Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

‘Faillissementen beter dan slechte crisisplannen’

ROTTERDAM [UPDATE]

Oplegregelingen, speciale samenwerkingsverbanden voor praktisch failliete schepen, hou er maar mee op. Het gaat niet werken. Het is pappen en nathouden, faillissementen zijn desnoods beter. Dat is de overtuiging van de Algemeene Schippersvereeniging (ASV), zo bleek zaterdag op de voorjaarsvergadering van de bond in de feestzaal van seniorencomplex De Harmonie in Rotterdam.

Door Patrick Naaraat
Dagvoorzitter Bouke Veltman stelde in zijn jaarrede vast dat anderhalf
jaar na het uitbreken van de crisis nog geen enkele maatregel is getroffen om
de binnenvaartmarkt weer gezond te maken. Volgens de ASV leiden de ideeën van
het Crisisberaad en het jongste plan van de commerciële samenwerkingsverbanden
NPRC, PTC, ELV en EUBO voor een Onderneming Samenwerkingsverbanden Binnenvaart
(OSB) niet tot een structureel hogere vrachtprijs en bestaat er geen draagvlak
voor in de binnenvaart. ‘Er wordt van tevoren met iedereen gesproken, behalve
met de schippers’, zei Sunniva Fluitsma vanachter de bestuurstafel. ‘En we
weten wat die wél willen uit de enquêtes van de SP en Vaart!Forum:
bodemtarieven.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (13)
  • MVG JR

    @SUBARU RIJDER waar haalt U de wijsheid van daan dat de banken gaan betalen.Tot nu toe is er van de banken nog maar weinig tegemoetkoming gekomen.En ik zie dat ook nu niet gebeuren dat ze gaan betalen.En waarom de benelux schipper geen lid wordt bij EUBO, dat is simpel,de schippers die nu lid zijn, houden de prijs hoog voor de niet leden.Het zou misschien beter zijn dat je de boel eerst verder afbreekt.Als je een oude flat gaat slopen en je laat de onderste verdieping staan,en gaat op die onderste verdieping een nieuwe flat bouwen, dan zal dat geen stevigge flat worden.Dus ik denk dat je het onderste deel ook moet gaan slopen,en dan gaan opbouwen met zelfs nieuwe heipalen.

  • mvg BG

    @subaru rijder.Misschien laten deze zogenaamde beneluxvaarders zich niet niet zo makkelijk de ogen dicht smeren en kunnen nog wel zelf beslissen over hun berdijf.Zoals jij schrijft krijg je ook niet iedereen op een lijn dus wie zeurt er hier nu en wat wil je bereiken?

  • mvg BG

    Zijn waarschijnlijk niet tegen een soort van toerbeurt maar tegen het woord toerbeurt dus verzin ff een andere benaming.

  • subaru rijder

    Het valt altijd op bij de ASV. Ze willen altijd dingen die niet kunnen of mogen in europa. En zijn dan boos wanneer ze geen gehoor krijgen voor hun ideeën.
    De EUBO probeert het beste er uit te halen, met de huidige wetgeving voor de schippers. Er zullen altijd dingen zijn, wat beter of anders kan. Nou daar kan toch aan gewerkt worden? De stilligregeling kost de schippers niet veel, de banken betalen het meeste. Wat is daar op tegen?
    Het valt me tegen van de schipper uit de Benelux, dat ze niet massaal aansluiten bij de EUBO.
    Met een kleine 1000 man heb je vanaf het eerste uur marktinvloed. Maar altijd maar ZEUREN ZEUREN ZEUREN.

  • Analist

    Uit de SP-enquête blijkt dat 31% van de schippers een toerbeurt ziet zitten. (blz.35). De enquête is ingevuld door 606 respondenten.(blz. 29) Het aantal Nederlandse droge ladingschippers is 2986.(CCR markt observatie 2008-II) Dat is een respons van 20,29%. Als vuistregel wordt aangehouden, dat een enquête met een respons van minimaal 33,3% representatief is, e.e.a. afhankelijk van o.a. de validiteit van de vragen.

  • Jacob

    Waarom was/is/zijn er zoveel tegenstanders van een beurs met toerbeurt.Het is nu toch ook zo dat schippers hun heil zoeken bij cooperaties, BV, NPRC, CBV , verhuurd varen etc.
    Deze organisaties passen ook toerbeurt toe.
    Wat is nu het verschil,met toerbeurt wordt niemand tegen elkaar uit gespeeld maar alle overige zullen alle middelen inzetten voor het verkrijgen van lading tegen de goedkoopste vervoersvorm. En in mindere tijden is dus gebleken dat er zonder bodem helaas koppen gaan rollen.
    Dit willen de meeste toch of lees/begrijp ik de reacties niet goed.
    Het zij zo.

  • Kritische EUBO voorstander

    En de ASV is tegen. Waarom ? Omdat ze het zelf niet verzonnen hebben! Ga zo door, en u ledental zal nog verder terug lopen. Blijf hameren op een internationale toerbeurt. Die is zo van de grond. Geen NMA, geen internationale verdragen, geen gezeur, iedereen voor !

  • studentje

    @mvg BG,
    Je haalt echt de woorden uit mijn mond, had het zelf niet zo mooi kunnen zeggen.

  • mvg BG

    De crisis krijgt weer de schuld lekker makkelijk hoor kijk nou eens een keer in de spiegel man en zeg tegen je eigen dat dit niet helemaal waar is.Hoe vaak nog!!Te groot en te weinig eigen vermogen op te duren schepen heeft met een andere crisis te maken als de huidige.Voor elke prijs te gaan varen want ach dan hebben we maar weer wat.De oprichting van welk plan ook waarvan ook maar enig sprake is van prijsopdrijving zal de nek worden omgedraaid door de Evo via de Mna.Ik snap dan ook niet waarom wij met de banken moeten zorgen dat mensen tegen de kant gaan die het niet meer bol werken.Dit kan die bank toch zeker zelf wel?Het gaat er niet om dat er steeds plannen tegen gesproken worden,maar dat we niet jaren de prijs gaan betalen waarvoor sommigen die nog wel draagkrachtig zijn de prijs gaan betalen.Er is immers goed gegokt de afgelopen jaren in de binnenvaart en nu is bij een heleboel mensen het vertrouwen weg.Dit is een cruciaal gemis in deze tijd.En die heb je echt nodig bij welk plan ook.Het enige wat zonder tegenwerking van de Mna werkt is zelf meer tarief vragen immers je schoolt niet samen en maakt geen afspraken WIE durft?

  • tineke

    Mevrouw Fluitsma,
    Een beetje goedkoop om gelijk alles af te wijzen.
    Maar u oplossing is ook geen oplossing ,het gebeurt gewoon niet omdat het niet kan,voordat de europese regelgeving eerst veranderd is,is de binnenvaart al weer in de volgende crisis beland .Dat is nog eens kop in het zand steken.
    Er moet nu een oplossing komen is het niet rechtsom dan maar linksom .Het heeft ook geen zin om iedereen nu de schuld te gaan geven ,we zitten met z’n allen in hetzelfde schuitje en zullen hier uit moeten komen.
    Ik heb het idee dat de ASV zichzelf zo geweldig vindt en alles wat zij aandragen het enige juiste is ,leer eens te luisteren en te anticiperen.

  • Roel Koopmans

    Ja , een toerbeurt ik ben gelijk voor ! Allemaal op beurt een reis doen en een bodem in de markt creëren ! Wat een verschrikkelijk goed idee . Had iets van mij kunnen zijn .

    Ik denk als de ASV een coöperatie gaat opzetten voor de kleine binnenvaart dan kan de Eubo komen afkijken hoe het echt moet ! Want niet alleen het tarief moet omhoog maar ook de voorwaarden moeten veranderd worden .
    Het liggeld binnenlands is te laag en moet dus omhoog ik denk dat je dit gewoon op een 0,50 euro per ton moet zetten . En je moet het werk zo eerlijk mogelijk verdelen anders krijg je herrie in de tent . Ook moet de coöperatie zelf gaan bevrachten en de leden hebben 5 dagen een verplichting om het schip vrij te houden voor de coöperatie .
    Zo haal je scheepsruimte uit de markt en krijg je marktmacht ! Zo gaan de tarieven omhoog en gaan we weer geld verdienen .

    Roel Koopmans

  • Hagens

    Mevr. Fluitsma heb zelf jaren met plezier over de beurs gevaren, je kon er een boterham verdienen, maar ook niet meer als dat.
    Wilde je investeren in een jong schip moest je toch echt internationaal varen, wel was het zo dat de beurs voor de internationale schipper een handvast was voor de prijzen, tenslotte kon die altijd terugvallen op de beurs.
    En om nu bij voorbaad al weer iets af te vallen is wel erg goedkoop, tenslotte u systeem hoor ik ook niets meer van.
    De nieuwbouw alles in de schoenen schuiven is ook erg goedkoop we zitten tenslotte allemaal in hetzelfde schuitje, komt doodgewoon door de crisis let wel naar mijn mening is het zo dat deze crisis voor de transportsector niet vergelijkbaar is met de crisis in andere jaren, tenslotte als de economie in China e.d landen weer aantrekt komt de import en export weer opgang en zijn de nieuwbouwers hard genoeg nodig.

  • een voorstander

    Na de liberalisering van de markt was ons een binnenscheepvaartbeleid beloofd,uitslag: geen beleid en gevolg: gigantische overcapaciteit.Er is geen bedrijf of instantie die zonder beleid goed functioneerd zo ook de binnenvaart niet.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook