Tankvaartmarkt heeft sanering nodig

De tankvaart moet een eigen saneringsregeling optuigen om de 350 overgebleven enkelwandige tankschepen (volgens EBIS-gegevens) zo snel mogelijk uit de vaart te nemen. Voor de rond 750 dubbelwandige tankers die de vloot eind 2010 telt, ontstaan zo betere marktomstandigheden. Dat stelt tankvaartondernemer Henk Boender (mts Anna Soraya).

Door Hans Heynen
Boender denkt dat een slooppremie van 150 euro per ton de eigenaars van enkelwandige tankers zou kunnen overhalen hun schip vervroegd uit de vaart te nemen. Rond driekwart (60 miljoen) van het voor een sloopregeling benodigde geld zal door de tankvaart zelf moeten worden opgebracht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Meneer martin, daar heb jij toch hele andere oplossingen voor om je kop boven water te houden. Gewoon elke reis een kuubje of 20 eruit pompen en meneer is klaar.

    Geplaatst door: bezoeker op
  • Mogen die ondernemers die gebruik maken van deze regeling wel weer een nieuwe dubbelwandige tanker bouwen.of alleen een bestaande uit de markt kopen.
    of helemaal niet meer aktief zijn in de tankvaart.

    Geplaatst door: Jan op
  • Daar begint het ook al…. Weer wijzen naar een ander Maar niet willen begrijpen dat het UIT EINDELIJK dan ieder goed (zal kunnen)gaan Draag dan zelf iets aan WAT IEDEREEN dan het ei van Columbus zal vinden… Die pot is er doe daar dan iets mee Maar ja dan krijg je weer die heeft niet dit/dat En zo gaat het dan ALS NET in de drogelading ALS er iets gebeurd dan is het alsnog te laat OF wat er ook nu in de droge lading gebeurd DUS NIKS!!!! Dan gaan we toch gewoon met z’n allen OOK een idee….
    Maar van een ander hoef je niets verwachten HELAAS dan alleen wijzen naar een ander..

    Geplaatst door: Maria de schippersvrouw op
  • Nogmaals de zelfde reactie; Meneer Boender vaart al jaren met dat schip. Ook in de tijd dat er 50 60 euro werd betaald, en zo zijn er nog veel meer. En nu moet een ander betalen om hem eerder van zijn oude enkelwandige tanker af te krijgen. Is dit niet de omgekeerde wereld? Jaren lang met een relatief goedkoop schip varen en altijd meer tonnen meenemen dan een dubbelwandige. En dan stelt hij ook dat enkelwandigetankers moeten mee betalen, betaal je dan niet je eigen slooppremie? Er zijn eigenaren die jaren aan een slooppremie hebben betaald en die hebben er nooit enig profijt van gehad. Gewoon lekker mee door varen tot het echt niet meer mag. Misschien is het een idee om gewoon even geen nieuwe dubbelwandige tankers te laten bouwen?

    Geplaatst door: Wijnand op
  • (correctie)Bij die boeven staat altijd nog wel lig-geld open of zo!!

    Geplaatst door: martin op
  • Deze meneer Boender is een man met ervaring!
    Blijkt wel uit zijn visie….een heel duidenlijk en krachtig idee.
    MAAR zolang er door steeds meer diverse bevrachters GEFO-praktijken worden uitgevoerd.
    Vrees ik dat dit bij de ondernemer geen kans van slagen zal krijgen.
    Beter is om dit bij de desbetreffende bevrachter te incasseeren,die hebben er ook erorm veel baat bij.
    (de ondernemers “slachtoffers”” van deze boeven (lees bevrachter) hebben ook minstens zoveel baat bij!
    afz.mts ALESHA

    Geplaatst door: Martin op
  • Gewoon zolang het kan met een enkelwandige tanker hopen op heel laag water en je zakken vullen en een beetje sparen en dan zo rond 2015 een jong dubbelwandig schip wat onderhands verkocht wordt door de bank erbij kopen is natuurlijk ook een optie,de markt regelt zichzelf.

    Geplaatst door: Enkelwandige Optimist op
  • Zo gek is het plan niet en Boender word ook niet rijk van die 130000 euro.
    maar we misgunnen elkaar weer alles.
    maar we moeten een lering trekken uit droge lading.
    maar wel een bouwstop invoeren.
    anders is het water naar de zee dragen

    Geplaatst door: j op
  • [ Reactie verwijderd ivm niet bestaand mailadres. Kom eerlijk voor je mening uit, doe het bij voorkeur onder eigen naam en in ieder geval met een werkend mailadres.
    Redactie Schuttevaer ]

    Geplaatst door: w@tzielig op
  • En hoe had u dat gefinancierd willen hebben “iedere ondernemer €25 per ton”
    Alles is al gefinancierd door banken, er is geen geld en het kleine beetje wat de ondernemer nog heeft is nodig om de maand rond te komen. Het is leuk bedacht maar weer kansloos !

    Geplaatst door: Ype op
  • Kijk naar de droge lading …. Die gaan liever naar de malle m*** dan samen te gaan werken Ik wens je nog veel meer succes om tot een saamhorigheid te komen want die heb je gewoon nodig en als het zo gaat zoals in de drogelading kun je lang hard en heel veel roepen en verder kom je gewoon niet door bij dit herzenloos volk Want daar leven alleen maar domme schapen … die niet in willen zien dat je met samen werken verder komt als dom maar roepen “het loopt toch al met al nog goed” in beweging zijn terwijl er op de rekening ondertussen alleen maar rode getallen staan Of zullen die gasten ook al geen rekening-courant-afschrift meer kunnen lezen
    Welkom Meneer de Tankerman tot het o zo …..volk.

    Geplaatst door: maria de schippersvrouw op
  • Waarom niet de jongere enkelwanders dubbelwandig maken en een keer ophouden met het in de vaart brengen van nieuwbouw,je kunt het zien als je naar de droge lading kijkt wat daar gebeurt met die nieuwbouw er maar bij bouwen,ongelooflijk.

    Geplaatst door: rob op
  • ja gerrit en waarom zou je alleen in een schip van 5 miljoen stappen. als je toch 4 schippers nodig hebt. als je het met zijn vieren doet. en alle 4 een leuk bedrag aan eigen kapitaal meebrengt. sta je een stuk sterker dan veel bevrachters slaven.

    Geplaatst door: john op
  • Dezelfde ellende als in de drogeladingvaart??
    Nou,succes dan maar!!

    Geplaatst door: Carina op
  • Dat zou tijd worden,nu maar hopen dat dit door gaat,kan ik mijn enkelwandige bakje slopen,en instappen op een modernere dubbelwandige tanker,dit stelt de veiligheid van de tankvaart ook nog eens omhoog….

    kan niet wachten

    Geplaatst door: gerrit op

Reageer

Tankvaartmarkt heeft sanering nodig | Schuttevaer.nl

Tankvaartmarkt heeft sanering nodig

De tankvaart moet een eigen saneringsregeling optuigen om de 350 overgebleven enkelwandige tankschepen (volgens EBIS-gegevens) zo snel mogelijk uit de vaart te nemen. Voor de rond 750 dubbelwandige tankers die de vloot eind 2010 telt, ontstaan zo betere marktomstandigheden. Dat stelt tankvaartondernemer Henk Boender (mts Anna Soraya).

Door Hans Heynen
Boender denkt dat een slooppremie van 150 euro per ton de eigenaars van enkelwandige tankers zou kunnen overhalen hun schip vervroegd uit de vaart te nemen. Rond driekwart (60 miljoen) van het voor een sloopregeling benodigde geld zal door de tankvaart zelf moeten worden opgebracht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer