Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Eurlings test privacy AIS

DEN HAAG

Demissionair minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft zijn collega van Justitie gevraagd of het College bescherming persoonsgegevens (CBP) onderzoek kan doen naar de internetsite www.marinetraffic.com. Op deze site zijn alle schepen die van AIS-transponders zijn voorzien voor iedereen te volgen.

1 / 1
marinetraffic

marinetraffic

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (8)
  • Marten Kombrink

    AIS is een leuk hulpmiddel om te weten waar iemand is.
    Gebruik voor navigatie is dit ongeschikt.
    Daar transponders om de 6 minuten een update uitzenden. In de praktijk ben je het schip al gepasserd maar op de ais nog niet. En dan nog de eventuele afwijking van de werkelijke positie en de positie die de ais aangeeft.

    De AIS als verkeersmanagement geloof ik niet in.

    Dit smoesje werdt ook al begin jaren 90 gebruikt bij de invoering van ATIS op de marifoon.
    Daar was de bedoeling dat alleen het indrukken van de zendsleutel op het desbetreffend marifoonkanaal van een sluis en of brug voldoende zou zijn.
    Desbetreffende ambtenaar zou dan door het aflezen van het roepnummer weten wie eraan komt en of meldt.

    Dus overheid en voorstanders van AIS kom nu eens met een goede en/of de echte reden om iedereen te overtuigen waarom AIS een goed hulpmiddel is.

    M.V.G.

  • AIS liefhebber

    Hup gewoon invoeren die AIS een alle data gewoon op marinetraffic.com laten verschijnen. Weet gelijk iedereen zonder kosten waar het schip en de lading uithangt, wat gewoon van deze tijd is( stukje klantvriendelijkheid, denk even verder bij de UPC is het heel normaal dat je je pakje kunt volgen) Wat heb je te verbergen als je je gewoon aan de regels houdt. En voor de terroristen hoeft je niet bang te zijn want we zijn niet echt interresant voor een terreurgroep. ( er is vaak maar een kleine bemanning aan boord, ze nemen liever een groter object) In de zeevaart is het een goede nautische aanvulling geweest en ook wat betreft de ISPS.( je hoeft je nu tenminste niet meer overal te melden)
    Ook in de binnenvaart zou het prettig zijn dat de scheepsnamen bekend zijn ( zeer zeker in de mist)

  • SchippernaastMathilde

    De minister meldt:
    >Ondernemingen kunnen overigens zelf beslissen of >en welke gegevens zij aan de naam en de positie >van het schip willen toevoegen.
    Lijkt me dat de Minister hier wat snel iets toegeeft; AIS zal niet werken zonder MMSI nummer, de statische info zoals naam e.d. gegevens wordt n.l. maar 1 x per 6 min. uitgezonden; bij alle positie berichten wordt het mmsi nummer gebruikt, géén naam van het schip!!

    Nog doller maakt Chefren op het !Vaartforum het: hij propageert AIS V2.0, door hem uitgevonden, waarbij elke schipper zelf zijn MMSI nummer kan kiezen; dit is direkt vergelijkbaar met het idee dat elke automobilist zelf zijn kenteken uitzoekt en wisselt zo vaak als hij wil.

    Ook over de techniek wordt ontzettend veel onzin verteld door z.g. specialisten, die nog niet eens de algemene info over AIS op de site van het BVB hebben gelezen.

  • a friend

    stop AIS!!!1 save privacy !!!

  • gerrit

    Gewoon in voeren met controle zoals een zwarte doos in de luchtvaart!Zij die alles overtreden wat te overtreden is! Zijn veel plegers van een economiesdelikt.

  • Wesly Vermeulen

    Ik vind het allemaal een hoop poeha om niks want al die schippers die het hardste roepen vertellen wel ieder half uur tegen een collega waar ze naartoe gaan en hoe slecht of goed de prijs wel niet is .
    Als je 5 minuten naar ze luisterd hoor je meer info als dat je via de vesseltrack site.s kunt krijgen.
    en een losse kanaal vrije portefoon kan je bij iedere kijkshop halen.
    Dus wie schermt en nu echt zijn gegevens af.

  • Wouter

    Mijns inziens biedt AIS meer dan alleen de veiligheid op het water, het kan voor de beroepsvaart ook als middel ingezet worden tegen spertijden (zoals in Haarlem en Amsterdam). Men weet wanneer het schip eraan komt en hoelaat het bij de brug is, ga het verkeer maar omleiden. Kan de scheepvaart ook door tijdens de spits!

  • harm

    ik denk dat over 5 jaar het vaartijdenboek verdwijnt en dat de van iedereen de logs gebruikt om de vaartijdenwet te handhaven

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook