Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Groot gat in relatie tussen wal en schip

DEVENTER

‘Ik hoor prachtige verhalen over leiderschap op zee, maar nu de praktijk. Als bergers komen wij bij een klus en wie staat als eerste klaar om van boord te gaan? De kapitein met zijn koffer, zijn televisie en zijn hondje onder zijn arm. Aan de wal kon hij de bergingsactie beter begeleiden, was zijn verklaring.’ Dat zei Hans van Rooij, voormalig directeur bij Smit Tak en nu maritiem en bergingsadviseur. Hij was 9 oktober een van de sprekers op het symposium van Nederlandse Vereniging van Kapiteins ter Koopvaardij (NVKK).

‘In andere landen kijkt men soms toch wat anders tegen leiderschap aan dan in Nederland. Waarom gebeuren er nog steeds ongelukken op zee, zelfs weer in toenemend aantal? Ik heb de meest vreselijke dingen gezien. Zoals 24 man aan boord van een brekend schip, 12 nationaliteiten en ze proberen allemaal Engels te praten. Het is een schip van 150 miljoen dollar en daar moet ik zaken doen met een Turk en een Oekraïner, over wie ik me afvraag hoe die óóit hebben gecommuniceerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (4)
  • Mike

    Richard, je hebt helemaal gelijk… Ja/Yes spreken ze allemaal goed uit als je uitlegt wat ze moeten doen. Echter is er een groot deel wat totaal niet begrijpt waar ze mee bezig zijn, niet de moeite neemt om te vragen wat je bedoeld maar uit beleefdheid ja/yes antwoord.

    Als jij “andere” goedkope mensen gewend bent mag je je zelf gelukkig prijzen en moet je vooral zorgen dat je met ze blijft werken….

  • Wasibi

    Dream on Richard, er wordt in de binnenvaart al tientallenjaren niet meer in personeel geinvesteerd, het moet goedkoper en een westerse jongen of meisje heeft aan de wal een veel hoger uurloon en begeleide groei trajecten arbo bescherming etc. De tijd in de binnenvaart heeft stigestaan en die prijs gaan we binnenkort betalen. Zeevaart liep alleen 20 jaar vooruit.

  • Richard

    Als reactie op de reactie van Mike, dat is appels met peren vergelijken, ben in beide sectoren werkzaam en is klinklare onzin wat je daar zegt, Filippijnen spreken uitermate goed engels en zijn uitstekende zeelui, en de matrozen binnenvaart uit het voormalige oostblok spreken over het algemeen goed duits, dus wat bedoel je nou eigenlijk dat we in de binnenvaart ook die kant opgaan, het kader in de binnenvaart is nog altijd gewoon westers of tewel nederlands, belgisch, duits, zwitsers etc.

  • Mike

    Jammer dat dit verhaal met de komst van mensen uit de Philipeinen, Polen, Tsjechie, Roemenie enz enz ook in grote mate op de binnenvaart van toepassing is.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook