Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Toch genoeg deelnemers en geld voor coöperatie Rent-a-Ship

ZWIJNDRECHT [UPDATE]

De coöperatie Rent-a-Ship is maandag 1 november alsnog van start gegaan. Dinsdag hadden zich 30 tot 40 schepen ter beschikking gesteld van de coöperatie. Directeur van Rent-a-Ship Anton van Megen verwacht dat eind deze week 100 tot 150 schepen zich leeg hebben gemeld bij het kantoor.

Door Marja de Vet
Van Megen vond een sponsor voor de opstartkosten en kan daarmee de organisatie enige maanden draaiende houden. ‘We hebben nu 95 contracten binnen, dat wil zeggen dat 95 schippers hebben toegezegd mee te doen. Eind deze week verwacht ik dat er 150 contracten op tafel liggen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (97)
  • index

    De tarieven zakken in elkaar en moet je opletten de niet ras schepen krijgen de schuld….ze hadden gewoon geduld moeten opbrengen ze wisten waar ze aan begonnen!!!

  • van je ras ras ras

    Zat erover te denken om te gaan tekenen bij de RaS zie ik dat al die Rassers van je RaS RaS Ras weer gaan varen voor lagere tarieven, zo kom je lekker serieus over!!!!! dus ik heb me maar bedacht

  • ikke

    Er zijn RaS schepen ingedeeld via de vrije markt dus niet via Zwijndrecht…mogen wij hieruit concluderen dat er gestopt is met het “plan”

  • ongelofelijk

    Mijnheer van Megen,

    Dat velen profiteren, van de inspanningen van enkelen,daar heb ik U vanaf de 1e dag voor gewaarschuwd!
    Iedereen vind het een prima idee, maar niemand wil zijn nek uitsteken!
    Ik garandeer U dat volgende maand de schippers over elkaar heen rollen! Laat toch de markt zijn werk doen, we hebben nog nooit kunnen zien wat hiervan de uitwerking is, omdat er altijd wel weer een paraplu kwam. Maar onder de paraplu van Eubo sta je niet droog, domweg omdat er geen wet achter staat. Verder veel sterkte!

  • anton van megen

    @Phil
    Dr ben je niet want dan had je zeker het plan gelezen en gesnapt. Momenteel kunnen we stellen dat velen profiteren van de inspanningen van enkelen.

  • dr Phill

    Dhr v Megen, zou u uw volglingen eens toe kunnen spreken er zijn er een paar die praten zooooo lelijk over de vrije markt schepen, we verdienen teveel over hun rug!? als ik het plan goed gelezen heb verdienen hunnie nu geld OP hun rug!?

  • C.Janszn.

    @bevrachter,

    Uw situatie is niet echt benijdenswaardig. Uw vervult een in principe nuttige taak. Echter door de vele tussenhandel in uw brance is er het e.e.a. scheefgegroeid. Hoewel niet persoonlijk bij u van toepassing, ken ik er meerdere die wel aan mijn eerdere beschrijving voldoen.

    Zoals er een overcappaciteit bleek te zijn bij de nieuwbouw makelaars, vermoed ik bij de bevrachters ook een zekere overcapaciteit. Als er geen evenredige verdeling van de vermindering komt(zoals nu bij de schippers dreigt te gaan gebeuren), zullen er kantoren tussenuit gaan vallen. Niet wat ik u persoonlijk toewens, maar wat ik niet kan uitsluiten is dat juist dit in de nabije toekomst dit toch gaat gebeuren. Ik hoop dat uw bureau buiten schot zal blijven.

  • bevrachter

    Goede middag,

    Ik ben geen oud schipper,ben ook geen runner(dat was voor mijn tijd)ben wel in loondienst.
    Ik wil niet varen, en mijn vrouw al helemaal niet.
    ik wil gewoon mijn vrouw en kinderen kunnen onderhouden.en voor de rest gun ik ieder het zijne zolang ze het mij maar niet misgunnen.

    succes

  • C. Jans zn.

    @bevrachter

    Uw vraag was:
    “Kan iemand mij uitleggen waar het voordeel voor de kleine bevrachter ligt? (zonder al te veel eigen werk!)
    Die het over het algemeen wel uitstekend voor heeft met de schipper. Want voor diegene is dit plan broodroof van de eerste plank!”

    Dit plan was als geheel een reactie op de ongebreidelde ‘(tussen-)handel’ in scheepsbevrachtingen. In de beurstijd hadden we ‘runners’ en later noemde vele van hen zich ‘bevrachter’. En dan spreek ik niet van de vele ex-schippers die sindsdien deze vorm van ‘bevrachting’ een mooie volgende stap in hun cariére vonden.

    Nou gaat al jaar en dag (ook al in de jaren 1930 e.v.) het citaat de ronde: “Iedereen verdiend aan de (binnen-)scheepvaart, behalve de slemiel die achter het stuurwerk te vinden is, en dat dag en nacht.”

    Hoewel de beschreven kleine bevrachter het beste voor had met ‘zijn’ schippers(toch een runner in het diepst van uw hart?); heeft hij het ongebreidelde ‘gratis’ vervoeren(en erger; gesubsidieerd vervoeren!) van de afgelopen ±2 jaar kunnen verhinderen?

    Deze soort bevrachter heeft met zijn tussenhandel alleen de vervoersmarkt manisch/depresief gemaakt. In de goede tijd was de vracht voor de echte klant (objectief gemeten) eigenlijk te duur, in de slechte tijd; voor de vervoerders geen droog brood overblijvend.

    Als de tussenhandel het probleem bleek, dan zal met een naar verwaching functionerende R-a-S, etc.; er vanzelf een koude sanering onstaan bij al die ex-schippers die zich nu bevrachter makelaar, o.i.d. noemen op hun KvK-inschrijving.
    Deze mensen noemen zich toch ook een ondernemer?
    Onderneem iets en speel op de veranderende marktvraag in; wellicht toch maar een goedkoop (niet al te groot) schip oppikken uit een veilingkje; moeders mee in de auto en maar weer gewoon schipper worden??

    Veel succes voor alle ondernemers (vooral diegene die dagelijks met eerlijk en hard werken hun centjes proberen te verdienen).
    Goede vaart gewenst,

  • Maria

    Maar mensen willen alleen dingen horen wat ze willen horen en mensen lezen dingen die ze willen lezen Maar laat het duidelijk zijn er zijn ook mensen die kunnen vertellen wat ze alleen zelf relevant vinden om ze te vertellen
    Kortom lees alles ZELF en lees het goed dan kan je je conclusies ZELF treffen en laat je niet alleen voorlichten door partijdige mensen die zijn bevooroordeeld.

  • geschiedenis

    Meneer M.

    Ik ben geen Eubo voorstander, maar U snapt het echt niet, U heeft het ook niet gevolgd, dus inderdaad volg Dhr. van Megen zijn advies op!

  • anton van megen

    m.
    Kom even langs op kantoor kun je statuten het huishoudelijk reglement en het contract lezen.

  • m

    Meneer van Megen
    Kunt u mij eens uitleggen hoe het mogelijk is dat wanneer ik mij bij de eubo aansluit en er bijv.over een jaar uit wil stappen er eerst gerekend moet worden of ik een negatief saldo heb bij de coop. ik krijg toch betaald voor varen of liggen (buiten de twee maanden voor eigen rekening)de 202 leden die er nu zijn zullen wel weer beginnen te blerren dat ik niet zo slim ben maar als ik het goed begrijp gaan zij allen in een soort van gevangenschap voor deze coop varen
    LEVE DE VRIJHEID die je dus nu niet meer hebt.
    Wat ik mij ook afvraag is als ik twee maanden onbetaald stil lig mag ik dan een eventueel ander werk op de vrije markt uitvoeren of moet ik dan in de beklaagde bank komen voor veraadt aan de eubo.

  • snap ut niet

    Waarom is mijn reactie verwijderd? ik vroeg alleen of de schepen betaald stillagen ja of nee.De vrije markt schepen worden aangemerkt als profiteurs, meelifters etc etc…ze willen je bijna verplichten om mee te doen, je kan het ook andersom bekijken…de vrije markt schepen varen nu niet meer voor lage tarieven en omdat ze toch meer moeten betalen zullen ze ook aan de eubo denken, als wij voor iets minder varen waar we dan ook nog mee uit kunnen laten ze de eubo zoveel mogelijk links liggen dus mijn conclusie is, de marktschepen hebben de eubo nodig maar ook andersom en laten we vooral niet op mekaar af gaan geven………

  • geschiedenis

    Gefeliciteerd lees ik op deze site en een hoop gejuich, maar pas op de Beer is nog niet geschoten.
    Als je de geschiedenis boekjes, over de binnenvaart, er op na slaat zie dit soort taferelen sinds de jaren 30 iedere keer weer terugkomen. Er is natuurlijk een groot verschil in de periode 1930-2000 met het heden. Dat verschil zit natturlijk dat de schippers elkaar lijfelijk ontmoeten op de schippersbeurzen , alwaar heftig werd gediscussieerd en velen malen escaleerde situaties waardoor handgemeen ontstond.
    De discussies gingen uiteraard over de wet op de Evenredige Vrachtverdeling, wet NoordZuid, Zand en Grind regelingen enz. enz. Nu gaat de discussie over Eubo, een nieuwe variant in het rijtje, met twee grote verschillen, 1e niet gesteunt door de wet, 2e schippers ontmoeten elkaar niet meer, maar willen uiteraard toch hun verhaal kwijt, wat is er dan mooier als dit internet forum, en nog onder pseudoniem ook, waar op zich niets mis mee is, nu kunnen mensen eerlijk denken hoe ze er over denken zonder gelijk, de vriendschappelijke banden helemaal te verbreken. Het maakt niet uit hoe je over EUBO denkt, daar ben je vrij in, maar ik denk een ieder die het aangaat wel een positie in moet nemen, namelijk je bent voor of tegen! Want anders gaat de geschiedenis zich herhalen. Toen de EV en later Noord-Zuid hun wettelijke status dreigden te verdwijnen en hier keihard aktie tegen werd gevoerd was er een grote groep schippers die letterlijk spraken; VOOR MIJ HOEFT HET NIET WEG, maar ik ga er geen aktie voor voeren. Nu op dit moment, anno november 2010, gebeurd precies het zelfde, een grote groep schippers zegt, wij zijn er niet tegen, maar we gaan er niet voor stilliggen. En hier kom ik terug op mijn stelling, je bent, voor of tegen!!Maar ook hier weer een grote middengroep die zeggen, ja door EUBO gaat de vracht omhoog, om vervolgens mooie reizen naar de Moesel te doen en als ze langs Zwijndrecht varen, denken, daar liggen die EUBOers, goed gedaan jongens! Eubo ers
    veel succes gewenst, maar let op mijn woorden, De Beer is nog niet geschoten!!

  • snap ut niet

    op de Eubosite zijn mensen die verhit raken omdat de vrije schepen varen en hunnie liggen maare hunnie liggen toch betaald dus snap ik ut nie of liggen ze toch voor eigen rekening?

  • Ad Arends

    Proficiat hr.van Megen met de start van Eubo. Veel succes,sterkte en wijsheid naast de reeds
    door u getoonde inzet en doorzettingsvermogen.
    Hopelijk is de communicatie en terugkoppeling naar bevrachters en opdrachtgevers wel beter dan
    ik mag ervaren.
    Mvg/Ad Arends

  • c de waardt

    Anton, ik begreep het allang, het strookt alleen niet met Uw bussinesplan en Uw huishoudelijk reglement art. 27 en 28.
    Nemen we Uw huurcontract erbij dan klopt het helemaal niet meer met Uw woorden.
    Voor de rest alle succes.
    Helaas voor U geen notentaart van Brokking, want de door ons besproken schip is niet als eerste verhuurd.
    Veel wijsheid en veel succes

  • anton van megen

    Kees

    Het is de cooperatie: 1 voor allen en allen voor 1 maar niet voor alles. Wij doen dat voor de bevrachting, het verdelen van het werk en bijvoorbeeld gezamenlijke inkopen maar ook gezamenlijke aquisitie.

    Maar niet voor alles, je moet ook wel eigen ondernemer blijven en dus binnen de cooperatie je eigen broek ophouden. Omdat we een cooperatie zijn kun je in bijzondere gevallen besluiten elkaar te helpen, bijvoorbeeld bij ziekte o.i.d. Maar het uitgangspunt is: ieder is evenveel mans en krijgt de mogelijkheid evenveel te presteren, blijf je achter dan krijg je minder, loop je voor krijg je meer.

    Hoop dat het nu iets duidelijker is

  • subaru rijder

    Het ikke gedrag van de coop?? Daar is eigenlijk niets mis mee. Aan de wal wordt ook samen gewerkt met coops, daar wordt gezaamlijk een strategie ontwikkeld, maar nooit wordt elkaar winst of verlies verrekend.

    Hoe verzin je een systeem, dat er motivatie genoeg blijft om te presteren? Niet met een systeem, lui achterover hangen en toch geld vangen lijkt mij.

    En een klein gedeelte wordt in een algemene pot gedaan, voor de pech gevallen zeg maar. Vaak kun je er niets aan doen, en wil het gewoon niet lukken.

    En nu vaar je voor eigen rekening. De groep 50 cent/dag/ton is het grootst. De klant betaald gemiddeld 70 cent, dus met een dag of 3 heb je al een leegdag op je rekening staan. Dus op langer termijn 210 dagen in de huur heb je 70 dagen gespaard aan leegtijd. Dat is 2 maanden leeg liggen?? En dan zit je gemiddeld nog steeds op die 50 cent.

    Het grootste probleem is, dat we maar met 200 schippers zijn. Nu komen we eerst op de reserve bank. Waren we met 500 schippers geweest, was het tarief wat we graag willen, binnen 2 weken op peil geweest.

  • c de waardt

    Hr Verboom jammer dat U het ziet als kritiek en/of een poging tot versnippering, dit was geenzins mijn bedoeling.
    Het was bedoeld als voorlichting, ik spreek telefonisch nogal wat mensen die inderdaad de kat uit de boom kijken en die leven met de gedachte 1 voor allen, allen voor 1.

  • D.Verboom

    Hoe kan een , tussen haakjes teken , veranderen in tig schuine strepen ?
    (`k schrijf nog eens wat ).

  • D. Verboom

    Cees, wat jammer !!!

    100% eens zijn met elkaar is onmogenlijk, op deze aarde. (In niet 1 vereniging of club of gezin).
    Om nu hier een nw club, evt. te versnipperen, vind ik niet netjes.(`k had jouw achter de bestuurders-tafel verwacht, mensen die erg goed nadenken, kunnen zich erg nuttig maken, en heeft iedereen profijt van).
    Ik spreek geregeld collega`s die niet mee durven doen, omdat ze niet willen opdraaien voor \\\\\\\”de collega`s die lui, smerig, en nooit op tijd zijn\\\\\\\”.
    Alle begin is moeilijk.
    Veel regels zullen nog wel aangepast moeten worden. Maar over het belangrijkste, een normale vergoeding voor onze inzet, is iedereen(ook degenen die hier altijd anoniem reageren) het eens.
    `k Sprak pas iemand die altijd binnenl./België vaart, al 40 jaar op `n oude 600t. en die hoopt ook op `n totale verandering in bevrachting ! (niks niet afgeven op `n grote nw boot, maar tevreden met z`n eigen huis en boot).

    `k Hoop dat weinig \\\\\\\”walmensen\\\\\\\” hier meelezen, want wat hier veelal te lezen valt, is om je voor te schamen !! (en meest v/d anoniemen, dat moest verboden zijn).
    De schrijver is niet de anonieme op V.I.
    Allen veel wijsheid / geduld en liefde gewenst.

    P.S. Vergeet niet allemaal het verhaal te lezen op schuttevear van die schipper die al zo lang bestuurder is van \\\\\\\”schuttevear\\\\\\\”.
    Omgaan met kritiek, dat wens ik onze bestuurders ook toe.(ikzelf had allang het bijltje erbij neergegooid).

    D. Verboom.

  • Jacob

    Collega’s ?,

    Met veel verbazing en verdriet lees ik de reacties.Er wordt te veel op de persoon gespeeld,waarom is het zo moeilijk om bij de feiten te blijven en het zakelijk te houden.
    Ik had begrepen dat door de verbeterde opleidingen er meer inhoudelijke discussie gevoerd zou kunnen worden en het ondernemersschap met een oplossend vermogen zich in deze markt zou gaan profileren.
    Dus neem eens een time out en denk eens aan de toekomst hoe de binnenvaart zich het beste kan gaan profileren.
    Een transporteur vervoert de lading van A naar B, en laat de invulling van de logistieke gebeuren aan de cooperaties over. Dat geeft veel meer rust en stabiliteit in de bedrijfsvoering en de prijstelling ook naar de verladers.
    Graag wil ik vragen aan u allen om met respect met elkaar om te gaan,en neem het een beetje voor elkaar op. Uiteindelijk hebben we allen een gezamelijk doel, en dat is dit mooie beroep in al haar facetten een mooie toekomst te gunnen.
    Met vriendelijke groet.

  • c de waardt

    Aan de ondernemer (3225 ton) die de lijst van vrachtindicator tot een forum maakt.
    Uw stelling 1 voor allen en allen voor 1, geldt helaas niet meer voor het RAS.
    Het is 1 voor allen, dus alle schepen achter het telefoonnummer van het RAS.
    Het tweede gedeelte allen voor 1 is op de laatste vergadering besloten of omgezet naar ieder voor zich.
    Een ieder vaart voor zijn eigen rekening, heb je positief saldo dan kan je dat na drie maanden uitgekeerd krijgen.
    Heb je een negatief saldo dan kan je eventueel terugbetalen, en stop je eventueel na 2 jaar met het RAS en je hebt een negatief saldo dan moet je het terugbetalen.
    Als het Uw stelling 1 voor allen, allen voor 1 nog het gedachte goed was geweest van het RAS dan had ik nu leeg gelegen als lid van het RAS.
    Voor de rest succes voor Uw allen.

  • jozef hompus

    sinds mijn reaktie op dit forum van 31.10 hoor ik op de marifoon etc van kollega’s, dat er deze week na het opstarten van EUBO plotseling op de vrije markt en ook in de daghuur naar de Donau beter betaald kan worden. De EUBO zal niet de enige aanleiding zijn, ook het vallende water en de aantrekkende ekonomie (in Duitsland zijn ze maar wat trots!). Maar het is wel frappant! Ik merk het niet, ik heb altijd al in een kooperatie gevaren; die grote ups en downs kennen we niet; in de goede tijd was je voor die vrije mannen een sukkel.Nu wordt er geklaagd dat de KWZ op 2m40 niet meer van deze tijd is. Ja als je perse een schip met 4m diepgang wil hebben. Het Europaschip, waar de vaarwegen op gebouwd worden, is 110 x 11.40 x 2.80. Alles wat daarboven is, is meegenomen en dat is ARA, Rhein bij voldoende water en evt. Mosel. Hoe lang is op de Main daghuur betaald over 2m30? inmiddels max. 2m50; bevalt het niet dan blijf je toch weg.Of zoals vorig jaar leeg van Rotterdam naar Budapest. Maar ik hoop dat het EUBO koncept zal slagen, want het zal de hele binnenvaart ten goede komen. Nu is het misschien even wat beter op de vrije markt, maar hoe wordt het in januari? Mijnheer van Megen en de EUBO leden: sukses gewenst.
    Jozef Hompus met zijn 85 x 8.20 x 2.50.

  • eubo -lid

    JA hoor,er zijn inderdaad 2 schepen bevracht.
    Morgen de rest????

  • Jaap

    Allemaal een mooi verhaal Zijn eral schepen bevracht door de eubo????
    En het klopt we moeten met ze allen de prijzen proberen hoog te maken.

  • eubo -lid

    gefeliciteerd, als er een schaap over de dam is volgen er meer.bevrachtingswereld kan niet blijven negeren.Draagvlak word steeds breder.De trend is gezet.Waarom zouden we nu als eenlingen doorvaren om dat kwartje meer ,om vervolgens in de toekomst weer voor euro,s te worden uitgeknepen met niet alleen lage vrachten maar ook met vooroorlogse voorwaarden.denk aan KWZ(gemaakt voor schepen van max 2.50 diepgang) ellenlange lostijden waar onze bonden al heel lang tegen ageren en dan nog is het lage liggeld dat ook al jaren geen verhoging kent.Met dit plan ligt ineens de bal bij de bevrachter/verlader daar waar het risico hoort.Laten we zien dat we een breed draagvlak creeren.dus colleg,s MELD U AAN!!!!!

  • persvoorlichter

    Wij zijn verheugd u mee te mogen delen, dat de eerste schepen via RaS zijn bevracht. Wat een opsteker voor onze club! En dan te bedenken dat er nog heus niet zoveel schepen leeg zijn. Bedankt betrefende bevrachters, dat u toch overstag bent gegaan. Jullie hebben het werk, en wij hebben de schepen, maar we kunnen niet zonder elkaar. Laten we hopen dat de toon is gezet, en dat er voor de toekomst voor beide partijen een gezonde relatie is weggelegd. Niet meer te hoeven strijden voor dat kwartje extra, maar duidelijke transparante prijzen. Het is even wennen, maar we komen er wel uit.
    En collega’s: succes met jullie eerste reis!!

  • nog een nieuwsgierig aagje

    Zo zie je maar, wel dingen in de pers gooien met maar de helft van de informatie erbij…. en als je dan alles wilt weten moet je er maar bij gaan …. Waarom zo geheimzinnig…..Tja…

  • doet er niet toe

    @ Blaagje
    Is het bij jullie daar echt zo spannend dat de buitenwereld niet mag weten of er al iemand bevracht is. Het is misschien wel een stimulans voor velen als er nu bekend zou zijn dat er al een stuk of 40 bv. bevracht zijn om ook mee te doen.
    Suc6

  • subaru rijder

    Het leukste argument is om mij niet via RaS te bevrachten: “Maar wanneer het laden en lossen 2 dagen uitloopt moet ik 2 dagen huur bijbetalen”?
    Dus de schipper mag het risico wel lopen, maar de bevrachter niet????
    Mijn antwoordt, goed dan geef ik een vrachtprijs per ton, met alle los en laadtijd benut. Dus een reisje R,dam Ruhrort wordt dan laad /losdagen 6 en 2 varen.
    Totaal 8 dagen is 8 euro bruto per ton.Ja en dan ben ik gek????

  • Blaagje

    Hoi Aagje,
    Sluit je aan, kom je misschien meer te weten.

  • nieuwsgierig aagje

    Is er dan iemand bevracht…. via het RaS….

  • niet te geloven

    Beste trotse schippersvrouw,

    Ik neem aan dat U reageert op mijn schrijven, er staat nl. geen naam onder.

    U geeft echter geen antwoord op mijn vragen, U denkt en gelooft en hoopt dat we het allemaal met elkaar eens worden. Ik adviseer U zet dit voor een en altijd uit Uw hoofd. U kunt samenwerken, doe dat dan ook. U heeft een swvb met 600.000 ton scheepsruimte dit is onmiskenbaar. Ik zou zeggen trek werk aan en ga varen! U kunt niet verwachten dat iedereen dit steunt. Veel mensen hebben toch al jaren een goede band met hun opdrachtgever uiteraard ook met wisselende opbrengsten. Het blijft een kwestie van vraag en aanbod.

  • .

    @niet te geloven, Ik denk te begrijpen wat U bedoeld Maar ja schieten we ermee op om zo te blijven hangen… Wij denken ook anders maar ja we zien wel in dat het op deze manier ook niet goed gaat..Er lopen nu alweer!!! mensen hoog van de toren te roepen dat we met die 50€cent onszelf te kort doen Nou we zullen zien wanneer het januari is of deze mensen “zo” verstandig blijven Maar vaak zijn dat dezelfde mensen die nog sneller de prijs naar een niveau helpen waar niemand voor kan varen
    Ik denk helaas dat de RaS alleen, de mensen ook niet OP weg kunnen helpen want er zijn teveel mensen die met egoïstische gedachten varen Helaas komt dat ook door de banken want die laat iedereen maar varen Er is gewoon geen voorbeeld van dat je beloont wordt als je op zijn minst probeert je onkosten er uit te halen Van het weekend 3 opmerkingen gehoord….Ik moet 100 worden en dan nog ben ik niet uit dat dal dus waarom zou ik …. En de ander wil personeel maar vroeg de ander waar moet je dat van betalen ja het moet gewoon…(hij had overigens al voldoende personeel maar hij wilde zelf vrije tijd) En we gaan daarheen met de wintersport want ik heb het echt gehad…Ja de mensen denken weer dat ze DE ondernemer zijn dat de prijzen nu acceptabel zijn …..Maar we zullen zien in Januari… Dan beginnen we weer opnieuw want als je nu nog voor 5,25-5,5 naar de Moezel vaart…hoe denkt U dat het in januari is….. Ik denk overigens wel dat samenwerken het sleutelwoord is En dat het werkelijk de toekomst is Steeds meer bedrijven/ondernemingen gaan samen werken… Kijk maar supermarkten, boeren, vrachtwagen bedrijven Tomatenkwekers Bloemenkwekers gaan ook al die kant op Kijk eens regelmatig naar RTL-Z Daar zie je steeds meer die zaken voorbij komen…
    Dus waarom zou het in de scheepvaart niet kunnen…alleen maar omdat we een ander niets gunnen dus liever met zijn allen in de ellende dan met zijn allen het beter kunnen hebben..Alleen de manier van samenwerken daar moet wel GOED over nagedacht worden Dit heb je niet zo snel in de markt gezet dat moet eerst simpel en dan verder uit gewerkt worden PAS als het werkt Maar laten we eerlijk zijn hoe er nu gevaren wordt is volgens mij ook niet wat U ervan had gedacht …dus waarom niet denken over iets wat uiteindelijk wel een kans van slagen heeft

  • niet te geloven

    Trotse Schippersvrouw,

    U schrijft onder pseudoniem en ik ook, doet er verder niet toe, maar ik vraag mij af waar U trots op bent? Bent U dan zo trots dat het zo ver gekomen is dat we EUBO nodig hebben? Wat heeft U dan voor die tijd gedaan? Of heeft U misschien ook te veel geinvesteerd in zo,n veel te duur schip, het zogenaamde luchtschip! Maar de lucht is er uit, het gas is op en het schip is aan het zinken, en de EUBO moet het boven water pompen.
    Nou wees daar maar trots op. Kunt U eens uitleggen wat U of jullie gedreven heeft om al die capciteit aan de vloot toe te voegen? Toen U dat schip liet bouwen was er toch ook geen EUBO.
    Dus wat was toen Uw ondernemersplan? U mag best voor EUBO zijn, maar dat we daar nou zo trots op moeten zijn, betwijfel ik toch wel een beetje.

  • wilem

    EN de SPONSER is de voedselbank

  • Carina

    We zullen zien,zei de blinde!!!!!

  • lang op gewacht

    Bobby,

    Dat heb je helemaal goed, dat er mensen een hogere vrachtprijs zullen creeren met het stiliggen van de Eubo ers. Nu, ik behoor hier ook toe, dan krijg ik eindelijk genoegdoening voor de maanden die wij vroeger stil lagen om de marktordening te redden. Ook de enorme bedragen aan slooppremies die we betaald hebben en er voor moesten zorgen de overcapciteit te beperken, kunnen we dan misschien weer terug verdienen.U vind mij natuurlijk een egoist, maar wat ik egoistisch vind is om zulke grote schepen te bouwen, dat een reis grind met een 2000 tonner niet meer loont!!

  • ronald

    geweldig dat het nu toch begint voor iedereen een opsteker heb zelf meerdere schepen onder kotrakt voor geeft voor ons ook meer stabiliteit heel veel succes anton bravo!!!!!

  • eric

    1 november van start.dus vraag ik mij af wie er mij kan zeggen hoeveel eubo schepen er vandaag ingedeeld zijn of al rondvaren geladen dit verhuurd aan rent-a-ship?en/of er veel vraag naar is naar het nieuwe project?dit is al maanden bekent wat de bedoeling is dus moeten de verladers/bevrachters toch al wat ingedeeld hebben via rent-a-ship.

  • bobby

    Anton en Eubo leden, Gefeliciteerd met het opstarten van de Eubo cooperatie.

    Zoals ik het bekijk, bied het veel schippers voordeel, zowel voor de voor als de tegenstanders.

    Binnenvaartondernemers met een langdurig contract hebben op korte termijn geen voordeel van deze actie. De Eubo leden zijn twee maanden verzekerd van een redelijk dag tarief ten opzichte van de hedendaagse dagtarieven. Het is niet uitgesloten dat de vrije markt collega s net onder de Eubo prijzen door duiken, dan hebben jullie weinig of niets te vervoeren, maar toch een redelijk goed inkomen, met weinig slijtage en menselijke inspanning,

    Door deze actie krijgen de vrije collegas waarschijnlijk meer lading te vervoeren ten opzichte van nu.In deze nieuwe situatie is er zelfs kans op een hogere vrachtprijs als ze er om durven te vragen. Dus sommige van hun zullen vast blij met deze actie zijn.

    Je moet realistisch zijn, stel dat de Eubo actie mislukt, wie betaald dan het gelach?

    Het is niet uitgesloten dat jullie tegen de kant gaan en de vrije collega s het water dun varen voor een heel goed dagtarief. Dan is het resultaat van deze actie dat je niet voor hogere tarieven vaart maar voor hogere tarieven ligt.

    Stel nu eens dat deze actie voldoende vrachtprijs verhogend heeft gewerkt, dan kan de binnenvaart lering uit jullie actie trekken om gezamenlijk een opleg coöperatie op te starten om de overcapaciteit op te leggen. Zulk een oplegregeling legt een bodem in de markt en de schepen zijn direct beschikbaar als de gevraagde vrachtprijs prijs betaald wordt. Het is dan duidelijk dat een oplegregeling werkt en dat er een prijskaartje aan hangt die we gezamenlijk moeten opbrengen in ons eigen voordeel. De tijd zal het leren, in ieder geval succes en geluk toegewenst

  • jozef hompus

    mijnheer van megen en de eubo leden: gefeliciteerd met dit initiatief dat het nu van start gaat. men kan zeggen dat 200 schepen te weinig is, maar het is wel een hoeveelheid waar de markt niet omheen kan als het ook volgens de planning gaat funktioneren. ook een soort vangnet misschien. kijk maar naar de tijd dat de schippersbeurs nog bestond: het marktaandeel van het vervoer over de beurs (EV en NZ) was misschien verwaarloosbaar klein op het totaal, maar de werking was beduidend groter.
    er waren ondernemers die met de beurs niets te maken wilden hebben en alleen op duitsland voeren, maar er waren er ook die zeiden tegen hun bevrachter: als je niet meer betaalt schrijf ik toch in op de beurs.wat is een betere reis? direkt laden voor 8,50 Gulden naar Mannheim, 4 dagen varen en X Ton gasolie, of 4 dagen wachten en voor 6 Gulden naar Den Bosch , halve dag varen en 10 % van X Ton gasolie? Het is maar een voorbeeld, maar het gaat om het principe. Wie was blij dat de beurs er niet meer was? De verlader, omdat er geen vaste hoge (binnenlandse)tarieven meer waren; maar het had zijn weerslag op de vrije markt.
    Ik was nooit beursvaarder, maar na een reoparatieperiode bijv. of als er werk was met weinig wachttijd pakte ik toch eerst dat reisje voor 10 Gulden naar Brussel ipv. 10 Gulden naar Mannheim wat mijn swvb mij aanbood.

  • M.

    Hallo,

    Of je nu voor- of tegenstander van €UBO bent, dat maakt ook helemaal niet uit. Ieder heeft recht op zijn eigen mening. En respecteer ook iedereen zijn mening. We hebben wel allemaal het zelfde doel, en dat is behoorlijk betaald worden voor onze prestaties. in 2009 kon er verteld worden dat de prijzen onderuit gingen door de crisis, maar vandaag gaat dit toch niet meer op. Rotterdam hoopt in 2011 weer records te gaan breken, dan moeten ze niet meer afkomen met het smoesje er is geen werk. Ik zelf vaar al jaar en dag onder contract. in 2007 heb ik nooit telefoon gekregen. Vrijdagnamiddag 16:45u kreeg ik telefoon van een bevrachter met de vraag of ik inzetbaar was. Moet het nog duidelijker worden? Of je nu in €UBO gaat of niet, maakt niet uit. Maar indien je er niet ingaat, durf dan vracht bij te vragen. En nog belangrijker als het straks januari is hou die vracht vast. Jullie zijn dat artikel hier in Schuttevaer toch niet vergeten, waarin Krotzenburg vertelde gewoon te betalen wat de schipper wou hebben. De toekomst ziet er rooskleurig uit voor ons. Doe er je voordeel mee. mijn contract loopt af 31-12 en ik ga voor de condities uit 2008, we moeten niet met kwartjes tevreden te zijn, want we komen meerdere euro’s te kort.

  • jaco

    Al die schepen die straks overal op de rijn liggen op hun spudpalen zijn wel weer hele mooie steigers voor ons om vast te maken en ook te gaan slapen. Walstroom pakken en klaar is kees.

  • Patrick

    Toch zie ik 1 voordeel.
    Als ik bv een overnachtinghaven in vaar en ik zie een EUBO vlag, weet ik zeker dat hij niet voor 6 uur smorgens vertrekt haha.
    Anders moeten we even een kliklijn bellen…..

  • doet er niet toe

    @ a van megen
    Kunt u dat onderbouwen of heeft u cijfers dat door de vaartijd te overtreden het transport niet veilig is? Ik denk dat het wel meevalt, ik vaar ook wel eens 2 dagen 15 uur om het weekend vrij te zijn en zaterdag niet meer hoef te varen en kom ook veilig voor de wal.
    Dat gaat ook 100% bij uw leden dadelijk gebeuren, zeker die kinderen hebben op internaat.
    En misschien gaan ze wel de vaartijd rekken om zo niet meer voor het weekend te lossen maar pas ,s maandags kost de klant weer 3 dagen huur!
    Waren er niet een aantal jaren geleden een paar in de wolken met hun iso certificaat daar hoor je ook helemaal niks meer over bij de schepen.
    Veel succes met ieder zijn keuze.

  • in afwachting

    Mijnheer van Megen,

    Ik denk dat U nu de bal in de verkeerde hoek schiet. U gaat nu de verladers er van beschuldigen
    dat wij de vaartijdenwet overtreden, en hiermee de veiligheid in gevaar brengen. Ik loop ook al een tijdje mee en als ik de vaartijd overtreed doe ik dat voor mijn eigen belang. Sterker nog,als mij gevraagd word om op een bepaalde tijd ergens te zijn,en ik haal dat niet, in mijn vaartijd, vraag ik hier een vergoeding voor en die word ook betaald als het echt nodig is. Verder mijnheer van Megen, mijn advies, een aantal van Uw leden lokt hier konstant een discussie uit, in mijn optiek kunnen ze dat beter niet doen, dat vraagt om reacties die, zacht uitgedrukt, niet altijd prettig zijn. Ik zou zeggen doe Uw werk en maak er een mooie coop van maar vermijd dit onzinnige openbare gediscusieer.
    Dit hebben we toch in het verleden ook niet gezien bij; TAS, PTC, SABON, NPRC, CBV enz.enz.
    Deze cooperaties zijn opgericht, je kon er lid van worden of niet maar zonder al deze discussies welke in mijn ogen schadelijk zijn voor uw cooperatie.

  • Tevreden

    Wat een voordelen allemaal in een klap iedereen tevreden de schipper zit met een big smile in de stuurhut en oom agent kom ook met een big smile aan boord wat relax en voor de bevrachters is er ook nog toekomst ze kunnen zo weer gaan varen dus waar maken ze de eigen druk om.

  • jansen

    Beste mensen ,ik denk dat er niet zo een grote vrije markt is en dat de kleine bevrachters zich terdege realiseren dat ze niet zonder die schepen kunnen het zou maar zo zijn dat de schepen die voor je varen een deel bij Eubo gaat dan heb je wel een probleem deze bevrachters leven alleen van een paar % provisie en een eubo gaat niet een bevrachtertje bellen als ze rechtstreeks zaken kunnen doen met opdrachtgevers .

  • No Name

    En op de stelling van de bevrachter?
    Geen antwoord? Of kom ik te dicht bij de waarheid?

  • anton van megen

    @No name
    Bij de cooperaties kan de klant ook een all in prijs krijgen. Die is echter wel gebaseerd op een kostenanalyse. Dus de dagen dat je vaart, je laad en lostijd, je gasoliegebruik en je havengeld en andere kosten. Daarop een risicotoeslag van 15%.

    Wil de klant goedkoper dan gaat hij huren want onze leden zullen er alles aan doen om te voorkomen dat men de geschatte vaartijd overschrijdt. Dat scheelt hem 15%.

    En ik hoop dat iedereen zich beseft dat je vanaf maandag de vaartijdenwet niet meer HOEFT te overtreden om tot een kostendekkend tarief te komen. En ook de verladers en met name de grote concerns moeten hun maatschappelijke verantwoording nemen en zorgen dat transport veilig en duurzaam kan geschieden. Daar zullen wij ze de komende tijd op gaan wijzen. Dan praat ik niet over de bevrachters maar de eindgebruikers van het transport.

    UW mening is dat de eindgebruikers niets interresseert of transport veilig en duurzaam verloopt. Dat is zeker gezien de mission statements die u op de websites van enkele eindverbrukikers kunt vinden voor hen niet het geval. Alleen verzuimen wij hen erop te wijzen dat. het merendeel van ons, voor deze tarieven niet veilig en duurzaam kan varen. Dat gaat dus binnenkort veranderen

  • No Name

    Meneer Jansen,

    Als hij bij de eubo beter af was had hij dit stukje niet geschreven……….
    Ik dacht dat de EUBO wou samenwerken in plaats van uitschakelen?

  • ………………

    Beste kleine bevrachter, ik denk dat meneer Jansen op de zaken vooruit loopt,er word gedacht dat straks heel de binnenvaart zich aansluit….de cooperaties hebben hoeveel schepen? 150? 200? dus blijven er genoeg schepen over om op de vrije markt in te delen. persoonlijk denk ik dat het aantal cooperatieschepen wel gaat stijgen als het plan blijkt te werken maar er zullen meer dan genoeg schepen op de vrije markt blijven opereren

  • jansen

    Beste kleine bevrachter ik denk dat dit voor u wel eens nadelig kan zijn dat klopt daar heeft u helemaal gelijk in ,maar misschien is het een idee om u diensten aan te bieden aan Eubo ,u weet al de wegen maar kan de vrachtprijs ook niet normaal kosten dekkend houden dit is niet u schuld maar het is zo maar als u een groep achter u heeft staan die niet onder een prijs vervoerd maar gewoon een bepaalde prijs kost ,zoals overal normaal is trouwens bij de slager , bakker of elektricien kan je ook niet afdingen . Kan u tegen die opdrachtgevers zeggen dat kost het .Want alleen gaat u het niet redden denk ik als u geen schepen kan krijgen of deze schepen rechtstreeks zaken gaat doen met de opdrachtgevers het kan zijn dat straks de schakel bevrachter voor een groot deel uitgeschakeld word dat is wel een mogelijkheid die er speelt .

  • jan

    bedonder de massa en grijp de kassa

  • bevrachter

    Kan iemand mij uitleggen waar het voordeel voor de kleine bevrachter ligt ? zonder al te veel eigen werk ! Die het over het algemeen wel uitstekend voor heeft met de schipper. want voor diegene is dit plan broodroof van de eerste plank!

  • theo

    Ik hoop dat het jullie allemaal goed gaat, dan kan het personeel tenminste ook weer eens normaal betaald worden.

  • doet er niet toe

    @p,@jessica
    Ook de eubo weet niet of het in april 2011 nog bestaat dus een prognose kan niemand geven voor volgend jaar.
    @ in afwachting
    Dat de heer de vette niet tegen kritiek kan is de laatste tijd wel duidelijk geworden.

  • in afwachting

    No name,

    Helemaal mee eens!!

  • No Name

    Beste p,

    Ik kan geen prognose geven voor volgend jaar maar,
    Dat is bij de eubo ook niet zeker! Als en dan zeg ik “ALS” jullie plan niet werkt wat is jullie prognose dan………….

    Beste Jessica,

    Die paar reisjes maken het niet goed dit jaar maar die 2 mnd bij de eubo dit jaar bij u ook niet.

    Als er in januari de boel inzakt door hoge waterstanden of iets degelijks weet ik zeker dat de eubo schepen te duur zijn. Wij varen 24u. Ik doe die zelfde reis in bijna de helft van de tijd.

    En de klant, die zou het werkelijk worst wezen of ik 10, 12 of 15 ton verdraai. Hij wil zijn spullen van a naar b hebben voor een bepaalde prijs. Geen gedoe met bijkomende kosten zoals overuren met laden lossen of een dag langer varen.

    Als jezelf op vakantie gaat wil je toch ook weten wat het je kost? All in prijs?

    Ik ben van mening dat de klant dat ook wil.
    Geen risico dat de reis een dag langer duurt, geen extra overuren enz enz.

    Ik heb mijn mening, jullie ook. Geen probleem.

    Over een maand of wat zullen we het weten.

  • jessica

    @ no name,
    je zit nu al een paar reisjes boven de eubo norm ?? dat kan best
    hoe zit het met de rest van afgelopen jaar zat u toen ook boven de eubo norm? en maken die paar reisjes nu u hele jaar goed?
    het is nu laag water, genoeg lading en het uitgelezen tijdstip om te starten met de eubo, want als er in januari andere tijden aanbreekt en die komen echt dan zit u vast nog steeds boven de eubo norm of zal dat niet zo zijn wat denkt u zelf

  • p.

    beste no name, kunt u mij een prognose geven van wat u gaat verdienen volgend jaar, want dan kunt u daar vandaan kijken of u investeringen kunt doen.

    bij de eubo kun je je prognose vrij exact maken 312 x €0,50 x je tonnage tot max van 3 meter =
    alle dagen dat je meer vaart of meer meeneemt aan tonnage is je winst,
    daarvan is dan de gasolie en het havengeld al betaald.
    vandaar uit kun je je prognose maken voor komend jaar.
    voor de duidelijkheid : wat je minimaal verdient is een vast staand feit maar wat je maximaal verdient ligt aan jezelf.

  • Jacob

    EUBO gefeliciteerd !!!

    Nu door pakken en niet meer los laten.
    Laat dit een historische veranderings proces zijn
    voor het mooiste transport middel wat er bestaat.
    Ben er heel blij mee, omat ik ook geconfronteerd wordt met bevrachters die ons er voor over hebben.
    En de schippers zelf zijn niet in staat om met hun collega’s de kostprijs op niveau te houden.
    Zelf probeer ik de prijs vast te houden en heb vertrouwen in mijn collega’s maar val steeds in mijn eigen valkuil.
    Zij gaan dan toch voor minder varen ondanks de onderlinge afspraken.
    Dus is mijn conclusie, samenwerken door middel van cooperaties. Dan ligt alles vast en is er geen lachende derde meer.

  • in afwachting

    Meneer De Vette,

    Mooie discussie voert U, als U ook maar enigszins tegengesproken word, roept U, dat ik onzin uitkraam. U kunt dan toch ook uitleggen wat het wel is, als je met 200 schepen tegen de dijk gaat en alleen gaat varen als je gehuurd word. En nogmaals mijn zegen heeft U ik trek alleen een conclusie.

  • Jan

    Ik hoop dat het gaat werken, maar tot aan heden varen ook de eubo leden nog het water onder elkaar vandaan.
    En dan dinsdag hand in hand varen… beetje hypokriet naar mijn idee.
    Ach mischien alle scheepsnamen veranderen in eubo 1, eubo 2 enz

  • ………………………

    Dat ze te laag zitten met de prijzen ben k niet bang voor, ze passen immers elke paar weken de prijzen aan.

  • No Name

    Waar ik bang voor ben???
    Dat de EUBO zometeen (veel) te laag zit met zijn vrachten.
    Nu het op de vrije markt steeds beter gaat durven jullie op te starten???
    Ik heb een paar keer gelezen: Er zijn weer nieuwe partijen om het op te starten, die zien het toch iedere keer niet zitten schijnbaar.
    Blijkbaar toch nog steed een hoop onzekerheid.
    Wij hebben toch al een paar leuke reizen gehad die duidelijk boven de EUBO norm zitten.

    m.v.d
    Heb jij er misschien ook bij stil gestaan dat je zometeen “mocht” het fout gaan weer naar een bevrachter moet om te vragen of je aljeblieft een reisje mag doen?

    Mensen die bij de EUBO gaan zijn niet dom en mensen die er niet bij gaan hebben daar ook een goede reden voor.

  • Gerrie

    Ik geloof dat veel mensen niet door hebben dat als de EUBO echt slaagt dat het voor de anderen ook positief werkt. Verder heb ik heel veel respect voor de mensen die bij de EUBO zich inzetten tot in de kleine uurtje en van veel mensen alleen maar rot opmerkingen naar der kop krijgen.

  • ………..

    Ik voorzie onenigheid tussen de schepen die varen en stilliggen,bij de ene slijt materiaal en jezelf terwijl de ander betaald ligt te vervelen, de schepen die varen die verdienen ook wel meer als de stilliggers maar het verschil is de slijtage. Toch wil ik jullie allemaal succes en wijsheid wensen

  • C. de Vette

    Afwachting.
    Ik zeg niet dat je dat niet mag zeggen,ik zeg alleen dat je pertinente onzin uitslaat,maar als je dat wilt,ga je gang.

  • in afwachting

    Dus, dat mag ik niet zeggen?
    Maar, het is toch geen schande dat er, werk word geweigerd? jullie willen iets afdwingen en dan ga je inderdaad weer varen. Ik weet niet hoe ik het dan moet noemen. Misschien een klanttevredenheidsaktie??Staken is ovegerins geen schande, komt in alle bedrijfstakken voor.

  • C. de Vette

    Ook als u 2 keer in afwachting bent,
    praat u toch nog onzin,er wil niemand staken en er wil niemand op vakantie,de schepen liggen op elk ogenblik bereid om te gaan varen,alleen moet men ze dan huren.

  • in afwachting 2 e keer

    Ik heb jullie de eerste keer succes gewenst, met
    jullie stakingsaktie of zo jullie willen werkwegeringsaktie. Vroeger zeiden de schippers,
    we gaan met z,n allen op vakantie, ik heb schijnbaar te veel gezegd want het is van dit forum verwijderd! Nogmaals SUCCES!

  • Trotse schippersvrouw

    @ Eric
    Soms denk ik wel eens: het wil niet begrepen worden!
    Ik heb daar een citaat neergezet; dus herhaald wat iemand op de radio heeft gezegd.
    U zegt dat u het plan goed hebt bekeken, maar daar hebben we nies aan! U moet het LEZEN!
    Dan had u gelezen dat:
    – iedere maand de huurtarieven bekeken worden, en
    naar boven aangepast kunnen worden. Wat wel vast staat, is dat wij nooit minder dan die 0,50 cent krijgen.
    – ieder overuur wordt uitbetaald, dus ’s nachts laden is oké, maar wordt wel extra voor betaald.
    – en als de mogenlijkheid er is en je kunt dieper laden dan drie meter, dan is dat ook extra!
    Dus wat je over een heel jaar minimaal verdient, dat is zeker bekend, en de extraatjes zijn winst!
    Ik raad u, en eigenlijk iedereen, aan om alles nog eens goed in te lezen, vóór u ongefundeerd kritiek levert! Verschillende bevrachters hebben vrijdag al naar het kantoor gebeld voor nadere inlichtingen, dus dat wil toch wel wat zeggen. We gaan tenslotte dinsdag officieel van start.
    Het is zeker spannend, voor alle partijen! En laten we hopen dat het goed zal uitpakken. Dan kunnen we eindelijk deze crisis achter ons laten (van het verleden geleerd hebben) en naar de toekomst kijken!

  • m.v.d

    Alle twijfellaars hebben nu nog een grote bek.
    straks binnen een jaar staan er weet ik hoeveel jankende schippers te janken in zwijndrecht.

    OF ZE ALSTEBLIEFT MEE MOGEN IN DE COOP.

    M.V.D

  • in afwachting

    Veel succes, met jullie stakingsaktie, of werkweigerings aktie of gaan jullie massaal met vakantie? Nu, mooi ondernemerschap in zo,n coop.

  • eric

    @ trotse schippersvrouw

    Hoe bedoel je met “durf risico nemen en durf ondernemen nemen”?
    Als je het rent-ship plan bekijkt,vind ik er maar weinig risico nemen aan en zeker niet ondernemen want je vaart dag in dag uit aan een vast tarief dat heeft dus niets met ondernemen te maken,je vaart net als een schaap in een kudde. pluspunt zijn,je weet elke dag wat je hebt niet meer of minder en de bank ziet eindelijk zijn geld hopenlijk terug,elk schip zal men dan ook 100%willen benutten wat normaal is als je verhuurd bent,dus het sociale eraan is voor mij een vraagteken

  • C.de Vette

    Noorden.
    Als je nu met 14 uur meer gaat verdienen dan op het ogenblik met 24 uur,dan kun je de mannen dus gewoon verder betalen,minder slijtage en een sociaal leven,wat wil je nog meer.
    En Freedomfigter,
    als jij liever niets verdient om te verhinderen dat anderen iets verdienen wordt het wel erg dom hoor.
    En voordat er weer zoveel geld verdient is om de laatste 2 jaar te compenseren zal er heel wat water door de rivier stromen hoor,daarbij hebben vele collega’s toch wel de schrik van hun leven gehad hoor.

  • Trotse schippersvrouw

    Het is er dan toch eindelijk van gekomen! De nieuwe coöperaties gaan van start! Dat is punt 1 van vooroordeel dat gesneuveld is: van uitstel komt afstel?
    Het heeft tijd nodig gehad, maar meer dan ooit zijn deze aangesloten schippers er van overtuigd DAT het gaat werken. Men kan NIET zonder 600.000 ton aan scheepsruimte! En die hebben wij wel! Wij kunnen vervoersgarantie bieden, wat de overgebleven bevrachtingskantoren, die een hoop schepen zijn kwijtgeraakt aan de coöps, niet meer hebben. Dat besef is bij de bevrachtingswereld heel goed doorgedrongen, en daarom is er zoveel verzet geweest TEGEN de vorming van deze coöperaties! Maar zoals ik al zei, het heeft ons juist die drive gegeven, om zelfs zonder geld te starten! Dus kom niet met van die flauwekul, dat wij allemaal failliet zouden zijn…, het tegendeel is nu bewezen.
    Gisteren hoorde ik bij BNR iemand zeggen: “Als je deze crisis wilt overwinnen, zul je het helemaal anders moeten gaan doen, en niet denken: ik doe het zoals ik het altijd al die jaren heb gedaan! Durf risico’s te nemen, durf te ondernemen!”
    En ik hoop dat die man gelijk heeft, want dat is nu precies wat wij gaan doen!!
    Ik wens iedereen succes en chapeau voor de EUBO!

  • johnny

    Dooie mus? Eerst zien dan geloven..

  • Eric van Dam

    De deur naar coöperatief samenwerken is (weer) opengetrapt! Mijn respect voor de initiatiefnemers en wens jullie veel succes met dit nieuwe concept. Kom maar op met deze positieve concurrentie 😉

  • noorden

    is er al subsidie aangevraagt op de matrassen!
    die gaan nu doorliggen.
    en waar gaat het personeel heen?
    wij hebben een paar goede jongens aan boord die we niet weg doen!

  • …….

    bij hogere omzet word er gelijk nieuwbouw besteld waarom dan meer verdienden????

    freedomfighter

    Geef je geen ongelijk , maar dat is nog altyd geen reden om ons zo uit te buiten he , we offerren er ook veel voor op he ( veel km op den auto , geen cinemake waneer we wille,geen terasje met mooi weer in de week , ons sociaal leven is met de gsm en ga zo maar voort , vind dat ook ni erg maar daar mogen we wel voor vergoed worden hé), en hoop ook wel dat de ” schippers ” hun lesje wel geleerd hebbe of teminste is 5 jaar op hun schip blijven wat er heeeeeeeeel veeeeeeeel ni gedaan hebbe !!!!!en die nieuwe nieuwbouwgolf zal wel meevallen zeker , wie gaat er die dure schepen nu kopen !!en mensen die het toen ni gedaan hebbe gaan het nu ook ni doen denk ik of eentje van 85 meter misschien , want daar zit nog wel toekomst in om die op de markt te brengen !!!

  • freedomfighter

    bij hogere omzet word er gelijk nieuwbouw besteld waarom dan meer verdienden????

  • ……..

    hoop dat het een succes wordt !!
    en dat de mensen is stoppen met te denken dat er alleen hopeloze schippers instappen , er zijn er ook die er uit principe instappen ,we varen met z\’n allen heel hard en de laatste maanden schiet er wat over (meer als rente en aflos hé), maar wat gebeurd er volgend jaar weer !
    we hebbe zo een mooi beroep , maar ben het echt kotsbeu dat we weer telkens opnieuw worden uitgezogen , vaar zelf al meer dan 20 jaar voor dezelfde bevrachter maar als hij een kwartje kan winnen om de reis goedkoper aan een vreemde te geven dan doet die dat gewoon en is je relatie van 20 jaar niks meer waard en dat soort praktijken ben ik beu !!!!

    go go go !!!!

  • eric

    er gewoon voor gaan voor die vaste tonnenprijs/dag,geen last meer van pieken en dalen,hoop ik ook dat jullie tevreden zijn met minder dan dat de markt bied,dat je dan ook dan jullie verlies weeral nemen,en dit met opgeheven hoofd want je zit bij de eubo!en niks is beter.gewoon afwachten tot men een tijdje iets meer als het eubo-tarief betaald,en dan kijken wie zijn hart echt bij de eubo ligt en niet afhaakt en wie voor het geld kiest en de eubo heeft gebruikt voor het geld en niet uit principe.zelf dacht ik dat binnenvaartondernemer een vrij beroep was/is met pieken en dalen en met risico’s nemen die je kan winnen maar ook verliezen…maar dat verlies wil men gelijk opvangen door de markt via allerlei trukjes manipuleren(zie maar voorgaande pogingen voor het eubo-tijdperk)maar in geval van 2à3jr winst maken dan groeien de bomen nog hoger als de hemel,maar dat uit die boom vallen doet ooh zo pijn en heeft men wat nodig om de markt te reguleren,hoezo ondernemer!

  • Theo

    Ik heb mijn twijfels over de EUBO.

    Citaat uit de krant:”De belangenbehartiger van binnenschippers kreeg hulp van een ,,donor”, aldus directeur Anton van Meegen. Wie wilde hij niet zeggen.

    Waarschijnlijk iemand die er belang bij heeft.
    Als je transparantie wil, dan moet je ook zeggen waar dat geld vandaan komt, beetje duister.

    Ik ben toch meer van de vrije markt economie. Mensen die de grootste risico’s hebben genomen. Moeten daar ook de eventuele consequenties van in zien. Sommige schippers die moeten nu wat, anders gaan ze failliet. Dus worden ze lid van de eubo. Alles draait nu om hoop. Niet om dat ze dat willen, maar uit pure noodzaak. In de glorie tijden hadden ze echt geen lid geworden van deze cooperatie. Dan gaat ieder voor zich.

    Ik ben benieuwd..

  • Karel

    Laten we hopen met z,n allen dat dit de eerste maar niet de laatste coop is.
    dit kan werken, misschien de binnenvaart weer aantrekkelijk en gezelliger maken.

  • jansen

    Hij heeft een anonieme gift gekregen voor twee maanden het kantoor draaiende te houden ,misschien wel van een makelaar wie weet .
    Als dit slaagt hoop ik wel dat er een sloopronde of nieuwbouwstop of iets van die aard komt anders is het zo weer afgelopen

  • jan trekveer

    ik hoop dat we weer snel veel geld verdienen zodat ik weer eens naar de makelaar kan lopen

  • Jan Godschalk

    GEWELDIG!

    Ik feliciteer deze ondernemers/coöperatieleden van het eerste uur en de initiatiefnemers met deze start.

    Dat er nog vele coöperatie-leden en coöperaties mogen volgen!

    De toekomst gaat er mede hierdoor voor iedereen in de binnenvaart beter op worden; dat geldt in de 1e plaats voor de ondernemers, maar ook voor de banken en andere gelieerde bedrijven(werven,bunkerstat. motorenfabr. etc); er kan immers, bij een verbeterende vrachtprijs, weer aan alle verplichtingen worden voldaan.

    Deze coöperatieve vorm draagt daar absoluut toe bij. Banken, de Binnnevaartambassadeur en vele anderen ondersteunen dit.

    Aan diegenen die nog aarzelen: u moet nu toch wel overtuigd zijn, dat banken, de binnenvaartambassadeur etc. feitelijk naar u kijken en feitelijk vragen: wordt lid van zo’n coöp-verband.
    Het is in uw voordeel, is ook hun conclusie!!

  • subaru rijder

    gefeliciteerd en dat er nog veel leden bij mogen komen! Voor een mooi resultaat.

  • freedomfighter

    nu gaan we eindelijk de tophypotheken zien varen met de eubovlag

  • walrus

    Gefeliciteerd. Hoop dat dit de binnenvaart weer de goede kant op helpt!

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook