Sleep- en duwvaart wil korter varen

Om de economische crisis in de binnenvaart te lijf te gaan willen de eigenaren van sleep- en duwboten minder gaan varen. Geld uit het sloopfonds gebruiken om schepen in de vaart te houden, vinden ze niet acceptabel. ‘Dat is het tegenovergestelde van de capaciteitsbeheersing waarvoor het sloopfonds was bedoeld’, meldde het bestuur van de Vereniging van sleep- en duwbooteigenaren Rijn & IJssel afgelopen zaterdag op de jaarvergadering in Rotterdam.

Volgens waarnemend voorzitter Leen van Waardenberg is minder varen een eenvoudig middel waarvoor geen hulp van de overheid nodig is. ‘We moeten niet meer continu varen. Laten wij per week vijf dagen van twaalf uur gaan varen. Daar is alleen discipline voor nodig, geen overheidsbemoeienis. Als alle schippers meedoen, dan durft na een tijdje niemand meer na acht uur ’s avonds te varen. Waarom moeten wij in de binnenvaart eigenlijk zo lang werken? Verreweg het grootste deel van werkend Nederland gaat om vijf uur naar huis en heeft ook te eten.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Sleep- en duwvaart wil korter varen | Schuttevaer.nl

Sleep- en duwvaart wil korter varen

Om de economische crisis in de binnenvaart te lijf te gaan willen de eigenaren van sleep- en duwboten minder gaan varen. Geld uit het sloopfonds gebruiken om schepen in de vaart te houden, vinden ze niet acceptabel. ‘Dat is het tegenovergestelde van de capaciteitsbeheersing waarvoor het sloopfonds was bedoeld’, meldde het bestuur van de Vereniging van sleep- en duwbooteigenaren Rijn & IJssel afgelopen zaterdag op de jaarvergadering in Rotterdam.

Volgens waarnemend voorzitter Leen van Waardenberg is minder varen een eenvoudig middel waarvoor geen hulp van de overheid nodig is. ‘We moeten niet meer continu varen. Laten wij per week vijf dagen van twaalf uur gaan varen. Daar is alleen discipline voor nodig, geen overheidsbemoeienis. Als alle schippers meedoen, dan durft na een tijdje niemand meer na acht uur ’s avonds te varen. Waarom moeten wij in de binnenvaart eigenlijk zo lang werken? Verreweg het grootste deel van werkend Nederland gaat om vijf uur naar huis en heeft ook te eten.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer