Gratis AIS-transponder voor 895 schepen

Rijkswaterstaat stelt voor een proef met automatische identificatie op schepen gratis 895 AIS-transponders ter beschikking. De inbouw is gratis, de koppeling met vaarkaart of radar wordt niet vergoed. Schippers die niet mee kunnen of willen doen aan de proef, kunnen later met subsidie een transponder aanschaffen.

De proef duurt een jaar en is bedoeld om vaarweg- en havenbeheerders ervaring te laten opdoen met een concentratie van transponders in drukke corridors. Daarom zijn de gratis transponders alleen beschikbaar voor schippers die varen op de Rijncorridor of tussen de ARA-havens (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen). Pleziervaartuigen langer dan twintig meter mogen ook meedoen aan de proef. Evenals schepen onder buitenlandse vlag die aan de voorwaarden voldoen. Schepen moeten wel een geldig scheepsnummer als ENI-, OFS- of Europanummer hebben.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (26)

  • Ik werk als zowel zee- en binnenvaartstuurman al jaren met AIS en het is werkelijk fantastisch mooi. Ik geef toe dat er wel wat privacynadelen aan zitten.
    Bijkomend voordeel is ook dat je van te voren kunt zien welke ligplaatsen er nog vrij zijn. Bij Tresco is het nog niet zo ver(die werken alleen met symbooltjes), maar ik heb al navigatieprogramma’s gezien waar het stilliggende schip met voorliggende koers en juiste afmetingen getekend wordt. In de AIS wordt nl. de antennepositie t.o.v. kop en kont en t.o.v. BB en SB ingevuld. Zo weet de AIS de antennepositie EN de grootte van het schip. Wil je dan in bijv. Breukelen liggen, dan zie je van te voren welke schepen er liggen en hoeveel ruimte er tussen die schepen vrij is. En denk aan bijv. IJzendoorn: Je ziet als je op de rivier zit al welke steigers er vrij zijn.
    Overigens werkt dat met de voorliggende koers alleen als je hem aangelosten hebt op een kompas, of op 2 GPS-en. Dat laatste komt steeds vaker voor.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • We gaan steeds meer leven in een wereld vol schijnveiligheid,
    `n ongeluk zoals bij Moerdijk kan altijd gebeuren, je hebt ook nog zoiets als de menselijke factor en die meneer van de terminal is er alleen bij gebaat als hij iedereen aan de gang heeft,het gaat wel erg op de voormalige DDR lijken

    Geplaatst door: Jantina op
  • Laad en losplaatsen kunnen de info gebruiken om te kijken waar een schip zich bevindt op het moment van aanmelden. Degene die niets te verbergen heeft zal hier niets op tegen hebben, degene die hier niet eerlijk mee omgaat zal deze mogelijkheid gaan verliezen. Laat de rotte appels het niet verzieken voor de eerlijke werknemer.

    Geplaatst door: terminal op
  • stelletje bange schippertjes, kijk maar uit! anders komt de FBI, je nog het spoor!!

    wat een geklets om niks! die schippers lijken wel wereld vreemd!

    Geplaatst door: Piƫre op
  • de zeevaart staat bij mij aangegeven met soort driehoek en binnenvaart is rond. bovendien kan je met 1 druk op de knop de ais koppel naar tresco uitzetten dus heb je een clean scherm

    Geplaatst door: bpc vd werken op
  • Gekoppelt aan de kaart op de donau en main is misschien leuk. Wanneer ik nu kijk op mijn kaart in Rotterdam met ais ontvanger aan, heb ik toch wel veel driehoekjes. Wanneer straks iedereen AIS uitzendt is mijn beeld dichtgesneeuwd en de veiligheid ook weg. Wiw en hoe kun je dat oplossen??

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Op de Donau is er 3 jaar geleden aan alle schepen een AIS transponder uitgedeeld. Als je er nu heen gaat krijg je er een te leen. Waarom kan dat hier ook niet? En voor iedereen die nog zo naief is om te denken dat dat je privacy aantast: wordt eens wakker. Ze kunnen je nu ook al volgen, zelfs in je auto. Als je kilometers opgeeft aan de belasting kunnen ze nagaan of je wel echt op de vergadering bent geweest in Rotterdam of Maasbracht. Alles kan worden gecontroleerd. Als je daar niet tegen kunt kun je beter je schip verkopen en in een hutje op de hei gaan wonen. Welkom in 2009!

    Geplaatst door: prutsers op
  • Allemaal leuk en aardig dat de binnenvaart op AIS mag, maar krijgen ze ook een eigen categorie in MarineTraffic etc?

    Momenteel varen er al de nodige binnenvaarders met AIS, die allemaal keurig als Cargo staan vermeld. Zo is het verschil tussen zeeschip en een binnenvaarder slecht te zien šŸ™

    Geplaatst door: Shipspotter op
  • jammeer dat je t weer op de persoon moet spelen kom met argumenten of zeg gewoon niks, en hoe kun je van iemand die privacy belangrijk vind verwachten dat ie z,n naam eronder zet??

    Geplaatst door: h op
  • Best H dat je je naam niet onder het bericht durft te zetten zegt al genoeg.
    Brullen om privacy, Jij bent zeker ook zon iemand die weigert zijn vertrektijd door te geven aan de post en voor zessen niet durft te melden met scheepsnaam.

    Geplaatst door: Alex op
  • en al stond die gekoppeld aan de tachograaf je hebt je gewoon aan de vaartijdenwet te houden. en wie dat niet doet doet aan oneerlijke concurentie.

    Geplaatst door: man van de regels op
  • De AIS is niet gekoppeld aan de tachograaf nee maar je kan op internet al lang de log van de laatste 24 uur zien. Met tijden, snelheden en koersen dus het is zowat een vervanging van de tachograaf want je kan duidelijk zien wat het schip de laatste 24 uur gedaan heeft. De AIS heeft echt wel grote voordelen en draagt ook zeker goed bij aan de veiligheid maar je bent wel meteen het laatste beetje privacy dat we nog hadden kwijt want IEDEREEN en dan ook echt IEDEREEN kan ALTIJD zien waar je bent en wat je de laatste 24 uur gedaan hebt.

    Geplaatst door: G.S. op
  • Iedereen die hier moeilijk doet over het feit dat je in de gaten gehouden word enz moet maar gelijk z,n GSM overboord gooien want met dat ding ben je ook traceerbaar.
    Zo,n transponder is gewoon goed voor de veiligheid klaar uit.

    Geplaatst door: Jan Tensen op
  • Jammer dat het beperkt word tot een bepaald gebied, nederland is veel groter en ook daar
    zijn mensen die de ais gratis willen hebben en er de voordelen van inzien
    ook in deze delen van het land zitten
    bruggen en sluizen die voordelen kunnen doen met het systeem zeker waar gebruik word gemaakt
    van afstandsbediening.

    Geplaatst door: arno op
  • ik vind dat we naar een big brother cultuur toegaan overal moet je kunnen worden bereikt en worden getraceerd ik vind het nogal betuttelend natuurlijk zitten er nautische voordelen aan maar het systeem is ook weer een bron van iformatie voor terroristen dus wat is dan veilig? veiligheid zit m voor 90 procent in oplettenheid van mensen niet in allerlei snufjes

    Geplaatst door: h op
  • Ik dacht dat het algemeen ontwikkelings niveau van de schippers wel een beetje omhoog was gegaan maar nee hoor…. Bang voor de privacy, kom op, wat heb je dan te verbergen?? Voor de veiligheid moet er wel eens een offer gebracht worden!!

    Geplaatst door: Arno op
  • nu is het misschien nog zo dat ze je logs niet opnemen maar wie garandeert dat dat niet gaat gebeuren en wat doe je met de privacy

    Geplaatst door: h op
  • er zijn veel negatieve reacties, schijnbaar van collega’s die niet exact weten wat een AIS transponder doet.
    Hij is bv niet gekoppelt aan de tachograaf,waardoor het bijna ondoenlijk is om te kijken hoelang een schip al vaart. je hoeft geen gegevens van lading end. in te voeren.
    Een groot voordeel is de veiligheid waar we allemaal mee gebaat zijn.
    Kan je bij een aan de Tresco gekoppelde AIS precies zien wie die collega is die zo onduidelijk vaart en hem met scheepsnaam roepen te midden van die andere.
    Een bij komend voordeel is ook dat men op bruggen en sluizen de indeling beter kan voorbereiden, kan ons ook nog eens tijd winst opleveren.
    Marc

    Geplaatst door: marc op
  • Waarom krijgen binnenschippers wel een gratis transponder? De zeevaart moet ze ook gewoon kopen!!

    Geplaatst door: zeeman op
  • we worden al genoeg in de gaten gehouden als je nu een keertje een uurtje langer doorgaat kijken ze even in de database en wordt de rekening automatisch naar je postadresje gestuurd ik ben fel tegen dit soort ontwikkelingen temeer omdat voor velen het schip ook een als huis dient en daarbij ook een bepaalde privacy moet worden gerespecteerd

    Geplaatst door: h op
  • Mensen,voor de veiligheid is het een goed systeem.
    Je kunt de naam ,koers en snelheid van je collega,s zien.
    Je ziet bijvoorbeeld op de westerschelde de naam,koers en snelheid van de zeeschepen om maar wat te noemen.
    Zeker s,nachts en in de mist is het een prachtig iets.
    Verder wat ieders prive betreft:Men is ook zonder transponder direct te traceren dus wat zou het……
    Men kan iedereen zelfs al traceren via zijn mobiele telefoon al staat hij zelfs uit.
    Mensen aan de wal kunnen zelfs worden afgeluisterd via hun vaste telefoon zonder dat het gemerkt wordt,en dat is geen fabeltje.
    Succes ermee en veel wijsheid,maar voor de veiligheid zeg ik ja!

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • we hebben nog nooit iets gratis gekregen,dus zal hier ook wel een adder onder het gras zitten,
    kan me niet voorstellen dat ze 3000,- euro weg geven , schippers wees slim , je prive ligt al genoeg over straat.!!!

    Geplaatst door: schipper op
  • Men weet alleen maar waar je schip zich bevindt, maak je niet ongerust men weet dit ook al via de Sluizen.
    Tenslotte het is je bedrijf niet je prive je krijgt zo een ding niet op je hoofd, en gebeurd er onverwijld iets weet men ook waar je zit.
    Je moet wel de voor en nadelen tegenover elkaar wegen heb van mensen gehoord die zo een ding hebben dat het meer voor als nadelen heeft zoals bij een baustelle, ik denk ook dat het ongeval tussen het containerschip en hetzeeschip uit de Moerdijkhaven voor enkele maanden terug niet had plaatsgevonden met een transponder.

    Geplaatst door: hagens op
  • niet doen!!!!!!! Je bent dag en nacht controleerbaar. Je gooit je al je privĆ© overboord en kunt geen eigen leven meer leiden. ƉƩn druk op de knop en ze volgen je, waar je ook bent en wat je ook doet.

    Geplaatst door: thera op
  • De zeevaart wordt al langer gevolgd via AIS en bevordert de veilige navigatie op zee.
    Wat zijn de nadelen voor de binnenvaart? Waarom is iedereen zo angstig om gevolgd te worden? Hebben sommige mensen iets te verbergen of ligt het ergens anders aan?

    Geplaatst door: Sander op
  • schippers trap er niet in en werk hier niet aan mee,heel die transponders moeten gewoon niet doorgaan,ze weten al genoeg van ons.
    Als je wel meedoet help de proef dan om te mislukken dan zijn we er ook vanaf,hier krijg je alleeen maar meer kosten van en is het vrije beroep nog verder ten gronde gericht want voor de verdienste hoef je het niet te doen.

    Geplaatst door: beetje boze schipper op

Reageer

Gratis AIS-transponder voor 895 schepen | Schuttevaer.nl

Gratis AIS-transponder voor 895 schepen

Rijkswaterstaat stelt voor een proef met automatische identificatie op schepen gratis 895 AIS-transponders ter beschikking. De inbouw is gratis, de koppeling met vaarkaart of radar wordt niet vergoed. Schippers die niet mee kunnen of willen doen aan de proef, kunnen later met subsidie een transponder aanschaffen.

De proef duurt een jaar en is bedoeld om vaarweg- en havenbeheerders ervaring te laten opdoen met een concentratie van transponders in drukke corridors. Daarom zijn de gratis transponders alleen beschikbaar voor schippers die varen op de Rijncorridor of tussen de ARA-havens (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen). Pleziervaartuigen langer dan twintig meter mogen ook meedoen aan de proef. Evenals schepen onder buitenlandse vlag die aan de voorwaarden voldoen. Schepen moeten wel een geldig scheepsnummer als ENI-, OFS- of Europanummer hebben.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (26)

  • Ik werk als zowel zee- en binnenvaartstuurman al jaren met AIS en het is werkelijk fantastisch mooi. Ik geef toe dat er wel wat privacynadelen aan zitten.
    Bijkomend voordeel is ook dat je van te voren kunt zien welke ligplaatsen er nog vrij zijn. Bij Tresco is het nog niet zo ver(die werken alleen met symbooltjes), maar ik heb al navigatieprogramma’s gezien waar het stilliggende schip met voorliggende koers en juiste afmetingen getekend wordt. In de AIS wordt nl. de antennepositie t.o.v. kop en kont en t.o.v. BB en SB ingevuld. Zo weet de AIS de antennepositie EN de grootte van het schip. Wil je dan in bijv. Breukelen liggen, dan zie je van te voren welke schepen er liggen en hoeveel ruimte er tussen die schepen vrij is. En denk aan bijv. IJzendoorn: Je ziet als je op de rivier zit al welke steigers er vrij zijn.
    Overigens werkt dat met de voorliggende koers alleen als je hem aangelosten hebt op een kompas, of op 2 GPS-en. Dat laatste komt steeds vaker voor.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • We gaan steeds meer leven in een wereld vol schijnveiligheid,
    `n ongeluk zoals bij Moerdijk kan altijd gebeuren, je hebt ook nog zoiets als de menselijke factor en die meneer van de terminal is er alleen bij gebaat als hij iedereen aan de gang heeft,het gaat wel erg op de voormalige DDR lijken

    Geplaatst door: Jantina op
  • Laad en losplaatsen kunnen de info gebruiken om te kijken waar een schip zich bevindt op het moment van aanmelden. Degene die niets te verbergen heeft zal hier niets op tegen hebben, degene die hier niet eerlijk mee omgaat zal deze mogelijkheid gaan verliezen. Laat de rotte appels het niet verzieken voor de eerlijke werknemer.

    Geplaatst door: terminal op
  • stelletje bange schippertjes, kijk maar uit! anders komt de FBI, je nog het spoor!!

    wat een geklets om niks! die schippers lijken wel wereld vreemd!

    Geplaatst door: Piƫre op
  • de zeevaart staat bij mij aangegeven met soort driehoek en binnenvaart is rond. bovendien kan je met 1 druk op de knop de ais koppel naar tresco uitzetten dus heb je een clean scherm

    Geplaatst door: bpc vd werken op
  • Gekoppelt aan de kaart op de donau en main is misschien leuk. Wanneer ik nu kijk op mijn kaart in Rotterdam met ais ontvanger aan, heb ik toch wel veel driehoekjes. Wanneer straks iedereen AIS uitzendt is mijn beeld dichtgesneeuwd en de veiligheid ook weg. Wiw en hoe kun je dat oplossen??

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Op de Donau is er 3 jaar geleden aan alle schepen een AIS transponder uitgedeeld. Als je er nu heen gaat krijg je er een te leen. Waarom kan dat hier ook niet? En voor iedereen die nog zo naief is om te denken dat dat je privacy aantast: wordt eens wakker. Ze kunnen je nu ook al volgen, zelfs in je auto. Als je kilometers opgeeft aan de belasting kunnen ze nagaan of je wel echt op de vergadering bent geweest in Rotterdam of Maasbracht. Alles kan worden gecontroleerd. Als je daar niet tegen kunt kun je beter je schip verkopen en in een hutje op de hei gaan wonen. Welkom in 2009!

    Geplaatst door: prutsers op
  • Allemaal leuk en aardig dat de binnenvaart op AIS mag, maar krijgen ze ook een eigen categorie in MarineTraffic etc?

    Momenteel varen er al de nodige binnenvaarders met AIS, die allemaal keurig als Cargo staan vermeld. Zo is het verschil tussen zeeschip en een binnenvaarder slecht te zien šŸ™

    Geplaatst door: Shipspotter op
  • jammeer dat je t weer op de persoon moet spelen kom met argumenten of zeg gewoon niks, en hoe kun je van iemand die privacy belangrijk vind verwachten dat ie z,n naam eronder zet??

    Geplaatst door: h op
  • Best H dat je je naam niet onder het bericht durft te zetten zegt al genoeg.
    Brullen om privacy, Jij bent zeker ook zon iemand die weigert zijn vertrektijd door te geven aan de post en voor zessen niet durft te melden met scheepsnaam.

    Geplaatst door: Alex op
  • en al stond die gekoppeld aan de tachograaf je hebt je gewoon aan de vaartijdenwet te houden. en wie dat niet doet doet aan oneerlijke concurentie.

    Geplaatst door: man van de regels op
  • De AIS is niet gekoppeld aan de tachograaf nee maar je kan op internet al lang de log van de laatste 24 uur zien. Met tijden, snelheden en koersen dus het is zowat een vervanging van de tachograaf want je kan duidelijk zien wat het schip de laatste 24 uur gedaan heeft. De AIS heeft echt wel grote voordelen en draagt ook zeker goed bij aan de veiligheid maar je bent wel meteen het laatste beetje privacy dat we nog hadden kwijt want IEDEREEN en dan ook echt IEDEREEN kan ALTIJD zien waar je bent en wat je de laatste 24 uur gedaan hebt.

    Geplaatst door: G.S. op
  • Iedereen die hier moeilijk doet over het feit dat je in de gaten gehouden word enz moet maar gelijk z,n GSM overboord gooien want met dat ding ben je ook traceerbaar.
    Zo,n transponder is gewoon goed voor de veiligheid klaar uit.

    Geplaatst door: Jan Tensen op
  • Jammer dat het beperkt word tot een bepaald gebied, nederland is veel groter en ook daar
    zijn mensen die de ais gratis willen hebben en er de voordelen van inzien
    ook in deze delen van het land zitten
    bruggen en sluizen die voordelen kunnen doen met het systeem zeker waar gebruik word gemaakt
    van afstandsbediening.

    Geplaatst door: arno op
  • ik vind dat we naar een big brother cultuur toegaan overal moet je kunnen worden bereikt en worden getraceerd ik vind het nogal betuttelend natuurlijk zitten er nautische voordelen aan maar het systeem is ook weer een bron van iformatie voor terroristen dus wat is dan veilig? veiligheid zit m voor 90 procent in oplettenheid van mensen niet in allerlei snufjes

    Geplaatst door: h op
  • Ik dacht dat het algemeen ontwikkelings niveau van de schippers wel een beetje omhoog was gegaan maar nee hoor…. Bang voor de privacy, kom op, wat heb je dan te verbergen?? Voor de veiligheid moet er wel eens een offer gebracht worden!!

    Geplaatst door: Arno op
  • nu is het misschien nog zo dat ze je logs niet opnemen maar wie garandeert dat dat niet gaat gebeuren en wat doe je met de privacy

    Geplaatst door: h op
  • er zijn veel negatieve reacties, schijnbaar van collega’s die niet exact weten wat een AIS transponder doet.
    Hij is bv niet gekoppelt aan de tachograaf,waardoor het bijna ondoenlijk is om te kijken hoelang een schip al vaart. je hoeft geen gegevens van lading end. in te voeren.
    Een groot voordeel is de veiligheid waar we allemaal mee gebaat zijn.
    Kan je bij een aan de Tresco gekoppelde AIS precies zien wie die collega is die zo onduidelijk vaart en hem met scheepsnaam roepen te midden van die andere.
    Een bij komend voordeel is ook dat men op bruggen en sluizen de indeling beter kan voorbereiden, kan ons ook nog eens tijd winst opleveren.
    Marc

    Geplaatst door: marc op
  • Waarom krijgen binnenschippers wel een gratis transponder? De zeevaart moet ze ook gewoon kopen!!

    Geplaatst door: zeeman op
  • we worden al genoeg in de gaten gehouden als je nu een keertje een uurtje langer doorgaat kijken ze even in de database en wordt de rekening automatisch naar je postadresje gestuurd ik ben fel tegen dit soort ontwikkelingen temeer omdat voor velen het schip ook een als huis dient en daarbij ook een bepaalde privacy moet worden gerespecteerd

    Geplaatst door: h op
  • Mensen,voor de veiligheid is het een goed systeem.
    Je kunt de naam ,koers en snelheid van je collega,s zien.
    Je ziet bijvoorbeeld op de westerschelde de naam,koers en snelheid van de zeeschepen om maar wat te noemen.
    Zeker s,nachts en in de mist is het een prachtig iets.
    Verder wat ieders prive betreft:Men is ook zonder transponder direct te traceren dus wat zou het……
    Men kan iedereen zelfs al traceren via zijn mobiele telefoon al staat hij zelfs uit.
    Mensen aan de wal kunnen zelfs worden afgeluisterd via hun vaste telefoon zonder dat het gemerkt wordt,en dat is geen fabeltje.
    Succes ermee en veel wijsheid,maar voor de veiligheid zeg ik ja!

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • we hebben nog nooit iets gratis gekregen,dus zal hier ook wel een adder onder het gras zitten,
    kan me niet voorstellen dat ze 3000,- euro weg geven , schippers wees slim , je prive ligt al genoeg over straat.!!!

    Geplaatst door: schipper op
  • Men weet alleen maar waar je schip zich bevindt, maak je niet ongerust men weet dit ook al via de Sluizen.
    Tenslotte het is je bedrijf niet je prive je krijgt zo een ding niet op je hoofd, en gebeurd er onverwijld iets weet men ook waar je zit.
    Je moet wel de voor en nadelen tegenover elkaar wegen heb van mensen gehoord die zo een ding hebben dat het meer voor als nadelen heeft zoals bij een baustelle, ik denk ook dat het ongeval tussen het containerschip en hetzeeschip uit de Moerdijkhaven voor enkele maanden terug niet had plaatsgevonden met een transponder.

    Geplaatst door: hagens op
  • niet doen!!!!!!! Je bent dag en nacht controleerbaar. Je gooit je al je privĆ© overboord en kunt geen eigen leven meer leiden. ƉƩn druk op de knop en ze volgen je, waar je ook bent en wat je ook doet.

    Geplaatst door: thera op
  • De zeevaart wordt al langer gevolgd via AIS en bevordert de veilige navigatie op zee.
    Wat zijn de nadelen voor de binnenvaart? Waarom is iedereen zo angstig om gevolgd te worden? Hebben sommige mensen iets te verbergen of ligt het ergens anders aan?

    Geplaatst door: Sander op
  • schippers trap er niet in en werk hier niet aan mee,heel die transponders moeten gewoon niet doorgaan,ze weten al genoeg van ons.
    Als je wel meedoet help de proef dan om te mislukken dan zijn we er ook vanaf,hier krijg je alleeen maar meer kosten van en is het vrije beroep nog verder ten gronde gericht want voor de verdienste hoef je het niet te doen.

    Geplaatst door: beetje boze schipper op

Reageer