Overslag Amsterdam nu emissievrij

Een ingezonden brief van een boze tankschipper in Weekblad Schuttevaer over een dampwolk MTBE in de Amsterdamse haven, leidde tot negatieve publiciteit en zelfs vragen in de Amsterdamse gemeenteraad. Wat was er nu echt aan de hand?

Overslag Amsterdam nu emissievrij

Door Heere Heeresma jr.
In de krant van 30 januari 2010 stond onder de kop ‘MTBE gaat in
Amsterdam zo de atmosfeer in’ een ingezonden brief van tankvaartondernemer Hens
van Buren van het mts Hanna, waarin hij zich erover beklaagt dat hij op 22
januari 2010 in de Jan van Riebeeckhaven door een wolk MTBE voer. Dit product
werd boord-boord van het zeeschip Alpine Mathilde in binnenvaarttankers gelost.
Hoewel de MTBE-damp conform de wet door de binnenvaarttankers via een
dampretourslang naar het zeeschip werd teruggevoerd, werd de damp vervolgens
door het zeeschip in de atmosfeer geloosd. In zijn ingezonden brief toont Van
Buren zich hier furieus over, temeer daar dit lozen met toestemming van Haven
Amsterdam gebeurde, hoewel zij in een rondschrijven van 18 januari 2010 stelde
dat de hierboven beschreven gang van zaken sinds twee jaar is verboden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Overslag Amsterdam nu emissievrij | Schuttevaer.nl

Overslag Amsterdam nu emissievrij

Een ingezonden brief van een boze tankschipper in Weekblad Schuttevaer over een dampwolk MTBE in de Amsterdamse haven, leidde tot negatieve publiciteit en zelfs vragen in de Amsterdamse gemeenteraad. Wat was er nu echt aan de hand?

Overslag Amsterdam nu emissievrij

Door Heere Heeresma jr.
In de krant van 30 januari 2010 stond onder de kop ‘MTBE gaat in
Amsterdam zo de atmosfeer in’ een ingezonden brief van tankvaartondernemer Hens
van Buren van het mts Hanna, waarin hij zich erover beklaagt dat hij op 22
januari 2010 in de Jan van Riebeeckhaven door een wolk MTBE voer. Dit product
werd boord-boord van het zeeschip Alpine Mathilde in binnenvaarttankers gelost.
Hoewel de MTBE-damp conform de wet door de binnenvaarttankers via een
dampretourslang naar het zeeschip werd teruggevoerd, werd de damp vervolgens
door het zeeschip in de atmosfeer geloosd. In zijn ingezonden brief toont Van
Buren zich hier furieus over, temeer daar dit lozen met toestemming van Haven
Amsterdam gebeurde, hoewel zij in een rondschrijven van 18 januari 2010 stelde
dat de hierboven beschreven gang van zaken sinds twee jaar is verboden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer