KVNR tegen verhoging loodstarieven met 19%

Een stijging van de loodstarieven in 2010 met 19% of meer is voor de redersvereniging KVNR onaanvaardbaar. ‘Het Loodswezen zal, hoe pijnlijk ook, zelf een offer moeten brengen voor het afgenomen werk als gevolg van de economische recessie’, stelt de KVNR in reactie op de onlangs aangekondigde tariefsverhoging.

Het Loodswezen komt niet uit de kosten nu vanwege de crisis het aantal zeeschepen zo’n 30% lager is dan de jaarlijks 82.000 waar rekening mee werd gehouden. De tariefsverhoging is voorgelegd aan de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit), die toezicht houdt op de Nederlandse Loodsen Corporatie. September vorig jaar werd het Kostentoerekeningssysteem Loodswezen 2009-2013 door de NMa goedgekeurd, met als (wettelijk) uitgangspunt dat de kosten worden gedeeld door het aantal scheepsreizen. Het Loodswezen overlegt met minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) of de tariefsverhoging beperkt kan worden door wettelijk toelaatbare kostenbesparingen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

KVNR tegen verhoging loodstarieven met 19% | Schuttevaer.nl

KVNR tegen verhoging loodstarieven met 19%

Een stijging van de loodstarieven in 2010 met 19% of meer is voor de redersvereniging KVNR onaanvaardbaar. ‘Het Loodswezen zal, hoe pijnlijk ook, zelf een offer moeten brengen voor het afgenomen werk als gevolg van de economische recessie’, stelt de KVNR in reactie op de onlangs aangekondigde tariefsverhoging.

Het Loodswezen komt niet uit de kosten nu vanwege de crisis het aantal zeeschepen zo’n 30% lager is dan de jaarlijks 82.000 waar rekening mee werd gehouden. De tariefsverhoging is voorgelegd aan de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit), die toezicht houdt op de Nederlandse Loodsen Corporatie. September vorig jaar werd het Kostentoerekeningssysteem Loodswezen 2009-2013 door de NMa goedgekeurd, met als (wettelijk) uitgangspunt dat de kosten worden gedeeld door het aantal scheepsreizen. Het Loodswezen overlegt met minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) of de tariefsverhoging beperkt kan worden door wettelijk toelaatbare kostenbesparingen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer