Huizinga positief over voorstel interpretatie hardheidsclausule

Staatssecretaris Huizinga heeft in antwoord op kamervragen toegezegd dat zij een voorstel van het bedrijfsleven inzake de overgangsbepalingen ROSR positief zal beoordelen en zal voorleggen aan de internationale werkgroepen. Koninklijke Schuttevaer, Kantoor Binnenvaart, CBRB en de Vereniging van Waterbouwers zijn bezig zo’n voorstel te ontwikkelen.

Inmiddels is bereikt dat omwille van de crisis de overgangstermijn voor de eisen van 2010 met twee jaar wordt uitgesteld.  De Tweede Kamer ondersteunde niet een voorstel van de SP om tot algehele vrijstelling of afstel te komen. Volgens de Staatssecretaris is dit internationaal niet haalbaar. Staatssecretaris Huizinga zegde wel toe coulant met de toepassing van de hardheidsclausule te zullen omgaan en voorstellen van het bedrijfsleven positief te willen benaderen. In de hardheidsclausule wordt bepaald dat wanneer schepen niet kunnen voldoen aan de overgangsbepalingen hiervoor een uitzondering kan worden gemaakt. Het grootste knelpunt daarbij vormen de geluidseisen die in 2015 voor bestaande schepen van kracht worden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Huizinga positief over voorstel interpretatie hardheidsclausule | Schuttevaer.nl

Huizinga positief over voorstel interpretatie hardheidsclausule

Staatssecretaris Huizinga heeft in antwoord op kamervragen toegezegd dat zij een voorstel van het bedrijfsleven inzake de overgangsbepalingen ROSR positief zal beoordelen en zal voorleggen aan de internationale werkgroepen. Koninklijke Schuttevaer, Kantoor Binnenvaart, CBRB en de Vereniging van Waterbouwers zijn bezig zo’n voorstel te ontwikkelen.

Inmiddels is bereikt dat omwille van de crisis de overgangstermijn voor de eisen van 2010 met twee jaar wordt uitgesteld.  De Tweede Kamer ondersteunde niet een voorstel van de SP om tot algehele vrijstelling of afstel te komen. Volgens de Staatssecretaris is dit internationaal niet haalbaar. Staatssecretaris Huizinga zegde wel toe coulant met de toepassing van de hardheidsclausule te zullen omgaan en voorstellen van het bedrijfsleven positief te willen benaderen. In de hardheidsclausule wordt bepaald dat wanneer schepen niet kunnen voldoen aan de overgangsbepalingen hiervoor een uitzondering kan worden gemaakt. Het grootste knelpunt daarbij vormen de geluidseisen die in 2015 voor bestaande schepen van kracht worden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer