Ingezonden: Communicatie en binnenvaart: open uitnodiging

Europarlementariër voor de ChristenUnie en vice-voorzitter van de EP Transportcommissie Peter van Dalen reageert op de open brief van schipper Hens van Buren (mts Hanna) over Engels als voertaal in de binnenvaart.

Politiek gezien heeft de binnenvaart in Europa geen sterke positie. Dat komt niet alleen omdat bij de grote uitbreidingen in het begin van deze eeuw er lidstaten bij kwamen die vooral weg- of spoorgericht zijn. Het komt ook door de opstelling van een deel van de sector zelf: veel mopperen, alleen maar boodschappen zenden,  verdeeldheid, halve waarheden als hele presenteren, nauwelijks kansen creëren om de (politieke) agenda te maken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • @ C. Janszn

    Dank voor je positieve reactie en mijn zegen heb je om dit idee te promoten.
    Mijn motto is: ‘vooral praktisch blijven denken – en vanuit de basis’. Dan maak je goed beleid voor de lange termijn.

    mvg

    Geplaatst door: ervaren vaarder op
  • even een misverstandje voorkomen:
    40- jaren oud betekend; niemand van ons cluppie is 40 jaar of ouder. onze geboortejaren ziten allemaal rond 1975.

    Excuses voor het onduidelijk communiceren,

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • @ervaren vaarder,

    Na wat onderling overleg bleek dat uw reactie vrijwel precies verwoordt wat de nog varende in ons cluppie er van vinden. Wij ondersteunen uw voorstel dan ook van harte!!

    Beter nog; wij vragen hierbij of u er geen bezwaar tegen heeft dat iemand van ons groepje binnen EdInNa ( http://www.edinna.eu/ ) uw weg van de geleidelijkheid zal gaan proberen te promoten.

    En bedenk dat sinds het (vredes-)verdrag van Versaille(1919) ook het Verenigd Koninkrijk (gelijk samen met Kon.België) lid is geworden van de CCR en de Akte van Mannheim. Leuk van het Europarlementslid, we hebben echte veel meer aan NATIONALE parlementsleden die hun (nationale) CCR vertegenwoordiger (permanent te vinden in Straatsburg, en geen weekje per maand!) istrueren om dit voorstel in te voeren op alle binnenvaartwegen van wat (in geografisch opzicht) Europa wordt genoemd.

    @ P. Meeusen,

    Wij oudere schippersjongeren (allemaal 40- jaren oud) zijn net als u verbaast over hetgeen u als argument noemt:
    “Het verbaast me dan ook dat juist in Nederland zoveel weerstand is tegen riverspeak. Wij hebben een grote internationaal opererende binnenvaartvloot, maar de meeste opvarenden spreken alleen Duits als vreemde taal en een paar woorden Frans.”

    en verder hier met een goed Duits binnenvaart gezegde voor een ierder het volgende toegewenst;
    Safe journeys, and always a foot of water under your beam. …,

    Geplaatst door: C. Janszn. (= ook een pseudoniem van meerdere oud-schipperskinderen; niet te verwarren met CJ(dit is namelijk weer een ander natuurlijk persoon) ) op
  • dit klinkt als wijzen naar de sector om je eigen tekortkomingen te verbloemen de binnenvaart is momenteel koploper als het gaat om groen en veilig transport in plaats van die troefkaarten uit te spelen gaat meneer van dalen zich focussen op een persoonlijk stokpaardje nl het invoeren van engels??? in de binnenvaart als parlementariërs betaald zouden worden naar resultaat zouden ze er bekaaid vanaf komen

    Geplaatst door: harm op
  • Meneer van Dalen – ik volg uw presentatie van het idee om engels in de binnenvaart als voertaal in te voeren al een tijdje.

    Mijn kritiek op uw zienswijze is dat u het nogal zwart/wit presenteert. Of het Engels gaan gebruiker of anders wordt de veiligheid niet bevordert.

    Waarom bewandelt u niet de weg der geleidelijkheid – stap 1 zou al kunnen zijn om een 4e woordenlijst met Engelse woordjes toe te voegen aan het verplichte marifoonhandboek. Dan kan een ieder die dat nodig heeft of zich er in wil verdiepen eens kennis maken met die taal.

    Een fatsoenlijk beleidsplan over het meer introduceren van engels als AANVULLING op de bestaande praktijk lijkt me veel zinvoller dan het zwart/wit denken wat u etaleert. Want op veel plaatsen komt nooit een zeeschip, maar in een zeehaven kan het wel weer nuttig zijn enige kennis van het engels te hebben [denk aan die schepen die zonder loods naar de Moerdijk mogen varen].

    Over 5-10 jaar kan dan bekeken worden wat het oplevert en of een switch nu echt wel nodig is of dat een 3e taalerkenning in de wet- en regelgeving(Duits, Engels, landstaal waar je vaart) een goed alternatief is.

    Doordacht beleid inclusief duidelijk ondersteunende concrete verbetermaatregelen daar mist het naar mijn mening aan. Er is nog een enorme afstand tussen concrete resultaten en wensenlijstjes als Nota Mobiliteit of Beleidsbrieven Varen voor een Vitale Economie.

    Geplaatst door: ervaren vaarder op
  • Meneer Meeusen: helemaal eens, het zou de Schuttevaer zeker sieren anonieme reacties te weren, dat hoeft echt niet zoveel tijd te kosten. Als er geen naam en scheepsnaam staan vermeld kan het zo verwijderd. De schrijvers vergeten nog wel eens dat dit een openbare site is die door iedereen gelezen wordt en dan kan ik niet altijd trots zijn op onze beroepsgroep terwijl het zo’n mooi vak is! Dus meneer vam der Meulen, weer een ‘bitte’ om deze berichten te verwijderen, u neemt uw vak en onze bedrijfstak toch ook serieus???

    Geplaatst door: Adri Romijn ms Alm op
  • Volgens de wet dient de schipper de taal te spreken van het land waarin hij/ zij zich met zijn schip bevindt. Het verbaast me dan ook dat juist in Nederland zoveel weerstand is tegen riverspeak.Wij hebben een grote internationaal opererende binnenvaartvloot, maar de meeste opvarenden spreken alleen Duits als vreemde taal en een paar woorden Frans.Enige tijd geleden werd een frans Canal du Nord schip op het A-R kanaal door RWS stil gelegd. De schipper zou onvoldoende Nederlands spreken om veilig te kunnen varen en moest een loods nemen.
    Dit geldt andersom echter ook. Het overgrote deel van de Nederlandse schippers spreekt nauwelijks of slecht frans en kan door de franse autoriteiten worden stilgelegd.
    Dat geldt evenzeer voor de Donaulanden. Wie geen Hongaars of Russisch spreekt zal aangewezen zijn op een loods. Ook voor het verhalen in de haven, als je de wet letterlijk neemt.Het lijkt me in het voordeel van de Nederlandse binnenvaart als riverspeak, met een ruime overgangstijd, wordt ingevoerd.
    Ik heb respect voor collega van Buuren zijn mening al deel ik die niet. Ook omdat hij zijn mening geeft en met zijn naam ondertekent. De meeste reacties op Schuttevaer stukken zijn anoniem. Waarom verschuilt iedereen zich achter fantasienamen en initialen? Neem een voorbeeld aan van Buuren en kom rond voor je mening uit. Schuttevaer zou er goed aan doen de anonieme reacties te weren. Dan krijgen we misschien ook meer zakelijke reacties en niet zoveel negatieve, op de man gespeelde, gangboordpraat.

    met vriendelijke groet, Peter Meeusen

    Geplaatst door: P.Meeusen op
  • Geachte heer Van Dalen,

    Heeft u zelf in wel eens in de spiegel gekeken die u hier de binnenvaart voorhoudt? Ik betwijfel het sterk.

    Om te beginnen uw verwijt:
    “Het komt ook door de opstelling van een deel van de sector zelf: veel mopperen, alleen maar boodschappen zenden, verdeeldheid, halve waarheden als hele presenteren, nauwelijks kansen creëren om de (politieke) agenda te maken”

    En dat zeg een Europarlementarier? Concreet beschuldigt u de binnenvaart er onder andere van halve waarheden als hele waarheden te presenteren. Waar heeft u gelezen dat dodelijke of anderszins ernstige ongevallen niet zouden hebben plaatsgevonden als de voertaal in de binnenvaart Engels zou zijn geweest? En hoe weet u zeker dat het spreken van Engels geen schijnveilgheid creeert, doordat er mensen rondvaren die het Engels niet of onvoldoende beheersen? Neemt u ongevallen als gevolg daarvan in de overgangsperiode voor lief? Het lijkt er sterk op dat u hier een halve waarheid (communicatie is onvoldoende) als een hele (had iedereen maar Engels beheerst) presenteert.

    Dan deze uitspraak:
    “Heel jammer, want de trefwoorden zouden moeten zijn: verbinden, gesprek, luisteren, kansen maken, ook met anderen.”

    Het lijkt er niet erg op dat u kunt ‘luisteren’ m.b.t. dit onderwerp. Het lijkt er meer op dat u uw eigen idee probeert door te drukken. Misschien is het goed om een idee dat geen draagvlak vindt terzijde te leggen en uw energie te steken in ideeen die wel kansrijk zijn. Dan moet u weliswaar bakzeil halen m.b.t. dit onderwerp, en misschien nog wel erger, op zoek naar een ander onderwerp waarmee u zich als parlementarier kan profileren.

    Uw stuk zou bijna geschreven kunnen zijn door een schipper, over (euro)parlementariers. U moppert, zendt een boodschap, presenteert halve waarheden als hele. U zou moeten verbinden, in gesprek gaan, luisteren.

    “De pot verwijt de ketel….”

    Waarom denkt u dat de waardering voor ‘Europa’ zo laag is? Zou het komen door de op hol geslagen regelgevingsmachine die met goedkeuring van ‘europarlement’ maar blijft doorgaan met het verzinnen van steeds weer nieuwe regels?

    Lees uw eigen stuk nog eens, en probeer dan eens in uw eigen spiegel te kijken. Misschien helpt u dat af te dalen van de planeet Europarlement, en uw energie te besteden aan zaken die er voor de binnenvaart echt toe doen. Echt, dat zijn er nog genoeg.

    Met vriendelijke groet van een ‘zijlijnlezer’

    Geplaatst door: CJ op
  • Je ziet maar weer, kost wat kost de zin proberen door te drukken en niet luisteren wat wij willen.
    Waarom woeten buitenladers die in nederland willen werken en wonen een inburgers curses doen?
    Het lijkt wel dat wij die moeten doen om in europa rond te varen. In de binnenvaart is de duitse taal heel gewoon, dat de politiek zich nu maar eens aanpast. Waarom moeten wij weer dansen naar de politiek?

    Geplaatst door: johan op
  • nog meer vreemde landsmannen als matrozen dat lijkt me handig. ik zou eerder de voorschriften voor bemanning eens nakijken. en dan ook nog hoe lang het duurt voor dat je vol matroos bent. van af niks dan he. Maar dat ter zijde, engels als voertaal is echt bespottelijk. Wij hadden op het stc ook al zoon fanatieke engels docent die het allemaal prachtig vond. die zag dat helemaal zitten wij zeiden dat het niet praktisch is. Maar er werd ons verteld dat het de toekomst is en die kan je niet tegen houden. dus we kunnen nu nog nee zeggen en deze dwaling nog tegen houden.

    Geplaatst door: janwillem vissers op
  • Meneer van Dalen de schipper is niet meer als een doorgeefluik in de cirkel deze wordt opgebouwd en instant gehouden door de bevrachters of door schippers die bij een cooperatie zijn aan gesloten denk aan de PTc en de NPRC en de nieuw op te richten cooperatie EUBO.
    De vracht komt in Bijv. NL. binnen met een zeeboot uit Amerika, deze wordt bevracht door bevrachters die er passende scheepsruimte bij hebben of zoeken, nu kunnen we allemaal wel zelf wertk gaan zoeken en proberen onze positie te versterken , maar dit houd in dat er meer leegvaart is, denk maar aan de hoogovens die zijn staal naar de Moerdij door dezelfde schepen laat uitvoeren deze gaan altijd leeg terug terwijl er schepen in of rondom IJmuiden liggen die dit werk misshien ook wel kunnen.
    En om over het personeel terug te komen het is niet zo dat de schippers geen personeelslid willen die ze kunnen verstaan, maar er is te weinig aanbod en ze zijn veel te duur, ik zal u een voorbeeld noemen ik heb een 80.00 mtr. schip van 1100 ton moet ik in de A 1 dit is 14 uur per dag een volmatroos voeren, de gangbare maat op de Rijn is 105 meter deze schepen nemen gemiddeld op vollast ongeveer 3200 ton mee deze hebben als bemanning 1 schipper 1 stuurman en 1 matroos, het schip neemt 3 maal zoveel tonnen mee en de bemaaning is omgerekend in tonnen veel goedkoper.
    Nu snap ik wel dat tonnen altijd doordrukken tenslotte is een radar of motor ook omgerekend goedkoper.
    Pleit er al jaren voor dat de instroom internationaal makkelijker moet zijn dus bijv. een matroos en geen volmatroos op een 80.00 mtr. en een stuurman en lichtmatroos op een schip boven de 86.00 mtr.
    Dit zal naar mijns inziens de jeugd inspireren voor de binnenvaart daar men sneller doorgroeit, en misschien 3 mnd. school en matrozen diploma je moet het tenslotte in de praktijk leren, natuurlijk moet je mits je dat zelf aangeeft naar school om door te leren.
    Vindt persoonlijk dat men onderschat dat er veel techniek aan boord is denk aan boegstralen ( een motor voor in het schip voor de kop in bedwang te houden) men moet om bij de ccr we hebben geen sleepscghepen meer en zware houten luiken alles gaat hydraulisch en er zijn schepen met spudpalen de schipper regelt alles vanuit de stuurhut.
    Zou zeggen meneer van Dalen als u tijd heeft ga is kijken bij het scheepvaartmuseum in Rotterdam en bij vereniging de Binnenvaart in Dordrecht en stap dan is op een nieuwbouw dan zult u meneer van Buuren en misschien ook mijn mening delen, maar denk ook dat meneer van Buuren wat anders bedoelt en dat is de veiligheid bij terminals waar men op stroom ligt te laden of wer doodgewoon geen of een slechte vluchtweg is, en dat de schippers voor wachten van belading 3 breed of nog meer liggen zodat je met een beetje pech 1 of 2 maal je bed uit mag, terwijl je 8 uur behoort te rusten aaneen gesloten omdat de grote zeehavens de binnenvaart als eeen stiefkindje ziet, denk ook aan Antwerpen daar zoek je het maar uit, komt er een zeeboot dan is het van scjippertje daarvoor ben je ondernemer geworden met een spul van 4 miljoen of meer onder je gat.
    Dan hebben we het nog steeds niet over het politieke klimaat zouden we niet binnen 3 weken een kabinet hebben, snapt u het je hebt afspraken met iemand gemaakt en die iemand is alweer pleitte.
    Ook wil u graag Engels als voertaal begrijp dit niet Duits is voor de schipeers al jaar en dag de voertaal, onze Oosterburen kunnen een paar woordjes Duits nu wilt u ze Engels leren, lijkt mij niet handig.
    Toch wil ik u en de andere die dit lezen en geroepen voelen bedanken voor u tomeloze inzet en vastbeslotendheid ondanks alle kritiek.

    Geplaatst door: Hagens op
  • leuk idee dat “riverspeak “, maar niet in de praktijk.
    als je al ziet hoe de europeese politiek er problemen mee heeft met een europeese taal, moet je er niet mee gaan leuren op de werkvloer.
    is het niet Frankrijk dat taallessen geeft aan de nieuwe euro landen, omdat ze bang zijn dat het frans verdwijnt.
    is het niet de Nederlandse regering die Beatrix verbood om in het engels voor het europarlemnt te srpeken.
    maak eerst eens u eigen straat schoon voor dat u gaat bepalen wat ik doe.
    alle verkeers borden het zelfde, dezelfde snelheid op de autowegen. geen verhuizing 1x per maand naar straasburg. en zo zijn er nog vele dingen die europees afgestemd kunnen worden.
    verder, kom eens mee varen, het liefst een reis naar de donau met zijn 6 verschillende talen.
    sorry voor spelfouten.

    Geplaatst door: ik hier op
  • Typisch gevalletje van boter op het hoofd dus.

    In Europa hebben we slecht een handjevol staten waar binnenvaart mogelijk is op dit moment. Dat zijn Nederland, België, Frankrijk en Duitsland en in mindere mate ook nog Zwitserland en het Oostblok, de Donau afvarend. In geen enkel van deze staten is Engels de nationale taal.

    Laat ik vooropstellen, ik ben niet afkomstig uit de binnenvaart en een verbindende taal vinden voor al deze staten lijkt mij lastig. Toch denk ik er – mocht er een uniforme taal gekozen worden – er het best met Duits uit de voeten gegaan kan worden.

    Ook de argumenten die dhr. van Baalen aandraagt raken kant noch wal, want het overal Engels spreken op de rivier leidt echt niet meer veiligheid en al helemaal niet tot meer verbondenheid bij de zeevaart. Het lijkt me sterk dat er ook daar continu Engels gesproken moet worden.

    Wil de EU dat de binnenvaart in stand blijft en zichzelf zelf verbeterd, dan zal men op andere manieren moeten bijschieten in plaats van aan zinloze regeltjes bedenken. Steun infrastructurele projecten t.b.v. de binnenvaart met een flinke zak geld en maak verbindingen naar landen die nu nog niet of nauwelijks per binnenvaartschip te bereiken zijn.

    En over het feit dat de binnenvaart maar moeilijk zichtbaar is op de politieke kaart van Europa valt ook een mooi weerwoord te geven. Ik denk niet dat dhr. van Balen zich realiseert dat in het merendeel van de Europese landen gewoon geen binnenvaart mogelijk is op dit moment. Denk hierbij aan reuzen als Spanje, Italië (m.u.v. de Po delta) en het enige Engels sprekende land, het Verenigd Koninkrijk.

    Geplaatst door: Wouter op
  • als je de poitiek daadwerkelijk iets aan de binnenvaart en de wegproblematiek had willen doen hadden ze het al gedaan mijn inziens.
    Als er een club is die de binnenvaart dusdanig promoot in de politieke sector hadden we allang meer daadkracht gehad om wat te bereiken en werd onze stem gehoord en naar gehandeld ipv onder op de stapel gelegd.
    De binnenvaart heeft zoveel mogelijkheden maar er wordt meer naar de weg en het spoor gekeken dan naar het water helaas.
    Tuurlijk er zit verbetering in maar die verbetering die nu komt had er al moeten zijn we lopen achter de feiten aan.

    Geplaatst door: hovestad op

Reageer

Ingezonden: Communicatie en binnenvaart: open uitnodiging | Schuttevaer.nl

Ingezonden: Communicatie en binnenvaart: open uitnodiging

Europarlementariër voor de ChristenUnie en vice-voorzitter van de EP Transportcommissie Peter van Dalen reageert op de open brief van schipper Hens van Buren (mts Hanna) over Engels als voertaal in de binnenvaart.

Politiek gezien heeft de binnenvaart in Europa geen sterke positie. Dat komt niet alleen omdat bij de grote uitbreidingen in het begin van deze eeuw er lidstaten bij kwamen die vooral weg- of spoorgericht zijn. Het komt ook door de opstelling van een deel van de sector zelf: veel mopperen, alleen maar boodschappen zenden,  verdeeldheid, halve waarheden als hele presenteren, nauwelijks kansen creëren om de (politieke) agenda te maken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • @ C. Janszn

    Dank voor je positieve reactie en mijn zegen heb je om dit idee te promoten.
    Mijn motto is: ‘vooral praktisch blijven denken – en vanuit de basis’. Dan maak je goed beleid voor de lange termijn.

    mvg

    Geplaatst door: ervaren vaarder op
  • even een misverstandje voorkomen:
    40- jaren oud betekend; niemand van ons cluppie is 40 jaar of ouder. onze geboortejaren ziten allemaal rond 1975.

    Excuses voor het onduidelijk communiceren,

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • @ervaren vaarder,

    Na wat onderling overleg bleek dat uw reactie vrijwel precies verwoordt wat de nog varende in ons cluppie er van vinden. Wij ondersteunen uw voorstel dan ook van harte!!

    Beter nog; wij vragen hierbij of u er geen bezwaar tegen heeft dat iemand van ons groepje binnen EdInNa ( http://www.edinna.eu/ ) uw weg van de geleidelijkheid zal gaan proberen te promoten.

    En bedenk dat sinds het (vredes-)verdrag van Versaille(1919) ook het Verenigd Koninkrijk (gelijk samen met Kon.België) lid is geworden van de CCR en de Akte van Mannheim. Leuk van het Europarlementslid, we hebben echte veel meer aan NATIONALE parlementsleden die hun (nationale) CCR vertegenwoordiger (permanent te vinden in Straatsburg, en geen weekje per maand!) istrueren om dit voorstel in te voeren op alle binnenvaartwegen van wat (in geografisch opzicht) Europa wordt genoemd.

    @ P. Meeusen,

    Wij oudere schippersjongeren (allemaal 40- jaren oud) zijn net als u verbaast over hetgeen u als argument noemt:
    “Het verbaast me dan ook dat juist in Nederland zoveel weerstand is tegen riverspeak. Wij hebben een grote internationaal opererende binnenvaartvloot, maar de meeste opvarenden spreken alleen Duits als vreemde taal en een paar woorden Frans.”

    en verder hier met een goed Duits binnenvaart gezegde voor een ierder het volgende toegewenst;
    Safe journeys, and always a foot of water under your beam. …,

    Geplaatst door: C. Janszn. (= ook een pseudoniem van meerdere oud-schipperskinderen; niet te verwarren met CJ(dit is namelijk weer een ander natuurlijk persoon) ) op
  • dit klinkt als wijzen naar de sector om je eigen tekortkomingen te verbloemen de binnenvaart is momenteel koploper als het gaat om groen en veilig transport in plaats van die troefkaarten uit te spelen gaat meneer van dalen zich focussen op een persoonlijk stokpaardje nl het invoeren van engels??? in de binnenvaart als parlementariërs betaald zouden worden naar resultaat zouden ze er bekaaid vanaf komen

    Geplaatst door: harm op
  • Meneer van Dalen – ik volg uw presentatie van het idee om engels in de binnenvaart als voertaal in te voeren al een tijdje.

    Mijn kritiek op uw zienswijze is dat u het nogal zwart/wit presenteert. Of het Engels gaan gebruiker of anders wordt de veiligheid niet bevordert.

    Waarom bewandelt u niet de weg der geleidelijkheid – stap 1 zou al kunnen zijn om een 4e woordenlijst met Engelse woordjes toe te voegen aan het verplichte marifoonhandboek. Dan kan een ieder die dat nodig heeft of zich er in wil verdiepen eens kennis maken met die taal.

    Een fatsoenlijk beleidsplan over het meer introduceren van engels als AANVULLING op de bestaande praktijk lijkt me veel zinvoller dan het zwart/wit denken wat u etaleert. Want op veel plaatsen komt nooit een zeeschip, maar in een zeehaven kan het wel weer nuttig zijn enige kennis van het engels te hebben [denk aan die schepen die zonder loods naar de Moerdijk mogen varen].

    Over 5-10 jaar kan dan bekeken worden wat het oplevert en of een switch nu echt wel nodig is of dat een 3e taalerkenning in de wet- en regelgeving(Duits, Engels, landstaal waar je vaart) een goed alternatief is.

    Doordacht beleid inclusief duidelijk ondersteunende concrete verbetermaatregelen daar mist het naar mijn mening aan. Er is nog een enorme afstand tussen concrete resultaten en wensenlijstjes als Nota Mobiliteit of Beleidsbrieven Varen voor een Vitale Economie.

    Geplaatst door: ervaren vaarder op
  • Meneer Meeusen: helemaal eens, het zou de Schuttevaer zeker sieren anonieme reacties te weren, dat hoeft echt niet zoveel tijd te kosten. Als er geen naam en scheepsnaam staan vermeld kan het zo verwijderd. De schrijvers vergeten nog wel eens dat dit een openbare site is die door iedereen gelezen wordt en dan kan ik niet altijd trots zijn op onze beroepsgroep terwijl het zo’n mooi vak is! Dus meneer vam der Meulen, weer een ‘bitte’ om deze berichten te verwijderen, u neemt uw vak en onze bedrijfstak toch ook serieus???

    Geplaatst door: Adri Romijn ms Alm op
  • Volgens de wet dient de schipper de taal te spreken van het land waarin hij/ zij zich met zijn schip bevindt. Het verbaast me dan ook dat juist in Nederland zoveel weerstand is tegen riverspeak.Wij hebben een grote internationaal opererende binnenvaartvloot, maar de meeste opvarenden spreken alleen Duits als vreemde taal en een paar woorden Frans.Enige tijd geleden werd een frans Canal du Nord schip op het A-R kanaal door RWS stil gelegd. De schipper zou onvoldoende Nederlands spreken om veilig te kunnen varen en moest een loods nemen.
    Dit geldt andersom echter ook. Het overgrote deel van de Nederlandse schippers spreekt nauwelijks of slecht frans en kan door de franse autoriteiten worden stilgelegd.
    Dat geldt evenzeer voor de Donaulanden. Wie geen Hongaars of Russisch spreekt zal aangewezen zijn op een loods. Ook voor het verhalen in de haven, als je de wet letterlijk neemt.Het lijkt me in het voordeel van de Nederlandse binnenvaart als riverspeak, met een ruime overgangstijd, wordt ingevoerd.
    Ik heb respect voor collega van Buuren zijn mening al deel ik die niet. Ook omdat hij zijn mening geeft en met zijn naam ondertekent. De meeste reacties op Schuttevaer stukken zijn anoniem. Waarom verschuilt iedereen zich achter fantasienamen en initialen? Neem een voorbeeld aan van Buuren en kom rond voor je mening uit. Schuttevaer zou er goed aan doen de anonieme reacties te weren. Dan krijgen we misschien ook meer zakelijke reacties en niet zoveel negatieve, op de man gespeelde, gangboordpraat.

    met vriendelijke groet, Peter Meeusen

    Geplaatst door: P.Meeusen op
  • Geachte heer Van Dalen,

    Heeft u zelf in wel eens in de spiegel gekeken die u hier de binnenvaart voorhoudt? Ik betwijfel het sterk.

    Om te beginnen uw verwijt:
    “Het komt ook door de opstelling van een deel van de sector zelf: veel mopperen, alleen maar boodschappen zenden, verdeeldheid, halve waarheden als hele presenteren, nauwelijks kansen creëren om de (politieke) agenda te maken”

    En dat zeg een Europarlementarier? Concreet beschuldigt u de binnenvaart er onder andere van halve waarheden als hele waarheden te presenteren. Waar heeft u gelezen dat dodelijke of anderszins ernstige ongevallen niet zouden hebben plaatsgevonden als de voertaal in de binnenvaart Engels zou zijn geweest? En hoe weet u zeker dat het spreken van Engels geen schijnveilgheid creeert, doordat er mensen rondvaren die het Engels niet of onvoldoende beheersen? Neemt u ongevallen als gevolg daarvan in de overgangsperiode voor lief? Het lijkt er sterk op dat u hier een halve waarheid (communicatie is onvoldoende) als een hele (had iedereen maar Engels beheerst) presenteert.

    Dan deze uitspraak:
    “Heel jammer, want de trefwoorden zouden moeten zijn: verbinden, gesprek, luisteren, kansen maken, ook met anderen.”

    Het lijkt er niet erg op dat u kunt ‘luisteren’ m.b.t. dit onderwerp. Het lijkt er meer op dat u uw eigen idee probeert door te drukken. Misschien is het goed om een idee dat geen draagvlak vindt terzijde te leggen en uw energie te steken in ideeen die wel kansrijk zijn. Dan moet u weliswaar bakzeil halen m.b.t. dit onderwerp, en misschien nog wel erger, op zoek naar een ander onderwerp waarmee u zich als parlementarier kan profileren.

    Uw stuk zou bijna geschreven kunnen zijn door een schipper, over (euro)parlementariers. U moppert, zendt een boodschap, presenteert halve waarheden als hele. U zou moeten verbinden, in gesprek gaan, luisteren.

    “De pot verwijt de ketel….”

    Waarom denkt u dat de waardering voor ‘Europa’ zo laag is? Zou het komen door de op hol geslagen regelgevingsmachine die met goedkeuring van ‘europarlement’ maar blijft doorgaan met het verzinnen van steeds weer nieuwe regels?

    Lees uw eigen stuk nog eens, en probeer dan eens in uw eigen spiegel te kijken. Misschien helpt u dat af te dalen van de planeet Europarlement, en uw energie te besteden aan zaken die er voor de binnenvaart echt toe doen. Echt, dat zijn er nog genoeg.

    Met vriendelijke groet van een ‘zijlijnlezer’

    Geplaatst door: CJ op
  • Je ziet maar weer, kost wat kost de zin proberen door te drukken en niet luisteren wat wij willen.
    Waarom woeten buitenladers die in nederland willen werken en wonen een inburgers curses doen?
    Het lijkt wel dat wij die moeten doen om in europa rond te varen. In de binnenvaart is de duitse taal heel gewoon, dat de politiek zich nu maar eens aanpast. Waarom moeten wij weer dansen naar de politiek?

    Geplaatst door: johan op
  • nog meer vreemde landsmannen als matrozen dat lijkt me handig. ik zou eerder de voorschriften voor bemanning eens nakijken. en dan ook nog hoe lang het duurt voor dat je vol matroos bent. van af niks dan he. Maar dat ter zijde, engels als voertaal is echt bespottelijk. Wij hadden op het stc ook al zoon fanatieke engels docent die het allemaal prachtig vond. die zag dat helemaal zitten wij zeiden dat het niet praktisch is. Maar er werd ons verteld dat het de toekomst is en die kan je niet tegen houden. dus we kunnen nu nog nee zeggen en deze dwaling nog tegen houden.

    Geplaatst door: janwillem vissers op
  • Meneer van Dalen de schipper is niet meer als een doorgeefluik in de cirkel deze wordt opgebouwd en instant gehouden door de bevrachters of door schippers die bij een cooperatie zijn aan gesloten denk aan de PTc en de NPRC en de nieuw op te richten cooperatie EUBO.
    De vracht komt in Bijv. NL. binnen met een zeeboot uit Amerika, deze wordt bevracht door bevrachters die er passende scheepsruimte bij hebben of zoeken, nu kunnen we allemaal wel zelf wertk gaan zoeken en proberen onze positie te versterken , maar dit houd in dat er meer leegvaart is, denk maar aan de hoogovens die zijn staal naar de Moerdij door dezelfde schepen laat uitvoeren deze gaan altijd leeg terug terwijl er schepen in of rondom IJmuiden liggen die dit werk misshien ook wel kunnen.
    En om over het personeel terug te komen het is niet zo dat de schippers geen personeelslid willen die ze kunnen verstaan, maar er is te weinig aanbod en ze zijn veel te duur, ik zal u een voorbeeld noemen ik heb een 80.00 mtr. schip van 1100 ton moet ik in de A 1 dit is 14 uur per dag een volmatroos voeren, de gangbare maat op de Rijn is 105 meter deze schepen nemen gemiddeld op vollast ongeveer 3200 ton mee deze hebben als bemanning 1 schipper 1 stuurman en 1 matroos, het schip neemt 3 maal zoveel tonnen mee en de bemaaning is omgerekend in tonnen veel goedkoper.
    Nu snap ik wel dat tonnen altijd doordrukken tenslotte is een radar of motor ook omgerekend goedkoper.
    Pleit er al jaren voor dat de instroom internationaal makkelijker moet zijn dus bijv. een matroos en geen volmatroos op een 80.00 mtr. en een stuurman en lichtmatroos op een schip boven de 86.00 mtr.
    Dit zal naar mijns inziens de jeugd inspireren voor de binnenvaart daar men sneller doorgroeit, en misschien 3 mnd. school en matrozen diploma je moet het tenslotte in de praktijk leren, natuurlijk moet je mits je dat zelf aangeeft naar school om door te leren.
    Vindt persoonlijk dat men onderschat dat er veel techniek aan boord is denk aan boegstralen ( een motor voor in het schip voor de kop in bedwang te houden) men moet om bij de ccr we hebben geen sleepscghepen meer en zware houten luiken alles gaat hydraulisch en er zijn schepen met spudpalen de schipper regelt alles vanuit de stuurhut.
    Zou zeggen meneer van Dalen als u tijd heeft ga is kijken bij het scheepvaartmuseum in Rotterdam en bij vereniging de Binnenvaart in Dordrecht en stap dan is op een nieuwbouw dan zult u meneer van Buuren en misschien ook mijn mening delen, maar denk ook dat meneer van Buuren wat anders bedoelt en dat is de veiligheid bij terminals waar men op stroom ligt te laden of wer doodgewoon geen of een slechte vluchtweg is, en dat de schippers voor wachten van belading 3 breed of nog meer liggen zodat je met een beetje pech 1 of 2 maal je bed uit mag, terwijl je 8 uur behoort te rusten aaneen gesloten omdat de grote zeehavens de binnenvaart als eeen stiefkindje ziet, denk ook aan Antwerpen daar zoek je het maar uit, komt er een zeeboot dan is het van scjippertje daarvoor ben je ondernemer geworden met een spul van 4 miljoen of meer onder je gat.
    Dan hebben we het nog steeds niet over het politieke klimaat zouden we niet binnen 3 weken een kabinet hebben, snapt u het je hebt afspraken met iemand gemaakt en die iemand is alweer pleitte.
    Ook wil u graag Engels als voertaal begrijp dit niet Duits is voor de schipeers al jaar en dag de voertaal, onze Oosterburen kunnen een paar woordjes Duits nu wilt u ze Engels leren, lijkt mij niet handig.
    Toch wil ik u en de andere die dit lezen en geroepen voelen bedanken voor u tomeloze inzet en vastbeslotendheid ondanks alle kritiek.

    Geplaatst door: Hagens op
  • leuk idee dat “riverspeak “, maar niet in de praktijk.
    als je al ziet hoe de europeese politiek er problemen mee heeft met een europeese taal, moet je er niet mee gaan leuren op de werkvloer.
    is het niet Frankrijk dat taallessen geeft aan de nieuwe euro landen, omdat ze bang zijn dat het frans verdwijnt.
    is het niet de Nederlandse regering die Beatrix verbood om in het engels voor het europarlemnt te srpeken.
    maak eerst eens u eigen straat schoon voor dat u gaat bepalen wat ik doe.
    alle verkeers borden het zelfde, dezelfde snelheid op de autowegen. geen verhuizing 1x per maand naar straasburg. en zo zijn er nog vele dingen die europees afgestemd kunnen worden.
    verder, kom eens mee varen, het liefst een reis naar de donau met zijn 6 verschillende talen.
    sorry voor spelfouten.

    Geplaatst door: ik hier op
  • Typisch gevalletje van boter op het hoofd dus.

    In Europa hebben we slecht een handjevol staten waar binnenvaart mogelijk is op dit moment. Dat zijn Nederland, België, Frankrijk en Duitsland en in mindere mate ook nog Zwitserland en het Oostblok, de Donau afvarend. In geen enkel van deze staten is Engels de nationale taal.

    Laat ik vooropstellen, ik ben niet afkomstig uit de binnenvaart en een verbindende taal vinden voor al deze staten lijkt mij lastig. Toch denk ik er – mocht er een uniforme taal gekozen worden – er het best met Duits uit de voeten gegaan kan worden.

    Ook de argumenten die dhr. van Baalen aandraagt raken kant noch wal, want het overal Engels spreken op de rivier leidt echt niet meer veiligheid en al helemaal niet tot meer verbondenheid bij de zeevaart. Het lijkt me sterk dat er ook daar continu Engels gesproken moet worden.

    Wil de EU dat de binnenvaart in stand blijft en zichzelf zelf verbeterd, dan zal men op andere manieren moeten bijschieten in plaats van aan zinloze regeltjes bedenken. Steun infrastructurele projecten t.b.v. de binnenvaart met een flinke zak geld en maak verbindingen naar landen die nu nog niet of nauwelijks per binnenvaartschip te bereiken zijn.

    En over het feit dat de binnenvaart maar moeilijk zichtbaar is op de politieke kaart van Europa valt ook een mooi weerwoord te geven. Ik denk niet dat dhr. van Balen zich realiseert dat in het merendeel van de Europese landen gewoon geen binnenvaart mogelijk is op dit moment. Denk hierbij aan reuzen als Spanje, Italië (m.u.v. de Po delta) en het enige Engels sprekende land, het Verenigd Koninkrijk.

    Geplaatst door: Wouter op
  • als je de poitiek daadwerkelijk iets aan de binnenvaart en de wegproblematiek had willen doen hadden ze het al gedaan mijn inziens.
    Als er een club is die de binnenvaart dusdanig promoot in de politieke sector hadden we allang meer daadkracht gehad om wat te bereiken en werd onze stem gehoord en naar gehandeld ipv onder op de stapel gelegd.
    De binnenvaart heeft zoveel mogelijkheden maar er wordt meer naar de weg en het spoor gekeken dan naar het water helaas.
    Tuurlijk er zit verbetering in maar die verbetering die nu komt had er al moeten zijn we lopen achter de feiten aan.

    Geplaatst door: hovestad op

Reageer