Schipper De Haeck nadert faillissement

‘Het is gedaan’, zegt de Belg Koenraad De Haeck, samen met zijn vrouw Adelheid eigenaar van het ms Tijl. ‘De binnenvaart gaat aan hoogmoed tenonder en wij zijn één van de eerste slachtoffers. Het is altijd maar groter en groter en opscheppen tegen elkaar. Wij vinden dat afschuwelijk.’

De Haeck (33) gaf in december bij zijn Belgische bank aan dat de vooruitzichten voor 2009 niet zo rooskleurig waren, maar de bank had daar volgens hem geen oren naar. ‘We hadden een potje voor onvoorziene uitgaven en daar hebben we sinds die tijd van geleefd. Maar nu is het bijna leeg. Ze bieden mij nu een kaskrediet met tien procent rente aan. Dat gaan we dus niet doen, dan raken we alleen dieper in de schulden. Als het niet beter wordt in de binnenvaart gaan we gewoon failliet, na elf jaar hard werken. Dan stop ik ermee, ga aan de wal en wil er niets meer mee te maken hebben.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (30)

  • Openhartige en een juiste inschatting van de huidige toestand in de scheepvaart.
    Van de bonden moet je effectief niets verwachten en ik weet van wat ik spreek.
    Hen gaat het ook maar om de centen en door gebrek aan leden hebben ze te weinig inkomsten om iets te forceren.
    Idealisten vind je enkel onder de schippers.
    Wat ik ervaar is dat de schipper zeker een harde werker is maar te weinig economisch denkt.
    Hij lost alles op met dag en nacht te werken in plaats van te rekenen zoals een bedrijf aan de wal rekent.
    Daarenboven werkt hij met een minimum of nog minder aan personeel om kosten te sparen.
    Ik was zelf bedrijfleider van een leuke zaak aan de wal, voordien schipper dus ik weet wel over wat ik praat.
    Evenwel deze crisis hebben weinigen zien aankomen, ze is ook totaal anders, zeer plots zeer ingrijpend geworden en beterschap is zelfs na het dieptepunt, moeilijk te voorspellen.
    Ik wens deze schipper in ieder geval het beste en hoop dat hij een oplossing kan vinden.

    Geplaatst door: kris op
  • De wereld vergaat niet mensen! Deze man heefd natuurlijk gelijk betreffende uitstel van rente en aflossing van nieuwbouwers,dat is pure concurrentievervalsing. Deze lieden komen overigings steeds dieper in de financiele problemen,schip zakt steeds verder in waarde en hun hypotheek wordt hoger,want beste collega,s gaat nog even duren,een jaartje of twee zeker! Waar of niet waar? De tijd zal het leren.In m,n glazen bol zie ik in ieder geval nog geen licht in de tunnel!

    Geplaatst door: Martin op
  • Hallo Koen & Heidi ik wens je waardeer ten zeerste uw openheid,en geef je op vele punten volkomen gelijk.Maar dat de bonden niets doen,is dat niet aan ons zelf te danken? toen we enkele jaren geleden samen met enkele schippers het met het BBT (Betere Binnenvaart Team) een betoging hadden georganiseerd te Brussel om de beurs te behouden,waren we daar met 7 man en een paardekop,We hebben zelfs de boeken van BBT moeten sluiten bij gebrek aan leden en inkomsten.Vele collega’s gaven liever dikke fooien aan bevrachters in plaats van eenlidgeld aan een vereniging te betalen,maar ja er was toen werk genoeg voor iedereen.Nu is er paniek en terug nood aan een bond of actiegroep,tot er weer betere tijden aanbreken en dan laat men de bonden weer in de kou staan.Sorry ik vind het zelf zeer jammer maar solidariteit en binnenvaart gaan niet samen.
    Eddy J

    Geplaatst door: Eddy Joos op
  • Het is ook zo dat de nieuwe schepen geen schepen zijn maar meer jachten zijn. Met een schip moet je geld verdienen en ok luxe mag maar het moet niet overdreven zijn.Als je een nieuw schip bouwt moet je niet alleen groter als de rest en luxueuzer zijn dan de vorige je moet zijn dat je schip cuubs heeft en veel laad op diepgang daar verdien je je geld mee niet met een kookeiland van 30duizend euro

    Geplaatst door: heidi op
  • iedereen doet zijn best en is een ondernemer de vrachten die zo laag staan zijn paniekvrachten verleden jaar stonden die vrachten hoog door die zelfde mensen vervoert oude of nieuwe schepen niemand komt er of mensen onder contract die ook allemaal hebben moeten inleveren wij staan al net zo ver als voor de jaren 72 veel bevrachters hadden een café elke toernégeneral kwam er 5 cent bij
    nu spelen ze het anders de vrachten staan al zeer laag saldo vracht moet men 2 maand op wachten voor hij op de rekening staat ge kunt als ge een dag van te voren belt een check komen halen ik moet er toch geen tekening bij maken zeker de economie moet zich herstellen dan zal alles gelijdelijk herstellen troost u een econoom van maastricht heeft voorspeld dat in 2035 het vervoer van containers met 300 percent zal steigen
    geef de moet niet op koen en heidy jr

    Geplaatst door: jacques op
  • Wij hebben zelf GEEN nieuwbouwschip, dus ik verdedig mijzelf niet. Maar ik vind het erg kort door de bocht om alle NIEUWBOUWERS over 1 kam te scheren, er word namelijk sporadisch vermeld dat ze de speculanten- lees de GRAAIERS bedoelen.
    Ik denk dat er zeker mensen zijn welke op een gezonde manier, lees mensen met een behoorlijk eigen kapitaal nieuw hebben gebouwd. Dus mensen welke al jaren (geen 5 of 10 dus) een kapitaal hebben opgebouwd. En daar bedoel ik dus niet de mensen mee welke een zogenaamd kapitaal hebben opgebouwd vanwege het snel doorverkopen van schepen wat niet anders was dan een grote zeepbel kweken, die nu, helaas ook voor mij, uit elkaar is geklapt. Er word nogal eens vermeld dat er vorige jaren zoveel werk was dat er geen schepen te veel waren, maar dan word er niet bij vermeld dat er ondertussen ik weet niet hoeveel schepen bij zijn gebouwd, en wat nog onderweg is. Als alle schepen die het laatste 1/2 jaar plus de schepen welke nog moeten komen/in bestelling zijn, vorig jaar op de markt hadden geweest dan waren er veel te veel schepen geweest en hadden we niet van die besommingen gemaakt welke er toen gemaakt zijn, anders gezegd, dan waren er gewoon te veel schepen. Dus het geklets van sommigen dat er vorige jaren toch niet te veel schepen waren moeten ze dan wel nuanceren.
    De economische crisis had zowieso gekomen, maar met een beetje normaal eigen kapitaal is het wel beter te dragen.
    Ik wens allen veel succes toe, en mensen welke het niet redden natuurlijk ook, er is meerdan alleen 1 bonk ijzer.
    Het artikel hier boven is me trouwens uit het hart gegrepen, volgen mij slaat schipper de Haeck de spijker op zijn kop. Ook U, heel veel succes.

    Geplaatst door: D.W. op
  • Altijd maar zitten kappen op de nieuwbouw is toch makkelijk hé.Mijn grootvader bouwde al nieuw, dus misschien hebben we wel een gezondere financiering als vele die hier commentaar zitten te geven. Wij hebben dan ook niet zitten speculeren, wij hebben nieuwbouw gedaan om er mee te varen. Dit wil niet zeggen dat ik niet erg vind wat er nu met sommige mensen gebeurd. Ik heb ook veel meer te verliezen dan al die speculanten zonder centen, want aan dit nieuwe schip van ons hebben 3 generaties meegewerkt. We kunnen niet meer doen dan hopen dat de economie weer aantrekt, want dat is de grootste oorzaak van de malaise nu. Overcapaciteit maakt het misschien wel iets erger maar is zeker niet de grootste reden. Vorig jaar wisten ze niet waar ze de schepen vandaan moesten halen om het werk weg te krijgen. Iedereen veel succes gewenst in deze tijden, en scheer niet alle nieuwbouwers over dezelfde kam, er zijn best heel gezonde bedrijven bij.

    Geplaatst door: staf op
  • Vind de doorsnee verwijten nogal rúcksichtlos.
    Op een handvol na zijn alle schippers de afhelopen 5 jaar van schip veranderd en allemaal zijn ze groter en of nieuwer gegaan.
    Ik ben er stellig van overtuigd dat als de meeste van deze mensen nieuwbouw hadden kunnen doen dat ze dat hadden gedaan maar nu het fout gaat zitten ze te wijzen.
    Ben bang dat er jaloezie ongeveer ovengroot was als de 100.000den die extra werden verdiend op die nieuwe schepen maar onder de huidge omstandigheden is het uiteraard makkelijk ontkennen.

    Ik neem het de speculanten kwalijk en zij zijn deels verantwoordelijk voor overcapasiteit maar klakkeloos verwijten terwijl we allemaal vooruit wilden vind ik kort door de bocht.

    Geplaatst door: Jan op
  • Ik ben van de nieuwbouw. lees dus mee en heb mijn mening gegeven. Ik als schipper heb een nieuw schip gebouw. na jaren hard gevaren te hebben. En wat er nu allemaal gebeurd is niet alleen aan de nieuwbouw te wijten. en dat gevoel krijg ik dagelijks, meer en meer. De schippers die “handelaar“ zijn geworden, daar voel ik mijn eigen niet bij horen. en wat er bij deze schipper gebeurd is niet goed. Maar ik word wel eens niet goed van al die kritiek op nieuwbouw. je moet ze niet allemaal over 1 kam halen. verder wens ik familie de Haeck het allerbeste toe.

    Geplaatst door: M op
  • Wat een gelul allemaal( betreft schuldvraag) , zonder al die nieuwbouw van de laatste jaren had het marktaandeel van de binnenvaart niet zo gegroeid. Dan zouden we misschien nog wel veel minder te vervoeren hebben dan nu het geval is.
    Er is ook een verschil tussen nieuwbouwers en speculatie-nieuwbouwers.
    Alles over 1 kam scheren is dus waanzin.
    Maar 1 ding is zeker, we hebben met z’n allen een probleem, of je nu een gezond bedrijf hebt of een ongezond bedrijf.
    Veel wijsheid en succes gewenst.

    Geplaatst door: schipper van een nieuwbouwschip op
  • Jantje en M schijnen nog steeds niet te begrijpen dat deze malaise niet alleen door de crisis komt,maar o.a door zakkenvullers die zoals Wouter zegt meer verdienen aan de binnenvaart dan wij zelf,en door ieder die zich gek heeft laten maken door al die mooie praatjes.Mensen die behoudend te werk zijn gegaan en zich niet gek hebben laten maken zijn nu ook de klos!

    Geplaatst door: Adri op
  • Tis opvallend dat hier niemand van de gewraakte groep z’n mening deelt!
    Dr zijn er op zijn minst honderd onder ons die de laatste jaren een nieuwbouw hebben gedaan,of 2 maar daarvan hoor je er geen die zijn eigen motieven of zienswijze uitlegt.
    Ik weet wel dat hij geen schijn van kans zou maken op dit forum maar zo anoniem zou het toch wel een een interessante discussie opleveren.
    NIEUWBOUW SCHIPPERS! VAN HARTE UITGENODIGD OM HIER UW VERHAAL TE DOEN1

    Geplaatst door: Jan op
  • fam heack , veel sterkte gewenst .
    Onze nieuwbouwers en vrachtprijs verneukers wens ik iets heeeel anders…

    Geplaatst door: gvh op
  • Fam Haeck,sterkte!!!

    Geplaatst door: carina op
  • als ik vroeger bij mijn ouders als kind iets vroeg en ik kreeg het niet dan hadden mijn ouders er een rede voor over 30 jaar heb ik zelf een schip gekocht ben ik naar de bank gegaan en moest daar wachten voor een afspraak
    toen leesde ik een briefje wat er op de muur hangde
    ge komt hier binnen als vriend hopelijk gaat ge buiten als vriend met of zonder lening toen moest men minstens 25% van het kapitaal hebben voor te mogen lenen als de banken dat hadden aangehouden dan had er z’oon mizerie niet geweest en dan nog bovenop nog de staatsgarantie de wereldcricis had er toch gekomen jr

    Geplaatst door: jacques op
  • Schipper de Haeck heeft volkomen gelijk, helaas heeft de crisis alles versneld, ook zonder crisis had het fout gelopen, er werden veel te veel en te grote schepen gebouwd en enkelen hebben door te handelen in nieuwbouw snel veel geld verdient het van de zotte dat banken alleen nieuwe schepen financieren en dat je voor een goed schip van 15 of 20 jaar geen voordelig krediet krijgt, makelaars en banken hebben indeze ook veel schuld.

    Geplaatst door: Arie op
  • Te gek voor woorden dat de nieuwbouw uitstel van betaling krijgt en deze familie van het schip af moet binnenkort.
    Maar het ligt niet aan de nieuwbouw nee hoor!!Droom lekker verder allemaal dit is te gek voor woorde gewoon.
    Sterkte ermee!.

    Geplaatst door: lezer op
  • Nee de nieuwbouw heeft er geen schuld aan.

    DIE KLOJO’S die er 3 of 4 hebben besteld en dat 4jaar achter elkaar,ff snel geld verdienen.

    Het is niet erg als je een koppelverband hebt,dat was juist goed,maar niet gelijk stoer doen bij je vrienden in de kroeg en aan willen komen met een dikke AUDI S8 of BMW 70000serie blablabla,en kunnen willen zeggen dat je nog ff twee verbanden in bestelling hebt.
    De binnenvaart wqas juist zo sterk omdat we allmaal kleine bedrijven horen te zijn,klein bedrijf dat was de kracht,maar nee sommige moest meer meer meer,mooier mooier mooier,kijk maar s naar die grote 135mtrx17mtr
    allemaal patserij

    Geplaatst door: Fuckface op
  • Wat lezen mensen toch slecht. Er wordt gesteld dat : er ongecontroleerd nieuwbouw is gepleegd. Daar hebben we nu allemaal last van. Dat is zeker niet alleen de schuld van de ondernemers van de nieuwbouw. Maar ook van de regering in Den Haag en Europa, banken & makelaars. Maar door de waarde van het object zijn de bedrijven met de minste waarde de eerste de klos. Dat is heel zuur maar wel de waarheid. Ik vind het knap dat Familie de Haeck zo’n net stuk heeft laten optekenen. Zonder een verwijt naar 1 groep.

    Geplaatst door: LW op
  • M
    Lees nou zelf eens wat je schrijft!
    Je hebt 100% gelijk dat bedrijven die met de binnenvaart te maken hebben topjaren draaien.ALLEEN DE BINNENVAART ZELF NIET!! Het zijn alleen toeleverende bedrijven die aan de binnenvaart verdienen.De sector zelf is nooit geen cent wijzer geworden van de nieuwbouw.Voor de nieuwbouwgolf voer een enkeling continue, en hadden we behalve in de tankvaart nog nooit gehoord van vrijetijdsregeling.Door de nieuwbouw is onze bedrijfstak veranderd van een manier van leven naar een beroep.

    Geplaatst door: Wouter op
  • De nieuwbouw heeft het allemaal gedaan. Een komplete wereldcrisis, is tot stand gekomen door de nieuwbouw. Heeft ooit iemand er wel eens aan gedacht hoeveel werk dat de nieuwbouw gebracht heeft. Alle bedrijven die iets met de scheepvaart te maken heeft, hebben top jaren gedraait, en nog!!!!!!!!!!!!!!
    Dat is toch zeer positief voor de economie. En dat hoor ik nu nergens. en nu het slecht gaat licht het aan de nieuwbouw. Denk eerst na, en zeg dan eens iets.

    Geplaatst door: M op
  • Schaam je er niet voor het overkomt je nu eenmaal.Je bedrijf was gezond maar je bent nu eenmaal naar de klote geholpen door mensen met eurotekens in hun ogen!Veel succes en bedenk dat je niet meer hebt kunnen doen dan je best.

    Geplaatst door: Wouter op
  • laat een ieder in zijn waarde en probeer je eigen problemen niet bij een ander neer te leggen en of het nu een nieuwbouw of een bestaand is deze crisis is wereld wijd en niet alleen in de binnenvaart dus probeer niet altijd te wijzen naar een andere collega of een bank want je staat allemaal voor je eigen

    Geplaatst door: ckn op
  • Deze man slaat de spijker op zijn kop. Maar de grote heren met stropdassen zien het nog steeds niet. De vele nieuwbouwers graven niet alleen hun eigen graf maar ook dat van andere, die geen rare ondoordachte stappen hebben gezet. Samen met deze schipper zullen er nog vele volgen. Als we voor deze vrachten blijven varen gaan de prijzen alleen nog maar verder onderuit. De bodem ligt op 0,00. Als we eens proberen om structueel te weigeren, gebeurt er mss wat. Maar ja, eenheid en binnenvaart is hetzelfde als God en de Duivel aan dezelfde bar.

    Geplaatst door: Piet L op
  • zou het echt zo zijn dat de makelaars,bevrachters schuldig zijn aan een wereldwijde crisis

    Geplaatst door: jantje op
  • hou de moed maar in en sterkte

    Geplaatst door: silversurfer op
  • Dit is precies de waarheid! Deze schipper heeft gelijk maar ook na aanleiding van dit artikel zullen de mensen die met al die achterlijke plannen komen zich er niets van aan trekken en de nieuwbouw schepen de hand boven het hoofd houden! Sterkte in de strijd familie De haeck ; ik ben het volledig met u eens!

    Geplaatst door: Dani op
  • Dit is gewoon de waarheid. Heel veel sterkte en wijsheid gewenst voor de toekomst Familie de Haeck.

    Geplaatst door: LW op
  • hieruit blijkt maar des te meer:hoe meer je naar makelaars,banken en bevrachters luistert en je op laat opnaaien door zulke mooie praatjes,waar je dan terecht komt.
    Mensen maak je eigen plan ,het gras bij de buren is toch altijd groener.

    Geplaatst door: een schipper op
  • Wat deze man verteld sta ik achter.Veel succes.

    Geplaatst door: rob op

Reageer

Schipper De Haeck nadert faillissement | Schuttevaer.nl

Schipper De Haeck nadert faillissement

‘Het is gedaan’, zegt de Belg Koenraad De Haeck, samen met zijn vrouw Adelheid eigenaar van het ms Tijl. ‘De binnenvaart gaat aan hoogmoed tenonder en wij zijn één van de eerste slachtoffers. Het is altijd maar groter en groter en opscheppen tegen elkaar. Wij vinden dat afschuwelijk.’

De Haeck (33) gaf in december bij zijn Belgische bank aan dat de vooruitzichten voor 2009 niet zo rooskleurig waren, maar de bank had daar volgens hem geen oren naar. ‘We hadden een potje voor onvoorziene uitgaven en daar hebben we sinds die tijd van geleefd. Maar nu is het bijna leeg. Ze bieden mij nu een kaskrediet met tien procent rente aan. Dat gaan we dus niet doen, dan raken we alleen dieper in de schulden. Als het niet beter wordt in de binnenvaart gaan we gewoon failliet, na elf jaar hard werken. Dan stop ik ermee, ga aan de wal en wil er niets meer mee te maken hebben.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (30)

  • Openhartige en een juiste inschatting van de huidige toestand in de scheepvaart.
    Van de bonden moet je effectief niets verwachten en ik weet van wat ik spreek.
    Hen gaat het ook maar om de centen en door gebrek aan leden hebben ze te weinig inkomsten om iets te forceren.
    Idealisten vind je enkel onder de schippers.
    Wat ik ervaar is dat de schipper zeker een harde werker is maar te weinig economisch denkt.
    Hij lost alles op met dag en nacht te werken in plaats van te rekenen zoals een bedrijf aan de wal rekent.
    Daarenboven werkt hij met een minimum of nog minder aan personeel om kosten te sparen.
    Ik was zelf bedrijfleider van een leuke zaak aan de wal, voordien schipper dus ik weet wel over wat ik praat.
    Evenwel deze crisis hebben weinigen zien aankomen, ze is ook totaal anders, zeer plots zeer ingrijpend geworden en beterschap is zelfs na het dieptepunt, moeilijk te voorspellen.
    Ik wens deze schipper in ieder geval het beste en hoop dat hij een oplossing kan vinden.

    Geplaatst door: kris op
  • De wereld vergaat niet mensen! Deze man heefd natuurlijk gelijk betreffende uitstel van rente en aflossing van nieuwbouwers,dat is pure concurrentievervalsing. Deze lieden komen overigings steeds dieper in de financiele problemen,schip zakt steeds verder in waarde en hun hypotheek wordt hoger,want beste collega,s gaat nog even duren,een jaartje of twee zeker! Waar of niet waar? De tijd zal het leren.In m,n glazen bol zie ik in ieder geval nog geen licht in de tunnel!

    Geplaatst door: Martin op
  • Hallo Koen & Heidi ik wens je waardeer ten zeerste uw openheid,en geef je op vele punten volkomen gelijk.Maar dat de bonden niets doen,is dat niet aan ons zelf te danken? toen we enkele jaren geleden samen met enkele schippers het met het BBT (Betere Binnenvaart Team) een betoging hadden georganiseerd te Brussel om de beurs te behouden,waren we daar met 7 man en een paardekop,We hebben zelfs de boeken van BBT moeten sluiten bij gebrek aan leden en inkomsten.Vele collega’s gaven liever dikke fooien aan bevrachters in plaats van eenlidgeld aan een vereniging te betalen,maar ja er was toen werk genoeg voor iedereen.Nu is er paniek en terug nood aan een bond of actiegroep,tot er weer betere tijden aanbreken en dan laat men de bonden weer in de kou staan.Sorry ik vind het zelf zeer jammer maar solidariteit en binnenvaart gaan niet samen.
    Eddy J

    Geplaatst door: Eddy Joos op
  • Het is ook zo dat de nieuwe schepen geen schepen zijn maar meer jachten zijn. Met een schip moet je geld verdienen en ok luxe mag maar het moet niet overdreven zijn.Als je een nieuw schip bouwt moet je niet alleen groter als de rest en luxueuzer zijn dan de vorige je moet zijn dat je schip cuubs heeft en veel laad op diepgang daar verdien je je geld mee niet met een kookeiland van 30duizend euro

    Geplaatst door: heidi op
  • iedereen doet zijn best en is een ondernemer de vrachten die zo laag staan zijn paniekvrachten verleden jaar stonden die vrachten hoog door die zelfde mensen vervoert oude of nieuwe schepen niemand komt er of mensen onder contract die ook allemaal hebben moeten inleveren wij staan al net zo ver als voor de jaren 72 veel bevrachters hadden een café elke toernégeneral kwam er 5 cent bij
    nu spelen ze het anders de vrachten staan al zeer laag saldo vracht moet men 2 maand op wachten voor hij op de rekening staat ge kunt als ge een dag van te voren belt een check komen halen ik moet er toch geen tekening bij maken zeker de economie moet zich herstellen dan zal alles gelijdelijk herstellen troost u een econoom van maastricht heeft voorspeld dat in 2035 het vervoer van containers met 300 percent zal steigen
    geef de moet niet op koen en heidy jr

    Geplaatst door: jacques op
  • Wij hebben zelf GEEN nieuwbouwschip, dus ik verdedig mijzelf niet. Maar ik vind het erg kort door de bocht om alle NIEUWBOUWERS over 1 kam te scheren, er word namelijk sporadisch vermeld dat ze de speculanten- lees de GRAAIERS bedoelen.
    Ik denk dat er zeker mensen zijn welke op een gezonde manier, lees mensen met een behoorlijk eigen kapitaal nieuw hebben gebouwd. Dus mensen welke al jaren (geen 5 of 10 dus) een kapitaal hebben opgebouwd. En daar bedoel ik dus niet de mensen mee welke een zogenaamd kapitaal hebben opgebouwd vanwege het snel doorverkopen van schepen wat niet anders was dan een grote zeepbel kweken, die nu, helaas ook voor mij, uit elkaar is geklapt. Er word nogal eens vermeld dat er vorige jaren zoveel werk was dat er geen schepen te veel waren, maar dan word er niet bij vermeld dat er ondertussen ik weet niet hoeveel schepen bij zijn gebouwd, en wat nog onderweg is. Als alle schepen die het laatste 1/2 jaar plus de schepen welke nog moeten komen/in bestelling zijn, vorig jaar op de markt hadden geweest dan waren er veel te veel schepen geweest en hadden we niet van die besommingen gemaakt welke er toen gemaakt zijn, anders gezegd, dan waren er gewoon te veel schepen. Dus het geklets van sommigen dat er vorige jaren toch niet te veel schepen waren moeten ze dan wel nuanceren.
    De economische crisis had zowieso gekomen, maar met een beetje normaal eigen kapitaal is het wel beter te dragen.
    Ik wens allen veel succes toe, en mensen welke het niet redden natuurlijk ook, er is meerdan alleen 1 bonk ijzer.
    Het artikel hier boven is me trouwens uit het hart gegrepen, volgen mij slaat schipper de Haeck de spijker op zijn kop. Ook U, heel veel succes.

    Geplaatst door: D.W. op
  • Altijd maar zitten kappen op de nieuwbouw is toch makkelijk hé.Mijn grootvader bouwde al nieuw, dus misschien hebben we wel een gezondere financiering als vele die hier commentaar zitten te geven. Wij hebben dan ook niet zitten speculeren, wij hebben nieuwbouw gedaan om er mee te varen. Dit wil niet zeggen dat ik niet erg vind wat er nu met sommige mensen gebeurd. Ik heb ook veel meer te verliezen dan al die speculanten zonder centen, want aan dit nieuwe schip van ons hebben 3 generaties meegewerkt. We kunnen niet meer doen dan hopen dat de economie weer aantrekt, want dat is de grootste oorzaak van de malaise nu. Overcapaciteit maakt het misschien wel iets erger maar is zeker niet de grootste reden. Vorig jaar wisten ze niet waar ze de schepen vandaan moesten halen om het werk weg te krijgen. Iedereen veel succes gewenst in deze tijden, en scheer niet alle nieuwbouwers over dezelfde kam, er zijn best heel gezonde bedrijven bij.

    Geplaatst door: staf op
  • Vind de doorsnee verwijten nogal rúcksichtlos.
    Op een handvol na zijn alle schippers de afhelopen 5 jaar van schip veranderd en allemaal zijn ze groter en of nieuwer gegaan.
    Ik ben er stellig van overtuigd dat als de meeste van deze mensen nieuwbouw hadden kunnen doen dat ze dat hadden gedaan maar nu het fout gaat zitten ze te wijzen.
    Ben bang dat er jaloezie ongeveer ovengroot was als de 100.000den die extra werden verdiend op die nieuwe schepen maar onder de huidge omstandigheden is het uiteraard makkelijk ontkennen.

    Ik neem het de speculanten kwalijk en zij zijn deels verantwoordelijk voor overcapasiteit maar klakkeloos verwijten terwijl we allemaal vooruit wilden vind ik kort door de bocht.

    Geplaatst door: Jan op
  • Ik ben van de nieuwbouw. lees dus mee en heb mijn mening gegeven. Ik als schipper heb een nieuw schip gebouw. na jaren hard gevaren te hebben. En wat er nu allemaal gebeurd is niet alleen aan de nieuwbouw te wijten. en dat gevoel krijg ik dagelijks, meer en meer. De schippers die “handelaar“ zijn geworden, daar voel ik mijn eigen niet bij horen. en wat er bij deze schipper gebeurd is niet goed. Maar ik word wel eens niet goed van al die kritiek op nieuwbouw. je moet ze niet allemaal over 1 kam halen. verder wens ik familie de Haeck het allerbeste toe.

    Geplaatst door: M op
  • Wat een gelul allemaal( betreft schuldvraag) , zonder al die nieuwbouw van de laatste jaren had het marktaandeel van de binnenvaart niet zo gegroeid. Dan zouden we misschien nog wel veel minder te vervoeren hebben dan nu het geval is.
    Er is ook een verschil tussen nieuwbouwers en speculatie-nieuwbouwers.
    Alles over 1 kam scheren is dus waanzin.
    Maar 1 ding is zeker, we hebben met z’n allen een probleem, of je nu een gezond bedrijf hebt of een ongezond bedrijf.
    Veel wijsheid en succes gewenst.

    Geplaatst door: schipper van een nieuwbouwschip op
  • Jantje en M schijnen nog steeds niet te begrijpen dat deze malaise niet alleen door de crisis komt,maar o.a door zakkenvullers die zoals Wouter zegt meer verdienen aan de binnenvaart dan wij zelf,en door ieder die zich gek heeft laten maken door al die mooie praatjes.Mensen die behoudend te werk zijn gegaan en zich niet gek hebben laten maken zijn nu ook de klos!

    Geplaatst door: Adri op
  • Tis opvallend dat hier niemand van de gewraakte groep z’n mening deelt!
    Dr zijn er op zijn minst honderd onder ons die de laatste jaren een nieuwbouw hebben gedaan,of 2 maar daarvan hoor je er geen die zijn eigen motieven of zienswijze uitlegt.
    Ik weet wel dat hij geen schijn van kans zou maken op dit forum maar zo anoniem zou het toch wel een een interessante discussie opleveren.
    NIEUWBOUW SCHIPPERS! VAN HARTE UITGENODIGD OM HIER UW VERHAAL TE DOEN1

    Geplaatst door: Jan op
  • fam heack , veel sterkte gewenst .
    Onze nieuwbouwers en vrachtprijs verneukers wens ik iets heeeel anders…

    Geplaatst door: gvh op
  • Fam Haeck,sterkte!!!

    Geplaatst door: carina op
  • als ik vroeger bij mijn ouders als kind iets vroeg en ik kreeg het niet dan hadden mijn ouders er een rede voor over 30 jaar heb ik zelf een schip gekocht ben ik naar de bank gegaan en moest daar wachten voor een afspraak
    toen leesde ik een briefje wat er op de muur hangde
    ge komt hier binnen als vriend hopelijk gaat ge buiten als vriend met of zonder lening toen moest men minstens 25% van het kapitaal hebben voor te mogen lenen als de banken dat hadden aangehouden dan had er z’oon mizerie niet geweest en dan nog bovenop nog de staatsgarantie de wereldcricis had er toch gekomen jr

    Geplaatst door: jacques op
  • Schipper de Haeck heeft volkomen gelijk, helaas heeft de crisis alles versneld, ook zonder crisis had het fout gelopen, er werden veel te veel en te grote schepen gebouwd en enkelen hebben door te handelen in nieuwbouw snel veel geld verdient het van de zotte dat banken alleen nieuwe schepen financieren en dat je voor een goed schip van 15 of 20 jaar geen voordelig krediet krijgt, makelaars en banken hebben indeze ook veel schuld.

    Geplaatst door: Arie op
  • Te gek voor woorden dat de nieuwbouw uitstel van betaling krijgt en deze familie van het schip af moet binnenkort.
    Maar het ligt niet aan de nieuwbouw nee hoor!!Droom lekker verder allemaal dit is te gek voor woorde gewoon.
    Sterkte ermee!.

    Geplaatst door: lezer op
  • Nee de nieuwbouw heeft er geen schuld aan.

    DIE KLOJO’S die er 3 of 4 hebben besteld en dat 4jaar achter elkaar,ff snel geld verdienen.

    Het is niet erg als je een koppelverband hebt,dat was juist goed,maar niet gelijk stoer doen bij je vrienden in de kroeg en aan willen komen met een dikke AUDI S8 of BMW 70000serie blablabla,en kunnen willen zeggen dat je nog ff twee verbanden in bestelling hebt.
    De binnenvaart wqas juist zo sterk omdat we allmaal kleine bedrijven horen te zijn,klein bedrijf dat was de kracht,maar nee sommige moest meer meer meer,mooier mooier mooier,kijk maar s naar die grote 135mtrx17mtr
    allemaal patserij

    Geplaatst door: Fuckface op
  • Wat lezen mensen toch slecht. Er wordt gesteld dat : er ongecontroleerd nieuwbouw is gepleegd. Daar hebben we nu allemaal last van. Dat is zeker niet alleen de schuld van de ondernemers van de nieuwbouw. Maar ook van de regering in Den Haag en Europa, banken & makelaars. Maar door de waarde van het object zijn de bedrijven met de minste waarde de eerste de klos. Dat is heel zuur maar wel de waarheid. Ik vind het knap dat Familie de Haeck zo’n net stuk heeft laten optekenen. Zonder een verwijt naar 1 groep.

    Geplaatst door: LW op
  • M
    Lees nou zelf eens wat je schrijft!
    Je hebt 100% gelijk dat bedrijven die met de binnenvaart te maken hebben topjaren draaien.ALLEEN DE BINNENVAART ZELF NIET!! Het zijn alleen toeleverende bedrijven die aan de binnenvaart verdienen.De sector zelf is nooit geen cent wijzer geworden van de nieuwbouw.Voor de nieuwbouwgolf voer een enkeling continue, en hadden we behalve in de tankvaart nog nooit gehoord van vrijetijdsregeling.Door de nieuwbouw is onze bedrijfstak veranderd van een manier van leven naar een beroep.

    Geplaatst door: Wouter op
  • De nieuwbouw heeft het allemaal gedaan. Een komplete wereldcrisis, is tot stand gekomen door de nieuwbouw. Heeft ooit iemand er wel eens aan gedacht hoeveel werk dat de nieuwbouw gebracht heeft. Alle bedrijven die iets met de scheepvaart te maken heeft, hebben top jaren gedraait, en nog!!!!!!!!!!!!!!
    Dat is toch zeer positief voor de economie. En dat hoor ik nu nergens. en nu het slecht gaat licht het aan de nieuwbouw. Denk eerst na, en zeg dan eens iets.

    Geplaatst door: M op
  • Schaam je er niet voor het overkomt je nu eenmaal.Je bedrijf was gezond maar je bent nu eenmaal naar de klote geholpen door mensen met eurotekens in hun ogen!Veel succes en bedenk dat je niet meer hebt kunnen doen dan je best.

    Geplaatst door: Wouter op
  • laat een ieder in zijn waarde en probeer je eigen problemen niet bij een ander neer te leggen en of het nu een nieuwbouw of een bestaand is deze crisis is wereld wijd en niet alleen in de binnenvaart dus probeer niet altijd te wijzen naar een andere collega of een bank want je staat allemaal voor je eigen

    Geplaatst door: ckn op
  • Deze man slaat de spijker op zijn kop. Maar de grote heren met stropdassen zien het nog steeds niet. De vele nieuwbouwers graven niet alleen hun eigen graf maar ook dat van andere, die geen rare ondoordachte stappen hebben gezet. Samen met deze schipper zullen er nog vele volgen. Als we voor deze vrachten blijven varen gaan de prijzen alleen nog maar verder onderuit. De bodem ligt op 0,00. Als we eens proberen om structueel te weigeren, gebeurt er mss wat. Maar ja, eenheid en binnenvaart is hetzelfde als God en de Duivel aan dezelfde bar.

    Geplaatst door: Piet L op
  • zou het echt zo zijn dat de makelaars,bevrachters schuldig zijn aan een wereldwijde crisis

    Geplaatst door: jantje op
  • hou de moed maar in en sterkte

    Geplaatst door: silversurfer op
  • Dit is precies de waarheid! Deze schipper heeft gelijk maar ook na aanleiding van dit artikel zullen de mensen die met al die achterlijke plannen komen zich er niets van aan trekken en de nieuwbouw schepen de hand boven het hoofd houden! Sterkte in de strijd familie De haeck ; ik ben het volledig met u eens!

    Geplaatst door: Dani op
  • Dit is gewoon de waarheid. Heel veel sterkte en wijsheid gewenst voor de toekomst Familie de Haeck.

    Geplaatst door: LW op
  • hieruit blijkt maar des te meer:hoe meer je naar makelaars,banken en bevrachters luistert en je op laat opnaaien door zulke mooie praatjes,waar je dan terecht komt.
    Mensen maak je eigen plan ,het gras bij de buren is toch altijd groener.

    Geplaatst door: een schipper op
  • Wat deze man verteld sta ik achter.Veel succes.

    Geplaatst door: rob op

Reageer