Investeren in binnenvaart is blinde gok

De binnenvaartstatistieken zijn stoffiger dan ooit. De cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) over 2007 zijn nog altijd niet bekend, laat staan die over 2008. En de Inspectie Verkeer en Waterstaat laat het afweten als het gaat om het aanleveren van de juiste vlootgegevens. ‘We zitten in een overgangsfase’, zegt Rob Willems, statistisch onderzoeker van het CBS in Weert.

Start een speurtocht naar de meest recente statistieken en de schrik slaat je om het hart. Cijfers over de binnenvaartsector – toch een belangrijke sector in onze economie die bovendien ook nog volop in beweging is – blijken vaak al jaren achtereen niet meer actueel zijn. Op basis van zulke gegevens beslissingen nemen, heeft iets weg van blind gokken. De schipper die voor de vraag staat om wel of niet grootscheeps te investeren; de politicus die zich zorgen maakt over de kleine binnenvaart; de lobby voor meer vervoer over water: iedereen tast in het duister als het om de meest recente gegevens over ladingcapaciteit, verschuivingen in vervoersstromen en andere actuele marktgegevens gaat. Binnenvaartbeleid lijkt deels ‘in the blind’ tot stand te komen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Investeren in binnenvaart is blinde gok | Schuttevaer.nl

Investeren in binnenvaart is blinde gok

De binnenvaartstatistieken zijn stoffiger dan ooit. De cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) over 2007 zijn nog altijd niet bekend, laat staan die over 2008. En de Inspectie Verkeer en Waterstaat laat het afweten als het gaat om het aanleveren van de juiste vlootgegevens. ‘We zitten in een overgangsfase’, zegt Rob Willems, statistisch onderzoeker van het CBS in Weert.

Start een speurtocht naar de meest recente statistieken en de schrik slaat je om het hart. Cijfers over de binnenvaartsector – toch een belangrijke sector in onze economie die bovendien ook nog volop in beweging is – blijken vaak al jaren achtereen niet meer actueel zijn. Op basis van zulke gegevens beslissingen nemen, heeft iets weg van blind gokken. De schipper die voor de vraag staat om wel of niet grootscheeps te investeren; de politicus die zich zorgen maakt over de kleine binnenvaart; de lobby voor meer vervoer over water: iedereen tast in het duister als het om de meest recente gegevens over ladingcapaciteit, verschuivingen in vervoersstromen en andere actuele marktgegevens gaat. Binnenvaartbeleid lijkt deels ‘in the blind’ tot stand te komen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer