Onderzoek niet-vrijvarende veren

Een aantal studenten van de Hogeschool Rotterdam (HRO) heeft in opdracht van het Landelijk Veren Platform (LVP) onderzoek gedaan naar de alternatieven voor niet vrijvarende veren.

Hoewel de veerponten volgens een onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat veilig zijn, wordt het volgens het LVP tijd om een innovatief alternatief te laten ontwikkelen voor niet-vrijvarende veerponten. ‘De meeste ongelukken met een veerpont zijn met de pleziervaart’, meldt het LVP. ‘Het oppakken van de kabel van een niet-vrijvarende pont komt echter steeds vaker voor. Hierbij bestaat de kans op verwondingen en ongevallen met de passagiers op de pont en mensen aan de wal. Recent is de pont bij Akersloot meegesleurd aan de kabel door een passerend schip. Het is de bedoeling dat deze pont door een vrijvarend exemplaar wordt vervangen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Onderzoek niet-vrijvarende veren | Schuttevaer.nl

Onderzoek niet-vrijvarende veren

Een aantal studenten van de Hogeschool Rotterdam (HRO) heeft in opdracht van het Landelijk Veren Platform (LVP) onderzoek gedaan naar de alternatieven voor niet vrijvarende veren.

Hoewel de veerponten volgens een onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat veilig zijn, wordt het volgens het LVP tijd om een innovatief alternatief te laten ontwikkelen voor niet-vrijvarende veerponten. ‘De meeste ongelukken met een veerpont zijn met de pleziervaart’, meldt het LVP. ‘Het oppakken van de kabel van een niet-vrijvarende pont komt echter steeds vaker voor. Hierbij bestaat de kans op verwondingen en ongevallen met de passagiers op de pont en mensen aan de wal. Recent is de pont bij Akersloot meegesleurd aan de kabel door een passerend schip. Het is de bedoeling dat deze pont door een vrijvarend exemplaar wordt vervangen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer