Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Dode bij aanvaring Leliegracht en botter op IJsselmeer

URK

Bij een aanvaring tussen de cementtanker Leliegracht en de houten botter UK12 is donderdagavond rond kwart voor negen op het IJsselmeer tussen Lelystad en Urk de 72-jarige Kees Kaptijn overleden. Twee personen raakten te water. Een werd vrijwel direct gered.

1 / 1
Aanvaring binnenschip en jacht op IJsselmeer

Aanvaring binnenschip en jacht op IJsselmeer

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (35)
  • Jelle

    Ik zou graag persoonlijk contact met “Geert”willen hebben!

    Groeten, Jelle

  • Geert.

    Via een privé mail kreeg ik een vraag, van iemand die me herkend had, over het AIS alarm dat ik in m’n vorige bericht noemde. Ter info post ik mijn antwoord ook hier.

    AIS (Automatic Identification System) is een aanvulling op het radar systeem. Op het AIS systeem zie je de schepen digitaal en het AIS systeem geeft een alarm als er een schip op aanvaringskoers ligt. Om door AIS gezien te worden heb je een AIS-transponder nodig. Je bent dan voor iedereen zichtbaar die een AIS-ontvanger heeft en deze aan heeft staan. Je wordt dan ook automatisch meegenomen in het alarm voor aanvaringskoers.

    Je hebt dus een goede radarreflector nodig om goed zichtbaar te zijn op de radar. En je hebt een AIS-transponder nodig om op het AIS systeem zichtbaar te zijn.

    Zie ook:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Automatic_Identification_System

    —————————

    Onderstaand informatie over een ander tragisch ongeval met overeenkomsten. Wellicht kunnen we er wat leren.

    In 2006 werd het zeiljacht ‘Ouzo’ overvaren door de Ro-Ro Ferry ‘Pride of Bilbao’.

    Report on the investigation of the loss of the sailing yacht Ouzo and her three crew, South of the Isle of Wight during the night of 20/21 August 2006. Published 12 April 2007.

    Samenvatting:
    http://www.maib.gov.uk/cms_resources.cfm?file=/Ouzo_Synopsis.pdf

    Onderzoeksrapport:
    http://www.maib.gov.uk/cms_resources.cfm?file=/Ouzo_.pdf

    Aanvullingen:
    http://www.maib.gov.uk/cms_resources.cfm?file=/Ouzo_Annexes.pdf

    Radar Reflectors Report:
    http://www.maib.gov.uk/cms_resources.cfm?file=/Radar%20reflectors%20report.pdf

    —————————

    Groet van Geert.

  • Geert.

    (n.a.v. bericht 14-10-2009, 23:44)

    Beste Jelle,

    Vanaf iedere positie bij de helmstok wordt een groot deel van het uitzicht weggenomen door de zeilen. Als je niet bereidt bent om dat in te zien dan ben je ook niet bereidt om van de gemaakte fouten te leren. Dan kan het dus zo weer gebeuren. Terwijl er voor de toekomst juist een kans ligt om het voorkomen als iedereen bereid is om van de eigen fouten en die van een ander te leren.

    Hier 4 foto\’s van UK 12 onder zeil waarop je duidelijk kan zien dat de zeilen een groot deel van het uitzicht wegnemen vanaf iedere positie bij de helmstok.

    http://www.opurk.nl/images/stories/foto2009/09_september/2509_botter%20uk%2012.jpg

    http://www.fonv.nl/vbb/galerij/schepen/UK12_D3.JPG

    http://www.fonv.nl/vbb/galerij/schepen/UK12_D.jpg

    http://www.fonv.nl/vbb/galerij/schepen/UK12_D2.jpg

    Naast het door iedereen zelf goed uitkijken is ook het hijsen van een (actieve) radarreflector bij zeilen in donker best een goed idee. Als er dan toch een keer niemand goed uitkijkt dan kan een aanvaaring misschien voorkomen worden door
    de bemaning van het vrachtschip via een reactie op het AIS alarm. En wat mij betreft kan die radarreflector ook wel permanent gevoerd worden.

    http://www.holland-nautic.nl/files/pleziervaart/File/0803_Radarreflectoren1.pdf

    Groet van Geert.

  • Geert.

    (n.a.v. bericht 08-10-2009, 09:29)

    Beste cement schipper Kees,

    Ook de gelovige mens heeft een eigen verantwoordelijkheid en is zelf verantwoordelijk voor zijn of haar daden en de keuzes die gemaakt worden. Dat kan je niet van tafel vegen met ‘‘dan is het toch goed wat Hij doet !’’

    Het ‘‘hoe en waarom’’ onderzoeken is belangrijk om van de gemaakte fouten te leren en ze zodoende in de toekomst proberen te voorkomen.

    Dat onderzoeken hoeft van mij niet via de reacties bij dit nieuwsbericht. Ik reageer hier alleen op berichten zoals: ‘‘als er gewoon iemand bovengestaan had was er niks gebeurd’’ (28-09-2009, 16:07)

    Dan is mijn reactie dat het voor _beide_ partijen geldt dat er niks gebeurd was als er op de juiste wijze was uitgekeken en gehandeld. Mensen die de oorzaak éénzijdig bij de ander leggen zijn niet bereidt om de eigen fouten te erkennen en ervan te leren om zodoende in de toekomst te proberen deze fouten te voorkomen.

    Ook het erkennen van de eigen fouten hoeft van mij niet hier bij de reacties bij dit nieuwsbericht. Het éénzijdig de oorzaak bij de andere partij leggen vind ik echter ongepast omdat _beide_ partijen het ongeluk hadden kunnen voorkomen. Vandaar mijn reactie.

    Groet van Geert.

  • Jelle

    Geachte mensen,

    Er moet na het lezen van de reacties het een en ander van het hart. Allererst is het na zo’n verschrikkelijk tragisch ongeval makkelijk wijzen naar personen. Het zal je maar zelf overkomen. Zeg nooit nooit….

    Voorts lees ik een reactie van iemand over uitkijk op een botter. Volgens mij stond je, over stuurboord zeilen aan stuurboord achterop en zittend bovenop het achterhuisje, beter dan aan bakboord achterop. Als de voornoemde persoon in kwestie studie had gemaakt, dan was hij tot de conclusie gekomen dat gelet op de koers en gelet op de mogelijk aanwezige vaart tussen de Ketelbrug en Lelystad, je aan stuurboordzijde beter zich had dan aan bakboordzijde. Immers aan de wind varend/zeilend, stond de fok aangetrokken. Vanaf stuurboordzijde had je beter zicht zowel naar bakboor als stuurboord. Als je aan bakboor had gezeten had je over stuurboord niets kunnen waarnemen omdat vanag de zwaardbolder tot het voorstag dan geen zicht had.

    het doet mij zeer om van die ongezouten kritiek openbaar te spuien zonder dat er enig steekhoudend argument daar tegenover staat.

    Voor mij is nog steeds de vraag, waar was de schipper tijdens de aanvaring?

  • kees

    Geachte fam.Kaptijn, aller eerst Gos Zegen toe gewenst bij het grote verlies van een zeer geliefde
    man. en door middel van deze aan varing heeft de Heere jullie geliefde uit het leven weg genomen dan is het toch goed wat Hij doet ! wij als mensen kunnen dat moeilijk begrijpen en blijven zoeken naar het hoe en waarom .fam. stopt toch met het reageren en heen en weer schrijven en heeft vertrouwen in Hem .en werpt al uw bekommernissen op Hem want Hij zorgt ook voor u.
    Gods onmisbare Zegen toe ge wenst.

    een cement schipper.

  • Geert.

    @ De schipper van de Leliegracht,

    U schreef:
    ‘‘Allereerst veel sterkte voor de nabestaanden.’’

    Als u dat meent waarom laat u dat alleen even weten via een reactie bij nieuwsberichtje op internet ??

    U schreef:
    ‘‘Dat we elkaar nog mogen begroeten.’’

    Als u dat meent waarom hebt u dat dan richting de familie nog niet gedaan ??

    J. W. Kaptijn schreef:
    ‘‘de uk 12 had alle verlichting bij staan is gezien door 3 getuigen van een tjalk die 10 min daarvoor ze gepasseerd heeft’’

    Dan waren dus beide schepen goed zichtbaar.

    Formeel zal één (of beide) schippers wel schuldig zijn, dat zal het onderzoek vast wel uitwijzen.

    Echter, wat de uitslag van het onderzoek ook is, het is zoals u zegt, u krijgt uw vader er helaas niet door terug.

    Het enige wat we er nu nog mee kunnen is er van leren. Want wat al wel vast staat is dat los van de schuldvraag beide schippers het ongeluk hadden kunnen voorkomen door gewoon goed uit te kijken en daar adequaat naar te handelen. Maar als er niet uitgekeken wordt dan kan er ook niet adequaat gehandeld worden.

    Bij een vrachtschip dat op de automatische piloot vaart MOET je toezicht houden op de brug. Dan kan je dus niet zonder vervanging even naar de WC of een boek lezen of computeren en je kan ook niet met een eierwekker tukjes doen van 10 – 20 – …. – 60 min.

    En op een botter onder zeil MOET je zodanig uitkijken dat je ook de dode hoek aan lijzijde schuinvoor voorbij de zeilen overziet. Dat deel overzie je niet als je samen aan de helmstok staat te kletsen. Daarvoor moet je een mannetje (m/v) voorop hebben staan. Alleen onder de zeilen door kijken zoals ik eerder melde is maar lapwerk. Je ziet dan onvoldoende want je kijkrichting vanaf de helmstok onder de lage zeilen door is in het water vlak naast de schuinhangende boot. Daar kan je je veiligheid niet vanaf laten hangen. Daarvoor is er sinds 1886* te veel verkeer op het water bijgekomen. * 1886 1e registratie van de UK 12.

    Groet van Geert.

  • jacob wouter kaptijn

    ik wil graag reageren op de schipper van de lelie gracht

    als ik als schipper en ongeluk meemaak en met dodelijke afloop ,dan is toch het enige wat je kan doen ,een tel of brief naar de fammile ,van u kant totaal niets gehoord of ontvangen en dan hier neer zetten meeleven ,ik vind je gewoon een ijskoude man als je dit meemaakt en dan via deze manier regaeren mijn tel is 0620509267 maar dat wist je wel ???

    en ik wil reageren op die zekere geert

    de uk 12 had alle verlichting bij staan is gezien door 3 getuigen van een tjalk die 10 min daarvoor ze gepasseerd heeft voor de rest wacht ik alles wel netje,s af ik krijg mijn vader niet meer terug ,maar als schipper en niets van je laat horen walchelijk ,als fammilie spreken wij hier gewoon schande van

    jw kaptijn

  • Geert.

    Hier een uitgebreid verslag van de KNRM

    http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/urk/06reddingrapporten/?TheArticle=13961

    “ongeladen cementtanker Leliegracht” “in de vaargeul”

    Groot en hoog. Dat moet je zien als je goed uitkijkt. Zeker in de vaargeul want daar kan je een vrachtschip verwachten.

    _Als_ er geen toezicht is gehouden op de brug van de Leliegracht dan is dat mogelijk een oorzaak dat de bemanning van de Leliegracht het ongeluk niet heeft voorkomen. En dat is erg. Maar gezien de omstandigheden gaat het veel te ver om de oorzaak van het ongeval nu al bij de Leliegracht te leggen.

    Foto van de UK 12 onder zeil:

    http://www.fonv.nl/vbb/galerij/schepen/UK12_D2.jpg

    Als er een schip van lijzijde schuin voor aankomt en je kijkt op de botter niet verrekte goed uit dan sta je in die richting alleen maar in de botterfok of in de andere zeilen te kijken. En dan ben je dus minstens 1/3 van je totale uitzicht kwijt. Als bemanning van een botter ben je echter ook verantwoordelijk voor het uitzicht naar die kant. Je moet dus zorgen dat je daar ook kijkt.

    Als de positie van fotograaf nog iets meer naar voren was geweest dan was de boot van de fotograaf vanaf de botter alleen maar te zien als er in die richting heel actief laag onder de zeilen door is gekeken.

    Of de Leliegracht van lijzijde schuin voor kwam en of er vanaf de botter ook in die richting is gekeken zal nu vast en zeker onderdeel zijn van het onderzoek.

    Foto van de UK 114 die erbij was:

    http://www.urkerbotter.nl/images/stories/urkerbotter/114.jpg

    Nogmaals, iedereen sterkte toegewenst.

    Groet van Geert.

  • Geert.

    Beste J. W. Kaptijn,

    Gecondoleerd met het verlies van uw vader.

    Als het is gegaan zoals u hier meldt dan had het ongeluk waarschijnlijk voorkomen kunnen worden als er op de brug van de Leliegracht toezicht zou zijn gehouden terwijl er op de automatische piloot werd gevaren.

    Wat er uit de berichtgeving echter nog niet naar buiten is gekomen is of de UK 12 wel navigatieverlichting voerde op het moment van de aanvaring en dus is er nog niet bekend of de UK 12 wel zichtbaar was.

    Waar u ook niet aan voorbij moet gaan is dat het ongeluk ook voorkomen had kunnen worden door de bemaning van de UK 12. Als zij zodanig hadden uitgekeken dat ze de Leliegracht hadden opgemerkt en daar adequaat naar hadden gehandeld dan was er niks gebeurd.

    Uw reactie is voor wat betreft wie het ongeluk had kunnen voorkomen erg eenzijdig. Een nabestaande kan ik dat in deze omstandigheden echter niet kwalijk nemen.

    Ik wens u en uw familie veel sterkte toe bij de verwerking van dit verlies.

    En ik wens alle betrokkenen veel sterkte toe bij de verwerking van dit drama.

    Met pijn in het hart om het verlies van mensenleven en het verlies van een botter groet u allen,

    Geert.

  • jan

    mischien dat zijn ijzige deken ontdooit is

  • René Huissen schipper Leliegracht

    Allereerst veel sterkte voor de nabestaanden.
    Als je een bericht over een dergeljke aanvaring weer eens leest dan ljkt het zo de ver van mijn bed show en hoopt alleen dat het jezelf nooit overkomt.
    Als het je dan overkomt voelt het als een ijzige deken, een rol in een slechte B-film maar de realiteit is daar KEIHARD.
    Laten we vooral elkaar respectvol blijven benaderen, het onderzoek door de klpd is in volle gang en het heeft voor niemand nut om speculerend met een vinger te wijzen zoals helaas in verschillende media volop gebeurd.
    Nog alle respect voor de jongens van de KNRM die heel snel ter plaatse waren, één van die jongens werd ook bij mij aan boord gezet.
    Door de ervaring en proffesionaliteit van deze, hebben we dat als grote steun mogen ervaren de eerste uren na de aanvaring.
    Dat we elkaar nog mogen begroeten.

  • Wim

    Misschien dat een paar mensen zich diep moeten schamen na het lezen van de reaktie van de zoon. Heel veel sterkte aan de nabestaanden.

  • jw kaptijn

    het was mijn vader die daar overvaren is ,hij werd niet gesleept het schip de uk 114 voer standby daar was zijn zoon schipper op die heeft alles gezien ,en als er gewoon iemand bovengestaan had was er niks gebeurd de matroos uit de voorpiek hoorde een knal en die is naar boven gegaan om het gas eraf te halen dus oordeel niet , groeten jw kaptijn

  • Jan Dooyes

    Al jaren ben ik beroepsmatig bezig in de zeilvaart. Als vrijwilliger schipper ik ook op een botter. Het ongeluk is tragisch. Mijn medeleven gaat vooral uit naar de nabestaanden van Kees maar ook naar de bemanning van de Leliegracht. Niemand kan dit gewild hebben! Waar ik helemaal niet goed word en dit is ook de reden waarom ik mijn abonnement op de schuttevaer heb opgezegd is het commentaar van collega schippers die zo nodig hun grieven en vooroordelen moeten uiten naar andere gebruikers van de vaarwegen.

  • joop

    Alle nabestaanden sterkte gewenst…
    Mijn dank voor de altijd aanwezige reddingsdiensten die erger hebben voorkomen.

  • piet

    lees eerst http://www.opurk.nl voordat er geoordeeld wordt en het ijselmeer is van en voor iedereen.!!!!!! veel sterkte voor de naabestaanden

  • ag

    wat een belachelijke reactie’s van bepaalde binnenschippers zeg!
    ook al zal er een jacht niet zo goed varen of opletten , dan mag je van de binnenschipper wel verwachten dat digene op het IJSELMEER wel ruimte genoeg heeft om het jacht mis te varen , of zijn ze een knippertje aan het doen met de wekker alarm aan over een uurtje?

  • Jaap Assies

    Mensen, wacht nu eerst het onderzoek af voor met allerlei (voor)oordelen klaar te staan. Het gebeurde is al erg genoeg en gedenk, hij die zonder zonde is werpe de eerste steen

  • CorC

    Natuurlijk wordt er gezocht naar een schuldige partij. Daar is toch niks mis mee? Dat heeft niets te maken met respect voor de dode of de nabestaanden.

  • Wouter

    Op momenten als deze schaam ik me om een binnenvaartschipper te zijn, wat een nutteloze en alleswetende commentaren zeg !!!
    Het is zo idioot dat als het geen binnenvaartschip betreft, sommige het gelijk maar ervaringsloze wezen vinden.
    Hebben die mensen er wel eens over nagedacht dat het misschien ook wel eens een visser kan zijn die het IJsselmeer beter ken dan wij allemaal bij elkaar ??En ook onder de jachten zitten veel mensen die sommige nog aardig wat kunnen leren. Het is “gewoon” een stom ongeluk waar jammer genoeg een dode bij gevallen is. Veel sterkte toegewenst aan de slachtoffers en nabestaanden.

  • Henk

    Het schijnt dat de botter op moment van aanvaring gesleept werd door de ex- ijsselmeerkotter UK 114.Waarschijnlijk is de sleep niet opgemerkt.Ik vindt het onfatsoenlijk om een schuldige aan te wijzen in dit stadium. We kunnen er vanuit gaan dat beide partijen voldoende ervaring hebben gehad,dat wil nog niet zeggen dat er niks mis kan gaan.Uit respect voor de nabestaanden dus even stoppen met katten over geultjes etc.

  • g

    en maar zeuren en katten!
    Kom op mensen er is een dode te betreuren en of je nu wel of niet in je geultje zit,staak dit soort onzin en laat het onderzoek maar uitwijzen wat hier gebeurd is.OOK AL STA JE IN JE RECHT HOE ZOUDEN JULLIE JE VOELEN?

  • willem

    Wat een verschrikkelijk commentaar. Op de site http://www.opurk.nl lees wie het is.De mensen van de botter waren echte Urkers, gewend op het water. Wij hebben vannacht ook mee gezocht, we hebben respect voor de massale inzet van hulpdiensten en zoekende hulpverleners. Veel sterkte voor de na bestaande.

  • Christian Westerink

    Maak met niet zozeer druk om het schip maar eerder de bemanning, kunnen bekenden zijn maar dat zal ik van het weekend waarschijnlijk dan pas horen. In ieder geval jammer dat dit weer heeft moeten gebeuren……

  • Michael

    UK12, schade waarschijnlijk wel aanzienlijk, aangezien zij meteen zonk…

  • Peter

    “wat doe je nog om kwart voor negen met een jachtje op het water?”. Mag iedereen dat zelf bepalen? Er is toch geen avondklok hoop ik? Ik vaar zelf (veel) op pleziervaart en dan met name de bruine zeilen. Heb en doe ook aardig wat ervaring op in de binnenvaart als ik de gelegenheid heb (85 en 110 meter). Ook ik heb daar al genoeg spannende momenten gekend en ja soms is de pleziervaart echt verkeerd bezig (midden vaarwater op het IJ!! Dat neemt niet weg dat ik in dit specifieke geval denk dat het gewoon een stom ongeluk is. Ik ben overigens wel van mening dat er (streng) gecontroleerd zou moeten worden op het voeren van verlichting. Met name vanaf de brug is het voor soms lastig de relatie te leggen tussen radarbeeld en boorverlichting. Zal ook wel met ervaring te maken hebben. Voor de (plezier)vaart op het Marker en Ijsselmeer is er eigenlijk maar 1 tip, als je uit de vaargeul kan blijven doe dat dan en binnenvaart, als je er in kan varen doe dat dan ook 😉

  • hans

    Christian, als hey goed is gaat het om de UK12.

  • Christian Westerink

    Welke botter wordt er bedoeld? Wat is de schade?

  • hans

    Daarnaast is de schuldvraag nog open, dezelfde avond rond de zelfde tijd kwam er een collega binnenschipper zonder boordverlichting voor de oranjesluizen aan de buitenkant en was niet te bereiken op kanaal 60; hij was even bezig en het kon iedereen wel overkomen!
    Das waar maar in zo’n geval is het voor een jacht/ botter zonder radar ook wel erg moeilijk om een schip te zien!
    Daarnaast vaar ik in mijn vrije tijd ook vaak met een jachtje rond, juist sávonds laat/ s’nachts omdat het dan geweldig is als de natuur gaat slapen en het rustig word op het water.
    Sterkte voor alle betrokkenen, en dank aan de reddingsdiensten.

  • Reddingsstation Warder

    Even wat recht zetten; het was geen jachtje maar een houten botter, dus of het nu plezier of beroeps is, is nog niet bekent.

  • Erik

    Net voer ik op de Oosterschelde, om half twee in de nacht moest Post Wemeldinge een collega waarschuwen voor zo’n gek met een zeilbootje midden in het vaarwater, lekker een race varen, biertje erbij, maar opletten ho maar.

  • Edwin

    Dennis hoezo mafklappers ?
    als je nou zo,n waterrat bent mag je toch varen wanneer je wilt.ik zelf zit in de binnenvaart. en ga ook nog met mijn jacht weg volgende week.en de jachten krijgen meestal de schuld.maar kijk nu eerst eens naar de schippers zelf sommige kunnen er ook wat van hoor.

  • Dennis

    Tja je hebt er altijd van die mafklappers tussen zitten met die jachtjes die nooit van ophouden weten. maar ja het is wel weer triest van wat er gebeurd is.

  • jan

    schiet mij maar lek, maar wat doe je nog om kwart voor negen met een jachtje op het water? moet je dan niet aan een glas rose zitten in de marina? (jachthaven)

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook