België wil af van afspraken Benelux over cabotage

Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat wil dat België afziet van zijn plan om Nederlandse wegvervoerders vanaf 1 mei nog hoogstens drie cabotageritten per week op Belgisch grondgebied toe te staan. Daarmee gaat België in tegen de speciale regeling voor onbeperkte cabotage in de drie Beneluxlanden.

België heeft Den Haag eerder laten weten dat de maatregel niet tegen Nederland bedoeld is, maar dat het met dit besluit wil vooruitlopen op de cabotagemaatregelen die binnenkort voor de hele Europese Unie gaan gelden. Daarom wil België de afspraken over onbeperkte cabotage binnen de Beneluxlanden herroepen. Volgens insiders in Brussel wil België, door zich aan te sluiten bij de EU-regeling, vooral de activiteiten van Oost-Europese wegtransportbedrijven in het land aan banden leggen. Die zijn de laatste jaren fors gestegen ten koste van het Belgische wegvervoer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

België wil af van afspraken Benelux over cabotage | Schuttevaer.nl

België wil af van afspraken Benelux over cabotage

Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat wil dat België afziet van zijn plan om Nederlandse wegvervoerders vanaf 1 mei nog hoogstens drie cabotageritten per week op Belgisch grondgebied toe te staan. Daarmee gaat België in tegen de speciale regeling voor onbeperkte cabotage in de drie Beneluxlanden.

België heeft Den Haag eerder laten weten dat de maatregel niet tegen Nederland bedoeld is, maar dat het met dit besluit wil vooruitlopen op de cabotagemaatregelen die binnenkort voor de hele Europese Unie gaan gelden. Daarom wil België de afspraken over onbeperkte cabotage binnen de Beneluxlanden herroepen. Volgens insiders in Brussel wil België, door zich aan te sluiten bij de EU-regeling, vooral de activiteiten van Oost-Europese wegtransportbedrijven in het land aan banden leggen. Die zijn de laatste jaren fors gestegen ten koste van het Belgische wegvervoer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer