Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Schipper van de toekomst laat varen geheel over aan techniek

DEVENTER

Het instructieschip Prinses Maxima (56 x 8,09 meter) van de Maritieme Academie is door een onderzoeksteam van het Max Planck Institut in Maagdenburg uitgerust met een slimme autopilot die het schip zonder dat er een mens aan te pas komt door bochtige rivieren, betonde vaargeulen of smalle kanalen stuurt.

De gecomputeriseerde autopilot houdt het schip op koers door informatie van radar, elektronische kaart en geavanceerde DGPS met elkaar te combineren, waarbij de computer gebruik maakt van een in Maagdenburg ontwikkeld rekenprogramma. Wanneer de schipper een serie waypoints programmeert is het schip in staat de uitgezette koerslijn nauwkeurig aan te houden en kribben en boeien te ontwijken. ‘Het besturingssysteem is gebaseerd op voor de luchtvaart ontwikkelde systemen’, zegt directeur Arjen Mintjes, van de Maritieme Academie in Harlingen. ‘Het is uniek in Nederland.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (7)
  • André

    I’d like to understand this article. I only can read in english. Somebody could help me?
    Thank for the attention.

  • Thomas

    ook al is het een 1 april grap technisch is het zeker haalbaar. Op de zeevaart worden al dit soort zaken toegepast.

    Het lastige is alleen de plezier vaart. Dit is wel aftevangen met een radar voorop welke de blinde vlek in de gaten houdt.

    Maar op de route Rotterdam ANtwerpen is het vanaf het harlingvliet best goed toepasbaar. Zeker als meerder schepen zo’n systeem hebben kan je ervoor kiezen om de informatie de bundelen en met elkaar te laten communiceren zodat schepen van elkaar weten wat ze gaan doen.

    Natuurlijk zal er altijd een stuurman op de brug nodig zijn. echter kleine stuur correcties zullen wat minder gaan worden.

  • jan

    LET TOCH OP HET IS BIJNA 1 APRIL verleden jaar moesten we allemaal een inwendige trap hebben voor de politie controles etc

  • Jan

    Super!!
    Als de kosten voor zo’n systeem nog beetje meevallen dan zal het snel een succes worden denk ik.
    Er zijn best wel wat manko’s aan automatisch varen maar zo te lezen wordt er adequaat aan gewerkt.
    Enige is dat er weer veel kennis verloren gaat.
    Je ziet nu al vaak verschil tussen de “tresco” schipper en een “traditionele” en vooral met hhog en laag water merk je dan dat er een hoop vaarwegkennis weg is.
    it systeem zal dat alleen verder in de hand werken.
    en trouwens ook bang dat we dan wat meer gevalletjes van “roeruitval” zullen krijgen.

  • Piëre

    ship simulator 2010?!

  • P.

    1 april !!

  • Coby

    1 APRIL ????

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook