Motorjacht zinkt op IJsselmeer

KNRM Station Enkhuizen is vrijdagmiddag uitgevaren voor twee motorjachten in nood op het IJsselmeer, vijf mijl noord van Enkhuizen. Nog voor dat de reddingboten terplaatse zijn is reeds een motorjacht gezonken en ligt er een opvarende in het water. De reddingboten weten de drenkeling te redden en het tweede motorjacht veilig in de haven af te meren.

Motorjacht zinkt op IJsselmeer (3)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • Mag het voor een ieder duidelijk zijn dat het allemaal mensenwerk is! Diegene die het model van het schip heeft ontworpen, diegene die de contructie heeft berekend, hem heeft gebouwd, de CE keur heeft afgegeven, de CE keur heeft bedacht, het schip heeft getest voor diverse watersportbladen en uiteraard diegene die hem heeft betuurd en over willen varen naar Enkhuizen zijn allemaal mensen die dus keuzes moeten maken en dit dan ook meestal naar hun beste eer en geweten doen. 9 van de 10 keer lopen bepaalde keuzes met een sisser af of zijn deze keuzes nog te veranderen of te herstellen. Welke keuze er dus ook gemaakt is door 1 van de mensen die eraan gewerkt heeft of zijn gedachten er over heeft laten gaan over dit schip, de schipper is met de schrik afgevoerd door de mannen en/of vrouwen van de KNRM die ooit de keuze hebben gemaakt om hun leven in de ban te zetten voor het oplossen van problemen en situaties waar de oorsprong begint bij de mens en zijn keuzes.
    Laat een ieder er naar streven dat dit soort ongemakken niet meer voorkomen en dat de KNRM ten aller tijden zijn werk kan blijven doen!
    En onderschat nooit de natuur en het IJsselmeer.

    Geplaatst door: Neutraal op
  • Ha Jacob,…

    Ook ik had liever op een mooi gebouwd stalen schip gezeten dan op zo’n patatbakje wat jij een polyester racemonster noemt. Maar gezien de omstandigheden vrijdag,… was het extra vermogen wel fijn, om rond de 12 – 13 km./uur op 210 graden tegen WZW wind in te varen. Bovendien is het niet mijn bedoeling geweest om een werf af te zeiken, maar wel een kanttekening te plaatsen bij de CE normering,… en of die wel voldoet. Maar misschien is dit ook wel een heel bijzonder en speciaal voorval wat voor verdere ontwikkeling zorgt.

    Geplaatst door: Fred Parie op
  • T.a.v. alle andere reactanten op mijn impulsief ingezonden bericht,….

    Ook ik ben behoorlijk geschrokken toen verteld werd dat er een boot gezonken was. Heb er die nacht ook naar over gedroomd. En het is echt niet zo dat ik het allemaal wel weet, ben ook wel eens door de KNRM van de Steile Bank gehaald in dichte mist, tussen de tonnen door gezeild.
    Maar heb verder geen onaardige overtocht gehad, al had ik liever op een zeilboot gezeten dan op dit motorbootje. Hierbij geef ik aan geen verdere interesse te hebben om hier verder op in te gaan, want dan wordt de slurf van de olifant wel heel erg lang, en gaat het uiteindelijk nergens meer over.

    Geplaatst door: Fred Parie op
  • Allereerst wil ik mijn excuses t.o.v. de werf en opvarenden aanbieden voor mijn voorbarige bevindingen over wat zich op het IJsselmeer heeft plaats gevonden. Want ik was er tenslotte zelf niet bij. Heb het niet gezien, alleen uit eerste hand gehoord. Het kan voor beide schepen een heel ongelukkige samenloop van omstandigheden geweest zijn. Een extreme golf op het verkeerde moment in de kuip,… op de kont,…
    En, nogmaals sorry deze details wist ik niet Het spijt me oprecht voor allen dat het zo heeft moeten gaan, en heb met m’n CE verhaal bepaald niet de indruk willen wekken dat niet conform deze norm gewerkt zou worden. Maar of deze wel dekkend is, vraag ik me wel vaker af.
    Vroeger hadden we de “Rules for yachts & small crafts” van Lloyds,…. wat was daar mis mee? Is elke verandering ook een verbetering?

    Geplaatst door: Fred Parie op
  • Beste Fred,

    Ik vind dat je wel heel goed weet wat er zich heeft afgespeeld op het ijsselmeer. Zelfs de meest ervaren bootjeman/vrouw overkomt wel eens iets waarvan hij achteraf van zecht dat heb ik dom gedaan. Zie ook de verhalen in de Waterkampioen. Afzeiken van een jachtwerf is wel heel erg laag. Een Poly racemonster is niet te vergelijken met een mooi gebouwde stalen boot. Dit is gewoon een staaltje van pure pech en heel sneu voor de werf.

    Geplaatst door: Jacob op
  • Allereerst maar complimenten voor de KNRM en de Bep.
    En een vraagje aan Parie: wat doe heeft een moterjacht van krap 9 m. zoals de uwe onder die omstandigheden te zoeken op het IJsselmeer?

    Geplaatst door: staverse zeiler op
  • Die Parie weet iets wat wij niet weten.
    Zo lijkt het, Hovestad

    Geplaatst door: Adrianus op
  • Parie,

    Je heb wel veel commentaar op een gebeurtenis waar je niet eens bij was.
    Hoe kan jij nu in godsnaam weten hoe de mensen hebben gereageerd uw reactie is volkomen nutteloos en ondanks dat u de feiten niet weet oordeelt u wel dat is wel erg makkelijk vind u ook niet……

    Geplaatst door: hovestad op
  • Ik heb samen met deze twee schepen in de sluis van Stavoren gelegen. Waarna we gezamenlijk het IJsselmeer opvoeren richting Enkhuizen. Ik in mijn Aquador 28 HT vond dat weer meer snelheid beter was en heb ze dus uit het oog verloren. Toen ik ruim en breed in de Compagniehaven lag, werd op een zeker moment het ene schip door de knrm binnengevaren, want motorstoring, en werd verteld dat het andere gezonken was. Vraag ik me toch iets af,… want we bouwen toch volgens CE,…
    Heeft het bilge alarm gewerkt?? En, wat doe je dan?? gooi je de boel plat en stopt alle gaten, zonodig met de gordijntjes van de salon,… maar nee hoor, we keren om terug, krijgen we het met volle laag van achteren,… sorry hoor, maar dit had mijns inziens niet nodig geweest. onkunde en paniek, niet meer weten wat te doen. Daarnaast de motorpech van het assisterende schip,…lag stationair draaiend nasst het zinkend schip, en een zoals het lijkt een waterslag,… mag toch ook niet voorkomen wanneer de installatienormen nagekomen worden???
    Het is triest en erg sneu voor de werf, want geen boot op de show in IJmuiden.
    Maar moeten ze er eerst een gaan bouwen die er kan komen.

    Geplaatst door: Fred Parie op

Reageer

Motorjacht zinkt op IJsselmeer | Schuttevaer.nl

Motorjacht zinkt op IJsselmeer

KNRM Station Enkhuizen is vrijdagmiddag uitgevaren voor twee motorjachten in nood op het IJsselmeer, vijf mijl noord van Enkhuizen. Nog voor dat de reddingboten terplaatse zijn is reeds een motorjacht gezonken en ligt er een opvarende in het water. De reddingboten weten de drenkeling te redden en het tweede motorjacht veilig in de haven af te meren.

Motorjacht zinkt op IJsselmeer (3)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • Mag het voor een ieder duidelijk zijn dat het allemaal mensenwerk is! Diegene die het model van het schip heeft ontworpen, diegene die de contructie heeft berekend, hem heeft gebouwd, de CE keur heeft afgegeven, de CE keur heeft bedacht, het schip heeft getest voor diverse watersportbladen en uiteraard diegene die hem heeft betuurd en over willen varen naar Enkhuizen zijn allemaal mensen die dus keuzes moeten maken en dit dan ook meestal naar hun beste eer en geweten doen. 9 van de 10 keer lopen bepaalde keuzes met een sisser af of zijn deze keuzes nog te veranderen of te herstellen. Welke keuze er dus ook gemaakt is door 1 van de mensen die eraan gewerkt heeft of zijn gedachten er over heeft laten gaan over dit schip, de schipper is met de schrik afgevoerd door de mannen en/of vrouwen van de KNRM die ooit de keuze hebben gemaakt om hun leven in de ban te zetten voor het oplossen van problemen en situaties waar de oorsprong begint bij de mens en zijn keuzes.
    Laat een ieder er naar streven dat dit soort ongemakken niet meer voorkomen en dat de KNRM ten aller tijden zijn werk kan blijven doen!
    En onderschat nooit de natuur en het IJsselmeer.

    Geplaatst door: Neutraal op
  • Ha Jacob,…

    Ook ik had liever op een mooi gebouwd stalen schip gezeten dan op zo’n patatbakje wat jij een polyester racemonster noemt. Maar gezien de omstandigheden vrijdag,… was het extra vermogen wel fijn, om rond de 12 – 13 km./uur op 210 graden tegen WZW wind in te varen. Bovendien is het niet mijn bedoeling geweest om een werf af te zeiken, maar wel een kanttekening te plaatsen bij de CE normering,… en of die wel voldoet. Maar misschien is dit ook wel een heel bijzonder en speciaal voorval wat voor verdere ontwikkeling zorgt.

    Geplaatst door: Fred Parie op
  • T.a.v. alle andere reactanten op mijn impulsief ingezonden bericht,….

    Ook ik ben behoorlijk geschrokken toen verteld werd dat er een boot gezonken was. Heb er die nacht ook naar over gedroomd. En het is echt niet zo dat ik het allemaal wel weet, ben ook wel eens door de KNRM van de Steile Bank gehaald in dichte mist, tussen de tonnen door gezeild.
    Maar heb verder geen onaardige overtocht gehad, al had ik liever op een zeilboot gezeten dan op dit motorbootje. Hierbij geef ik aan geen verdere interesse te hebben om hier verder op in te gaan, want dan wordt de slurf van de olifant wel heel erg lang, en gaat het uiteindelijk nergens meer over.

    Geplaatst door: Fred Parie op
  • Allereerst wil ik mijn excuses t.o.v. de werf en opvarenden aanbieden voor mijn voorbarige bevindingen over wat zich op het IJsselmeer heeft plaats gevonden. Want ik was er tenslotte zelf niet bij. Heb het niet gezien, alleen uit eerste hand gehoord. Het kan voor beide schepen een heel ongelukkige samenloop van omstandigheden geweest zijn. Een extreme golf op het verkeerde moment in de kuip,… op de kont,…
    En, nogmaals sorry deze details wist ik niet Het spijt me oprecht voor allen dat het zo heeft moeten gaan, en heb met m’n CE verhaal bepaald niet de indruk willen wekken dat niet conform deze norm gewerkt zou worden. Maar of deze wel dekkend is, vraag ik me wel vaker af.
    Vroeger hadden we de “Rules for yachts & small crafts” van Lloyds,…. wat was daar mis mee? Is elke verandering ook een verbetering?

    Geplaatst door: Fred Parie op
  • Beste Fred,

    Ik vind dat je wel heel goed weet wat er zich heeft afgespeeld op het ijsselmeer. Zelfs de meest ervaren bootjeman/vrouw overkomt wel eens iets waarvan hij achteraf van zecht dat heb ik dom gedaan. Zie ook de verhalen in de Waterkampioen. Afzeiken van een jachtwerf is wel heel erg laag. Een Poly racemonster is niet te vergelijken met een mooi gebouwde stalen boot. Dit is gewoon een staaltje van pure pech en heel sneu voor de werf.

    Geplaatst door: Jacob op
  • Allereerst maar complimenten voor de KNRM en de Bep.
    En een vraagje aan Parie: wat doe heeft een moterjacht van krap 9 m. zoals de uwe onder die omstandigheden te zoeken op het IJsselmeer?

    Geplaatst door: staverse zeiler op
  • Die Parie weet iets wat wij niet weten.
    Zo lijkt het, Hovestad

    Geplaatst door: Adrianus op
  • Parie,

    Je heb wel veel commentaar op een gebeurtenis waar je niet eens bij was.
    Hoe kan jij nu in godsnaam weten hoe de mensen hebben gereageerd uw reactie is volkomen nutteloos en ondanks dat u de feiten niet weet oordeelt u wel dat is wel erg makkelijk vind u ook niet……

    Geplaatst door: hovestad op
  • Ik heb samen met deze twee schepen in de sluis van Stavoren gelegen. Waarna we gezamenlijk het IJsselmeer opvoeren richting Enkhuizen. Ik in mijn Aquador 28 HT vond dat weer meer snelheid beter was en heb ze dus uit het oog verloren. Toen ik ruim en breed in de Compagniehaven lag, werd op een zeker moment het ene schip door de knrm binnengevaren, want motorstoring, en werd verteld dat het andere gezonken was. Vraag ik me toch iets af,… want we bouwen toch volgens CE,…
    Heeft het bilge alarm gewerkt?? En, wat doe je dan?? gooi je de boel plat en stopt alle gaten, zonodig met de gordijntjes van de salon,… maar nee hoor, we keren om terug, krijgen we het met volle laag van achteren,… sorry hoor, maar dit had mijns inziens niet nodig geweest. onkunde en paniek, niet meer weten wat te doen. Daarnaast de motorpech van het assisterende schip,…lag stationair draaiend nasst het zinkend schip, en een zoals het lijkt een waterslag,… mag toch ook niet voorkomen wanneer de installatienormen nagekomen worden???
    Het is triest en erg sneu voor de werf, want geen boot op de show in IJmuiden.
    Maar moeten ze er eerst een gaan bouwen die er kan komen.

    Geplaatst door: Fred Parie op

Reageer