Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Ingezonden: ‘Crisis is niet de enige bedreiging’

DEVENTER

Vanuit mijn positie als ‘rustend’ schipper blijf ik nog altijd geïnteresseerd in het wel en wee van mijn bedrijfstak. Tenslotte heb ik 49 jaar aan het spel meegedaan en daarvan ook nog een behoorlijke tijd met een bestuursfunctie als bijbaan.

Er is vanalles aan de hand en ik kan me ergeren aan de steeds verdergaande betutteling van de schipper, die toch wel degelijk een vakman is. Dat lijken overheden weleens te vergeten met al hun regels en voorschriften en controles. Het lijkt soms wel of alle schippers als onnozelaars worden weggezet en ze hun schepen niet meer kunnen varen zonder alle mogelijke frutsels en alarmeringen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (10)
  • Ketelbinkie

    Dirk, Jij hebt zeker nog nooit verdergekeken dan je voormast…

    Zelfreflectie is nou niet bepaald het sterkste punt in de binnenvaart!

  • Jaap

    Tja

    Vroeger waren de schepen van hout en de schippers van ijzer. Tegenwoordig is dat andersom en daarom zullen de regels wel in het leven geroepen zijn.

  • Dirk Steenstra

    Anoniem Duh!
    U beweerd dat het bedrijfsleven op de wal,op de weg,in de luchtvaart aan proffesioneel risicobesef en management doet en de huidige binnenvaart niet?
    Mijn vraag aan u is: Bent u nog buiten geweest vanaf de tweede wereldoorlog?

  • Eric

    Duh is klaarblijkelijk geen binnenvaart schipper,en zeker niet op een klein schip.

  • Duh!

    Jammer dat het nogal een eenzijdig verhaal is.
    De binnenvaart wordt amper gecontroleerd en al helemaal niet op deugdelijkheid van de uitrusting.

    Bemanningsvoorschriften worden met voeten getreden, ARBO regelgeving.. wat is dat?

    Op de Schelde is het waar dat er incidenten zijn veroorzaakt door de zeevaart, maar de binnenvaar kan ook dehand in eigen boezem steken door NIET door niet betonde nevengeulen te varen, het vastzetten van lading en afsluiten van luiken en deuren laat ook te wensen over. Net als bij ijsselmeergangers zijn er veel lichtzinnigen die in de problemen komen door onvoldoende voorbereiding.

    We leven niet meer in het verleden, bedrijven aan de wal, weg, spoor en luchtvaart hebben ook hun ontwikkeling doorgemaakt. De binnenvaart heeft prachtige schepen voortgebracht, nu alleen nog proffesioneel risicobesef en management!

    De goeden daargelaten.

  • Eric

    Jammer dat diegenen die denken gestopt zijn met varen.

  • schipper

    Stuur deze brief eens ff naar de 2e kamer,als ze het dan nog niet snappen snap ik ook niet meer wanneer ze het wel snappen,snap je?

  • Sjaak van Wijk

    Gelukkig is stoppen met varen niet stoppen met denken.

  • Jan

    De spijker op de kop!

  • Kruid

    Heerlijk !!!

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook