Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Open brief: Overleven

ZWIJNDRECHT

Door Anton A.C. van Megen, Rent-a-Ship

Overleven
een open brief aan de voorzitter van het CBRB, de heer Struijs, naar aanleiding van zijn jaarrede.
Geachte heer Struijs,

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (16)
  • jozef hompus

    Beste mhr de Egel en mhr PcC (waarom al dit anonyme gedoe) de schippers hebben toch ook vroeger al gemeenschappelijke bevrachtingskantoren opgericht. Kijk maar naar de NPRC als reaktie op de krisis van 1930er jaren, later het Noord Zuid initiatief (ja maar dat was geen Rijnvaart; nou en) ELV de spitsenklub, PTC een beetje groter.En zo zijn er nog wel meer. Maar de supervrije mannen in de goede tijd zien dat niet in.

  • ongelofelijk

    Meneer de Vette,

    Ik schrijf niet op geruchten, ik lees in de media
    (binnenvaartkrant) dat EUBO schepen op tonnenprijs aanneemt en dan de huur aan de schepen uitkeert. Ik wist niet dat de schepen die stil liggen dit prodeo doen. Ik had toch ergens gelezen dat er ergens een niet nader te noemen geldschieter was? Mijn excusies als ik dit niet juist heb, dan zijn er tevens veel vraagtekens verdwenen, omtrent de financieering want die doen jullie induvidieel.
    als jullie het zelf ophoesten

  • C,de Vette

    Ongelofelijk.
    De schippers op het kantoor,waar ik er een van ben, doen dit werk Pro Deo, en zij werken wel voor de schipper en niet voor de eigen zak,of voor de zak van de verlader.
    Het zou dus prettig zijn als je eerst de geruchten die je hoort zou controleren voordat je zulke aanvallen op een groep mensen doet die wel bereid is,zijn nek uit te steken.

  • ongelofelijk

    Mooi verhaal met die huurschepen, nu lees ik net dat EUBO of r&s gewoon kolenreizen aanneemt per ton en dan de schepen huur betaald. Dit doen de kantoren al zolang er schepen bestaan. Nu zitten de EUBO schepen onder de marktprijs en er zitten 10 schippers op kantoor die ongeveer, eu.1500,- per dag per persoon kosten. Misschien toch beter om gewoon voor je eigen bevrachter te blijven varen, want dit is wel een erg duur bevrachtingskantto!!

  • P.c.C

    Ik kan je een ding vertellen als EUBO dit gaat doen met meer dan 200 schepen zijn ze de grootste cooperatie met een enorme marktmacht.
    Zoveel per ton dan weet iedereen waar hij aan toe is.
    Goede voorwaarde,s zoals 24 uur laden en lossen en na deze 24 uur …… per dag hoger als het liggeld normaal.
    Overal vaste prijzen bv 6,- Mannheim 7,- Thionville 5,- Andernach 3,- Duisburg enz. enz.
    Op beurt van leegkomst
    Waarschijnlijk krijg je hiermee een veel breder publiek zowel schippers als bevrachters of verladers.
    In dez vorm is er veel meer animo ook van collega,s.
    Naar de schipper een contract opstellen voor de vervoerszekerheid dat ze niet zomaar als er 0,50 eurocent meer betaald wordt op de markt (met pieken) zomaar voor een andere bevrachter kunnen aannemen.
    In dit tijdperk moet er veel op de elektronische manier mogelijk zijn bv een Website met prijzen,beschikbare schepen,aanmeldingen van je leden via de website met tijden waardoor automatisch je op tourbeurt wordt gezet, de reizen worden ingedeeld door verschillende mensen prijs en voorwaarde,s staan vast en de beschikbare schepen worden gebeld en eventueel ingedeeld.
    Dit werkt een stuk sneller als bij normale kantoren dan moet je nog onderhandelen over een prijs/laad-lostijd.
    Ik heb een paar voorbeelden gegeven van een manier van bevrachten want dit zal met 200 schepen wel grotendeels automatisch moeten omdat het met zoveel schepen voor mensen niet meer te hendelen is.
    Ik zou zeggen nu stoppen Rent a Ship en terug komen volgens jaar met deze opzet met minimaal 200 schepen met op dat moment al getekende exemplaren.
    En volgens mijn geeft hier de NMA ook goedkeuring voor aangezien ook het rapport van de binnenvaart.

  • De Egel

    Waarom beginnen schippers niet een gezamenlijk bevrachtingskantoor? Uit de hele discussie begrijp ik dat daar de problemen liggen. Kunnen aanbieders van ladingen niet rechtstreeks worden benaderd of hebben bevrachtingskantoren een monopoliepositie. Wanneer de schippers in gezamenlijkheid hun laadruimte alleen aanbieden voor vracht die via hun eigen opgericht bevrachtingskantoor wordt aangeboden, hebben de schippers controle over de gehele keten.

  • MVG JR

    @Beste Bram en Subaru rijder.Ik begrijp dat je teleurgesteld aan het worden bent.En hoe mooi het plan ook is,hoe goed je argumenten ook zijn,maar ik heb het al zo vaak hier op schuttevaer geschreven. Het grootste gedeelte van de rijnvaart wil het niet.En als je geen steun van de banken krijgt,die de ondernemers die niet aan hun verplichtingen doen gaan intimideren om lid worden dan ga je het niet redden.En ik begrijp het gevoel als je strijd voor een rechtvaardige zaak en je ziet nu de buren voorbij varen met een redelijk tarief over jullie rug.Dat is dan het zelfde gevoel dat ondernemers hadden in de aktie van 1993.Die ondernemers lagen ook 6 weken.En die aktie is ook om zeep geholpen omdat de rijnvaart er niet aan mee wou doen.

  • subaru rijder

    De verlader wil een totaal prijs, dat kan. De bevrachter is de tussen schakeltussen RaS en Verlader.

    Hij weet toch hoe snel het schip laad en lost. Want zo hoor ik het voor de telefoon bij een tonnenprijs. Wanneer het tegen zit hoor ik: ja schipper je hebt toch je los/laadtijd!!!

    In het kort, wanneer wij het risico lopen is er niets aan de hand. En rekenen wij alle dagen van laden lossen 14 uur varen tot een tonnen prijs zijn wij te duur??????
    Wij zijn helemaal niet duur.
    Kijk naar de prijzen binnenlands, van die prijzen kun je geen nieuwe kempenaar bouwen.
    Kijk de containervaart in de benelux. Je wordt betaald voor 14 uur en MOET 24 beschikbaar zijn. Gerommel met de vaartijden of tachograaf om geen bekeuring te krijgen. met als argument: Anders gaat het op de as. nou en??
    Het ergste vind ik, dat de schipper op emotie een schip hebben besteld.
    135 is 1,5 milj duurder dan een 110 m schip en je bent 500 ton groter??? Dus dat kan niet uit en toch doen???????
    Van alle grote schepen draaien er maar een paar redelijk. en al die anderen gaan NIET samen werken???? Waarom niet???
    Ik vind het triest en onbegrijplijk.

    Ondanks dat ze op 30-40 cent zitten??? Veel te weinig.

  • Bram

    4 schuttingen dat kost 400,-

    Als jou radar monteur in de file staat met zn auto van 20 000 euro en 3 uur langer onderweg is ,dan vind jet wel normaal dat je dat gewoon moet betalen ??
    Dat is nou het voordeel van huren,maar dat wil niemand begrijpen de klant betaaald en wil hij een al in prijs ?prima kan ook net als bij de werf waar je van te voren wil weten wat een nieuw iets kost rekenen ze ook gewoon met extra tegenslag en dan hebben ze nog kleine lettertjes als het regent vriest dooit enz kan er toch nog wat doorberekent worden…..
    Maaar dat mag een schipper niet doen hoor die moet die 4 schuttingen zelf maar inhalen in zn bedtijd…..en moet dat nog gewoon vinden ook ?

  • jansen

    Ik bedoel basisloon plus 1 of 1,5 % provisie over de omzet die hij genereert voor Eubo hij heeft zijn contacten en jullie de schepen

  • jansen

    Als die bevrachter nou voor een basisloon plus 1 of 1,5 bij eubo op kantoor gaat zitten kunnen jullie samen met een achterban van 120 tot 200 schepen de markt dikteren

  • x

    Bevrachter,
    Als je er baat bij hebt om hogere tarieven te kunnen betalen. Wat houd je dan tegen ?
    Stap dan naar Eubo en probeer samen te werken. Dan schrijf je misschien geschiedenis.

  • Bevrachter

    Beste Schippertje,

    Ik hoef niks te onderbouwen, ik stook ook niet!

    Ik constateer alleen feiten,en trek daaruit mijn conclusie! Zoals ik die zie.

    wij zijn niet diegene die de prijzen verhogen, men noemt dit gewoon marktwerking en in mijn geval ben ik meer gebaat bij het feit dat de prijzen hoger worden omdat ik dan ook meer provisie vang.(Ik ben een kleine bevrachter)dan dat de eubo een succes zou worden, want daar kan ik niks mee,tenzij ze in dit geval ook gewoon bevrachter gaan spelen.

    maar ik ben meer voor een degelijke prijs voor een degelijk produkt waar zowel de schipper/bevrachter en verlader mee kan leven voor meer rust in de markt.

    maar deze strijd is al een eeuw lang aan de gang en zal ook een eubo geen verandering in brengen ben ik bang.

    Mvg
    tevens veel succes.

  • schippertje

    Beste bevrachter,

    Wat jullie doen gaat lekker. Momenteel bijna alle prijzen verhogen dat niemand meer naar de EUBO hoeft op dit moment. En hopen dat de EUBO snel kapot is. Want of het nu een goed idee is of niet het is jullie grootste nachtmerrie als dat werkt.
    En verder zie ik dit alleen maar als stoken, een goed onderbouwt verhaal kan je een naam onder zetten.

    Met vriendelijke groet,
    een niet eubo-lid, stel je voor dat het mijn bevrachter is. Voorlopig blijft mijn naam HAAS

  • Bevrachter

    Het lijkt ernaar dat ze het op het huurconcept toch niet helemaal gaan redden, want er word inmiddels al concurrerende tarieven neergelegd door de eubo op tonnenvracht basis.

    naar mijn mening ben je dan gewoon bevrachtertje aan het spelen of zie ik het dan verkeerd ???( dat zal wel!! want ik zie het als bevrachter!!)

    dus aan alle !!! we hebben er weer een nieuwe bevrachter bij in de vorm van weer een coop.

    Moet Jullie alleen ff de naam veranderen in Charter a ship !! en barge for Brokerage !!

    Succes

  • P.c.C.

    Anton hier maak je wel een foutje,

    Je gaat het aanbieden aan vervoerder tot verlader.
    En dat laatste is een van de belofte,s wat je niet zou doen.
    Voor de rest waardeer ik je enorme inzet alleen dit vind ik schadelijk/gevaarlijk aan je verhaal en wat niet binnen een paar maanden is geregeld.
    De verlader wil weten hoeveel hij betaald van te voren en niet achteraf dit blijft een zwakte punt.
    Naar mijn idee met vaste prijzen en voorwaarde,s kom je een stuk verder.
    Naar mijn idee de pijn punten:
    4 schuttingen dat kost 400,-
    Dezelfde schepen alleen de een verdraait 200 liter per uur en de ander 250 liter keer 20 uur maakt een verschil van 1 ton gasolie of te wel 450,-
    De ene schipper wil wel overuren maken als dit gevraagd wordt en de ander zegt ik heb geen personeel genoeg als je dan op een zeeboot leg te laden heb de verlader/bevrachter toch een probleem enz.enz.

    voor de rest veel succes maar ik heb me,n twijfel,s in deze opzet maar om te overleven of te wel om voort te bestaan zal samen werken zeker de enigste oplossing zijn is het niet zo dan wel op een andere manier.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook