beste Peter Bauweraerts
Naar aanleiding van je bericht moet ik toch enkele opmerkingen maken;
Ik kan je nu al mededelen dat je zoon in een wereld terecht komt die keihard geworden is.
Dit door broodroof van de grote rederijen,die met grote containerschepen op trajecten gaan varen, die eigenlijk bedoeld zijn voor de kleinere schepen waardoor er concurrentievervalsing plaats vindt omdat de grote rederijen ver onder de kostprijs van kleinere schepen kunnen gaan varen door hun grote tonnenmaat.
Dat dit er in heeft geresulteerd dat er zelfs bevrachters mee zijn gaan financieren om deze overgefinancieerde nieuwe schepen (de banken hebben zich een kapot gelachen, schepen van soms meer als twee miljoen!!!)op de vaart te krijgen, zodat er middels woekercontracten, reizen kennen c/q konden worden afgesloten die ver onder de “normale vrachtprijs” liggen.
Verder zou ik willen opmerken dat ik het raar vindt dat er banken zijn die dit soort vooruitstrevende ondernemers,hun ondernemingsplannen goed keuren voor het financieren van de bouw van dit soort schepen,dit gezien het feit dat men een schip bouwt die eigenlijk niet geschikt is voor deze vaarwateren.
Tevens zou ik me zo kunnen voorstellen dat er hier op een Nederlands talig forum ( waar men gelukkig nog je mening mag schrijven ) waar diverse internationale schippers meelezen en schrijven wel eens een schrijffout maken en dat
het maken van een schrijffout de deskundigheid van de betreffende schipper ten aanzien van het genoemde onderwerp dan maar in twijfelen moet worden getrokken.
Met alle respect voor de stuurlui die op dat schip voeren, maar als ik ondersteund door camera’s tussen een brug doorvaart en weet dat ik al onder die brug doorvaar, dan ben je toch wel een heel grote druif als je dan je stuurhut nog even oppompt.
En ik kan het weten want ik heb er veertig jaar geleden ook gevaren en dat was zonder al die moderne hulpmiddelen die er nu op schepen zitten, zoals radar,marifoon ,camera’s ,dieptemeters,kopschroefen, ach noem het maar op.
Alleen toen waren er nog geen containerschepen.
Soms kwam je een verdwaalde kleine zeecoaster tegen die door zijn dieptegang net een klein beetje meer dan stationair kon draaien.
Niet regering is schuldig aan het feit dat er nog steeds te grote en te dure schepen worden gebouwd alleen de opdrachtgever moeten zich bewust zijn dat je met zo’n schip niet ongevaarlijk overal kan varen.Ik ben van mening dat dit geen economische evolutie is maar pure concurrentie vervalsing.
Verder kan ik me naar aanleiding van uw opmerkingen niet onttrekken aan het gevoel dat uw wel degelijk iets te maken heeft met de transportwereld.Anders zou reactie’s wel wat objectiefer en genuanceerder zijn.
grtjs
Ed Vossen.