Tankvaart vraagt Europa 20 miljoen uit sloopfonds

EBU en ESO, de beide Europese koepelorganisaties voor de binnenvaart, zijn het eens over de besteding van circa twintig miljoen euro voor de tankvaart uit de reservefondsen. Ze gaan de Europese Commissie voorstellen het geld vrij te geven voor de uitfasering van oudere enkelwandige tankers. Dat bleek vorige week woensdag in Straatsburg tijdens een tankvaartconferentie van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR). Naar verluidt zal de CCR het voorstel van een positief advies voorzien.

‘Voor schippers die klasse moeten maken, kan een bijdrage uit de reservefondsen net het duwtje zijn naar bedrijfsbeëindiging’, denkt voorzitter Ronald Versloot van OPTO, de overleggroep van particuliere tankvaartondernemers in CBRB en EBU. Hij is positief over de uitkomsten van de conferentie in Straatsburg, evenals Karel Verberght die erbij was namens de Belgische binnenvaartorganisatie VBR en ESO. Verberght heeft gepleit voor een uitfasering op natuurlijke wijze tot eind 2018, als vrijwel alle tankvaart dubbelwandig moet zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Tankvaart vraagt Europa 20 miljoen uit sloopfonds | Schuttevaer.nl

Tankvaart vraagt Europa 20 miljoen uit sloopfonds

EBU en ESO, de beide Europese koepelorganisaties voor de binnenvaart, zijn het eens over de besteding van circa twintig miljoen euro voor de tankvaart uit de reservefondsen. Ze gaan de Europese Commissie voorstellen het geld vrij te geven voor de uitfasering van oudere enkelwandige tankers. Dat bleek vorige week woensdag in Straatsburg tijdens een tankvaartconferentie van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR). Naar verluidt zal de CCR het voorstel van een positief advies voorzien.

‘Voor schippers die klasse moeten maken, kan een bijdrage uit de reservefondsen net het duwtje zijn naar bedrijfsbeëindiging’, denkt voorzitter Ronald Versloot van OPTO, de overleggroep van particuliere tankvaartondernemers in CBRB en EBU. Hij is positief over de uitkomsten van de conferentie in Straatsburg, evenals Karel Verberght die erbij was namens de Belgische binnenvaartorganisatie VBR en ESO. Verberght heeft gepleit voor een uitfasering op natuurlijke wijze tot eind 2018, als vrijwel alle tankvaart dubbelwandig moet zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer