Groot gat in relatie tussen wal en schip

‘Ik hoor prachtige verhalen over leiderschap op zee, maar nu de praktijk. Als bergers komen wij bij een klus en wie staat als eerste klaar om van boord te gaan? De kapitein met zijn koffer, zijn televisie en zijn hondje onder zijn arm. Aan de wal kon hij de bergingsactie beter begeleiden, was zijn verklaring.’ Dat zei Hans van Rooij, voormalig directeur bij Smit Tak en nu maritiem en bergingsadviseur. Hij was 9 oktober een van de sprekers op het symposium van Nederlandse Vereniging van Kapiteins ter Koopvaardij (NVKK).

‘In andere landen kijkt men soms toch wat anders tegen leiderschap aan dan in Nederland. Waarom gebeuren er nog steeds ongelukken op zee, zelfs weer in toenemend aantal? Ik heb de meest vreselijke dingen gezien. Zoals 24 man aan boord van een brekend schip, 12 nationaliteiten en ze proberen allemaal Engels te praten. Het is een schip van 150 miljoen dollar en daar moet ik zaken doen met een Turk en een Oekraïner, over wie ik me afvraag hoe die óóit hebben gecommuniceerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Groot gat in relatie tussen wal en schip | Schuttevaer.nl

Groot gat in relatie tussen wal en schip

‘Ik hoor prachtige verhalen over leiderschap op zee, maar nu de praktijk. Als bergers komen wij bij een klus en wie staat als eerste klaar om van boord te gaan? De kapitein met zijn koffer, zijn televisie en zijn hondje onder zijn arm. Aan de wal kon hij de bergingsactie beter begeleiden, was zijn verklaring.’ Dat zei Hans van Rooij, voormalig directeur bij Smit Tak en nu maritiem en bergingsadviseur. Hij was 9 oktober een van de sprekers op het symposium van Nederlandse Vereniging van Kapiteins ter Koopvaardij (NVKK).

‘In andere landen kijkt men soms toch wat anders tegen leiderschap aan dan in Nederland. Waarom gebeuren er nog steeds ongelukken op zee, zelfs weer in toenemend aantal? Ik heb de meest vreselijke dingen gezien. Zoals 24 man aan boord van een brekend schip, 12 nationaliteiten en ze proberen allemaal Engels te praten. Het is een schip van 150 miljoen dollar en daar moet ik zaken doen met een Turk en een Oekraïner, over wie ik me afvraag hoe die óóit hebben gecommuniceerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer