IVW waarschuwt voor falen mechanische overvulbeveiliging tankvaart

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) waarschuwt de binnenvaartsector voor het falen van mechanische overvulbeveiligingen op tankschepen. De IVW wijst op andere mogelijkheden om te meten hoe vol een tank zit, zoals laser, sonar en ultrasoon geluid. Het is aan de branche om te bepalen in welke gevallen welke manier van meten het meest geschikt is.

De Inspectie komt tot deze waarschuwing na onderzoek naar een overloper op een tankschip op 7 augustus 2007. Bij het overpompen van stookolie van de ene naar de andere tank bleek de overvulbeveiliging niet te werken omdat de vlotter door oude olie zat vastgekoekt aan de geleiderstang. Door de opgebouwde druk scheurde de ladingtank open en gingen honderden liter stookolie overboord. In 2008 waren er tenminste negen incidenten met falende mechanische overvulbeveiligingen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

IVW waarschuwt voor falen mechanische overvulbeveiliging tankvaart | Schuttevaer.nl

IVW waarschuwt voor falen mechanische overvulbeveiliging tankvaart

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) waarschuwt de binnenvaartsector voor het falen van mechanische overvulbeveiligingen op tankschepen. De IVW wijst op andere mogelijkheden om te meten hoe vol een tank zit, zoals laser, sonar en ultrasoon geluid. Het is aan de branche om te bepalen in welke gevallen welke manier van meten het meest geschikt is.

De Inspectie komt tot deze waarschuwing na onderzoek naar een overloper op een tankschip op 7 augustus 2007. Bij het overpompen van stookolie van de ene naar de andere tank bleek de overvulbeveiliging niet te werken omdat de vlotter door oude olie zat vastgekoekt aan de geleiderstang. Door de opgebouwde druk scheurde de ladingtank open en gingen honderden liter stookolie overboord. In 2008 waren er tenminste negen incidenten met falende mechanische overvulbeveiligingen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer