Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

AIS-gegevens slecht beschermd

DEVENTER

Hoewel het wettelijk verboden is, lijkt het erop dat ‘radioamateurs’ in Nederland, België en Duitsland AIS-signalen opvangen en verspreiden. Via de website van het Griekse Marine Traffic (marinetraffic.com) kunnen AIS-posities van zee- en binnenvaartschepen open en bloot worden bekeken. Dat druist in tegen afspraken die de overheid met binnenvaartorganisaties heeft gemaakt om de privacy van deze sector te garanderen. Koninklijke Schuttevaer overweegt juridische stappen.

1 / 1
AIS-gegevens slecht beschermd

AIS-gegevens slecht beschermd

Door Hans Heynen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (60)
  • nico

    sonseeahray

    Kan je even een link geven op een openbare site waar ik al die vrachtauto’s kan volgen !!

    En bij welke wet worde deze vrachtauto verplicht het systeem te plaatsen ?

  • sonseeahray

    vrachtwagens zijn ook op internet te volgen . zo niet zagen . het is een goed systeem dat ais .

  • john

    een zeeboot heeft op zee geen last dat er iemand op visite komt. en zodra hij in een haven ligt valt hij onder isps.
    aan de andere kant een schip dat nu onder adnr valt, heeft de plicht zich tegen terrorisme te verdedigen. dan is het wel heel makkelijk als elke terrorist het schip kan bereiken.

  • Nico

    Christian

    Vertel mij eens waar de grens komt te liggen. Nu is het een ZZP’er wiens gangen je kunt volgen straks word het een motorjacht (reken maar dat de transponder eis er van onze kant gaat komen voor die groep) vind die het ook fijn ? . Als ze daadwerkelijk heel het heelal vol hangt met satellieten dan kan je de auto ook met AIS uitrusten etc etc. Ben blij dat er mensen paal en perk aan willen stellen.

  • C.Janszn.

    @ Eric,

    Heb ik dan een grondrecht dat niemand mag weten waar ik woon?
    – Iedereen kan vinden waar ik woon, en bij de gemeente kan elke instantie(en ook dé pariculier) informeren of ik daar bijvoorbeeld alleen woon.
    – Mijn huis beweegt niet, dus is ALTIJD te vinden.
    – Het ‘hele dorp’ weet wat ik doe voor de kost en dus ook dat ik steeds langere blokken van dagen weg ben. Een vriendje bij het dievegilde is dan ook makkelijk geïnformeerd (is mij ook al overkomen).

    Kortom: Wat L*L je nou steeds over privacy en grondrechten!

    Het viel mij ook al op det het vooral en bijna uitsluitend particulieren met één schip zijn, die hier zo’n zwaar punt van maken:
    Blijkbaar toch veel te verbergen?

    De goede niet te na gesproken maar mensen die zo zwaar aan privacy hangen; die gaan mij al snel opvallen.
    In goed gezelschap van dat soort lieden verschuilen zich ook graag mensen die ook duistere zaakjes doen. Ik denk dat de Chinese 24-uur vaarders, de structureel kleine en grote boefjes op gebied van het ‘leugenboek’, en vele anderen zich heel onopvallend graag achter dit *protest* zullen scharen.

    Aan de wal wordt ik ook kregel van allerlij kleine (en niet zulke kleine) boefjes die bij het minste of geringste met Privacy beginnen te schermen; wiettelende bijstandfiguren, uitkeringstrekkers, woonwagenbewoners, etc.(Ja, ook ik heb wel eens last van *voor*-oordelen!).
    Maar kinderen van 14 jaar of ouder kunnen nu al in NL niet meer over straat zonder een legitimatie mee te nemen. Om de haverklap zit oom agent er namelijk om te vragen; en zoniet is het gelijk een PV van ca. €60,-. Nee privacy bestaat al lang niet meer in Europa, en mijn gevoel zegt dat ook op dit gebied NL weer graag voorop wil lopen.

    Veel succes en wijsheid toegewenst met al jullie gedoetje,

  • Eric

    Precies Nico, ik hoor dat mijn privacy onzin is uit de mond van zeemannen,aflossers en schippers met een huis aan de wal.
    Ik leef en werk op mijn schip.
    Moet ik mijn grondrecht inleveren omdat de ene het makkelijk vind om een overnachtingsplekje uit te zoeken?
    De ander een buurman wil verlinken dat ie te lang of te kort vaart?
    Een bevrachter wijzer te maken hoeveel schepen in de buurt zijn en de vracht nogmeer onder druk staat?
    Al die mensen die dit zo geweldig vinden zet voor mijn part een webcam in je slaapkamer.
    Maar bij mij gaat de AIS uit!!

  • nico

    Er word zoveel geroepen over de voordelen die AIS site\’s bieden maar uit alles wat ze aandragen blijkt dat ze weinig verstand van binnenvaart hebben. De huidige AIS heeft een VHF bereik van ca 30 km. Als je een liplaats wil plannen over meer dan 30 km dan zit toch echt een steekje bij je los. Het gemiddelde schip doet daar nog minimaal 5 uur over (als je de stroom van achter hebt) In die tijd kunnen er nog wel een hele vloot schepen op jou plekje meren . Dus dat is een onzin smoes. In feiten komt het er dus op neer dat alleen mensen die niets van varen te maken hebben hier om het hardst schreeuwen dat onze privacy onzin is. Dat geeft toch te denken !!

  • EricB

    @ Theo G .
    Waarom geen achternaam?
    Last van achtervolgingswaanzin?

  • theo g.

    wel eens van achtervolgings waazin gehoord?wat een gelul in de ruimte!

  • Guido

    Ich denke es sollte jeder Mensch selbst
    darüber bestimmen können was er veröffentlichen möchte oder wem gegenüber.Das Recht auf “Informelle Selbstbestimmung” ist ein Grundrecht!!! Die Privatsphäre darf nicht zum Opfer einer kritiklosen Technomanie werden.

  • Loobos

    Ik ben hardstikke blij met marinetraffic.com. Als belegger in zeeschepen kan ik namelijk via deze site “mijn” schepen altijd volgen. En waarom mag ik via internet niet zien waar een schip vaart, maar wel als ik langs de rivier / kanaal sta? Of gaan detegenstanders van de site vanwege de privacy nu ook de naam van hun schip afplakken?

  • bert

    hoi, ik hab me ook aan gemeld voor de gratis ais die men kon krijgen maar doe hem weer weg want kreeg laats de p boot opzij en die had hem uitgezet want anders konden wij schippers zien dat de p boot er aan kwam varen dus het word wel voor ander dingen gebruikt wij moeten en de p mag ehm uitzetten om ons te kunnen bedoezelen weg met dat ais

  • studentje

    @kulletje,
    oowww waren dat de voordelen ik heb meer het idee spionagetips had. Kom op nou, kom even met wat serieus. Dat er vroeger eigenlijk gevaren kon worden hè, eigenlijk zijn dat wel mensen waar we veel ontzag voor moeten hebben. Toen was er geen Tresco, marifoon en AIS. Dat er toen mensen waren die lading via een schip lieten vervoeren, wie weet wat er mee zou gebeuren hè? Net wat MVG JR zegt, jij hebt het niet over voordelen mar over misbruik. Leuk om je collega te zien varen, je kan hem ook bellen werk je meteen even over je sociale vaardigheden. Dus opnieuw een oproep zijn er mensen die ECHTE voordelen weten te noemen van dit GEWELDIGE systeem.

  • eric

    Net een aanbod gekregen.
    Ik mag 800 euris betalen,en de hele wereld weet wat ik doe.
    Leve de vooruitgang.

  • MVG JR

    @Kulletje jij hebt het niet over voordelen,maar over misbruik.

  • kulletje

    he studentje, ik noem zo maar even vier voordelen op, dus ik zou zeggen: beter lezen!!!

  • studentje

    Er zijn hier wel allemaal zeikerds over schippers die alleen nadelen zien, maar willen de mensen die de nadelen niet zien dan even de voordelen op een rijtje zetten. Even kijken hoe ver jullie komen.

  • kulletje

    ik denk dat er een hoop particuliere schippers zijn die wat te verbergen hebben. ben je bang dat ze je kunnen vinden om je schuit te teren omdat je voor nog lagere vrachten gaat varen dan je buurman? ben je bang dat ze bij jou in de buurt komen liggen en ook gaan bellen met de zelfde bevrachter om nog onder jou vracht door te gaan? ben je nou echt beng dat ze je schuit op komen blazen (terrorisme?). natuurlijk zijn er nadelen, maar om dan gelijk te roepen dat dit systeem ruk is….
    maar als je nou echt bang bent voor je privacy, doe je je ais ontvanger uit? of beter koop hem niet. als je echt paranoia bent, moet je ook je gsm weggooien, daar kunnen ze je ook mee peilen. doe je tom tom weg, daar kunnen ze je ook mee vinden ( misschien zelfs wel als je auto op je roefdek staat) neem dan postduiven, maar daar krijg je weer vogelgriep van. misschien moet je een laken over je schip heen te gooien, dan zien ze je ook niet varen als de mensen wandelen over de dijk, want mijn privacy is me heilig.

    wordt nou eens wakker en ga met je tijd mee. het is toch voor iedereen handig om te zien dat je collega in de buurt zit? het is toch handig om te zien waar die buurman zit die ook naar jou losplaats moet? het is toch handig om te zien of er ergens plek is om te liggen? het is toch handig om dit systeem te koppelen aan je tresco? dus dan moet je ook maar voor lief nemen dat ze je overal ter wereld kunnen zien. want als je langs de waalkade vaart, langs maassluis, langs kinderdijk en noem maar op, zien ze je ook via een webcam. dus moet dat dan ook verboden worden?

  • Observant

    @ AIS gebruiker van het eerste uur:

    Lees de discusie op Vaart! er maar op na.

    Men denkt geld te kunnen vangen voor whereabout info!

    Dat dacht de KNMI, etc. ook met de buienradar-informatie. Die info is nu ook al jaren echt gratis te bekijken, en ook dat is een doorslaand succes.

  • AIS gebruiker van het eerste uur

    Poeh poeh, wat een discussie. Hij blinkt uit van kortzichtigheid. Ik snap werkelijk niet waarom er mensen zijn die problemen hebben met het feit dat ze op een internetsite gezien kunnen worden. Ik ben een voorstander van landelijke internetdekking op de site marinetraffic. Het is voor ons ideaal om te kijken hoe druk het ergens is en om eventueel een andere ligplaats te zoeken als je toekomstige buren je niet aanstaan. Verder is het toch een mooie service naar je opdrachtgever dat hij kan zien waar zijn kostbare lading zit. Tegenwoordig is zelfs een klein postpakketje via internet te volgen. Ik zou zelf ook willen weten waar mijn lading zou zijn als ik iets per schip laat vervoeren. Een beetje lading vertegenwoordigd als gauw een groot kapitaal. Dat gezwam over privé, dat wist je van te voren. Als je een bedrijf begint waar toevallig een huis aan vast zit, loopt dat namelijk door elkaar heen….

  • schipper 2

    Dat een bevrachtingskantoor ons kan volgen, prima, kan hij dan ook naar ons toe zo transparant zijn om op het bevrachtingskontrakt te schrijven hoeveel hij van de klant ontvangt, hoeveel de overslag kost enz. We betalen hen tenslotte toch? Informatie moet niet van één kant komen.

  • Anja

    Ik snap maar niet waarom velen het privacyverhaal niet begrijpen.
    Als je onderweg bent is het logisch dat je gezien en gespot wordt, dat er af en toe een brugwachter is die een schip niet ziet wanneer het voor de brug ligt lijkt mij eerder aan de ogen van die brugwachter te liggen.
    Dat men ziet hoe een schip heet en hoe het geregistreerd staat lijkt mij ook geen probleem.
    Maar een schip is niet alleen een observatieproject, er wonen ook mensen op en die hebben naast hun werk ook hun leven aan boord.
    En ik vind het in ieder geval een rotidee dat men overal en altijd via internet mijn doen en laten kan volgen.

  • Nico

    Wouter

    voor veel minder geld kan je ook een AIS ontvanger kopen 😉
    http://www.yachttronics.nl/nl/dept_4.html

  • nico

    Koert

    Je kan op een elektronische kaart ook 30 km voor en achteruit kijken daar heb je geen internet bij nodig.

    Je schrijft “in je vrije week” Ook hier wil ik even een onderscheid aanbrengen. Voor een zzp’er in de binnenvaart ligt het verhaal toch even anders. Ik kan me niet voorstellen dat jij het prettig zou vinden als je buren al je gangen kunnen nagaan.

  • Wouter

    Nico,

    Eigen laptop en internet moet ik ook maar ergens vandaan plukken.

    Maar daar gaat de discussie niet over toch? 🙂

  • nico

    Wouter

    Krijg je wel een PC en internet verbinding van je baas op elke locatie ?

  • Pietje Weetalles

    Beste Schuttevaer succes met de rechtszaak!

    U doet hier wel een beetje aan stemmingmakerij en geeft ook nog eens een verkeerde voorstelling van zaken. U verwijdt huisvleit van enkele hobbyisten en ieder keer geeft u aan dat het informatie is van marinetraffic.com. Misschien hebt u wel eens gehoord van rechtzaken tegen sites waar men illegaal films en muziek kan downloaden. Ondanks het hier om een miljarden industrie gaat lukt het ze niet om deze sites te laten stoppen. Simpel omdat deze sites geen illegaal verkregen films / muziek verspreiden maar alleen een link naar de plek waar deze info te halen valt geven. Al deze hobbyisten doen niks anders, ze wijzen alleen de weg naar marinetraffic.com. Marinetraffic plaatst deze informatie alleen als studie doeleind. Dus veel succes!
    Een tip voor de schippers die bang zijn voor hun privacy; dek op uw schip ook de naam en het europees identificatienummer af, want wie weet wie er allemaal stiekum kijkt wat er langs vaart of ergens gemeerd ligt. Vraag gelijk aan de vereniging “de binnenvaart” of ze de foto’s van uw schip en erger nog alle gegevens hierover van internet verwijderd, je weet nooit wie er in geintresseerd is. Laatste tip voor de schipper van de “Romani” u mag ook zelf een de juiste foto van het schip opsturen naar de website.

  • Wouter

    Beste Nico,

    Zoveel last heb ik niet van schijnveiligheid. Als ik niet weet dat er een schip aankomt, en die ligt toevallig voor de brug te wachten (kan gebeuren, zeker in Oude Wetering!) dan gaat die brug niet open. Niets geen onveiligheid dus. Het is alleen makkelijk om wel te weten wanneer het schip komt, en wat de bestemming is. Schijnveiligheid is dus absoluut geen argument, eerder optimalisatie van brugbediening. Ik heb eveneens het vermoeden dat dit ook voor sluizen geldt.

    En natuurlijk moeten wij eigenlijk een officiële AIS-ontvanger krijgen, eens. Maar als we al geen marifoon krijgen van de gemeente, dan zit een dure AIS ontvanger er al helemaal niet in. Dan blijkt marinetraffic toch wel ideaal.

  • koert

    Ik vind het juist ideaal om een beetje te kunnen volgen waar mijn schip is in mijn vrije week. Als ik naar een laadplek toe moet kan ik van te voren zien of het er druk is. Wil ik in de Geulhaven liggen kan ik een reële schating maken hoe druk het is. Moet ik samen met andere schepen naar een losadres kijk ik even op marinetraffic.com of ze voor of achter me zitten en kan ik mijn snelheid er op aanpassen. En je maakt mij niet wijs dat de tegenstanders die hier zo hard roepen zelf nooit eens even een blik op marinetraffic.com werpen als het hen wel uitkomt. Toch wel makkelijk hé? En bang voor een terroristische aanslag op je schip? Als ik terrorist was ging ik wel naar de Botlek of de Maasvlakte, daar sta ik 25 meter van een opslagtank met minimaal 25.000 m3 brandbare vloeistoffen slechts gescheiden door een Herashekwerkje.

  • Shipspotter

    Zo Schuttevaer, hier worden aardig wat berichten verwijderd die pro-AIS gericht waren.

    Als binnenvaarders recht op ‘privacy’ hebben, hebben wij dan geen recht op vrije meningsuiting? Of past deze berichten niet in het ‘proces’?

  • overkill

    Schuttevaer wordt wakker??
    Dit probleem speelt al jaren.Dat Marinetraffic amateurs gebruikt is aleen maar omdat andere sites betaalt laten kijken, voor een megabedrag mag je de posities van schepen inzien.Schepen zijn te volgen op ais.live com ( betaald en van Lloyds)
    siitech.net
    vesseltracker.com marinetraffic com
    en zo zullen er nog wel meer zijn.De data is zo uit de lucht te plukken en ik denk niet dat publicatie op het internet, betaalt of gratis terug te draaien is.Heb er in het begin van het Ais al eens overgeklaagd maar dat heeft niks geholpen, je werd gewoon uitgelachen.En laten we wel zijn, na een paar jaar zijn we er aan gewend en is het best wel leuk om te zien waar een(je) schip zit.
    Ook makkelijk voor terroristen trouwens om de lokatie van mn chemikaliëntankers en gastankers te kunnen volgen.Want het is ooit eens begonnen in de zeevaart als een maatregel vanwege terrorisme bestrijding, haha

  • ik niet snap niet

    ze weten van de schippers zoveel en van de bevrachters zie of hoor je nooit wat als je de gegevens van ais moet hebben waar het schip is dan klop dat toch niet dan zit er gewoon iets anders achter wat weet ik niet maar dat zal wel uitkomen

  • johan

    hoe zit het dan met betaal ais?
    mag dat dan wel?
    ze hebben het over gratis ais daar baalen de grote jongens van zeker in euro s

  • nico

    Nog even ter aanvulling. Voor brugwachters en sluismeesters en dergelijke ; die moeten bij hun baas vragen om een AIS ontvanger want ander s baseert u zich op schijn veiligheid . Op de bekende AIS sites staat namelijk altijd vermeld dat het signaal tot maximaal 1 uur vertraging kan hebben. Erg gevaarlijk als u zich daarop baseert.

  • nico

    Nogmaals voor nautische dienstverlening aan de binnenvaart en tevens het nautisch onderling gebruik ben ik een groot voorstander van AIS maar dan is een zendbereik van 10 km meer dan voldoende en zoals Rianne al verwoorde (waarvoor dank) niemand kan even via een website de track van mijn gsm of pinpas nakijken. Ik denk dat er zelfs spraken is van inbreuk op auteursrecht. Ook al is een foto van jou hand gratis op internet te bekijken dan nog mag je hem niet ongevraagd dupliceren en verspreiden. Dus mensen lees eens goed NAUTISCH gebruik is prima en daarbuiten illegaal !! Dat is waar we mee hebben ingestemd

  • Verkeersleider

    Hebben de schippers weer eens wat te zeuren?

    Als ze zich zelf eerst eens gewoon netjes melden aan een verkeerspost ipv televisie kijken in de stuurhut, hoef ik niet via AIS te gaan kijken welke er nu weer bijna zichzelf omhoog vaart………..

    In de luchtvaart werkt dit systeem ook, en op internet kun je precies zien welke vliegtuigen boven Nederland vliegen, en welke naar Schiphol gaan.

    Helaas hebben veel schippers schijnbaar te veel tijd over om zich druk te maken over werkelijk helemaal niets……

  • Jan van der Doe

    Wat is er verkeerd als ik de scheepvaart in Nederland volg in Fergus, ON. Canada.

    Hier zijn ook alle vrachtauto’s en schepen te volgen in het land van de paranoia.

  • C. Janszn.

    Misschien wel nuttig als er op korte termijn een (proef-)proces wordt aangebracht bij de NL-rechter. Dan weten we gelijk hoe NL-regelgeving en/of convenanten waard zijn in één Europa van 25 staten.

    Als we snel beginnen hebben we (met bodemprocedures, en/of voorleggen bij Euro-strafhof) over een paar jaar eindelijk duidelijkheid.

    Als we het toch over rechtszaken hebben:
    Kan eindelijk er één-of-andere toezichthoudende instantie eens; het pseudo-legale gedoe rondom de ‘moderne slavernij’-constucties met Niet-Europese matrozen, etc. in de internationale, Europese binnenvaart aanbrengen bij een rechter. Hebben we met een paar jaar ook op dat gebied eindelijk eens duidelijkheid.

    We wachten het wel af .. ,

  • Rianne

    Meneer Huug Pieterse,noem mij eens de website waar iedereen onbelemmerd kan meekijken waar ik me bevind aan de hand van mijn pinbewegingen of m’n mobiele telefoongebruik?
    Dit is een kletkoek-vergelijking en net als die “als je niks te verbergen hebt dan…” een dooddoener die onrecht doet aan het werkelijke probleem.
    Privacy en commercieel misbruik maken van onvrijwillig verspreide gegevens.

  • Wouter

    En ook ik ben werkzaam als brugwachter en vind dit soort websites een uitkomst. Kan me inleven dat het als schipper minder is, omdat je waar dan ook te traceren bent, maar voor de mensen op de wal die voor jullie werkzaam zijn is het een uitkomst. Zeker als je een brug moet bedienen waar men om bizarre redenen geen marifoon heeft (zuidelijke ringvaart Haarlemmermeer). Ik vind het ideaal.

  • pietV

    Whaw….het heeft lang geduurd vooraleer de schipperij (wéérom) een stok gevonden heeft. Het volgen van schepen kan men reeds lang; en….voor diegenen die volharden: álles wat beweegt (en uiteraard ‘iets’ uitzendt) kan gevolgd worden).
    Word eens modern en onthou de initiële opzet van AIS “collison avoidance”.

  • brugwachter

    Prachtig systeem dat wereldwijde AIS. Met familie op zowel zee- als binnenvaart kan ik mijn betrokkenheid (en niet méér dan dat!) tonen. Voor wat betreft de binnenvaart geldt: Ik verzet me al jaren tegen IVS90 omdat het niet af is. AIS is al een forse stap vooruit. Op de brug heb ik continu een internetscherm open op marinetraffic. Dat geeft een steeds beter beeld van te verwachten schepen. RWS werkt aan integratie van IVS90 en AIS. Dat is veel beter dan IVS90 met vaak verschillen tussen de werkelijkheid en de digitale reis van het schip. Aan- en afmelden hoeft niet meer, een schip ben je nooit kwijt omdat hij zich niet had afgemeld, enz. Waar ik wél bang voor ben is: een opsporingsambtenaar met inzage in AIS mag de informatie (incl. het track van 24 uur) niet gebruiken voor controle op de wetgeving. Daarover heb ik al verschillende discussies gevoerd met opsporings- en handhavingsinstanties. Dat lijkt me voor schippers op dit moment het grootste ‘gevaar’. Maar wie niets te verbergen heeft hoeft zelfs daar niet wakker van te liggen.

  • Huug Pieterse

    Beschermen tegen wat?????????? Privacy zoals in de aanhef van het Artikel??!!!! Voor mij komt dit protest een beetje over als mosterd na de maaltijd. Een ieder die een beetje van AIS afweet kan ook weten dat het niet af te schermen is. Is het niet zo dat we al jaren onze privacy kwijt zijn. Uw lokatie en whereabouts kunnen haarfijn na gegaan worden door het traceren van uw Mobile telefoon, duizenden camera,s, uw pinpas etc etc. Nee nu het dus “zichtbaar” wordt nu worden we wakker want we zien dat Kees van A naar B vaart en Klaas van B naar A. Jullie dachten toch niet dat dat zonder AIS niet bekend zou zijn dat zou toch van een grote naiviteit getuigen mijns inziens.In de zeevaart is AIS al jaren een openbaar medium wat gedragen wordt door vele proffesionals en hobbyisten. De meeste Europesche landen laten dit ook toe.

    De boodshap echter is duidelijk “men “overweegt juridische stappen nadat men zich eerst heeft laten foppen. De uitkomst kan zijn dat we aan het eind van het verhaal schuttingen langs de vaarwegen gaan plaatsen en wellicht ook overkappen om de volledige privacy te garanderen.

    Ik wens jullie veel succes.

    Huug.

  • ik niet snap niet

    wat denkt je als je ergens ligt en het aantal werk wat er is en de bevrachters zien hoeveel schepen dat daar liggen hoe ga je dan onderhandelen dat heeft geen invloed nee he voor 10 schepen werk en 12 schepen liggen en dan moet je eens kijken wat een bevrachter zijn eigen afschermd nee zal zeker geen invloed hebben he ????????????

  • nico

    Weerstand tegen het op internet verspreiden van AIS gegevens heeft niets met ego te maken. AIS is een nautisch hulpmiddel. In dat kader is het van belang dat ik ca 5 max 10 km om me heen kan kijken. Wat verderop gebeurt is nautisch niet van belang.

  • nico

    Diegene die beweren geen moeite te hebben met de privacy wil ik herinneren aan het onderzoek van de anwb ivm km heffing. Voor betalen per km is 65 procent Verder vindt 82% dat het systeem te kwetsbaar
    is vanwege de techniek en heeft men moeite met de registratie (79%) en fraudegevoeligheid
    van het registratiesysteem (86%). Privacy is altijd belangrijk als het jezelf betreft maar bij een ander kijk je wel graag in de keuken !!

  • Ais-gebruiker-Spotter

    Nico, je hebt blijkbaar een probleem met het feit dat je ‘zichtbaar’ bent.

    als je hier zo een probleem van maakt dan zou ik ook gelijk je GSM, al je Bank-en creditkaarten weggooien en natuurlijk niet te vergeten nooit meer gebruik maken van internet… daarmee ben je voor menigeen namelijk al jaaaren iedere sec. van de dag te volgen en toch gebruik je al bovenstaande dagelijks !

    Als het zover komt, jammer voor ons spotters en jullie Ego dat er dan nergens geen knappe plaatjes meer verschijnen van sleep-duw-en knappe stuurmanskunsten op spotter-sites van jullie varende trotsen!

  • Gerhard

    Politie boten en havendienst vaartuigen hebben AIS en zijn ook op Marine Traffic te volgen

  • Gerhard

    AIS Marine Traffic is ook te koppelen aan Google earth. Als je op Google earth het AIS signale volgt dan zie in heel Europa en over de hele wereld schepen varen zelf in de USA en in Azië. Het signaal kan zelfs via een zeeschip op de oceaan of in een haven, doorgegeven worden aan Marine Traffic via een open breedband internet verbinding. Dus als er in Rotterdam of Antwerpen ect. een zeeschip ligt met zo’n link via zijn internet breedband verbinding dan denk ik dat afschermen van het AIS signaal in Nederland niet mogelijk is. Ik denk dat men er mee moet leren leven en als je niets te hebt te verbergen dan hoef je er ook niet bang voor te zijn. Verder is de schipper verantwoordelijk voor wat hij doet en bepaald ook hij, binnen de wet en regel, wat hij wel of niet doet. Mensen die daar aan wal problemen over maken moet men gewoon negeren en duidelijk maken dat de schipper bepaald wat en wanneer hij wat doet en dat de wal zich met hun eigen zaken moet bezig houden. Mensen moeten zich niet laten opjagen en eens wat minder apen en beren op de weg zien. De binnenvaart staat nog heel veel bureaucratie te wachten die wij in de zeevaart al een aantal jaren hebben en ook nog steeds verder toeneemt. Succes en gebruik AIS in je voordeel.

  • AISFlop

    Laten we ook op RWS, politie auto\’s en bootjes een transponder zetten Dan kunnen we ook aanboord zien waar ze staan te controleren. en een paar transponders op de RWS directie autos dan kunnen we helijk zien waar ze uithangen in het kader van bestuurlijke openheid

  • SdB

    op de Iphone zijn app’s te downloaden waarmee elk schip met ais waar ook te wereld is te traceren.
    ook binnenschepen, dat loopt niet via een griekse site.
    Schuttevaer loopt dus knap achter de feiten aan (gebeurt wel vaker)
    succes met het aanklagen zou ik zeggen
    S.de Bie

  • Rick

    Ik vraag me af wat er zou gebeuren als alle vrachtwagens ineens via internet te volgen zouden zijn. . .

  • C. Janszn

    Nico,

    Ik hoop dat je bij eventueel succes niet te veel bedankjes(mijn niet heus) mag gaan ontvangen van je collega’s, andere particulieren schipper-eigenaren.

    Ik heb al menig schipper-eigenaar de wal(bevrachters etc.) van repliek(en een beetje van onder uit de zak) horen geven bij ‘meningsverschillen’; wanneer je leeg beneden moet klaarliggen voor lading uit een bepaalde zeeboot.
    Toch vreemd dat je gebeld wordt bij Gorkum in de afvaart, terwijl je toch “al 2 uur in de Botlek wordt verwacht”, en dan zelf kunt zien dat de betreffende zeeboot nog ergens tussen Bretagne en Calais aan het tjoeken was! ??!?

    Nico, is dit geen windmolens bevechten, terwijl ‘wij’ op de varende binnenvaart net zo goed ook ons voordeel met dit soort info kunnen doen. Naast de vaak zo gewenste openheid op het gebied van bevrachtingen, heb ik persoonlijk ook niets tegen dit soort openheid.

    Bij echt openbare informatie, daar heb ik eigenlijk altijd al weinig op tegen. Het wordt pas tricky als de ene speler meer informatie tot zijn beschikking heeft, en daarbij dit voordeel ook schaamteloos inzet in de onderhandelingen. (Komt je dit niet bekend voor, dit soort situaties).

    We zullen zien wat de toekomst gaat brengen,

  • Sluizer

    Scheepvaartliefhebbers vinden het gewoon geweldig om het verkeer vanuit hun huiskamer te kunnen volgen. Menig shipspotter kan mooie plaatjes maken dankzij AIS ontvangst.

    Wie zo aan zijn privacy hecht moet een duikboot kopen…

  • nico

    Dat collega’s mij kunnen zien daar heb ik weinig problemen mee hoewel de zichtbaarheid over een nutteloos grote afstand is. Heeft heeft hier totaal geen nautisch nut dat ik 30 km voor en achteruit kan kijken wie in de buurt vaart. waar ik veel meer bezwaar tegen heb is het feit dat ik commerciel veel transparanter word voor de klant track and tracing heeft handelswaarde in het vervoer. Nog een paar antenne’s erbij en het word gratis weggegeven

  • Nico

    C.J.

    Ik ken de exacte tekst van het convenant niet maar m.i. dien privacy wereldwijd worden beschermd. Ik meen dat de EU ooit gegevens aan de US heeft geweigerd (ging om de burgerluchtvaart) vanwege onvoldoende privacy bescherming

  • W@tzielig

    Dus als ik het goed begrijp hebben de mensen die een AIS transponder hebben, hem uit staan? Want als ik er een op m’n schip heb kan ik toch ook zien wie waar zit en heen gaat? Allemaal gezeur om zaken die je niet kan tegen houden. Op zee en op de Donau is het al jaren en hier moet er eerst een proef komen en dan wordt er nog meer geld uitgegeven aan rapporten en het wordt toch niet terug gedraaid. Doe er je voordeel mee, nu kun ook zien waar je collega’s liggen.

  • Ramiro

    toen mij destijds bij
    een enquête gevraagd werd wat ik van ais vond was mijn idee “een oplossing waar nog een probleem voor gevonden moet worden” ais is leuk ook op je laptopje keken waar iedereen is en naartoe gaat
    maar voorals nog redelijk nutteloos zolang er geen 100% zekerheid is dat iedereen (ook de pleziervaart) een goede werkende transponder heeft
    geeft het weinig toe gevoegde waarde ik word net doo een tanker opgelopen op het marker meer , grote tanker , geladen zal een kilometer of 17 lopen uit de buurt blijven dus .
    even op de web stie gekeken en ja hoor het is de ….(pivacy) loopt 8,7 knoop koers 258 .soms kan het handig zijn maar toch .
    van af een zonnig markermeer Yska

  • C. Janszn.

    Beste Nico,

    Hoewel ik persoonlijk wat minder tegen deze sites heb, heb ik veel begrip en ‘understanding’ voor je actie. Voor mij is het makkelijk praten, ik heb ergens in NL een privé-woning en die is immers ook niet op internet ‘live’ te vinden. Daarnaast ben ik van mening dat (vroeger) Dirkzwager en al jaren op de (Duitse)BenedenRijn scheepsbewegingen worden vastgelegd, en daar heb ik ook al weinig op tegen.

    Wel een inhoudelijk vraagje: wanneer er zich een vrijwilliger meldt, hemelsbreed tussen Kleve en Aachen en die woont op het Duitse grondgebied. Valt deze dan ook onder het NL Convenant omtrent privacy en AIS?

  • Nico

    Ik hoop dat er meer mensen mijn voorbeeld gaan volgen. Als je de betreffende site’s bezoekt en je download eerst even het freeware programma http://no-nonsense-software.com/cgi-bin/redirect/cgirdir.exe?screengrab dan kan je eenvoudig een afbeelding van je beeldscherm maken. Als er veel klachten komen kunnen ze er niet meer omheen om actie te ondernemen. Wel jammer dat er een foto van de verkeerde Romani bij staat 😉 Voor diegene die opzoek zijn naar een bootje vol benzine , die komen echt bedrogen uit als ze op de coördinaten aankomen.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook