Klusje voor Speranza en Vissersbank

Schipper C.D. Hovestadt heeft met de Speranza (70 x 7,20 meter) onlangs een 200 ton zware ontgasser afgeleverd in Delfzijl. Het 36 meter lange gevaarte met een diameter heeft van 6,60 meter werd drie dagen eerder geladen aan het Twentekanaal in Hengelo.

Klusje voor Speranza en Vissersbank. (Foto Henk Zuur)

Het lossen van de in Werkendam thuishorende Speranza (gebouwd als Stad Delfzijl voor Rederij Roelfs in Delfzijl, later als Vlieland van de Harlinger rederij Switynk in de Hamburgvaart en sinds 1978 eigendom van de familie Hovestadt) gebeurde door twee 500-tons mobiele kranen. Het door Stork Thermeq vervaardigde vat, een zogenoemd feedwatertank, is vervolgens door de Delfzijlse coaster Vissersbank van Pot Scheepvaart (2500 dwt) naar Wilhelmshaven verscheept, waar het apparaat nodig is voor een energiecentrale. Na lossing is de 1011 ton grote Speranza naar Amsterdam vertrokken, waar ze nu 85 ton wegende metalen meerpalen voor de nieuwe laad- en losinstallatie van Vopak aan het vletten is tussen de Amerika- en Afrikahaven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Klusje voor Speranza en Vissersbank | Schuttevaer.nl

Klusje voor Speranza en Vissersbank

Schipper C.D. Hovestadt heeft met de Speranza (70 x 7,20 meter) onlangs een 200 ton zware ontgasser afgeleverd in Delfzijl. Het 36 meter lange gevaarte met een diameter heeft van 6,60 meter werd drie dagen eerder geladen aan het Twentekanaal in Hengelo.

Klusje voor Speranza en Vissersbank. (Foto Henk Zuur)

Het lossen van de in Werkendam thuishorende Speranza (gebouwd als Stad Delfzijl voor Rederij Roelfs in Delfzijl, later als Vlieland van de Harlinger rederij Switynk in de Hamburgvaart en sinds 1978 eigendom van de familie Hovestadt) gebeurde door twee 500-tons mobiele kranen. Het door Stork Thermeq vervaardigde vat, een zogenoemd feedwatertank, is vervolgens door de Delfzijlse coaster Vissersbank van Pot Scheepvaart (2500 dwt) naar Wilhelmshaven verscheept, waar het apparaat nodig is voor een energiecentrale. Na lossing is de 1011 ton grote Speranza naar Amsterdam vertrokken, waar ze nu 85 ton wegende metalen meerpalen voor de nieuwe laad- en losinstallatie van Vopak aan het vletten is tussen de Amerika- en Afrikahaven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer