Tanker Midway loopt achterop riviercruiseschip Viking Sun

Het mts Midway is zaterdagavond op het Amsterdam-Rijnkanaal bij de Zuilensebrug achterop het passagiersschip Viking Sun gevaren. Daarbij raakten drie passagiers van de Viking Sun gewond.

Door Marja de Vet
Beide schepen voeren richting Amsterdam. De lege 110-metertanker Midway voer zo’n 300 meter achter de Viking Sun toen de roerganger van de Viking Sun een vierbaksduwstel van de andere kant zag naderen. De roerganger voorzag dat het krap zou worden onder de Zuilensebrug en haalde daarom behoorlijk de vaart uit het passagiersschip. De bemanning van de Viking Sun zag de tanker vervolgens snel naderbij komen en riep de tanker op VHF 10. Maar aan boord van de Midway werd correct uitgeluisterd op het sectorgebonden kanaal en werd de oproep dus niet gehoord.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • Martin is echt zo`n geval van:De beste stuurlui staan aan wal”Het is maar goed dat de meeste passagiers op zo`n cruiseschip niet weten wat voor kapitein er op de brug staat, anders zouden de meeste mensen niet opstappen denk ik.

    Geplaatst door: Jantina op
  • Altijd leuk te zien de Reacties.
    Ook ik weet het beter dus ook een reactie van Schippertje.
    Is het niet zo dat deze zogenaamde Sector VHF kanalen het niet een beetje moeilijker maken! Het is een prima zaak met alle Sectoren in NL en een grote Hulp bij sommige situaties, alleen ik ben er niet van overtuigd dat alle Schippers er van afweten ook op deze VHF kanalen te communiceren met elkaar. VHF 10,VHF Sector etc. etc. Betwijfel of ieder hier van afweet alhoewel er genoeg Info hierover is vrijgegegeven.

    Geplaatst door: Schippertje op
  • In Duitsland drukken ze even een USB-stick in je GPS en mag je de reis weer vervolgen.Tevens geven ze aan dat deze data niet word gebruikt i.v.m de schuldvraag omdat GPS nogal een grote afwijking kan hebben(varen door weiland),maar enkel om een beter beeld van de situatie te krijgen.

    Geplaatst door: Jtje op
  • Er zijn altijd mensen die het vanaf de kant beter weten dan vanaf het schip. Maarmet alle moderne technieken kan het soms dus ook nog wel eens mis gaan het blijven toch mensen die de apparatuur bediend. Het blijft ook eigen verantwoording kijken van tv, internetten en bellen. en ja hoeveel marifoons je ook aan boord hebt het is nooit genoeg VHF van sector, post wijk en dan 10 eventueel 77 voor een collega. Maar om nu gelijk commentaar te geven en mensen te beschuldigen vind ik ook weer zo wat waar gewerkt word kan eens een foutje gemaakt worden. Heb dit stuk ook heel vaak gevaren het blijft gewoon opletten of het nu groot of klein is en geef mekaar ook wat ruimte.

    Geplaatst door: Tonny op
  • Dat gezeur over TV kijken wat denkje van interneten ,hyves, sms, msn en wat al niet meer.
    We kunnen ook niet meer terug naar hand stuurwerk
    Zou wel leer zaam kunnen zijn.

    Geplaatst door: Jaap op
  • Het was dus deze keer weer geen jachie dat altijd fout zit.
    Ik woon aan het AR-kanaal en het is verontrustend hoeveel schepen voorbij komen waar in de stuurhut de TV aanstaat. Het wordt tijd dat er een verbod komt op een TV in de stuurhut. Diet hoort daar niet thuis.

    Martin

    Geplaatst door: Martin op
  • Het lijkt dhr.Kraszewski weleens vaker wat. Maar dhr Kraszewski mag geen mening hebben zolang alles niet uitgezocht is. Met de kapotte koppeldraden op de westerschelde leek het dhr Kraszewski ook al niet dat er een gevaarlijke situatie was geweest en derhalve maar geen proces verbaal op wilde maken. Wie maakt hier de dienst uit???????

    Geplaatst door: Thera op
  • @wim, varen zonder GPS lastig ???

    Geplaatst door: Ovcák op
  • “…en riep de tanker op VHF 10. Maar aan boord van de Midway werd correct uitgeluisterd op het sectorgebonden kanaal en werd de oproep dus niet gehoord.”

    Waarom is er voor schepen van langer dan 20 meter de plicht om twee marifoons te hebben? Om op kanaal 10 en tegelijk op het sectorkanaal uit te luisteren toch? Bij *correct* uitluisteren had die oproep *dus* wel gehoord moeten worden,

    Groet,

    Geplaatst door: CJ op
  • De waterpolitie zou niets meenemen van boord, en netjes vragen? Ammehoela!
    Ik ben vorig jaar betrokken geweest bij een aanvaring in dikke mist.
    De waterpolitie eiste de GPS op om in beslag te nemen. Toen ik beleefd vroeg of dat ook anders kon, omdat varen zonder GPS toch lastig is, gingen ze onmiddellijk dreigen met allerlei narigheid, zelfs de inbeslagname van het hele schip.
    Ik heb erop aangedrongen om hem zo snel mogelijk weer terug te bezorgen: ze hebben toegezegd dat het een weekje zou duren.
    Uiteindelijk ben ik de GPS meer dan een half jaar kwijtgeweest (en tussendoor dus maar een nieuwe gekocht, op eigen rekening natuurlijk!).
    Hij was al die tijd bij het NFI (Nederlands forensisch instituut), en dat is voor een gewone burger net zo onbereikbaar als de KGB.
    Dus: geloof de waterpolitie niet met hun verhalen!!!

    Geplaatst door: wim op
  • De Viking Sun???? houdt totaal geen rekening met vooral overnachtende binnenvaartschippers: poos terug in Terneuzen ’s nachts bijna uit bed geslingerd door de Viking Sun. Wat een …….!

    Geplaatst door: m.vischer.ms IRIS op
  • Volgens de klpd was het net zo iets als op de weg. Geen afstand houden en ineens, iemand die voor je rijdt en stopt. Een soort van kop staartje. Kan gebeuren. De gelekte diesel is trouwens niet opgeruimd door rijkswaterstaat maar is door de zon de volgende dag vervlogen?

    Geplaatst door: lucas op
  • is dit ook een typisch gevalletje tv kijken?

    Geplaatst door: pikkie op
  • Hoe het kon gebeuren???? Passagiersschip vaart tanker voorbij, net voor het Smal van Maarssen, daar komt een 4baks duwstel aan, de roerganger van het passagiersschip schrok daarvan en ging in één keer stoppen. Waar wil je dan nog naar toe? Valt weinig uit te zoeken, radar beelden post Maarssen zegt genoeg.

    Geplaatst door: Ronnie op
  • Viking Sun.

    Geplaatst door: Viking Sun op
  • Enig idee welk passagiersschip is aangevaren?

    Geplaatst door: Sjakie op
  • Geplaatst door: foto op
  • Vanochtend er langs gevaren.
    Zat een flink gat naast de anker kluis.
    Wij dachten al dat ze een gat in de kop waren gesprongen na de overwinning van Nederland op Japan gisteren.

    Hopelijk houden bemanning en gewonden er niks ernstigs aan over.

    Geplaatst door: Bas op
  • De Midway zat niet echt ….midway!!

    Geplaatst door: ikke op

Reageer

Tanker Midway loopt achterop riviercruiseschip Viking Sun | Schuttevaer.nl

Tanker Midway loopt achterop riviercruiseschip Viking Sun

Het mts Midway is zaterdagavond op het Amsterdam-Rijnkanaal bij de Zuilensebrug achterop het passagiersschip Viking Sun gevaren. Daarbij raakten drie passagiers van de Viking Sun gewond.

Door Marja de Vet
Beide schepen voeren richting Amsterdam. De lege 110-metertanker Midway voer zo’n 300 meter achter de Viking Sun toen de roerganger van de Viking Sun een vierbaksduwstel van de andere kant zag naderen. De roerganger voorzag dat het krap zou worden onder de Zuilensebrug en haalde daarom behoorlijk de vaart uit het passagiersschip. De bemanning van de Viking Sun zag de tanker vervolgens snel naderbij komen en riep de tanker op VHF 10. Maar aan boord van de Midway werd correct uitgeluisterd op het sectorgebonden kanaal en werd de oproep dus niet gehoord.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • Martin is echt zo`n geval van:De beste stuurlui staan aan wal”Het is maar goed dat de meeste passagiers op zo`n cruiseschip niet weten wat voor kapitein er op de brug staat, anders zouden de meeste mensen niet opstappen denk ik.

    Geplaatst door: Jantina op
  • Altijd leuk te zien de Reacties.
    Ook ik weet het beter dus ook een reactie van Schippertje.
    Is het niet zo dat deze zogenaamde Sector VHF kanalen het niet een beetje moeilijker maken! Het is een prima zaak met alle Sectoren in NL en een grote Hulp bij sommige situaties, alleen ik ben er niet van overtuigd dat alle Schippers er van afweten ook op deze VHF kanalen te communiceren met elkaar. VHF 10,VHF Sector etc. etc. Betwijfel of ieder hier van afweet alhoewel er genoeg Info hierover is vrijgegegeven.

    Geplaatst door: Schippertje op
  • In Duitsland drukken ze even een USB-stick in je GPS en mag je de reis weer vervolgen.Tevens geven ze aan dat deze data niet word gebruikt i.v.m de schuldvraag omdat GPS nogal een grote afwijking kan hebben(varen door weiland),maar enkel om een beter beeld van de situatie te krijgen.

    Geplaatst door: Jtje op
  • Er zijn altijd mensen die het vanaf de kant beter weten dan vanaf het schip. Maarmet alle moderne technieken kan het soms dus ook nog wel eens mis gaan het blijven toch mensen die de apparatuur bediend. Het blijft ook eigen verantwoording kijken van tv, internetten en bellen. en ja hoeveel marifoons je ook aan boord hebt het is nooit genoeg VHF van sector, post wijk en dan 10 eventueel 77 voor een collega. Maar om nu gelijk commentaar te geven en mensen te beschuldigen vind ik ook weer zo wat waar gewerkt word kan eens een foutje gemaakt worden. Heb dit stuk ook heel vaak gevaren het blijft gewoon opletten of het nu groot of klein is en geef mekaar ook wat ruimte.

    Geplaatst door: Tonny op
  • Dat gezeur over TV kijken wat denkje van interneten ,hyves, sms, msn en wat al niet meer.
    We kunnen ook niet meer terug naar hand stuurwerk
    Zou wel leer zaam kunnen zijn.

    Geplaatst door: Jaap op
  • Het was dus deze keer weer geen jachie dat altijd fout zit.
    Ik woon aan het AR-kanaal en het is verontrustend hoeveel schepen voorbij komen waar in de stuurhut de TV aanstaat. Het wordt tijd dat er een verbod komt op een TV in de stuurhut. Diet hoort daar niet thuis.

    Martin

    Geplaatst door: Martin op
  • Het lijkt dhr.Kraszewski weleens vaker wat. Maar dhr Kraszewski mag geen mening hebben zolang alles niet uitgezocht is. Met de kapotte koppeldraden op de westerschelde leek het dhr Kraszewski ook al niet dat er een gevaarlijke situatie was geweest en derhalve maar geen proces verbaal op wilde maken. Wie maakt hier de dienst uit???????

    Geplaatst door: Thera op
  • @wim, varen zonder GPS lastig ???

    Geplaatst door: Ovcák op
  • “…en riep de tanker op VHF 10. Maar aan boord van de Midway werd correct uitgeluisterd op het sectorgebonden kanaal en werd de oproep dus niet gehoord.”

    Waarom is er voor schepen van langer dan 20 meter de plicht om twee marifoons te hebben? Om op kanaal 10 en tegelijk op het sectorkanaal uit te luisteren toch? Bij *correct* uitluisteren had die oproep *dus* wel gehoord moeten worden,

    Groet,

    Geplaatst door: CJ op
  • De waterpolitie zou niets meenemen van boord, en netjes vragen? Ammehoela!
    Ik ben vorig jaar betrokken geweest bij een aanvaring in dikke mist.
    De waterpolitie eiste de GPS op om in beslag te nemen. Toen ik beleefd vroeg of dat ook anders kon, omdat varen zonder GPS toch lastig is, gingen ze onmiddellijk dreigen met allerlei narigheid, zelfs de inbeslagname van het hele schip.
    Ik heb erop aangedrongen om hem zo snel mogelijk weer terug te bezorgen: ze hebben toegezegd dat het een weekje zou duren.
    Uiteindelijk ben ik de GPS meer dan een half jaar kwijtgeweest (en tussendoor dus maar een nieuwe gekocht, op eigen rekening natuurlijk!).
    Hij was al die tijd bij het NFI (Nederlands forensisch instituut), en dat is voor een gewone burger net zo onbereikbaar als de KGB.
    Dus: geloof de waterpolitie niet met hun verhalen!!!

    Geplaatst door: wim op
  • De Viking Sun???? houdt totaal geen rekening met vooral overnachtende binnenvaartschippers: poos terug in Terneuzen ’s nachts bijna uit bed geslingerd door de Viking Sun. Wat een …….!

    Geplaatst door: m.vischer.ms IRIS op
  • Volgens de klpd was het net zo iets als op de weg. Geen afstand houden en ineens, iemand die voor je rijdt en stopt. Een soort van kop staartje. Kan gebeuren. De gelekte diesel is trouwens niet opgeruimd door rijkswaterstaat maar is door de zon de volgende dag vervlogen?

    Geplaatst door: lucas op
  • is dit ook een typisch gevalletje tv kijken?

    Geplaatst door: pikkie op
  • Hoe het kon gebeuren???? Passagiersschip vaart tanker voorbij, net voor het Smal van Maarssen, daar komt een 4baks duwstel aan, de roerganger van het passagiersschip schrok daarvan en ging in één keer stoppen. Waar wil je dan nog naar toe? Valt weinig uit te zoeken, radar beelden post Maarssen zegt genoeg.

    Geplaatst door: Ronnie op
  • Viking Sun.

    Geplaatst door: Viking Sun op
  • Enig idee welk passagiersschip is aangevaren?

    Geplaatst door: Sjakie op
  • Geplaatst door: foto op
  • Vanochtend er langs gevaren.
    Zat een flink gat naast de anker kluis.
    Wij dachten al dat ze een gat in de kop waren gesprongen na de overwinning van Nederland op Japan gisteren.

    Hopelijk houden bemanning en gewonden er niks ernstigs aan over.

    Geplaatst door: Bas op
  • De Midway zat niet echt ….midway!!

    Geplaatst door: ikke op

Reageer