Onvermijdelijke boetes meer dan zat

Het tekort aan ligplaatsen in overnachtingshavens is zo groot geworden dat het voor schippersgezinnen vrijwel onmogelijk is aan de vaartijdenwet te voldoen. Dat stelt schipper-eigenaar Jacob Kuipers van het binnenvaartschip Vios (110 x 11,45 meter). Na de zoveelste boete in een eindeloze stroom was hij het zat en besloot hij de zaak voor de rechter te laten komen.

Door Hans
Heynen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • In de jaren 70 voer ik met een scheepje van 400 ton meestal richting Keulen. Ik lag overal ten anker, ook toen werd er dag-nacht gevaren. De schepen waren minder groot en toen hield men misschien meer rekening met de anker liggers. Of is het de mentaliteit van de huidige generatie schippers?

    Geplaatst door: ex-binnenschipper op
  • Hallo allemaal… ik weet de oplossing wel voor goede lig plaatsen…. iedereen zo snel mogelijk aan een verplichte transponder.die rijken tot 30 km.dus kan je op tijd een goed ligplaats zoeken.en zeg nou niet dt het niet werkt want in wenen en linz kan ik vanuit de sluis al zien of er plaats is aan de milleniumtoren.(vlakbij de ubahn, dus kan nog mooi even de stad in.) of dat ik bijde prater een plaatje kan zoeken. heel het probleem is zo simpel. k zal mij voor stel met de kerst wel voorleggen aan de schuttevaer.kan ook gelijk even melden dat er iets in moet komen dat je vertrek tijden in kan vullen … snappen jullie het een beetje??

    Geplaatst door: ikke op
  • Misschien is het een goed plan de de overheden eens voldoende ligplaats gaan creeren met afloop voordat dat ze hun bonnenboekje gaan pakken.
    Want ook aan de wal laat men zich niet om 6 uur opsluiten tot ’s morgens 6 uur.

    Geplaatst door: Minne op
  • Leuke actie maar je bent en blijft gewoon fout.
    Het is de wet, als je te hard rijd heb je dan ook je smoes klaar?
    En wat de verenigingen betreft,als er een bestuurs plaats vrij komt is er NIEMAND…..
    Want we hebben geen tijd….

    Geplaatst door: Huip op
  • Als er wel plaats is word er door velen ook door gevaren! Dit moet over komen. Als er voldoende ligplaats is houd ik me wel aan de vaaruren! DUS NIET ?

    Geplaatst door: gerrit op
  • waarom geen vast aantal uur per week?
    bijv 98 uur per week ipv.de exact 14uur per dag?

    optie 2
    of de ene dag 15 minuten teveel gevaren,de volgende dag 15 minuten eerder stoppen?

    Geplaatst door: rob op
  • ze hebben van dit jaar veel controle gedaan .en dit is niet meer normaal .bij ons al 11 keer en altijd vinden ze wel iets . en het jaar is nog niet om .als ze voor het eid nog eens komen krijgen ze een glasje prik om het te vieren je word er gek van .

    Geplaatst door: sonseahray op
  • Allemaal heel leuk die uitspraak van ‘dan moet je maar eerder gaan liggen’. Maar hoe moet je weten dat, als je weet dat er over een uurtje ook een ligplaats is, je daar daadwerkelijk ook kan liggen. Ook al is er navraag gedaan bij diverse collega’s. Laat ze maar meer ligplaatsen terplekke en op meer plaatsen maken. Zijn we gelijk van alle controle’s af. O sorry dat mag ik niet zeggen, dan komt er te weinig geld binnen bij de overheid!!!!!!!!!!!!

    Geplaatst door: schipperinnetje op
  • Je kan alles aankaarten tot je een ons weegt, maar er zitten viguren in besturen die alleen iets doen als ze erzelf iets bij winnen.

    Geplaatst door: varensman op
  • Ik ben wel benieuwd naar de uitspraak van de rechter in Dortmund …
    K,ben zelf eens bekeurd ,was een boete van 3400 euro
    Die hadden ze bij elkaar gesprokkeld door m`n vaartijden boek afgelopen 5 maanden uit te pluizen en zodoende alle kwartiertje half uurtjes uurtjes enz bij elkaar op te tellen de groottste overtreding was 2,5 uur te lang gevaren ,en ik mag 14 uur .
    ik vul m`n boek naar waarheid in want ik heb `n tacho…
    Ik heb geprobeerd de rechter uit te leggen dat ik ook wel eens moet stoppen om buren voorbij te laten ,dat de snelheid wel ens tegen valt en dat er te weinig plaatsen waren/zijn.
    Hij reageerde doodleuk dat ik maar beter met 10 uur varen moest stoppen dan 20 min te lang,tja wat moet je dan nog met zulke onbenullen die de wet moeten handhaven.
    Maar goed de boet wer terug geschroefd naar 1000 dat was voor de moeite en de dag stilliggen zeg maar.
    ps dit is al een jaar of 5 geleden dus het is echt niets nieuws onder de regen….

    grt

    Geplaatst door: Bram,m/s westeind op
  • Volledig begrip voor dit artikel, hoewel het korter had gekund. Want het gaat niet over hoelang iemand mag varen , maar over ligplaatsen wanneer je niet langer wilt, of mag. Alleen al in Nederland rijdt er een wagenpark rond van zo’n negen miljoen voertuigen. We kunnen stellen dat bijna alles ergens wel een plaats vindt om te parkeren op enig moment. Dat komt omdat er plaats wordt gemaakt, punt!En dat komt weer omdat er een visie is, of moet zijn!

    Dat overheden er niet even sluizen bij kunnen toveren is evident, maar ze kunnen weldegelijk dergelijke problematiek aanpakken. Want een fiks aantal palen met steigers aanleggen, net als wat havens heeft geen beargumentering nodig als “de schaalvergroting gaat zo snel…..”

    Geplaatst door: out insider op
  • Ankerplaatsen zijn geen overnachtingsplaatsen,bij een overnachtingsplaats behoort een goede afloop zodat tijdens calamiteiten mensen jouw uit je slaap wakker kunnen maken.
    Ik wil de mensen aan de wal wel eens zien slapen in hun huis als de deur aan de buitenkant op slot gezet is(volgens mij doen ze geen oog dicht),dat is nu precies hetzelfde als voor anker gaan op de rivier. Als mensen daar geen moeite mee hebben is dat hun eigen keus. wij hebben zelf een zoon in een rolstoel en als hij aan boord is vermijden wij overnachtingsplaatsen waar hij niet van boord kan komen zoveel mogelijk,maar ik kan u wel vertellen dat valt niet mee zelfs al vaar je niet op de rivier,dus ik ben voor afschaffing van de vaartijden zodat iedereen een veilig heenkomen kan zoeken voor ieder wat wils(indien mogelijk natuurlijk)

    Geplaatst door: G.J.Wijkstra m/s Grefo op
  • ik ben er al vele keren bezig geweest gehoor te krijgen in duitsland iedere wsp-man begrijpt mijn standpunt maar niemand doet er wat aan,ook onze bondsbestuurders blijken het niet te weten erger nog ze hebben er nooit nooit van gehoord.
    hallo ver.Schuttevaer bent u wakker!!!
    en wat betreft voor anker liggen in griet 2maanden terug iemand door een nachtvaarder aangevaren ook een 86mtr schip gelukkig geen lichamelijk letsel wel 250.000 euri schade waarschijnlijk einde verhaal voor de ankerligger in deze tijd.
    maar het verwijt dat je met een dienstboekje meer waar alleen maar op staat leerling-matroos, en je wilt dan 24 uur willen varen is ook niet in de haak. m.a.w. ik kan het niet maar het mag.
    veel sterkte allemaal ik ga wel een paar uur eerder slapen.

    Geplaatst door: p.neska op
  • is jammer dat de zand gaten 835 en 800 dicht zijn gegooid, hadde mooie havens kunnen vormen. maar ja hellaas.

    Geplaatst door: Dick op
  • respeckt moet je afdwingen

    Geplaatst door: aap op
  • Ik vind het een goede zaak dat deze meneer voor overnachtingshavens pleit.Maar ik krijg het gevoel dat die meneer graag een smoes verzind om nachts te varen en dat is jammer want dat haalt de vracht naar beneden.
    Je kunt in Millingen,Emmerich,
    Grieth,Rees,Wesel op het kanaal ten anker en daar varen ze je echt niet weg met goed ankerspul.Maar als je toch tot elf uur wilt varen loop je het risico dat je niks vind en dan moet je op de blaren zitten.
    MVG,
    Theo.

    Geplaatst door: Theo op
  • zit een vorm van waarheid in. aan de andere kant men mag 18 uur men hoeft geen 18 uur te varen.
    Ik blijf of in ijzendoorn of vaar naar Millingeen. en vanaf daar komt men de andere dag wel op normale ankerplaatsen.
    Wat is er tegen een dag van 12 uur varen. dat bereken je toch gewoon in je kostprijs mee????

    Geplaatst door: john op
  • Hele goede actie respect! Het zou heel mooi zijn als vele, VELE collega’s hier in mee zouden gaan en ook zaken aanhangig zouden maken. Ik ben het helemaal eens met de stelling dat ankeren niet meer van deze tijd is. Wat denkt U van een medisch ongeval tijdens het ten anker liggen, hoe denkt U van boord te geraken? En misschien hebben wij ook wel recht op een sociaal leven?

    Otto

    Geplaatst door: Otto Klinkenberg op
  • Op zich is het goed, dat op deze manier aandacht komt betreft ligplaats gebrek. Er zijn op de benedenrijn genoeg oude zandgaten als overnachtingschaven om te bouwen.

    Maar wij liggen met onze 85 meter gewoon voor anker ook beneden de Ruhr. En omdat de vrouw ook een patent heeft persee 18 uur wil varen in deze slechte tijd????

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Goede actie. Alleen jammer dat er nooit serieus op gereageerd wordt. Een telefoonnummer van de WSP?! Kunnen ze dan gelijk het bedrag en rekeningnummer doorgeven voor de bekeuring? of slaan ze terplekke even een paar palen? Of zeggen ze: Nou als er geen plek is vaas dan maar even door. We controleren vannacht niet??!

    Geplaatst door: kanaalman op
  • Goed verhaal.
    Goede actie van deze ondernemer.

    Geplaatst door: Henk Ros op
  • helemaal mee eens. Ik heb ditzelfde meegemaakt, heb hiervoor wel een oplossing, die tankers op het wdk slapen toch niet dus ik heb maar een kegel gekocht, die palen zijn overal vrij bemneden dorsten boven hunxe en beneden friedrichsfeld mvg

    Geplaatst door: johan op

Reageer

Onvermijdelijke boetes meer dan zat | Schuttevaer.nl

Onvermijdelijke boetes meer dan zat

Het tekort aan ligplaatsen in overnachtingshavens is zo groot geworden dat het voor schippersgezinnen vrijwel onmogelijk is aan de vaartijdenwet te voldoen. Dat stelt schipper-eigenaar Jacob Kuipers van het binnenvaartschip Vios (110 x 11,45 meter). Na de zoveelste boete in een eindeloze stroom was hij het zat en besloot hij de zaak voor de rechter te laten komen.

Door Hans
Heynen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • In de jaren 70 voer ik met een scheepje van 400 ton meestal richting Keulen. Ik lag overal ten anker, ook toen werd er dag-nacht gevaren. De schepen waren minder groot en toen hield men misschien meer rekening met de anker liggers. Of is het de mentaliteit van de huidige generatie schippers?

    Geplaatst door: ex-binnenschipper op
  • Hallo allemaal… ik weet de oplossing wel voor goede lig plaatsen…. iedereen zo snel mogelijk aan een verplichte transponder.die rijken tot 30 km.dus kan je op tijd een goed ligplaats zoeken.en zeg nou niet dt het niet werkt want in wenen en linz kan ik vanuit de sluis al zien of er plaats is aan de milleniumtoren.(vlakbij de ubahn, dus kan nog mooi even de stad in.) of dat ik bijde prater een plaatje kan zoeken. heel het probleem is zo simpel. k zal mij voor stel met de kerst wel voorleggen aan de schuttevaer.kan ook gelijk even melden dat er iets in moet komen dat je vertrek tijden in kan vullen … snappen jullie het een beetje??

    Geplaatst door: ikke op
  • Misschien is het een goed plan de de overheden eens voldoende ligplaats gaan creeren met afloop voordat dat ze hun bonnenboekje gaan pakken.
    Want ook aan de wal laat men zich niet om 6 uur opsluiten tot ’s morgens 6 uur.

    Geplaatst door: Minne op
  • Leuke actie maar je bent en blijft gewoon fout.
    Het is de wet, als je te hard rijd heb je dan ook je smoes klaar?
    En wat de verenigingen betreft,als er een bestuurs plaats vrij komt is er NIEMAND…..
    Want we hebben geen tijd….

    Geplaatst door: Huip op
  • Als er wel plaats is word er door velen ook door gevaren! Dit moet over komen. Als er voldoende ligplaats is houd ik me wel aan de vaaruren! DUS NIET ?

    Geplaatst door: gerrit op
  • waarom geen vast aantal uur per week?
    bijv 98 uur per week ipv.de exact 14uur per dag?

    optie 2
    of de ene dag 15 minuten teveel gevaren,de volgende dag 15 minuten eerder stoppen?

    Geplaatst door: rob op
  • ze hebben van dit jaar veel controle gedaan .en dit is niet meer normaal .bij ons al 11 keer en altijd vinden ze wel iets . en het jaar is nog niet om .als ze voor het eid nog eens komen krijgen ze een glasje prik om het te vieren je word er gek van .

    Geplaatst door: sonseahray op
  • Allemaal heel leuk die uitspraak van ‘dan moet je maar eerder gaan liggen’. Maar hoe moet je weten dat, als je weet dat er over een uurtje ook een ligplaats is, je daar daadwerkelijk ook kan liggen. Ook al is er navraag gedaan bij diverse collega’s. Laat ze maar meer ligplaatsen terplekke en op meer plaatsen maken. Zijn we gelijk van alle controle’s af. O sorry dat mag ik niet zeggen, dan komt er te weinig geld binnen bij de overheid!!!!!!!!!!!!

    Geplaatst door: schipperinnetje op
  • Je kan alles aankaarten tot je een ons weegt, maar er zitten viguren in besturen die alleen iets doen als ze erzelf iets bij winnen.

    Geplaatst door: varensman op
  • Ik ben wel benieuwd naar de uitspraak van de rechter in Dortmund …
    K,ben zelf eens bekeurd ,was een boete van 3400 euro
    Die hadden ze bij elkaar gesprokkeld door m`n vaartijden boek afgelopen 5 maanden uit te pluizen en zodoende alle kwartiertje half uurtjes uurtjes enz bij elkaar op te tellen de groottste overtreding was 2,5 uur te lang gevaren ,en ik mag 14 uur .
    ik vul m`n boek naar waarheid in want ik heb `n tacho…
    Ik heb geprobeerd de rechter uit te leggen dat ik ook wel eens moet stoppen om buren voorbij te laten ,dat de snelheid wel ens tegen valt en dat er te weinig plaatsen waren/zijn.
    Hij reageerde doodleuk dat ik maar beter met 10 uur varen moest stoppen dan 20 min te lang,tja wat moet je dan nog met zulke onbenullen die de wet moeten handhaven.
    Maar goed de boet wer terug geschroefd naar 1000 dat was voor de moeite en de dag stilliggen zeg maar.
    ps dit is al een jaar of 5 geleden dus het is echt niets nieuws onder de regen….

    grt

    Geplaatst door: Bram,m/s westeind op
  • Volledig begrip voor dit artikel, hoewel het korter had gekund. Want het gaat niet over hoelang iemand mag varen , maar over ligplaatsen wanneer je niet langer wilt, of mag. Alleen al in Nederland rijdt er een wagenpark rond van zo’n negen miljoen voertuigen. We kunnen stellen dat bijna alles ergens wel een plaats vindt om te parkeren op enig moment. Dat komt omdat er plaats wordt gemaakt, punt!En dat komt weer omdat er een visie is, of moet zijn!

    Dat overheden er niet even sluizen bij kunnen toveren is evident, maar ze kunnen weldegelijk dergelijke problematiek aanpakken. Want een fiks aantal palen met steigers aanleggen, net als wat havens heeft geen beargumentering nodig als “de schaalvergroting gaat zo snel…..”

    Geplaatst door: out insider op
  • Ankerplaatsen zijn geen overnachtingsplaatsen,bij een overnachtingsplaats behoort een goede afloop zodat tijdens calamiteiten mensen jouw uit je slaap wakker kunnen maken.
    Ik wil de mensen aan de wal wel eens zien slapen in hun huis als de deur aan de buitenkant op slot gezet is(volgens mij doen ze geen oog dicht),dat is nu precies hetzelfde als voor anker gaan op de rivier. Als mensen daar geen moeite mee hebben is dat hun eigen keus. wij hebben zelf een zoon in een rolstoel en als hij aan boord is vermijden wij overnachtingsplaatsen waar hij niet van boord kan komen zoveel mogelijk,maar ik kan u wel vertellen dat valt niet mee zelfs al vaar je niet op de rivier,dus ik ben voor afschaffing van de vaartijden zodat iedereen een veilig heenkomen kan zoeken voor ieder wat wils(indien mogelijk natuurlijk)

    Geplaatst door: G.J.Wijkstra m/s Grefo op
  • ik ben er al vele keren bezig geweest gehoor te krijgen in duitsland iedere wsp-man begrijpt mijn standpunt maar niemand doet er wat aan,ook onze bondsbestuurders blijken het niet te weten erger nog ze hebben er nooit nooit van gehoord.
    hallo ver.Schuttevaer bent u wakker!!!
    en wat betreft voor anker liggen in griet 2maanden terug iemand door een nachtvaarder aangevaren ook een 86mtr schip gelukkig geen lichamelijk letsel wel 250.000 euri schade waarschijnlijk einde verhaal voor de ankerligger in deze tijd.
    maar het verwijt dat je met een dienstboekje meer waar alleen maar op staat leerling-matroos, en je wilt dan 24 uur willen varen is ook niet in de haak. m.a.w. ik kan het niet maar het mag.
    veel sterkte allemaal ik ga wel een paar uur eerder slapen.

    Geplaatst door: p.neska op
  • is jammer dat de zand gaten 835 en 800 dicht zijn gegooid, hadde mooie havens kunnen vormen. maar ja hellaas.

    Geplaatst door: Dick op
  • respeckt moet je afdwingen

    Geplaatst door: aap op
  • Ik vind het een goede zaak dat deze meneer voor overnachtingshavens pleit.Maar ik krijg het gevoel dat die meneer graag een smoes verzind om nachts te varen en dat is jammer want dat haalt de vracht naar beneden.
    Je kunt in Millingen,Emmerich,
    Grieth,Rees,Wesel op het kanaal ten anker en daar varen ze je echt niet weg met goed ankerspul.Maar als je toch tot elf uur wilt varen loop je het risico dat je niks vind en dan moet je op de blaren zitten.
    MVG,
    Theo.

    Geplaatst door: Theo op
  • zit een vorm van waarheid in. aan de andere kant men mag 18 uur men hoeft geen 18 uur te varen.
    Ik blijf of in ijzendoorn of vaar naar Millingeen. en vanaf daar komt men de andere dag wel op normale ankerplaatsen.
    Wat is er tegen een dag van 12 uur varen. dat bereken je toch gewoon in je kostprijs mee????

    Geplaatst door: john op
  • Hele goede actie respect! Het zou heel mooi zijn als vele, VELE collega’s hier in mee zouden gaan en ook zaken aanhangig zouden maken. Ik ben het helemaal eens met de stelling dat ankeren niet meer van deze tijd is. Wat denkt U van een medisch ongeval tijdens het ten anker liggen, hoe denkt U van boord te geraken? En misschien hebben wij ook wel recht op een sociaal leven?

    Otto

    Geplaatst door: Otto Klinkenberg op
  • Op zich is het goed, dat op deze manier aandacht komt betreft ligplaats gebrek. Er zijn op de benedenrijn genoeg oude zandgaten als overnachtingschaven om te bouwen.

    Maar wij liggen met onze 85 meter gewoon voor anker ook beneden de Ruhr. En omdat de vrouw ook een patent heeft persee 18 uur wil varen in deze slechte tijd????

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Goede actie. Alleen jammer dat er nooit serieus op gereageerd wordt. Een telefoonnummer van de WSP?! Kunnen ze dan gelijk het bedrag en rekeningnummer doorgeven voor de bekeuring? of slaan ze terplekke even een paar palen? Of zeggen ze: Nou als er geen plek is vaas dan maar even door. We controleren vannacht niet??!

    Geplaatst door: kanaalman op
  • Goed verhaal.
    Goede actie van deze ondernemer.

    Geplaatst door: Henk Ros op
  • helemaal mee eens. Ik heb ditzelfde meegemaakt, heb hiervoor wel een oplossing, die tankers op het wdk slapen toch niet dus ik heb maar een kegel gekocht, die palen zijn overal vrij bemneden dorsten boven hunxe en beneden friedrichsfeld mvg

    Geplaatst door: johan op

Reageer