‘Staatsgarantie niet oorzaak overcapaciteit in de binnenvaart’

De overcapaciteit in de binnenvaart is het niet het gevolg van het verstrekken van staatsgaranties. Dat antwoordt minister Maria van der Hoeven van het ministerie van economische zaken op vragen van de Tweedekamerleden Gesthuizen en Roemer van de Socialistische Partij. De totale waarde van de thans lopende borgstellingkredieten die onder de BMKB-regeling aan binnenvaartondernemingen zijn verstrekt bedragen volgens de minister 284 miljoen euro. Het gaat daarbij om 1304 binnenvaartondernemingen.

‘Na afloop van de sloopregeling zijn veel nieuwe schepen op de markt gekomen’, schrijft Van der Hoeven. ‘Veelal grote, efficiënt opererende, moderne schepen. Uit de gegevens over de vloot- en vrachtontwikkeling in de Europese binnenvaart die de Rijnvaartcommissie en de Europese Unie jaarlijks publiceren, blijkt dat de afgelopen jaren de toename aan ladingcapaciteit, al dan niet gerealiseerd met gebruikmaking van de Garantieregeling Borgstelling MKB-Kredieten (BMKB), gelijke tred heeft gehouden met de toenemende vraag naar transport over de binnenwateren. Het ontbreken van overcapaciteit wordt mede ondersteund door het feit dat de vrachtprijzen in diezelfde periode geleidelijk zijn gestegen. In de herfst van 2008 liggen deze vrachtprijzen zelfs op een uitzonderlijk hoog niveau. In het laatste kwartaal van 2008 vertoont de vraag naar transport een radicale ommekeer. Vanaf dat kwartaal doen de gevolgen van de economische crisis zich ook in de binnenvaart sterk voelen en ontstaat een overschot aan ladingcapaciteit.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Staatsgarantie niet oorzaak overcapaciteit in de binnenvaart’ | Schuttevaer.nl

‘Staatsgarantie niet oorzaak overcapaciteit in de binnenvaart’

De overcapaciteit in de binnenvaart is het niet het gevolg van het verstrekken van staatsgaranties. Dat antwoordt minister Maria van der Hoeven van het ministerie van economische zaken op vragen van de Tweedekamerleden Gesthuizen en Roemer van de Socialistische Partij. De totale waarde van de thans lopende borgstellingkredieten die onder de BMKB-regeling aan binnenvaartondernemingen zijn verstrekt bedragen volgens de minister 284 miljoen euro. Het gaat daarbij om 1304 binnenvaartondernemingen.

‘Na afloop van de sloopregeling zijn veel nieuwe schepen op de markt gekomen’, schrijft Van der Hoeven. ‘Veelal grote, efficiënt opererende, moderne schepen. Uit de gegevens over de vloot- en vrachtontwikkeling in de Europese binnenvaart die de Rijnvaartcommissie en de Europese Unie jaarlijks publiceren, blijkt dat de afgelopen jaren de toename aan ladingcapaciteit, al dan niet gerealiseerd met gebruikmaking van de Garantieregeling Borgstelling MKB-Kredieten (BMKB), gelijke tred heeft gehouden met de toenemende vraag naar transport over de binnenwateren. Het ontbreken van overcapaciteit wordt mede ondersteund door het feit dat de vrachtprijzen in diezelfde periode geleidelijk zijn gestegen. In de herfst van 2008 liggen deze vrachtprijzen zelfs op een uitzonderlijk hoog niveau. In het laatste kwartaal van 2008 vertoont de vraag naar transport een radicale ommekeer. Vanaf dat kwartaal doen de gevolgen van de economische crisis zich ook in de binnenvaart sterk voelen en ontstaat een overschot aan ladingcapaciteit.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer