VeKa voert casco’s binnenvaart aan via Panamakanaal

VeKa Shipbuilding heeft als eerste scheepsbouwbedrijf een ponton met Chinese casco’s via het Panamakanaal naar Europa vervoerd. Het gaat om zes 110-metercasco’s voor binnenvaarttankers. Het 19 mei uit Shanghai vertrokken transport kwam 18 augustus, precies drie maanden later dus, in Rotterdam aan. In die tijd werd ruim 14.000 mijl afgelegd.

VeKa voert casco's aan via Panamakanaal (3)

‘Als we via het Suezkanaal waren gevaren hadden we de Somalische piraten ontmoet’, zegt Jan-Willem Schöningh van VeKa Shipbuilding. ‘Via het Suezkanaal varen is bovendien erg duur en als je er eenmaal bent verzinnen de autoriteiten er vaak flink wat kosten bij, bijvoorbeeld omdat je lading casco’s uitsteekt over de achterkant van de ponton. En via Zuid-Afrika varen is in deze periode geen goed alternatief met deze lading. Het is daar winter en het risico op schade en vertraging door slecht weer is erg groot.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

VeKa voert casco’s binnenvaart aan via Panamakanaal | Schuttevaer.nl

VeKa voert casco’s binnenvaart aan via Panamakanaal

VeKa Shipbuilding heeft als eerste scheepsbouwbedrijf een ponton met Chinese casco’s via het Panamakanaal naar Europa vervoerd. Het gaat om zes 110-metercasco’s voor binnenvaarttankers. Het 19 mei uit Shanghai vertrokken transport kwam 18 augustus, precies drie maanden later dus, in Rotterdam aan. In die tijd werd ruim 14.000 mijl afgelegd.

VeKa voert casco's aan via Panamakanaal (3)

‘Als we via het Suezkanaal waren gevaren hadden we de Somalische piraten ontmoet’, zegt Jan-Willem Schöningh van VeKa Shipbuilding. ‘Via het Suezkanaal varen is bovendien erg duur en als je er eenmaal bent verzinnen de autoriteiten er vaak flink wat kosten bij, bijvoorbeeld omdat je lading casco’s uitsteekt over de achterkant van de ponton. En via Zuid-Afrika varen is in deze periode geen goed alternatief met deze lading. Het is daar winter en het risico op schade en vertraging door slecht weer is erg groot.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer