeld vragen aan de ontvanger
    Het spijt me maar eerst maar eens uw echte naam erbij zetten en dan reageren. En dan nog die ontvanger kan er niet veel aan doen dat het schip de stuw stukgevaren heeft. En idd daar zijn we wel voor verzekerd en mag hopen dat u het nooit overkomt dan moet u geld van uw “collegas”vragen die daarvoor allemaal ook premie betalen
    Dus we zijn niet blij dat we hier liggen ,maar wel blij met een “tegenmoetkoming”in de kosten
    wens jullie allemaal veel wijsheid,en vooral aan de mensen die constant anoniem reageren of via een fake naam. Vind ik erg zwak

    Geplaatst door: Erwin van Bussel op
  • In de zeevaart is de eigenaar van de lading aansprakelijk. VB de “ERIKA” daar is TOTAL de schuldige. Hoe zit dat in de Binnenvaart ? dit is advocaten werk !

    Geplaatst door: Fing op
  • @ondernemer,

    En als je leeg bent dan?

    Geplaatst door: daniel op
  • is geen fransvlagetje op zn kop maar roemeensvlagetekentje.. maare als het beetje tegen zit is het schip niet eens verzekerd.daar al eens aangedacht?gebeurd wel vaker op de donau.

    Geplaatst door: ikke op
  • @ Hagens normaal zorg je dat je bij stremming overliggeld krijgt vergoed en niet het door je collega’s te laten betalen.

    Geplaatst door: ondernemer op
  • @ Wesley, vroeger was het gebruikelijk om de vlag van het land waar je vaart op het voorschip te voeren!

    Geplaatst door: stefan op
  • ik ken het schip verder niet maar er wordt gesproken over een roemeen maar zie op de foto wel een franse vlag op de kop

    Geplaatst door: Wesly Vermeulen op
  • Veel geduld en wijsheid voor de betrokkenen.
    En ook fijne feestdagen toegewenst.

    Trouwens ook voor het nl schip dat op de donau vastzit.

    Geplaatst door: varensvrouw op
  • Misschien, ondanks de narigheid van wachten en toch financieel verlies.
    Voor enkele jaren terug was het Dortmund Eems Kanaal terhoogte van de Lippe uberfurung ingestort en aan tussen Hebrum en Papenburg was een schip gezonken, wij zijn verzekerd bij een onderlinge en kregen liggeld meen 0,25 € cent hoorde dit van meerdere collegas.
    Misschien is dit nu ook wel van toepassing, als je er ligt, waag er dan is een telefoontje aan en zegt het voort.
    Overigens ben ik blij dat de Schuttevaer de onzinnige opmerkingen van sommige mensen weghaalde die alleen maar elkaar via dit forum zwart maakte, komt lekker profesioneel over naar buiten.
    Hoop voor een ieder dat het snel gebeurd is ook voor de schipper van het Roemeense schip ook die zal zich niet prettig voelen.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Het is een drama ,ben al 2 keer wezen kijken hoe hetr erbij ligt maar ze gaan hem lossen met een hele grote mobiele kraan die zeker 50meter moet overbruggen van de oever tot aan het schip. en dan denken dat dat binnen 2 dagen kan,ik denk het niet. En dan damwand slaan en het water opstuwen zodat de scheepvaart vrijgegeven kan worden. Maar inmiddels ligt hier ontzettend veel sneeuw en het dooit dus zal ook niet zonder gevolgen blijven. Ik lig in de haven van Frouard en zie ons dit jaar niet meer vertrekken hier.
    Ben benieuwd hoe het verder uitpakt.
    mvg Erwin van Bussel
    ms ER-RO

    Geplaatst door: Erwin van Bussel op
  • 2 weken???? Ik hoop dat ze gelijk hebben maar 2 weken lijkt mij wel heel snel voor Frankrijk en dan met al die feestdagen.
    Als je die foto’s bekijk, dan is het barrage in twee gebroken en is de fundatie kapot.
    En bij mij weten ligt er daar geen reserve stuw op de wal.
    Veel succes en moed voor de schepen die er boven liggen

    Geplaatst door: au contraire op

Reageer