Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

ESO uit forse kritiek op CCR-beleid

BRUSSEL

De Europese Schippersorganisatie (ESO) heeft de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) dringend verzocht pas op de plaats te maken met nieuwe regelgeving. Eerst moet maar eens het nut en de noodzaak van de regels worden onderzocht en onderbouwd met goede argumenten. Volgens de ESO geeft de huidige ‘incidentenpolitiek’ van de CCR weliswaar de indruk van krachtdadig optreden, maar leidt dit zonder goede praktijkkennis maar al te vaak tot ‘blinde paniekvoetbal’.

1 / 1
ESO

ESO

Door Erik van Huizen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (5)
  • guus

    Regelgevers hebben een ongelimiteerde drang om
    zaken aan te passen. Natuurlijk zijn er diverse zaken waar aanpassing nodig lijkt te zijn. Maar de vraag werpt zich op hoe die regelgevers tot hun besluitvoming komen.Neejm nu alleen even oude enkelwandige tankschepen die nog geen detonatiekleppen op ieder tankhoofd hebben. Dat hebben zij nog nooit gehad. Nu,terwijl het doek voor deze schepen over enkele jaren definitief gaat vallen moeten er nog grote investeringen worden gedaan wil men die laatste jaren nog benzine etc mogen vervoeren. Het is de vraag in hoeverre men zich in Straatsburg bewust is van de impact die hun wijzigingen teweeg brengt. Hr.Veltman stelt terecht ook het probleem van de losverklaring aan de orde. Aan de wal is er op vele plaatsen niets of alleen slecht geregeld. De Nederlandse wetsknutselaars hadden daar nog eens een Verklaring Eenheidstransport aan toegevoegd. Een volkomen onnut en ook onwerkbaar stuk papier dat alleen aan het brein van ondeskundige personen kan zijn ontsproten.

  • realist

    Eindelijk eens een ( nog voorzichtige )reactie van onze organisaties richting ccr.
    We moeten snel aan tafel wat betreft de overgangsregelingen. Het is iedereen duidelijk dat dit helemaal uit de hand is gelopen. En ik hoop nu ook dat onze kantoorbonden zich wat dit betreft achter de asv scharen en het lef hebben om de vele onzinnege regels aan de kaak te stellen.

  • Goed onderhouden klein schip

    Eindelijk wordt er wat gedaan aan deze wantoestanden.

  • belgica

    eindelijk eens wat commentaar op de regelgeving …al jaren pleit ik ervoor om de vergunningen van afvaltransporten eens gelijk te stellen, als je dit in 1 land hebt, zal het heus wel lukken zeker in een ander land !! nu moet je in vlaanderen 1 hebben , 1 in wallonië, de niwo, en in duitsland kan je alweer een cursus van 535 euro gaan volgen … dit slaat toch nergens méér op, je mag het uiteraard NIET DOORBEREKENEN !!je bent enkel flexibeler …het wordt héél dringend dat men dit veranderd!! Net zoals de getinte ruiten !! op de autosnelweg mag je 120/km per uur rijden , wij doen gemiddeld 15a 20 km/uur .. wat een gevaar zeg!!En inderdaad de scheepvaart is alweer in orde met de losverklaring , sommige losbedrijven geven het niet , en poetsen toch goed , en anderen geven wel het papiertje maar vertikken de borstel aan de bobcat te hangen … dat ze daar maar eens gaan kijken…maar dit moeten wij wel zelf melden natuurlijk . En zo zijn er uiteraard nog wel enkele zaken … hopelijk gaat het eens lonen op korte termijn en niet op 20 jaar !!succes

  • Henk Karelse

    Beste mensen wie vind t aardig om via deze reacties jullie inziens overbodige regelgeving op te noemen. Ik begin: Dubbelwandige tankers, verspilling van materiaal en tijdens de levensduur extra belastend voor t milieu t.w.minder laadveremogen.Al een dubbelwandige tankauto op de weg gezien? Veel succes met de lange lijst.Vr.gr. Henk a/b Merlijn

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook