Aanvaring in mist bij Ridderkerk

Een geladen vrachtschip en een passagiersschip zijn maandagmorgen 1 november om 7.30 uur op de kruising van Nieuwe Maas, Noord en Lek met elkaar in aanvaring gekomen.

Beide schepen raakten beschadigd. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. De waterpolitie onderzoekt de oorzaak van de aanvaring in dichte mist.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Omdat al die nederlandsetaal deskundigen niet over het bericht willen schrijven maar alleen maar strijden over wie er nu wel of niet goed nederlands praat/schrijft misschien cvdw?

    Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen bij deze aanvaring, alle opvarenden zullen best geschrokken zijn, op het tijdstip van de aanvaring heb ik het idee dat de meeste aan het wakker worden/opstaan zijn en dus daar de schok uit balans worden gebracht en kunnen vallen of wat dan ook.
    Een ongeluk zit in een klein hoekje, beste collega’s, het kan de beste gebeuren.
    Dus voor degene die het allemaal zo goed weten, voor je weet gebeurd er iets bij jezelf en zeg je dan nog steeds hetzelfde??

    Veel vaarplezier allemaal,

    Een collega

    Geplaatst door: een passagiersman op
  • precies!
    Liever 2 uur te laat met een heel schip als een kwartier te vroeg met een deuk of nog meer schade.

    Geplaatst door: Jan Tensen mps Royal Crown op
  • kijk daar hebben we wat aan!of eigelijk toch niet;
    iedergeval bedankt voor de toelichting kees

    Geplaatst door: h de beuker op
  • @pedro en H de beuker

    de reden hiervoor is heel simpel namelijk de kosten. Waarom denk je dat er ook nog geen post is bij moerdijk. Aan rws ligt het niet, die willen wel. t is de regering die met geld moet gaan schuiven. Maar dit zie ik in deze tijd niet zo snel gebeuren.
    En waarom geen bootje? Helaas zijn er te veel die denken dat ze een geweldige schipper zijn tot in de mist t tegendeel blijkt. Wederom is geld een factor. Er zijn niet zo veel gele bootjes om op alle kruisingen t verkeer te regelen en ook nog eens eventuele aanvaringen en de beruchte jachtenschipper af te handelen.

    Geplaatst door: kees op
  • waarom moet je melden als je aan je eigen wal blijf ? dat is net zo dom als jij je meld in Nijmegen of Tiel en zeg ik ga recht door terwijl je niemand hoor melden aan de post dat die er uit wil. allemaal onnodige info. en een goeie schipper heeft schijt aan een vaarplan als het mistig is…

    Geplaatst door: melden !! waarom ? op
  • Meer dan de helft van de reacties hier gaat om het schrijvend taal gebruik van een reageerder. Het is misschien niet het beste nederlands wat ooit gezien is, maar het is toch duidelijk wat er gezegt wordt? Gaat het daar ook niet om?
    Deze persoon heeft gewoon gelijk, volgens de berichtgeving is er gecommuniceerd, dus moet er iets anders mis gegaan zijn. Wat? Dat staat er niet, dus we kunnen hier blijven gissen of gewoon ophouden met deze nutteloze discussie over taal, meldpunten en/of een verkeerspost. Want het maakt niet uit wat er eventueel zou moeten komen. Ongelukken zullen altijd blijven voorkomen.

    Geplaatst door: Martijn op
  • Ik heb niet alleen leren schrijven maar ook leren lezen op school.
    Iedereen heeft het erover dat er geen marifoon is gebruikt. Mag ik citeren uit het hierbovenstaande stuk: Beide schepen hadden hun bedoelingen van tevoren gecommuniceerd!!!!!!
    Misschien was het een inschattingsfout. Kan ons allemaal gebeuren. Alleen jammer dat er zoveel gevolgen bij komen kijken.

    Geplaatst door: schipperinnetje op
  • Wellicht heeft de schipper van dat opvarende schip nooit gehoord van voormalig Transol of wist ie de plaats van dat bord niet. Ik heb al eens voorgesteld om daar een paal met een oranje bol neer te zetten, maar met AIS hoeft dat niet meer. Je kunt er nu een virtuele paal neerzetten en je daar melden.

    Geplaatst door: Simon J. de Waard op
  • Weet iemand of kan iemand uit leggen waarom daar nog geen radar mast staat om het verkeer te regelen? of dat er misschien een bootje van de overheid kan gaan liggen met mist?zou in mijn beleving nuttig zijn

    Geplaatst door: h de beuker op
  • Waar ben je in godsnaam mee bezig als je de veiligheid van je gasten en schip op de tweede plaats zet, maar je wel aan je vaarplan heb voldaan.

    Zeker in de mist.

    dwazen zijn het..

    Geplaatst door: passagierschip kapitein op
  • Verkeerspost is er wel in Maarssen op een recht kanaal. In Dordt is de drukste vaarwegenkruising ter wereld. Waarom geen verkeerspost op de bijna drukste vaarwegenkruising?

    Geplaatst door: Pedro op
  • Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen !

    Heb alle Respekt voor deze Passagiersschepen Kapiteins die ook nog onder druk staan omdat ze hun Vaarplan aan moeten houden en dan nog in de Mist !

    Goede Vaart 🙂

    Geplaatst door: Schipper op
  • Weet niet waarom je niet je mening mag geven, natuurlijk gaan we uit van de nieuwsgaring.
    Wat ik wel opvallend vindt is dat men bij de uitvaart/invaart sluis Vreeswijk terpleeke de lek heeft verbreed, en men bij de Noord een steiger voor een veer neerlegt, dit vind ik pas gevaarlijk en niet alleen omdat het steiger aangevaren kan worden, wat al eens is gebeurd , maar omdat hier ook mensen op kunnen staan, wil men perse een steiger maak het terplekke breder.
    Nu snap ik dat dit niets met het ongeval van doen heeft, wil hier alleen maar mee aangeven dat men misschien de bocht wat moet verruimen, tevens denk ik persoonlijk dat je met de mist moet wachten met de Lek opdraaien als je weet dat je op de vaarweghelft van een ander komt tenslotte moet je met de mist of in het donker geen fratse uithalen die je met daglicht wel ken.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Komt ook vaak voor dat men vanaf Rotterdam niet eens melden dat ze de Noort in draaien.
    Voorkomen is altijd beter dan genezen.

    En mensen vergeten vaak dat het soms moeilijker is dan het lijkt het bochtje rond te gaan.
    Kan er af en toe behoorlijk stromen

    Geplaatst door: kso op
  • Het valt me daar vaak op dat schepen vanaf Rotterdam niet terug melden als je vanaf de Noord de Lek op draait en vooral als je dat met overmaatse schepen doet ze niet door hebben dat je met je achterschip over de as van het vaarwater gaat draaien.

    Hoe dan ook, gelukkig zijn er geen gewonden gevallen!

    Geplaatst door: Melden…. op

Reageer

Aanvaring in mist bij Ridderkerk | Schuttevaer.nl

Aanvaring in mist bij Ridderkerk

Een geladen vrachtschip en een passagiersschip zijn maandagmorgen 1 november om 7.30 uur op de kruising van Nieuwe Maas, Noord en Lek met elkaar in aanvaring gekomen.

Beide schepen raakten beschadigd. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. De waterpolitie onderzoekt de oorzaak van de aanvaring in dichte mist.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Omdat al die nederlandsetaal deskundigen niet over het bericht willen schrijven maar alleen maar strijden over wie er nu wel of niet goed nederlands praat/schrijft misschien cvdw?

    Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen bij deze aanvaring, alle opvarenden zullen best geschrokken zijn, op het tijdstip van de aanvaring heb ik het idee dat de meeste aan het wakker worden/opstaan zijn en dus daar de schok uit balans worden gebracht en kunnen vallen of wat dan ook.
    Een ongeluk zit in een klein hoekje, beste collega’s, het kan de beste gebeuren.
    Dus voor degene die het allemaal zo goed weten, voor je weet gebeurd er iets bij jezelf en zeg je dan nog steeds hetzelfde??

    Veel vaarplezier allemaal,

    Een collega

    Geplaatst door: een passagiersman op
  • precies!
    Liever 2 uur te laat met een heel schip als een kwartier te vroeg met een deuk of nog meer schade.

    Geplaatst door: Jan Tensen mps Royal Crown op
  • kijk daar hebben we wat aan!of eigelijk toch niet;
    iedergeval bedankt voor de toelichting kees

    Geplaatst door: h de beuker op
  • @pedro en H de beuker

    de reden hiervoor is heel simpel namelijk de kosten. Waarom denk je dat er ook nog geen post is bij moerdijk. Aan rws ligt het niet, die willen wel. t is de regering die met geld moet gaan schuiven. Maar dit zie ik in deze tijd niet zo snel gebeuren.
    En waarom geen bootje? Helaas zijn er te veel die denken dat ze een geweldige schipper zijn tot in de mist t tegendeel blijkt. Wederom is geld een factor. Er zijn niet zo veel gele bootjes om op alle kruisingen t verkeer te regelen en ook nog eens eventuele aanvaringen en de beruchte jachtenschipper af te handelen.

    Geplaatst door: kees op
  • waarom moet je melden als je aan je eigen wal blijf ? dat is net zo dom als jij je meld in Nijmegen of Tiel en zeg ik ga recht door terwijl je niemand hoor melden aan de post dat die er uit wil. allemaal onnodige info. en een goeie schipper heeft schijt aan een vaarplan als het mistig is…

    Geplaatst door: melden !! waarom ? op
  • Meer dan de helft van de reacties hier gaat om het schrijvend taal gebruik van een reageerder. Het is misschien niet het beste nederlands wat ooit gezien is, maar het is toch duidelijk wat er gezegt wordt? Gaat het daar ook niet om?
    Deze persoon heeft gewoon gelijk, volgens de berichtgeving is er gecommuniceerd, dus moet er iets anders mis gegaan zijn. Wat? Dat staat er niet, dus we kunnen hier blijven gissen of gewoon ophouden met deze nutteloze discussie over taal, meldpunten en/of een verkeerspost. Want het maakt niet uit wat er eventueel zou moeten komen. Ongelukken zullen altijd blijven voorkomen.

    Geplaatst door: Martijn op
  • Ik heb niet alleen leren schrijven maar ook leren lezen op school.
    Iedereen heeft het erover dat er geen marifoon is gebruikt. Mag ik citeren uit het hierbovenstaande stuk: Beide schepen hadden hun bedoelingen van tevoren gecommuniceerd!!!!!!
    Misschien was het een inschattingsfout. Kan ons allemaal gebeuren. Alleen jammer dat er zoveel gevolgen bij komen kijken.

    Geplaatst door: schipperinnetje op
  • Wellicht heeft de schipper van dat opvarende schip nooit gehoord van voormalig Transol of wist ie de plaats van dat bord niet. Ik heb al eens voorgesteld om daar een paal met een oranje bol neer te zetten, maar met AIS hoeft dat niet meer. Je kunt er nu een virtuele paal neerzetten en je daar melden.

    Geplaatst door: Simon J. de Waard op
  • Weet iemand of kan iemand uit leggen waarom daar nog geen radar mast staat om het verkeer te regelen? of dat er misschien een bootje van de overheid kan gaan liggen met mist?zou in mijn beleving nuttig zijn

    Geplaatst door: h de beuker op
  • Waar ben je in godsnaam mee bezig als je de veiligheid van je gasten en schip op de tweede plaats zet, maar je wel aan je vaarplan heb voldaan.

    Zeker in de mist.

    dwazen zijn het..

    Geplaatst door: passagierschip kapitein op
  • Verkeerspost is er wel in Maarssen op een recht kanaal. In Dordt is de drukste vaarwegenkruising ter wereld. Waarom geen verkeerspost op de bijna drukste vaarwegenkruising?

    Geplaatst door: Pedro op
  • Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen !

    Heb alle Respekt voor deze Passagiersschepen Kapiteins die ook nog onder druk staan omdat ze hun Vaarplan aan moeten houden en dan nog in de Mist !

    Goede Vaart 🙂

    Geplaatst door: Schipper op
  • Weet niet waarom je niet je mening mag geven, natuurlijk gaan we uit van de nieuwsgaring.
    Wat ik wel opvallend vindt is dat men bij de uitvaart/invaart sluis Vreeswijk terpleeke de lek heeft verbreed, en men bij de Noord een steiger voor een veer neerlegt, dit vind ik pas gevaarlijk en niet alleen omdat het steiger aangevaren kan worden, wat al eens is gebeurd , maar omdat hier ook mensen op kunnen staan, wil men perse een steiger maak het terplekke breder.
    Nu snap ik dat dit niets met het ongeval van doen heeft, wil hier alleen maar mee aangeven dat men misschien de bocht wat moet verruimen, tevens denk ik persoonlijk dat je met de mist moet wachten met de Lek opdraaien als je weet dat je op de vaarweghelft van een ander komt tenslotte moet je met de mist of in het donker geen fratse uithalen die je met daglicht wel ken.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Komt ook vaak voor dat men vanaf Rotterdam niet eens melden dat ze de Noort in draaien.
    Voorkomen is altijd beter dan genezen.

    En mensen vergeten vaak dat het soms moeilijker is dan het lijkt het bochtje rond te gaan.
    Kan er af en toe behoorlijk stromen

    Geplaatst door: kso op
  • Het valt me daar vaak op dat schepen vanaf Rotterdam niet terug melden als je vanaf de Noord de Lek op draait en vooral als je dat met overmaatse schepen doet ze niet door hebben dat je met je achterschip over de as van het vaarwater gaat draaien.

    Hoe dan ook, gelukkig zijn er geen gewonden gevallen!

    Geplaatst door: Melden…. op

Reageer