Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Aanpakken illegale rondvaart in Amsterdam niet eenvoudig

AMSTERDAM

Voor de bonafide exploitanten van rondvaartboten en partyschepen in Amsterdam zijn ze al jaren een doorn in het oog: de particulieren die zonder vergunningen en met onveilige vaartuigen passagiers vervoeren. In de zomermaanden liggen de grachten vol met sloepen, pramen, dekschuiten en wat verder maar drijven kan, waarop gezelschappen van soms tientallen personen meevaren. De gezelligheid doet een feestje voor vrienden en familie vermoeden, maar vaak gaat er een zakelijk belang achter schuil. De dienst Binnenwaterbeheer Amsterdam (BBA) is verantwoordelijk voor de handhaving op het gebied van de illegale rondvaart.

1 / 1
Aanpakken illegale rondvaart in Amsterdam niet eenvoudig

Aanpakken illegale rondvaart in Amsterdam niet eenvoudig

Bart Sprenkeling (1963) heeft er best begrip voor, de klacht uit de rondvaart- en partyschepenbranche dat er te weinig wordt gedaan aan de bestrijding van de illegale rondvaart. ‘Dat kan ik me voorstellen als je dat vanaf de buitenkant ziet, maar achter de schermen en op het water gebeurt vanalles’, zegt de inspecteur vaarwegen bij BBA. ‘Wij volgen de aanbieders op internet, maken daar dossiers van en als we ze op het water aantreffen, gaan we onderzoeken of ze met betalende passagiers varen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (4)
  • ilija ivankovic

    Beste Reder,

    Wat grappig is, is dat de rondvaartboten zelf vaak ontzettend associaal varen, veel schade toebrengen aan andere boten en vervolgens gewoon doorvaren alsof er niks is gebeurd en ontzettend milieuontvriendelijk zijn. Ik vaar zelf al zeker 5 jaar en zie rondvaartboten dag in dag uit weer veel te hard varen, tegen andere boten aan botsen en veel schade toebrengen en verkeersregels op het water te overtreden. Wanneer je er iets van zegt of een melding bij de politie doet, wordt er niks aan gedaan. Erg jammer.
    Het komt zelfs vaak voor dat rederijen ook sloepen hebben zonder vergunning, maar dit wordt dan wel door de vingers gekeken.
    Daarnaast vragen rederijen vaak belachelijke prijzen voor rondvaarten, (zoals €15,- per persoon per uur).
    Op deze manier blijft varen alleen voor de elite beschikbaar en dit is gewoonweg zonde.
    Het is buitengewoon jammer dat er geen vergunningen worden weggegeven aan kleinere boten. Dit zou niet alleen de grachten een stuk fijner maken, zonder de veel te grote asociale rondvaartboten. Ook zal dit een gat in de markt opvullen die er zeker wel is. Ik weet zeker dat wanneer er weer vergunningen voor commercieel varen worden uitgegeven, dit het probleem enorm zou oplossen, omdat mensen zo de kans krijgen om legaal te varen.
    Momenteel is het gewoon niet mogelijk om legaal commercieel te varen, dus wordt het via de illegale weg gedaan. Wanneer er vergunningen zouden worden uitgegeven, zou dit probleem pas opgelost kunnen worden.

  • Paul

    Het feit dat alleen maar legaal gevaren mag worden door een beperkte groep met licentie is absurd. Als je echt wil voorkomen dat die krantenkoppen verschijnen is de oplossing heel simpel: Stel duidelijke regels op waaraan voldaan moet worden, geef een ieder de mogelijkheid om aan te tonen (middels een certificering oid) dat hij/zij voldoet aan de regels, en daarmee basta. Het resultaat is makkelijk controleerbaar (heb je papieren op orde?), en iedereen kan verantwoord (mee)varen. En de BBA kan het allemaal heel goed controleren, zonder internet af te speueren. Gewoon op het water kijken wie er vaart en steeksproefgewijs controleren. Niks grijs/moeilijk aan.

  • Reder

    Beste Ronald, als je zelf rondvaart dan weet je ook dat er meer is dan “slome rondvaart vol met toeristen” Men kan tegenwoordig kiezen uit sloepen, salonboten, tjalken etc. allemaal met vergunning. Wat betreft milieuvriendelijker varen, is de branche daar druk mee bezig en varen momenteel al eeen aantal schepen elektrisch, op biediesel, hybride enz. De opmerking over “rederijen die heel veel geld verdienen met toeristen proppen in een stinkend badkuip” is beneden peil, niet onderbouwd en kennelijk nodig om je eigen verhaal te rechtvaardigen.

  • Ronald

    Ik begrijp de zorgen over de veiligheid, maar er is een belangrijke reden dat deze pramen, vletten ed. rondvaren. Een beetje amsterdammer wil nog niet dood gezien worden in zo´n slome rondvaarboot vol met toeristen. Als je met vrienden plezier wil maken, bier wil drinken en muziek wil draaien dan is er gewoon geen legaal alternatief. Amsterdam laat zich gek maken door de rederijen die heel veel geld verdienen met toeristen proppen in een stinkende badkuip. De oplossing is voor de “vrije jongens” een aparte vergunning verplicht maken waardoor zij legaal kunnen varen en zij de boten tip top kunnen onderhouden. Het beeld dat er wrakken rondvaren klopt niet, veel boten zijn gewoon gekeurd door de verzekering en worden goed onderhouden. En als afsluiter, zorg eerst maar eens dat die rondvaarboten een beetje milieuvriendelijker varen, het lijken soms net van die sovjet tanks met een blauw-zwarte rookpluim.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook