Takebora kapseist in windvlaag

Het jaarlijkse Kotterweekend bij Enkhuizen is zaterdag geëindigd met het kapseizen van de kotter Takebora, die op dat moment op kop lag in de wedstrijd. De opvarenden konden worden gered. Berger No Limit uit Laaksum sleepte de halfgezonken houten kotter voorzichtig op de ondiepte van het Vrouwezand.

opvarenden Takebora

Ruim tien historische kotters waren naar Enkhuizen gekomen voor een gezellig dagje tegen elkaar zeilen. Het beloofde ook een lekkere dag te worden: zon en prachtige schepen op het water. Heel knap zeilde de deelnemende schoenerbrik Tres Hombres de Buitenhaven uit en zette al in het Krabbersgat alle zeilen. Maar het zou anders lopen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Ik heb nog een mooie kotter voor je te koop.
    17 x 4.90 meter in uitmundende staat. Zie advertentie boten te koop. (klassieke zeilboten) Laat die kleine kotter gewoon afzinken tot duikproject, tot ieders plezier. En ga verder met een echte grote kotter, geschikt voor wereldreizen en bewoning. Kan er toch uit iets verschrikkelijks iets goeds komen. Bovendien is er nu een ligplaats vrij bij de kotterclub.
    Want een kotter helemaal opnieuw opknappen is een misdaad tegen de menselijkheid tegenwoordig.

    Geplaatst door: jan koning op
  • Wat schrijft de verzekering in een geval als dit eigenlijk voor, wat zien zij het liefst?
    Groet.

    Geplaatst door: Onck op
  • Voor degene die twijfelt aan de juistheid of onpartijdigheid: http://www.search-and-rescue.nl

    Geplaatst door: simon op
  • Op zich bijzonder goed dat de berger bergt en de KNRM redt. Dat zou policy moeten zijn voor alle KNRM stations. Station Huizen kan daar nog veel van leren.

    Zij zullen alles doen om elke berging “gratis” (op kosten van de donateurs) uit te voeren. Afgelopen week weer een vastgelopen zeilboot op het Muiderzand. De berger was snel ter plaatse, maar mocht niet bergen van de schipper. Deze was inmiddels gebeld door de KNRM dat hij onder geen beding hulp van anderen als de KNRM mocht aannemen.

    De bemanning van de reddingboot is dus wederom van hun werk weggepiept om een berging te gaan doen terwijl de berger al lang ter plaatse was.

    Het meest bijzondere is dat toen de reddingboot eindelijk ter plaatse was, en aan het bergen was er een noodoproep van een stuurloos schip in de vaarroute binnenkwam op de marifoon. In tegenstelling tot het vastgelopen zeilschip, ruim buiten de vaargeul, was dit wel een melding met een serieuze gevaarzetting. De reddingboot echter kon hier niet heen om de mensen in veiligheid te brengen, want deze was aan het bergen!

    Gelukkig was de berger snel ter plaatse, evenals een duiker (ook van de berger!) en is het schip uit zijn benarde positie bevrijdt. Dit alles zonder kosten voor de eigenaar van het schip. De verzekering dekt alle geboden hulp.

    Dit is nou de wereld op zijn kop. Het is wachten op ongelukken. De vraag is niet of dat gaat gebeuren, maar wanneer.

    Raar stukje in de krant: “stuurloze zeilboot overvaren door vrachtschip in de vaargeul terwijl reddingboot KNRM aan het bergen is”

    Jongens, wordt eens volwassen en zie de mogelijkheden van een goede samenweking. De berger(s) wil(len) wel. Nu de KNRM nog.

    Simon.

    Geplaatst door: simon op
  • Ach ja, typische reactie van de Schuttevaer.
    Inderdaad veel sensatie. Maar niet echt objectief.
    Het toont het niveau van dit blad, erg laag dus.
    Waarschijnlijk is de schrijver van dit stuk iemand die een gigantische hekel heeft aan de KNRM, en bevriend is met bergers.

    Hele goede actie van de KNRM. Niet slepen, geen mensenlevens in gevaar. Zo hoort het toch? Slepen is voor bergers.

    Geplaatst door: Peter op
  • Beste Hans, schijnbaar zit je verstrikt in je eigen gedachten of heb je hele andere belangen.
    Het kinderachtig noemen van een organisatie met zoveel goed opgeleide vrijwilligers, die op dat moment een verstandige keus gemaakt hebben, dat is pas kinderachtig. Helemaal betreurenswaardig dat jezelf waarschijnlijk niet eens de intentie van het verhaal begrijpt en daarom je lidmaatschap wilt opzeggen, als je al lid bent.
    Denk zelf eens na, als een schip al half gezonken is en er is een berger terplaatse, dan mag je toch verwachten dat deze de kunde en het materiaal heeft om dit tot een goed eind te brengen.

    Als dit nu volledig uit de hand was gelopen, dan werd vast de KNRM hiervoor aansprakelijk gesteld.

    Logische en zeer bewuste keuze van de reddingboot schipper. Heeft precies gedaan waarvoor hij opgelid is!

    Geplaatst door: Dorus op
  • Heren Schuttevaer, Dit verhaal lijkt weer een typisch sensatie bericht en dan ook nog zonder eind.
    Beetje erg jammer. Wat is er verder met die kotter gebeurd?
    Hulde voor de KNRM, als zij eerder waren geweest en aan het slepen waren gegaan had die ///profie berger/// gezeurd.
    Nu komen ze met een roeiboot met hulp motor, kunnen ze het niet alleen aan en nu zou de KNRM ineens wel moeten slepen, omdat dit in het straatje van de berger beter uitkomt?
    Walgelijk volk.
    Het slepen naar een ondiepte klinkt mij ook wat vreemd in de oren, volgens mij is die plas nergens dieper dan 4 meter dus wat is het verschil, voordat die kotter de grond raakt? 1 meter??

    Geplaatst door: Harm op
  • Wat ik ervan gezien heb op de p 2000 site is de reddinsboot van Enkhuizen opgeroepen voor sleephulp assistentie. Nu word er al een lange tijd gediscuseerd over het wel of niet mogen slepen van de knrm. Is het dan soms wel geoorloofd te gaan slepen als een berger er zelf om vraagt en wat voor een berger ben je dan als je niet zelf je materiaal op orde hebt om een boot te kunnen slepen.En buiten het feit om is het niet zo dat je op een ondiep stuk water zoals bij het vrouwezand je een vaartuig van dat formaat niet gaat slepen maar middels een kraanschip het vaartuig boven water haalt dan is de schade een heel stuk minder.Ik vind het belachelijk dat op het moment dat zoiets gebeurt er geen melding per direct bij het KWC word gedaan over een omgeslagen vaartuig waarbij mensen in het water liggen waar een reddingboot zeker voor is, en dan gepikeerd zijn als er geweigerd word om te slepen.Het gaat hier helemaal niet over iets uitvechten tussen berger en knrm hier is gewoon goed over nagedacht waarbij tot de conclussie is gekomen dat het beter is het vaartuig proffesioneel te bergen dat het over een ondiep stukje water te slepen met veel meer schade als gevolg.Een ieder die dit bestrijd heeft geen enkel inzicht in het bergen van schepen. Kortom knrm enkhuizen zeer proffesioneel gehandeld en goed inzicht getoond beter dan het bergings team van de No Limit.

    Geplaatst door: skippie op
  • Op het hulpverleningsforum loopt al een hele discussie over slepen en de KNRM. Oud nieuws wat helaas nog steeds actueel is. http://www.hulpverleningsforum.nl/forum/index.php/topic,42713.0.html

    Geplaatst door: rene op
  • h

    Geplaatst door: skippie op
  • Wij als redder aan de wal weten nog steeds niet wat de afspraken zijn tussen de redders en de bergers, en zijn er genoeg bergers op het IJsselmeer, Markermeer.
    misschien helpt het als de KNRM met bergers en verzekeringen deze zijn tenslotte ook partij om de tafel gaan zitten, en is er genoeg materiaal, kan mij indenken dat het voor de bergers moeilijk is om tegen een vrijwillige vereniging als de KNRM op te boksen, dit moeten we ook niet willen.
    Misschien een fonds met een bepaald bedrag waar de bergers het voor moeten doen ongeacht hoeveel schepen, want volgens mij kom je er zo niet uit, tenslotte wat is bergen een bootje met motorpech slepen naar de haven is dat bergen, een bootje wat op de richel van een plaat zit is dit bergen.
    Voor de KNRM moet gelden eerst mensen en dan materiaal tenslotte is dit laatste vervangbaar, maar ik denk dat we dit onze helden die er met weer en wind, dag en nacht zomer en winter voor iedereen zonder willekeur hun leven wagen niet hoeven te vertellen.
    In ieder geval ik ben lid en ik blijf lid, KNRM ga nog is om de tafel, beleg desnoods eerst een vergadering met leden en vrijwillegers binnen u organisatie, neem een standpunt in en probeer overeen te komen met de berger.
    Veel sterkte met u werk en waarvoor namens mij niets als hulde.
    Trouwens denk dat we bij de bergers ook wel het kaft van het koren moeten zien te schijden, tenslotte is niet alleen materiaal maar ook deskundigheid een pre.

    Geplaatst door: Hagens op
  • kunnen de reacties van Toon en Klaas verwijderd worden s.v.p. ?

    Geplaatst door: Robert op
  • In het artikel wordt, denk ik, geen een reëel beeld geschetst. De KNRM is volgens mij op specifiek verzoek van de nolimit er bij gehaald voor sleephulp en niet voor redding van eventuele drenkelingen. Sterker nog, er is mogelijk helemaal geen melding gemaakt naar de kustwacht, ook niet door de berger. Dat alleen al is kwalijk.

    @ Hans: het is iemand jouw hulp vraagt en blijkt dat je voor iemands karretje gespannen wordt dan trek je je conclussie.
    Als dat karretje een niet te vermijden commercile reden is en je daarvoor speciaal een reddingboot van station laat komen voor sleephulp is dat mijns inziens een onfrisse zaak.

    Het is al helemaal vreemd dat er ophef over is, zeker gezien de discussies in de Schuttevaer de laatste tijd.

    Het is nog vreemder dat er in het artikel gesproken wordt over \\\”professionals\\\”, die schijnbaar niet in staat zijn om zelf hun nautische broek omhoog te houden qua uitrusting en blijkbaar niet over de juiste middelen beschikken om hun \\\”professionele\\\” taak te vervullen.

    Ik ben van mening dat de KNRM zich hier uiterst correct gedragen heeft door voor de berger inzichtelijk te maken dat hij gewoon zijn eigen beschikbare materieel moet gebruiken voor zijn \\\”professionele\\\” betaalde taken en niet voor zijn bedrijfs matige activiteiten aanspraak moet maken op een de KNRM, immers waren er al lang geen drenkelingen meer in het spel en ging het om gewone sleephulp.
    Nogmaals; het is een schande dat je dus voor eigen gewin een reddingboot laat komen, ontoelaatbaar.

    Geplaatst door: Tom Poez op
  • als de maxima en no limit zich zelf een professionele berger noemen waarom laten ze dan knrm station enkhuizen alameren om hun te helpen met SLEPEN.
    toen enkhuizen was uitgeveren waren de mensen al uit het water.
    hulde knrm enkhuizen om te niet te gaan slepen aan een echte bergingsklus waar een echte berger voor moet worden ingeschakelt

    Geplaatst door: ijsselmeervisser op
  • Jammer dat de KNRM dit zo probeert uit te vechten.
    Eerder een reaktie die je van commerciele bergers verwacht.(bij hun staat er immers financieel belang op het spel)
    Oproep: KNRM, zoals in het artikel staat: vecht het in de vergaderzaal uit want anders zou het zo kunnen zijn dat ik (tijdelijk) geen redder-aan-de-wal meer ben, omdat ik niet geassocieerd wil worden aan een organisatie die zich kinderachtig gedraagd.
    Begrijp dat je met mensen met schrik en verdriet in hun lijf te maken hebt terplekke!

    Geplaatst door: hans op

Reageer

Takebora kapseist in windvlaag | Schuttevaer.nl

Takebora kapseist in windvlaag

Het jaarlijkse Kotterweekend bij Enkhuizen is zaterdag geëindigd met het kapseizen van de kotter Takebora, die op dat moment op kop lag in de wedstrijd. De opvarenden konden worden gered. Berger No Limit uit Laaksum sleepte de halfgezonken houten kotter voorzichtig op de ondiepte van het Vrouwezand.

opvarenden Takebora

Ruim tien historische kotters waren naar Enkhuizen gekomen voor een gezellig dagje tegen elkaar zeilen. Het beloofde ook een lekkere dag te worden: zon en prachtige schepen op het water. Heel knap zeilde de deelnemende schoenerbrik Tres Hombres de Buitenhaven uit en zette al in het Krabbersgat alle zeilen. Maar het zou anders lopen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Ik heb nog een mooie kotter voor je te koop.
    17 x 4.90 meter in uitmundende staat. Zie advertentie boten te koop. (klassieke zeilboten) Laat die kleine kotter gewoon afzinken tot duikproject, tot ieders plezier. En ga verder met een echte grote kotter, geschikt voor wereldreizen en bewoning. Kan er toch uit iets verschrikkelijks iets goeds komen. Bovendien is er nu een ligplaats vrij bij de kotterclub.
    Want een kotter helemaal opnieuw opknappen is een misdaad tegen de menselijkheid tegenwoordig.

    Geplaatst door: jan koning op
  • Wat schrijft de verzekering in een geval als dit eigenlijk voor, wat zien zij het liefst?
    Groet.

    Geplaatst door: Onck op
  • Voor degene die twijfelt aan de juistheid of onpartijdigheid: http://www.search-and-rescue.nl

    Geplaatst door: simon op
  • Op zich bijzonder goed dat de berger bergt en de KNRM redt. Dat zou policy moeten zijn voor alle KNRM stations. Station Huizen kan daar nog veel van leren.

    Zij zullen alles doen om elke berging “gratis” (op kosten van de donateurs) uit te voeren. Afgelopen week weer een vastgelopen zeilboot op het Muiderzand. De berger was snel ter plaatse, maar mocht niet bergen van de schipper. Deze was inmiddels gebeld door de KNRM dat hij onder geen beding hulp van anderen als de KNRM mocht aannemen.

    De bemanning van de reddingboot is dus wederom van hun werk weggepiept om een berging te gaan doen terwijl de berger al lang ter plaatse was.

    Het meest bijzondere is dat toen de reddingboot eindelijk ter plaatse was, en aan het bergen was er een noodoproep van een stuurloos schip in de vaarroute binnenkwam op de marifoon. In tegenstelling tot het vastgelopen zeilschip, ruim buiten de vaargeul, was dit wel een melding met een serieuze gevaarzetting. De reddingboot echter kon hier niet heen om de mensen in veiligheid te brengen, want deze was aan het bergen!

    Gelukkig was de berger snel ter plaatse, evenals een duiker (ook van de berger!) en is het schip uit zijn benarde positie bevrijdt. Dit alles zonder kosten voor de eigenaar van het schip. De verzekering dekt alle geboden hulp.

    Dit is nou de wereld op zijn kop. Het is wachten op ongelukken. De vraag is niet of dat gaat gebeuren, maar wanneer.

    Raar stukje in de krant: “stuurloze zeilboot overvaren door vrachtschip in de vaargeul terwijl reddingboot KNRM aan het bergen is”

    Jongens, wordt eens volwassen en zie de mogelijkheden van een goede samenweking. De berger(s) wil(len) wel. Nu de KNRM nog.

    Simon.

    Geplaatst door: simon op
  • Ach ja, typische reactie van de Schuttevaer.
    Inderdaad veel sensatie. Maar niet echt objectief.
    Het toont het niveau van dit blad, erg laag dus.
    Waarschijnlijk is de schrijver van dit stuk iemand die een gigantische hekel heeft aan de KNRM, en bevriend is met bergers.

    Hele goede actie van de KNRM. Niet slepen, geen mensenlevens in gevaar. Zo hoort het toch? Slepen is voor bergers.

    Geplaatst door: Peter op
  • Beste Hans, schijnbaar zit je verstrikt in je eigen gedachten of heb je hele andere belangen.
    Het kinderachtig noemen van een organisatie met zoveel goed opgeleide vrijwilligers, die op dat moment een verstandige keus gemaakt hebben, dat is pas kinderachtig. Helemaal betreurenswaardig dat jezelf waarschijnlijk niet eens de intentie van het verhaal begrijpt en daarom je lidmaatschap wilt opzeggen, als je al lid bent.
    Denk zelf eens na, als een schip al half gezonken is en er is een berger terplaatse, dan mag je toch verwachten dat deze de kunde en het materiaal heeft om dit tot een goed eind te brengen.

    Als dit nu volledig uit de hand was gelopen, dan werd vast de KNRM hiervoor aansprakelijk gesteld.

    Logische en zeer bewuste keuze van de reddingboot schipper. Heeft precies gedaan waarvoor hij opgelid is!

    Geplaatst door: Dorus op
  • Heren Schuttevaer, Dit verhaal lijkt weer een typisch sensatie bericht en dan ook nog zonder eind.
    Beetje erg jammer. Wat is er verder met die kotter gebeurd?
    Hulde voor de KNRM, als zij eerder waren geweest en aan het slepen waren gegaan had die ///profie berger/// gezeurd.
    Nu komen ze met een roeiboot met hulp motor, kunnen ze het niet alleen aan en nu zou de KNRM ineens wel moeten slepen, omdat dit in het straatje van de berger beter uitkomt?
    Walgelijk volk.
    Het slepen naar een ondiepte klinkt mij ook wat vreemd in de oren, volgens mij is die plas nergens dieper dan 4 meter dus wat is het verschil, voordat die kotter de grond raakt? 1 meter??

    Geplaatst door: Harm op
  • Wat ik ervan gezien heb op de p 2000 site is de reddinsboot van Enkhuizen opgeroepen voor sleephulp assistentie. Nu word er al een lange tijd gediscuseerd over het wel of niet mogen slepen van de knrm. Is het dan soms wel geoorloofd te gaan slepen als een berger er zelf om vraagt en wat voor een berger ben je dan als je niet zelf je materiaal op orde hebt om een boot te kunnen slepen.En buiten het feit om is het niet zo dat je op een ondiep stuk water zoals bij het vrouwezand je een vaartuig van dat formaat niet gaat slepen maar middels een kraanschip het vaartuig boven water haalt dan is de schade een heel stuk minder.Ik vind het belachelijk dat op het moment dat zoiets gebeurt er geen melding per direct bij het KWC word gedaan over een omgeslagen vaartuig waarbij mensen in het water liggen waar een reddingboot zeker voor is, en dan gepikeerd zijn als er geweigerd word om te slepen.Het gaat hier helemaal niet over iets uitvechten tussen berger en knrm hier is gewoon goed over nagedacht waarbij tot de conclussie is gekomen dat het beter is het vaartuig proffesioneel te bergen dat het over een ondiep stukje water te slepen met veel meer schade als gevolg.Een ieder die dit bestrijd heeft geen enkel inzicht in het bergen van schepen. Kortom knrm enkhuizen zeer proffesioneel gehandeld en goed inzicht getoond beter dan het bergings team van de No Limit.

    Geplaatst door: skippie op
  • Op het hulpverleningsforum loopt al een hele discussie over slepen en de KNRM. Oud nieuws wat helaas nog steeds actueel is. http://www.hulpverleningsforum.nl/forum/index.php/topic,42713.0.html

    Geplaatst door: rene op
  • h

    Geplaatst door: skippie op
  • Wij als redder aan de wal weten nog steeds niet wat de afspraken zijn tussen de redders en de bergers, en zijn er genoeg bergers op het IJsselmeer, Markermeer.
    misschien helpt het als de KNRM met bergers en verzekeringen deze zijn tenslotte ook partij om de tafel gaan zitten, en is er genoeg materiaal, kan mij indenken dat het voor de bergers moeilijk is om tegen een vrijwillige vereniging als de KNRM op te boksen, dit moeten we ook niet willen.
    Misschien een fonds met een bepaald bedrag waar de bergers het voor moeten doen ongeacht hoeveel schepen, want volgens mij kom je er zo niet uit, tenslotte wat is bergen een bootje met motorpech slepen naar de haven is dat bergen, een bootje wat op de richel van een plaat zit is dit bergen.
    Voor de KNRM moet gelden eerst mensen en dan materiaal tenslotte is dit laatste vervangbaar, maar ik denk dat we dit onze helden die er met weer en wind, dag en nacht zomer en winter voor iedereen zonder willekeur hun leven wagen niet hoeven te vertellen.
    In ieder geval ik ben lid en ik blijf lid, KNRM ga nog is om de tafel, beleg desnoods eerst een vergadering met leden en vrijwillegers binnen u organisatie, neem een standpunt in en probeer overeen te komen met de berger.
    Veel sterkte met u werk en waarvoor namens mij niets als hulde.
    Trouwens denk dat we bij de bergers ook wel het kaft van het koren moeten zien te schijden, tenslotte is niet alleen materiaal maar ook deskundigheid een pre.

    Geplaatst door: Hagens op
  • kunnen de reacties van Toon en Klaas verwijderd worden s.v.p. ?

    Geplaatst door: Robert op
  • In het artikel wordt, denk ik, geen een reëel beeld geschetst. De KNRM is volgens mij op specifiek verzoek van de nolimit er bij gehaald voor sleephulp en niet voor redding van eventuele drenkelingen. Sterker nog, er is mogelijk helemaal geen melding gemaakt naar de kustwacht, ook niet door de berger. Dat alleen al is kwalijk.

    @ Hans: het is iemand jouw hulp vraagt en blijkt dat je voor iemands karretje gespannen wordt dan trek je je conclussie.
    Als dat karretje een niet te vermijden commercile reden is en je daarvoor speciaal een reddingboot van station laat komen voor sleephulp is dat mijns inziens een onfrisse zaak.

    Het is al helemaal vreemd dat er ophef over is, zeker gezien de discussies in de Schuttevaer de laatste tijd.

    Het is nog vreemder dat er in het artikel gesproken wordt over \\\”professionals\\\”, die schijnbaar niet in staat zijn om zelf hun nautische broek omhoog te houden qua uitrusting en blijkbaar niet over de juiste middelen beschikken om hun \\\”professionele\\\” taak te vervullen.

    Ik ben van mening dat de KNRM zich hier uiterst correct gedragen heeft door voor de berger inzichtelijk te maken dat hij gewoon zijn eigen beschikbare materieel moet gebruiken voor zijn \\\”professionele\\\” betaalde taken en niet voor zijn bedrijfs matige activiteiten aanspraak moet maken op een de KNRM, immers waren er al lang geen drenkelingen meer in het spel en ging het om gewone sleephulp.
    Nogmaals; het is een schande dat je dus voor eigen gewin een reddingboot laat komen, ontoelaatbaar.

    Geplaatst door: Tom Poez op
  • als de maxima en no limit zich zelf een professionele berger noemen waarom laten ze dan knrm station enkhuizen alameren om hun te helpen met SLEPEN.
    toen enkhuizen was uitgeveren waren de mensen al uit het water.
    hulde knrm enkhuizen om te niet te gaan slepen aan een echte bergingsklus waar een echte berger voor moet worden ingeschakelt

    Geplaatst door: ijsselmeervisser op
  • Jammer dat de KNRM dit zo probeert uit te vechten.
    Eerder een reaktie die je van commerciele bergers verwacht.(bij hun staat er immers financieel belang op het spel)
    Oproep: KNRM, zoals in het artikel staat: vecht het in de vergaderzaal uit want anders zou het zo kunnen zijn dat ik (tijdelijk) geen redder-aan-de-wal meer ben, omdat ik niet geassocieerd wil worden aan een organisatie die zich kinderachtig gedraagd.
    Begrijp dat je met mensen met schrik en verdriet in hun lijf te maken hebt terplekke!

    Geplaatst door: hans op

Reageer