Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

CU/SGP: ‘Overcapaciteit aanpakken door tijdelijke regelingen’

DEVENTER

Voor Peter van Dalen vormt binnenvaart de laatste 25 jaar de rode draad in zijn leven. In zijn functie als afdelingshoofd binnen Verkeer en Waterstaat stond hij aan de wieg van het opheffen van het systeem van evenredige vrachtverdeling. Zijn eerste gedachte bij het zien van de pontons vol niet afgebouwde schepen in Rotterdam is de vraag of het nog wel op te brengen is. Van Dalen is lijsttrekker van de gecombineerde CU/SGP-fractie.

1 / 1
CU: ‘Overcapaciteit aanpakken door tijdelijke regelingen'

CU: ‘Overcapaciteit aanpakken door tijdelijke regelingen'

Luister naar de podcast ‘Effe dubbel met Peter van Dalen’ (opent in nieuw scherm)
De overcapaciteit en de crisis zijn voor Van Dalen geen reden om het systeem van evenredige vrachtverdeling of minimumtarieven weer in te stellen. ‘Ik ben absoluut geen voorstander van sturing van capaciteit.  Dit is marktwerking en daar ben ik het mee eens. Ik zeg niet "jammer, maar helaas", we moeten wel met elkaar een paar dingen afspreken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)
  • jos

    Dan maar kort maar krachtig: De huidige CCR heeft binnen een democratisch bestel niets te zoeken!

  • sunniva

    het zal mijn vooroordeel wel zijn, want ik had altijd het gevoel dat bij de CU en SGP mensen zaten die wisten wat het begrip mededogen betekende. Maar wat ik hier lees is zo koud en kil. Koude sanering voor de oudere schepen en met ons sloopgeld, opgebracht om de capaciteit te beheersen, de overcapaciteit in stand houden zodat we als het weer beter gaat alsnog de vrachtprijzen kunnen drukken. Is hier uw meester slechts de vrije markt? Dieptreurig.

  • binnenvaartschipper

    Weer iemand achter een buro die er niets van begrijpt.Door het wegvallen van de EV zijn in tegenstelling wat de tegenstanders beweerden geen andere goederen op het water gekomen.Het nadeel van een vrije markt dat kleine schepen sneller verdwijnen en daarmee een stukje vervoer word bewust niet genoemd.En als Peter van Dalen zich ging verdiepen in de onzin van sommige ccr regels die vaak ook niets met de veiligheid op de vaarwegen te maken hebben en zich af ging vragen wat het zou beteken wanneer dit soort vergelijkende regels op hem zelf van toepassing werden verklaard dan zou hij nooit dit soort uitspraken doen.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook